Miksi vauva 2,5kk kitisee illat?
Niin, siinä kysymys..
Poika nyt 2,5kk on puolentoista viikon verran kitissyt illat. Ennen vain itkenyt nälkäänsä joten olen joka kerran imettänyt kun kitinää on ja aina siihen sitten rauhoittuu.
Aluksi luulin näitä tehoimupäiviksi, mutta voivatko kestää näin pitkään?
Ajattelin huomenna kysellä neuvolasta ja käydä punnaamassa, josko painoa on tullut.
Olisiko kitinä sitä, että maitoa ei riitä? Poika menee painonsa puolesta kyllä omilla käyrillä..
Olen yrittänyt sitkeästi imettää, että maitomäärä nousisi, mutta kun kun tuo kaveri on ollut tississä kiinni kaiket illat kirjaimellisesti eikä loppua näy.
Onko täällä siis tehoimuviikot vai pitäisikö tarjota korviketta kun poika syötön jälkeen taas aloittaa kitinät?
T:Merry
Kommentit (5)
Kertoisin jos tietäisin! Jos joku olisi minulle aikoinaan kertonut vastauksen tuohon olisin ollut ikionnellinen :)
No mutta asiaan....meillä auttoi tuo lisämaidon antaminen tuossa parikuisena. Yksinkertaisesti sitä maitoa ei minulla tullut vaikka päälläni olisin seisonut. Lisäksi huomasin tuossa iässä että lapseni " tankkasi" iltaisin! Eli söi todella useasti. Tankkasi siis yötä varten. Yöt nukkui tuossa iässä hyvin, lähes 8 tuntia. Siis 2-5kk iässä, sen jälkeen tuli taas rikkonaiset yöt hampaidenkin vuoksi.
Niin tuosta tankkaamisesta...en meinannut millään uskoa että vauvalla oli taas nälkä! Illat oli kyllä semmoista huutoa meillä välillä kun en tajunnut antaa maitoa! Jotenkin minulla jäi tuolta tehohoitojaksolta se kolmen tunnin syömäväli takaraivoon. Hiiteen jousi sekin ajatus :)
Vatsavaivat tietysti vaivaavat monella iltaisin enemmän...väsymys painaa...syitä on varmaan kymmeniä. Meillä selkeästi huomasi kyllä että väsymys meni välillä ihan " yli" ja sit ei meinaa saada nukkumaan millään.
Tsemppiä, kyllä nuo vaivat pian hellittää! Useimmilla ainakin, viimeistään sitten kun aloitetaan kiinteät ruoat!
T: Noora 9kk ja Nasulina
Aluksi minäkin luulin, että vauva itkee ja kitisee nälkäänsä, kunnes vihdoin tajusimme että väsymystähän se oli. Siihen saakka vauva oli nukkunut melkein koko ajan, syönyt vaan välillä, mutta yhtäkkiä alkoikin kaivata illalla väsyneenä " nukuttamista" , ei enää nukahtanutkaan saman tien kun oli vatsa täynnä. Tarvitsi siis hieman apua nukahtamiseen ja siitä lähtikin edes jossakin määrin se, että yöllä nukuttiin enemmän kuin päivällä.
Itkuhuippu sijoittuu 6-12 viikon ikään ja useimmilla loppuu neljän kuukauden ikään mennessä. Syitä on yritetty esittää monenlaisia;lapsen hermoston kehittymättömyys, vatsavaivat jne. Mutta tiedä häntä. Meillä tytär känisi kahden viikon ikäisestä ja kaikki illat kanniskeltiin. Sitten kitinä loppui kuin seinään n. 3 ja 1/2 kk:n iässä. Eli jaksamista teille, kyllä se helpottaa.
Meillä on kohta 4kk tämä perheen 5. lapsi ja nyt vasta meillä on vauva, joka EI kitise iltaisin. Syystäkin olen melkoisen varma, minä lopetin kahvin juomisen. Ennen join 2 kuppia kahvia päivässä, nyt juon aamulla pikkukupillisen eikä vauva känise iltaisin. Kerran erehdyin juomaan iltapäivällä kupin teetä ja ilta menikin kitistessä ja kannellessa. Kannattaa kokeilla, jos juot kahