LOKAKUISET JOULUVIIKOLLA
PISTÄN NYT PINON PYSTYYN KUN EI OLLUT??
PALAAN PAREMMIN HIEROJAN JÄLKEEN.
ANNU
Kommentit (55)
Terkkuja Pneumakokkirokotetutkimuksesta, tultiin just sieltä. Laitoin Minean suoraan turvakaukalosta ulos vaunuihin jatkamaan uniaan. Tutkimuskäynti meni oikein kivasti ja jäi reissusta tosi positiivinen kuva. Pieni tietty huusi rokotteita, mutta ei onneksi pitkää aikaa. Seuraavaksi sitten tammikuussa taas rokotukselle. MUTU kyseli sitä lääkettä, jota voi antaa pienelle. Poikkesin äsken kotimatkalla apteekissa hakemassa kuumelääkettä varmuuden vuoksi ja sieltä sanottiin, että Panadol 60 mg suppoja voi antaa noin pienelle. Eli meidän tyttö on vähän yli 2 kk ja painoa 4,5 kiloa.
ANNU: Jeps, olin tai siis olen se tyttö, jonka synnytys käynnistettiin selittämättömien ylävatsakipujen takia... *ja kiittelee ANNUA kehuista* Oltiin tosiaan perhehuoneessa ja juteltiin nyyttien kanssa käytävällä. Muistan, että sulla oli hiukset silloin tosi nätisti, vaikka sut oli just leikattu edellisenä päivänä... Ja tosi mukavalta tunnuit kans :)
Ja ANNULLE vielä: Kurjaa, kun teillä menee miehen kanssa huonosti. Se on kyllä ensiaskel suhteen parantamisessa, että myöntää, että nyt menee oikeasti huonosti, eikä vain yritä esittää, että kaikki olisi hyvin. Kun tiedostaa, että jotain on pielessä, niin voi sille sitten tehdäkin jotain, kuten olitte just viettäneet kahdenkeskistä aikaa ja puhuneet asioista. Toivottavasti saat mieheltäsi jatkossa enemmän ymmärrystä ja apua ja juuri sitä läsnäoloa kotona. Jaksuja sulle!
PONNYT kyseli itkuhälyttimestä ja meillä se on kyllä tosi kovassa käytössä, kun Minea nukkuu päikkärinsä tuolla takapihalla. Voi vähän olla rennommin, kun tietää, että se varmasti kuuluu, kun neiti itkee. Niin, ja kun ollaan saunassa, niin silloin itkuhälytin on kans hyvä.
Ai niin, ANNU kyseli vielä tuosta ulkonanukkumisesta. Eli meilläkin Minea nukkuu paljon paremmin ulkona, mutta olen pitänyt häntä tuossa kodinhoitohuoneessa vaunuissa, kun on ollut tosi tosi kylmä ja sen huoneen ulko-ovi on sitten ollut auki. Pakkasta on nyt - 7 astetta ja laitoin Minean äsken oikeasti ulos, vaatetuksena sisävaatteet, villavaatteet ja toppapuku. Sitten tietty makuupussi. Kävin äsken kurkkaamassa ja neiti oli niin kuuma, että otin viltin makuupussin päältä pois. Lisäksi vaunujen edessä on harso, ettei hengitä suoraan tuota pakkasilmaa. Se kai on tärkeää kans, että millainen tuuli on. Kaikki on tosiaan niin uutta, kun on kans esikoinen kyseessä. Mutta pikkuhiljaa sitä opitaan :)
JOULULAULUISTA Wham:in Last Christmas on kans toooosi ihana. Yritän metsästää sen kuulemista tuosta radiosta.
Moikkamoi, me lähdetään Minean kanssa kohta hakemaan kummipoikaa tarhasta.
-piipi ja Minea-
P.S. Huh, tulipas taas pitkä sepostus...
Huomasin tuolla myös annu777:n murheelliset sepustukset miehen p-päisyydestä. Täällä ollaan esikoisen syntymästä asti oltu aikalailla murheellinen eikä sen ruususempaa ole. Esikoinen nyt 3 vuotta. MUTTA parempaan päin on kun yhdessä pystytään juttelemaan ja miettimään mitä voitais tehdä - molemmat. Meilläkin kaikki kurjuus miehen mukaan on alkanut siitä, että minä valitan. No, miksi valitan??? Koska yhteisissä lupauksissa ei koskaan pysytä. Jos minä yritän, se ei auta. Me käytiin parisuhdekurssillakin (en olis ikinä uskonut, et mieheni lähtee, mutta oli itse katsellut niitä netistä ja sit vaan mentiin)...en tiedä oliko siitä apua, mut ainakin molemmat tiedetän mikä suhteesta puuttuu jne. Aika vähän on kuitenkaan muuttunut mikään. Joku viisas on sanonut, että olisi virhe erota kun on pieniä lapsia, koska se aika on niin erilaista ja stressaavaa ja koettelevaa parisuhteelle, että antaa vääristyneen kuvan kaikesta. Hankalasti sanoin asian, mutta ehkä ymmärsit.
Toivon teille paljon onnellisia yhteisiä hetkiä! Puhukaa ja hömpötelkää yhdessä, pienikin toisen muistaminen on tärkeä!
Lohtuhalein Mutu
Sinilainen: Kiitti kovasti ja viettäkee mukava joulu anoppilassa;)
Piipi:Minea nimi on sun vauvalle juuri passeli, heti kun luin sun juttua ja kerroit vauvan nimen arvasin kenestä on kyse. Siis pelkästään jo Minea nimestä. Onko sun vauva kans vaalea? Kiitti, pitää kampaajan vähän näyttääkin kampaajalta;) Ja olin samana päivänä tukkani laittanut ihan vaan sen takia et se olis hyvin koko sairaalassa olon ajan, turhamaista tiedän... Selviskö se koskaan mikä sun vatsaan sattui? Kiva kun on " tuttuja" palstailijoita.
Vallu kijoitteli joulun hyvästä teosta, todella upeaa luovuttaa maitoa, iso hatun nosto ja pusu poskelle, meidänkin poika sai kaltaistesi hienojen mammojen maitoa ensi päivät sairaalassa.
Oma hyvä työni jouluksi: Paikalliseeen osuuspankkiin on sosiaalitoimisto tuonut joulukuusen jossa riippuu eri-ikäisten lasten ikiä ja sukupuolia. Esim. tyttö 3v, poika 7kk jne. Hain sieltä laput joissa tyttö 1kk, tyttö 1v ja poika 5v. ostin heille joulupaketit, vaatetta ja leluja, vein ne kuusen alle. Ne on sosiaalitoimiston asiakkaita, huono-osaisia, alkoperheestä tms. Eli meidän aikuisille ajatellut joululahja rahat menivät näille lapsille jotka eivät todennäköisesti tule saamaan muita lahjoja. Me asutaan n.9500 asukkaan kunnassa ja täällä on yli 300 sellaista lasta joiden vanhemmilla on enemmän ja vähemmän ongelmia. Mulle tuli niin hyvä mieli kun sain auttaa, vaikkei itselläkään rahaa juuri ole niin ajattelin että heillä vielä vähemmän.
Aleksin napaan: 2kk Neuvola takana 7330g, 61cm ja 41cm pipo. Neuvolatäti kirjoitti näin: Kasvaa komeasti, hyvä iho, jokeltelee, vastaa hymyyn hymyllä, kiva poika! Onko teillä muilla näin jättiläis pienokaisia? Muistelin et MAMMA21 ja ÄITIKOLMELLE teillä oli isot vauvat?? Mitäs heillä mittoja 2kk neuvolassa?? On aikas kantaminen jo.
Juu, piti lähtee vaunuilemaan Aleksin kanssa, mut hän päätti sit olla heräämättä kaukalostaan, on nukkunut jo 2.5h, tuskin hän sen jälkeen enää jaksaa nukkua vaunuissa 2-3 tuntia.
Mulla on jo paljon parempi mieli kuin eilen (miehen kanssa riitaa), hän auttoi illalla paketoinnissa ja piti Aleksia. Ja lupasi olla kotona et saan leipoa rauhassa joku ilta. Onnistuuhan leipominen ym hommat vauva liinassa, mut on se aika säätöä.
Palaillaan taas annu ja aleksi 2kk ja risat
Lukaisin pinon nopeasti ja monelle olisi kommentoitavaa, mutta en nyt muista nimimerkkejä, joten ihan yleisesti...
JOULULAULU: " Maa on niin kaunis" ...(minusta kaikkein sykähdyttävin joululaulu, varsinkin seuraava kohta: " kiitävi aika, vierähtävi vuodet, miespolvet vaipuvat unholaan...." jotenkin aina meinaa tippa tulla silmään, kun miettii, miten aika tosiaan kuluu ja vierii eteenpäin, pienokaisia syntyy ja vanhemmat sukupolvet jättävät tämän maailman)
PARISUHTEESTA: annu777 taisi kirjoitella aiheesta...just eilen taisi olla juttu yhdessä lehdessä siitä, että vauvaperheellisten parisuhteet ajautuvat usein karikolle. Enkä tietty ihmettele sitä itse lainkaan (kolmen pienen äitinä...), mutta tuntuu että liian usein päädytään eroon. Ikään kuin se ratkaisisi kaiken. En tietysti tuomitse niitä, jotka olette joskus eronneet, syitä on niin monia ja varmasti ihan oikeitakin syitä. Mutta tarkoitan nyt lähinnä sitä, että kun vauva (usein esikko) tulee taloon, niin elämä mullistuu totaalisesti. Myös parisuhde. Ainakin itsellä on välillä tunteet ihan kadoksissa omaa miestä kohtaan ja itsenikin tunnen lähinnä vain käveleväksi hormonihirviötissiksi (!!) ;), joten romanttiset ajatukset ovat aika kaukana arjesta. Tärkeintä kaikessa on tietysti avoimuus, rehellisyys, puhuminen, kommunikointi ja molempien osapuolten kompromissit (kyllä mun mielestä yhtälailla isän on luovuttava ainakin osittain omista rakkaista menoistaan ja harrastuksistaan, jos kerran äitikin sen tekee, tietysti jos itse puolisona haluaa toiselle suoda kaiken jatkuvan samanlaisena, niin mikä ettei, ei tosin onnistu minulta...). No, tästä aiheesta voisin kirjoittaa ikuisuuden. Tuntuu, että haluaisi enemmän pähkäillä näitä ihmissuhdejuttuja, mutta ei ole koskaan siihenkään ystävien kanssa aikaa.
Meidän Akseli on edelleen ihana hymypoika, mutta nyt parina päivänä on kitissyt normaalia enemmän. Onneksi tosin vain päivällä, yöllä on nukkunut ihan normaalisti. Poika oli viikko sitten neuvolassa jo 6100gr, joten maitoa on riittänyt!
JOULUVALMISTELUISTA: Nyt on KAIKKI lahjat on hankittu -myös miehelle! Ostin hänelle Enkelit ja demonit -kirjan (mieheni tykkää lukea romaaneja, lähinnä scifiä ja fantasiaa, mutta myös jännitys kelpaa) ja potkukelkan (!!) (asumme melkein maalla ja lapsilla on oma potkukelkka, joten voidaan sitten paremmin tehdä pikkuretkiä kelkalla)...
JOULUSTA: Olen eka kertaa saanut tehdä joulua omaan kotiin ja olen kyllä nyt tosi tyytyväinen, että jäämme kerrankin tänne omaan kotiin ja omaan rauhaan jouluksi (tosin tapaninpäivänä tulevat appivanhemmat ja miehen sisarukset käymään). Tähän asti on aina suk(k)uloitu ympäri maakuntia kieli vyön alla, mutta nyt se on loppu!! Ainakin täksi jouluksi...Enkä jouluruoista hirveästi stressaa, ihan perinteistä tehdään. Kinkku paistetaan itse ja savukalkkuna ostetaan, laatikot ostin ja sitten tehdään rosollia, ostetaan savusiika tms, mies tekee itselleen lipeäkalaa (itse en hirveästi tykkää) ja jotain pientä vielä lisäksi (hyviä juustoja yms.) Makeista herkuista tehdään ihan vain torttuja ja pipareita. Yksi jouluinen kuivakakku on pakastimessa. Suklaata tulee varmaankin lahjaksi, joten kyllä sitä suunsa makeksi jouluna varmasti saa :)
YLIKILOISTA YMS.
Mullakin on vielä sitkeät 6kg jääneet raskaudesta, mutta luotan edelleen tuohon imetyksen voimaan, enkä ole vielä ainakaan mitenkään ruokavaliotani karsinut. Liikuntaa tosin voisi lisätä lähinnä niska- ja hartiavaivojen ja kunnon takia. Sauvakävelyä olen vain toistaiseksi harrastellut. Uiminen olisi ihanaa, mutta mun rinnat on niin arat, että pelkään rintatulehdusta...Jospa sitä pääsisi hiihtämään edes muutaman kerran tänä talvena...
RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE!!
t.Sinisiipi perheineen
Ps. mua se Honkajoella tapahtunut onnettomuus, jossa kaksi poikaa hukkuivat jokeen, kosketti jotenkin tosi paljon (ehkä siitäkin syystä, että itsellä ihan samanikäiset vanhemmat lapset). vaikken tunne perhettä, niin jotenkin sitä haluaisi ottaa osaa suruun...ainakin mielessään voi tuo perhettä muistaa...
Tilanne siis tämä: Viikonlopun ristiäiset sekoittivat Roopelta päiväunet, tai toisinsanoen kadottivat. Eilinen meni vielä samalla tavalla, olisikohan pari tuntia nukkunut päikkyjä yhteensä.
Tilanne tänään: Poika ei oo muuta tehnytkään kuin nukkunut. Aamulla tosiaan heräs ku miehen kello soi 7.30 ja söi 150 ml, oli jonkin aikaa hereillä (1-1,5h). Sitten nukahti, heräsi syömään puolilta päivin, nukahti sitten heti jo pullolle, nukkui puoli kolmeen söi 180 ml ja nukkuu edelleen...
Minä olen soitellut tuttavat läpi, et pitääkö herätellä jo, et unta riittää yöksikin, vaan pitää antaa kuulemma nukkua vaan. Mikäs siinä, kyllä mulle sopii :) On vaan niin outoa kun kerkesi jo tottua siihen että herra ei paljoa päiväunia nukuskele...
Mulla itelläki pasmat sen verran sekaisin, että en oo osannu edes tehä mitään. Oon suurinpiirtein sohvalla istuksinu ja oottanu et koska Roope herää.
Taitaapi poika ottaa nyt takaisin niitä menetettyjä päiväunia kolmelta päivältä... mutta että nukkua nyt 8 tuntia päivässä päiväunia... saapa nähdä mitä yöstä tulee...
Taitaa olla vähän sekava sepostus... koittakaa saada selkoa.
Ja Sinilainen: olin ahne p*ska, ja söin itse ne kakun jämät...
Painosta oli ollu puhetta myös: mä olen päässyt jo takaisin lähtöpainooni, joka oli ennen raskautta. Enkä oo edes laihduttanu mitenkään. Painoa tuli raskauden aikana 10,5 kiloa ja laitokselle jäi vajaa 7 kiloa.
No niin, painunpa tästä tekemään jotain hyödyllistä ku poikaki kerta nukkuu...
Misuli ja Roope
Enää kolme yötä jouluun. Tuntuu kyllä mukavalta. Juhana heräsi tänä aamuna ennen viittä touhottamaan enkä saanut enää unen päästä kiinni vaikka ei huudakaan vaan touhuaa yksikseen. Nyt jäpikkä sitten vetelee sikeitä tyytyväisenä ;)
VALLULLE ja ANNULLE on pakko molemmille nostaa hattua! Vallulle siitä että on alkanut luovuttaa maitoa, kun sitä kerran riittää. Ihan mahdottoman hieno asia!!!! Ja Annulle pienten vähävaraisten lasten auttamisesta. En ole itse kuullutkaan tällaisesta sosiaalitoimistossa olevasta joulukuusesta, jossa voi lapsille ostaa joululahjoja. Itsekin voisin oikein mielelläni auttaa noita lapsia. Niin ja Annu " peräänkuulutit" muita isoja vauvoja. No meidänkin poika on aika iso (ei vissiin ihan yhtä jätti kuin teidän, mutta silti) ja tuossa 5+vko neuvolassa painoa oli jo sen 5655g ja pituutta 57cm. Eli isompi kuin isosisaruksensa aikoinaan. Kermamaitoa taitaa minulla olla niin kun neuvolatäti asian ilmaisi :) Hyvä että kasvaa.
OMASTA PAINOSTA vielä sen verran että mulla on palautuminen aika ollut nopeaa. Tämänkin raskauden jälkeen omat housut ovat menneet kiinni jo uutama viikko synnytyksestä (siis ne tiukimmat), mutta silti on vielä muutama kilo jäljessä. Uskon tosin että osa siitä menee täysien rintojenkin piikkiin. Minäkään en ole vilä kuntoillut, mutta tarkoituksena siis taas kerran tehdä uuden vuoden lupaus lopettaa karkin syönti ja aloittaa kuntoilu. Hmm, saa nähdä miten onnistuu tällä kertaa!!
Sinilainen ja Juhana tänään 6vkoa
Emppupa sen sanoi, kolme yötä enää jouluun. Nyt kieltämättä alkaa olla hieman joulutunnelmaa täälläkin.
Jouluaterialle olen tänään lähdössä työpaikalleni. Työpaikka tarjoaa. Saadaan myös joulupaketit (joka vuotinen traditio) ja sisältää kuulemma 60 eur edestä sapuskaa ja jonkin havillisemman lahjankin.
Äitini sisko tulee katsomaan Roopea siksi aikaa. Ihanaa saada jouluruokaa, vaikka ei se noilla isoilla keittiöillä niin makoisaa olekaan kuin kotikeittiössä tehty.
Juu, ne eiliset kokopäivä päikkärit oli kyllä viedä Roopelta yöunet, vasta yhden maissa sain sen rauhoittumaan yöunille. Nyt sitte itellä silmät ristissä, ja poika jatkoi vielä uniaan kunhan eka vaan söi. Ja ei jatkunu meidän läpiyön unet, heräsi puoli viiden aikaan syömään.
No ihan tyytyväinen olen että mennään yhdellä yöherätyksellä.
No eipäs kummempia, lähen laittautumaan haamusta ihmiseksi... sikäli mikäli se onnistuu meikäläisen meikkaustaidoilla :)
Misuli ja Roope 7 vkoa tasan
Ainakin täällä Oulun lähistöllä näyttää puut nätiltä kuurassa ja kirpeä pakkanen on läsnä. Tosin sen verran kylmä että Jennaa en tänään vaunulenkille vie..
ANNU: onpa siulla iso poika! meillä oli vasta ryhmäneuvola, ja tunsin oman lapsosen hirmu pieneksi, hänellä 2kk neuvolassa painoa 4720g, (3450g) pituuttta 55 (48cm) cm ja päänympärys 38 (35cm). Neuvolatäti tosin lohdutteli että kaikki kasvavat omalla käyrällään mutta pieneltä se tuntuu silti :o/
JOULULAHJOISTA: itse ostin miehelle paidan, sekä kehystin hänestä ja tytöstä yhteisen kuvasuurennoksen. Itse olen vinkkaillut jalkahoidosta tms muttei ole tullut kantaa vielä asiaan.. :o)
Vauvalle on tänään tarkoitus mennä katsomaan lahjaa, vaikkei hän joulusta ymmärtäisikään,niin onhan se kuitenkin ensimmäinen sellainen eikä osaa olla ostamatta mitään..
ONKO kellään vaunuissa sellaista " lelutankoa" siinä aukon edessä? Sekava selitys mutta ehkäpä joku tietäis mitä tarkoitan. En meinaan ole löytänyt sellaisia mistään! Kovasti neiti tahtois katsella kaikkea värikästä joten sellaista ollaan mietitty joululahjaksi..
Tulipas taas tekstiä, huhuilu alkoi jotta ruokaa tarttis saada, joten viikonjatkot ja mukavaa joulutunnelmaa kaikille!
Henna kera tytön 2kk 5pv
Enää kolme yötä jouluun on....lallatellaan.
Vaikken niin jouluihminen olekaan ni on se mukava olla koko porukka koossa ja syyä hyvin.
Nyt kun ei olla päästy ollenkaan ulos kovien pakkasien takia, ni Aleksi on nukkunut sisällä pirun huonosti. Nyt huijasin sen nukkumaan niin että puin sille kypärämyssyn, tumput ja fleecehaalarin. Poika makuupussiin, koko komeus vaununkoppaan ja koppa pinnasänkyyn vinttiin, vintin ovi kiinni, siellä tällähetkellä +15 astetta. On nukkunut pian kolme tuntia. kivaa, omaa aikaa...
Käykääs kaikki täyttämässä nettiystäväpäiväkirja jonka laitoin tonne palstalle, matkitaan vähän muita;) No ompahan eri kysymyksiä...
annu
Meillä ei nukuta. Ei vauva eikä äiti. Tai no, vauva ottaa pieniä nokosia, mutta äiti ei niitäkään :( Tytön uniongelmat on tosi pahat. Nukkuu enintään 2h kerrallaan ja nekin niin, että heräilee 1 min-10 minuutin välein. Tuttia kun antaa suuhun niin joskus nukahtaa uudelleen, joskus ei. Tutti ei hänellä pysy suussa. Tuettu ollaan, mutta ei pysy kun tyttö huitoo. Kapaloitu ollaan, mutta vänkää kunnes saa kädet ulos. Alkaa olla aika väsynyt olo.. Mies auttaa minkä voi, mutta kun hänelläkin on raskas työ. Mies kun ei enää pysynyt hereillä töissä niin tulin tänne vanhempieni luo. Äiti hoitaa tyttöä välillä, jotta saan nukkua. Viime yönä ois ollut mahdollisuus nukkua viisi tuntia, mutta nukuin 1,5 ja heräsin valvomaan. Unettomuus on jo jäänyt päälle. On tosi toivoton olo.. Itkien vaan pitelen tuttia ja yritän torkkua välillä :( Pelottaa, että tulee masennus, jos ei ole jo. Äitini onneksi lupasi pitää tytön tän yön (on ihan pulloruokinnassa sen halkion takia) ja sain lääkäriltä nukahtamislääkettä jotta saan nukkua kunnon unet. Kertokaa kokeneemmat mikä avuksi!!! Tai että tää tästä edes helpottaa vähän. Tytöllä ei tunnu olevan mitään masu- yms. vaivoja, hän ei vaan pääse syvään uneen. Muuten niin ihana lapsi, mutta nämä uniongelmat...
Oululaisten sähkisosoitteita vissiin kyseltiin? Mihin tarkoitukseen? En ole jaksanut näitä pinkkoja paljon lukea, sattuneesta syystä.. Mun osoite on heleinon@luukku.com.
Kielo ja muru 6vk 1pv
....pitkästä aikaa. Tuolla taustalla olen teidän juttuja lukenut, mutta aina vaan on kirjoittaminen jäänyt.
Meillä on mennyt ihan kivasti tytön kanssa. Nukkuu yöt parilla heräämisellä, joten on saanut itsekin nukuttua kohtuu hyvin. Välillä mahaansa kiemurtelee ja paukkuja päästelee, mutta muuten kiltti hymyilevä tytön-typykkä. Nyt vain oltu nuhassa ja yskässä (sai raukka multa), mutta tuntuu olevan menossa ohi.
Taisin kysellä jo tuolla odotus-puolella onko täällä opiskelijoita mukana. Itse opiskelen tässä ohessa. Saatiin tytön kanssa suoritettua muutama opintoviikkokin syksyn aikana. Tyttö nukkui pää asiassa luentojen ajan ja heti kun inahti niin pullo tai tissi suuhun. Eipä kukaan ainakaan valittanut. Yhden tentinkin sain suoritettua, kun tyttö oli hoidossa kummitädillään. Saa nähä miten keväällä opiskelu onnistuu. Pitäisi osallistua tammikuun lopulla kahteen tenttiin, joista toiseen on 4 kirjaa luettavan.
Oltiin myös tuolla rokotustutkimuksessa viime viikolla. Eipä ollut kiva käynti. :( Vasta päästä saatiin verinäyte otettua, kun oli yritetty kolme kertaa ensin oikeasta kädestä sitten vasemmasta ja vielä oikeasta. Päästäkin oli lääkärin vaikea löytää suonta (tukka+tumma iho), joten meillä meni 2 tuntia siellä aikaa. Sain kyllä itse päättää että jatketaanko yrittämistä, kun tyttö huuti joka kerta ihan hirvestä, mutta ajattelin että hyöty on suurempi kuin haitta, koska varmaan matkustetaan jossain vaiheessa sellaiseen maahan jossa esim b-hepatiitti on hyvä olla olemassa. Saatiin sitten sellainen pehmonalle, jonka paidassa lukee i' m sorry. Kuume nousi seuraavana yönä ja silloin laitoin panadol supon 60mg, kun hoitaja sanoi että voi antaa.
Tilasiko teistä joku joulupukin kirjeen? Tuli tytölle tänään... Itse tilasin sen ranskaksi, jotta mies saa lukea sitä tytölle (mies siis puhuu ranskaa tytölle). Yritän mahdollisimman paljon tukea tuota ranskaa eli hyllystä löytyy yksi Mauri Kunnaksen ranskankielinen kirja. Aika huonot valikoimat vaan on lasten kirjoja ranskankielellä. Akateemisessakin vain muutama hassu kirja. :( Pitää siis ostaa kirjoja ja videoita seuraavalla ranskan reissulla, vaikka tiedä häntä koska sinne päästään.
Yritän aktivoitua kirjoittamaan.
joulun odotusta kaikille toivovat *<:) j+beibi 2kk+1vko
Enpä ole aikoihin juuri koneelle kerennyt, mutta nyt pikakuulumisia. Meillä Iidalla ikää siis jo kaksi ja puoli kuukautta. Kovasti on pikkuinen kärsinyt vatsavaivoista jo pari kuukutta. Huutaa useimmat illat, piereskelee kovasti ja kakkakin on usein aivan vihreää. Kaikki on kokeiltu, disflatylit, rela-tipat, hieronnat ym, tuloksetta. Yöt tyttö onneksi kuitenkin nukkuu kohtalaisen hyvin, mutta pahalta tuntuu; teet mitä tahansa niin huuto vaan jatkuu. Onneksi on välillä myös niitä hyviäkin hetkiä; Iida nauraa jo ääneen ja kovasti koettaa jutella. Eilen oli neuvola ja painoa oli tytöllä 4600g ja pituutta 58 cm. Kovinhan tuo on pieni ja siro, mutta pieni oli myös veljensä vauvana, ja vähän vieläkin. Eilen saatiin myös eka rokotus, kauhulla jo odotin mitä siitä seuraa, kun ei saatu lupaa antaa ees vielä suppoa tarvittaessa, painoa kun pitäisi olla vähintään se viisi kiloa, mutta ei ollut tyttö rokotukseta millänsäkään. Omasta painosta oli joku kirjoittanut, mulla on tippunut jo kilon lähtöpainosta ennen raskautta eli enää 51 kg painan. Osaltaan tuon selittää varmaan se et mulla meni toi kilpirauhaslääkitys raskauden jälkeen ylitoiminnan puolelle ja nyt ollaan sitä pinennetty. Melkeinpä harmittaa toi laihtuminen, rinnatkin on taas kun onnettomat tyhjät pussit, vaikka täysimetys on edelleen, niin johonkin niistä on sisus kadonnut! Voi surku! Oikein hyvää ja rauhaista joulua kaikille! T.Rypäle ja Iida
[b]Vallu ja Annu:[/b] Tosi mahtavia nuo teidän ' hyvät työt' !! Itsekin mielelläni luovuttaisin maitoa, mutta eipä siitä riitä kuin tuolle omalle mussukalle. Ja tuollaisesta joulukuusesta olen kuullut, mutta täällä päin en ole kyllä moiseen törmännyt. Tosi hieno keksintö kyllä, ja onneksi tosi monet osallistuvatkin siihen :)
[b]Henna:[/b] Mä olen ainakin Prismassa nähnyt niitä " lelutankoja" . Varmaan löytyy muistakin vähän isommista kaupoista, joissa paremmat lastentarvikevalikoimat! Jos siis tarkoitat sellaista kuminauhahässäkkää ;)
[b]Kielo:[/b] Voimia kovasti. On kyllä merkillistä jos ei tyttö tosiaan nuku yhtään pidempiä pätkiä :-/ Onneksi äitisi nyt auttaa vauvan hoidossa, jotta saat itse levättyä (kunhan vielä saisit nukutuksi!!). En osaa oikein muuta sanoa kuin että kyllä se jossain vaiheessa helpottaa *halaus*
Ja kokeilette kaikkia mahdollisia nukutuskeinoja (vaunuissa vähän " topattuna" , sitterissä, kaukalossa, makuupussissa, kapalossa jne jne jne....) Meidänkään tyttö ei osaa tuttia oikein syödä, siis toisinaan tutti ei pysy lainkaan suussa, kun pää heiluu ja kädet vispaa, tai sitten suu muuten vaan aukeilee... joskus saan tutin pysymään kun kapaloin neidin peittoon ja laitan sen peiton reunan menemään suun yli ;)
Niin ja nyt on meillä parina päivänä ollut päiväunien kanssa tuollaista, että tyttö nukahtaa pariksi minuutiksi ja sitten herää virkeänä muutamaksi tunniksi! Yöllä sentään nukkuu hyvin, mutta jos teillä ei nukuta yölläkään niin on kyllä varmasti raskasta..
No voi sentään. Nyt unohdin jo muut asiat, joten jääköön tähän kommentointi. Pinjakin tuolla huutelee jo ruokaa :)
[color=red]♥[/color] Emppu ja Pinja 2kk+2pv [color=red]♥[/color]
Ja sitähän piti tosiaan vielä, että Pinjakin on alkanut kääntyilemään masulta selälle. No, toisinpäinhän se vasta jotain olisikin, mutta kiva että kääntyy edes jonnekin ;)
Ja ihme että yleensäkin kääntyy, kun tosi vähän on pidetty lattialla (johtuen siitä että meillä vetää lattianrajassa niiiiiiin älyttömästi, etten raaski pientä sinne pitkäksi aikaa jättää :-/ )
..se on meidän Aadan suosikkikappale äidin hoilottelemana..:)
Tosiaan, enää 3 yötä jouluun ja vieläkään ei oikein siltä tunnu..no ehkä sitten kun saa kuusen sisälle ja kinkun uuniin..
Lahjoista sen verran, että ostettiin Aadalle muutama paketti ja sitten toisillemme muutama..en tosin osannut toivoa mitään ja en osaa yhtään arvata mitä saan..jännitys säilykööt..:)
Joulun hyvä teko meillä liittyy savusaunaan, joka lämmitetään joulupäivänä. Asutaan siis ihan maalla ja ajateltiin kiikuttaa naapureiden postilaatikoihin joulukortit ja kutsu joulusaunaan sillon joulupäiväiltana. Saunan vieressä meillä on laavu ja sinne sitten laitetaan nokipannussa glögiä ja pipareita tarjolle, öljylyhtyjä ja ulkotulia..
Se sauna kun pysyy lämpimänä ainakin 8 tuntia lämmityksestä niin riittää löylyjä vielä naapureillekin. Tää on meidän toinen joulu vasta täällä kodissa ja ei nyt kauhean hyvin noita naapureita tunneta kun ihan lähimmät. Mutta luulenpa että löylyttelijöitä riittää:)
Musta on muuten tullut vähän hysteerinen sen jälkeen kun Aada sairasti rsv:n. Heti kun se vähän aivastelee niin vahdin silmä kovana kaikki muut mahdolliset oireet. Ja kun se on vielä vähän nuhainen muutenkin niin meinaa tulla jo ihan silmät kipeäksi tästä vahtaamisesta:) Ja kuumettakin tulee mitattua silloin tällöin..
Eilen eritoten oli sellainen päivä että olin kaikesta huolissani ja eikös sitten käynyt sellainen käpy että oli jättänyt Aadan huoneen ikkunan yöksi auki..no en tietenkään auki auki vaan työntänyt kiinni kääntämättä kahvaa..Sen kun huomasin aamukuudelta kun istuskelin tässä koneella ja ihmettelin liikenteen kohinan kuulumista niin kyllä taas kehuin itseäni..Ja olin varma että lapsiraukka oli vähintään paleltunut..No, huonelämpöitila oli 21 astetta ja veto kävi täysin eri suuntaan kuin missä sänky on, mutta masentihan tuo kuitenkin..Taidan pakata tytön varmuuden vuoksi toppatamineisiin tänäiltana:)
Tänään Aada pääsee toista kertaa saunaan kylvyn yhteydessä. Toivottavasti tulisi loppuun asti yhtä mieluisa reissu kuin viikko sitten. Kuivauspuuhat kun ei meinaa neitiä miellyttää vaan huutaa naama punaisena ja siinä taistelussa unohtuu miten mukava kylpyreissu oli..
Joo mutta tässä nämä meidän kuulumiset jouluviikolta. Oikein mukavaa ensimmäistä joulua kaikille Lokalahjoille, äideille, isille ja jos löytyy niin sisaruksillekin !
T:MariJo ja melkein pakastettu Aada:)
Hyvä kun kerran viikossa ehtii jotain kirjottaa... Ja aina vasta näihin aikoihin ehtii ottaa aikaa itselleen kun vauva menee yöunille.
Mitähän kaikkea mun piti kommentoida...?
VAUVAN JOULULAHJASTA, ensin päätin etten osta mitään kun saa kuitenkin niin paljon mummeilta ja kummeilta, mutta sitten päädyinkin ostamaan vauvaa itseään isomman, räikeän puna-kelta-sinisen pehmohevosen, jonka päällä voi aikanaan istua. Onpahan iloa nyt ja vanhempanakin.
ROKOTETUTKIMUKSESTA, käytiin kanssa tänään ekan kerran. Meni ihan mallikkaasti, vaavi oli iloinen ja seurallinen siihen verikokeeseen asti, sitten meni tietysti suu mutruun, mutta rauhoittui nukkumaan taas kaikkien piikitysten jälkeen. En ole huomannut juurikaan mitään ihmeellistä voinnissa vielä toistaiseksi. Panadol-suppoja ostettiin kuitenkin varmuuden vuoksi, niitä lääkäri suositteli antamaan jos on tarvis.
RASKAUSKILOJA on vielä puolet kertyneistä 16:sta jäljellä. En ole kyllä tehnytkään mitään asian eteen. Ehkä sitten joulun jälkeen ;)
RASKAUSKUUME mullakin. Kaiholla muistelen raskausaikaa ja jopa synnytystä... Mutta en kyllä jaksaisi varmaan uutta raskautta heti perään ja toista pikkuista ihan vielä.
Nyt unohdin jo mihin muuhun piti vastata.
No, meillä on ollut aika mukavaa vauva-arki viime viikkoina. Kolmisen viikkoa on ollut aika itkutonta, vatsavaivat ovat siis helpottaneet jonkin verran. Hymyjä satelee kovasti ja toissapäivänä saatiin ensimmäinen ihan kunnon nauru :) Ihanaa nähtävää ja kuultavaa!
Nyt alkaa hartiat jumittaa ihan kunnolla, täytyy suoria suosiolla vaaka-asentoon. Mukavaa joulunaikaa itse kullekin!
-Coppola ja Luka-möttönen 9 vkoa 5 päivää
Tulipa kerrankin herättyä ajoissa.Tosin pitäis alkaa ajoissa tekee ruoka valmisteluja.Aattelin paistella laatikoita tänään.
Meillä on Aada itkustellut koko viikon.Sitä huutoa on ollut aamusta iltaan ja yötkin nukkunut todella huonosti.Ja minulla samaan aikaan kipeyty rinnat tosi pahasti.Varsinkin imettäessä tuntuu kuin puukkua kääntäisi rinnan päissä.Eilen käytiin lekurissa illalla koska itkien jo imetin.Sammastahan meillä on.Itse laitan Daktarin voidetta rintoihin ja Aada saa sitruunamehua.Taukosin imetyksen ja annettiin korviketta (nannia)illalla ja kyllä tyttö veteli kuin viimistä päivää.Koitin lypsää,mutta ei siitä mitään tullut en saanut aikaseksi kuin muutaman hassun tipan.Viideltä oli pakko herättää tyttö tissille vaikka sattukin ja taas nukutaan.Lisämaitoo tarvii jatkossakin antaa.Tänään täytyy hakea rintakumeja kaupasta.Kyllä melkein itkua väänsin illalla,kun mies tuttipullosta syötti tyttöä kun se on vaan ollut niin mun juttu toi ruokailu.Kun ei imetys tämän takia vaan loppuisi kokonaan.
Että näin meillä.On noi joulufiilikset vähän hiipunut,mutta kaipa se tästä.
Kyllä on tosi pirtsakka pakkanen meillä -23.Toivottavasti lauhtuu jouluksi,että päästään ulkoilemaan.Ja varsinkin tekee lumilyhtyjä.
Taidan ruveta lukemaan tätä meidän pinoa ja palailen sitten kommentoimaan myöhemmin noita juttuja.
johannu&aada8vko3pv
Meinasin just tulla kirjottamaan imetyksestä, että se on alkanut tuntua erilaiselle.. jäin miettimään että olisiko meilläkin sammasta. Voisi olla itsellä hiivaa hyvin lievänä tai sitten kutinat johtuu ihan muuten vaan herkistä limakalvoista. Viikon mittaan kyllä vauvan itkut on pahentuneet silloin kun huutaa, ja rintaraivareita, jotka olen pistänyt sen piikkiin, ettei malttaisi syödä muuta kuin puoliunisena. Ja maitosuihku senkuin yltyy, vauva on tilannut taas hirveästi lisää maitoa. Imuotekin on muuttunut, ennen oli kuin höyhenellä sivelisi, mutta viikon ajan se on voimistunut ihan valtavasti, ihan kun johonkin superpölynimuriin laittaisi.. ;) Onko muilla imuote muuttunut jotenkin näillä main, meillä siis 2kk ja 3 vk jo.
No nyt käy kutsua, en ehdi enempiä kirjottaakaan kommentteja tai mitään.
Pikasesti selasin teitien viestit, mutta nyt en valitettavasti ehdi pahemmin vastailla kysymyksiin, on vieraita tulossa.
KUKA KYSELI SÄRKYLÄÄKKEESTÄ ALLE 3kuiselle???
**Meillähän pojalla oli tuota flunssa/yskää ja samalla kun oli itellä se jälkitarkastus, kysyin lääkäriltä mitä lääkettä sille voi antaa (oli poitsekin mukana ;) ). Hän katsoi jostain lääkekirjastaan, että panadolia (nestemäistä) voi antaa 5 kiloselle vauvalle 3 ml 3 kertaa päivässä ja sanoikin, että kannattaa antaa, koska helpottaa limakalvojen turvotusta. Minä annoin pari kertaa helpottamaan pahimpaa tukkosuutta.
JOULULAULU:
**Tää laulaa hoilottelee
(Joel Hallikainen)
ULKONA NUKUTTAMISESTA, -15 asteessa:
**Vaunuthan on tosi suojaisat! Nukutin tyttöä 20 asteen pakkasellakin ulkona, kun ei muuten saanut nukkumaan mitenkään, tosin oli jo isompi. Silloinkin ois nukkunu vaikka kuus tuntia, jos ois antanu ;). Itse en ole nukuttanut poikaa vielä yli 10 asteen pakkasilla ulkona, koska onhan se ilma aika raakaa...tosin meneekö sitä sitten sinne vaunuhin, eipä kai. Mutta en siis ole nukuttanut ja nyt vielä kun oli tuossa flunssassakin.
JOULULAHJOISTA:
**Eemilille pari pikkuista pehmeää pakettia, tytölle sitten kyllä enemmän. Tahtoohan noita kertyä.....Itse toivoin mieheltä kengät ja ne sainkin kun kävin valitsemassa, miehelle ostin semmoisen villapuseron, jolla voi olla palavereissa yms. Stokmannilla on kyllä ihania, vaan ovat melko arvokkaita... Digikamera ois tarkoituksena ostaa yhteiseksi lahjaksi, me kun emme VIELÄKÄÄN semmoista omista!!!
JOULUN HYVÄTYÖ:
**Meitsi alkoi luovuttamaan maitoa, meillä kun on ihan oma meijeri. Luovutan sen mielelläni niille pikkuisille keskosvauvoille, jotka taistelevat elämästään. Olkoon se turvana ja voimana heidän elämänsä ensihetkillä. Siskon tyttö syntyi keskosena (-02) ja hän sai ensimmäisen maitoannoksena 1 vuorokauden ikäisenä ja annos oli vain 1ml !
Muuta en muista. Tortut kärvähtää pian uuniin, joten pakko mennä.
Ja OULULAISET:
**Ainaki Waimo ja Miumau vaiko Misuli olivat laittaneet s-postiosoiteensa. Mä annan omani, koska en ehtinyt silloin ottaa niitä ylös, LAITTAKAA VIESTIÄ :)!!! [b]paavo_05@luukku.com[/b]
Tunnelmallista ja Rauhaisaa Joulunaikaa!!! Nauttikaa toisistanne ja muistakaa levähtää sekä syödä hyvin ;).
:
Vallu, Eemil ja isosisko <:)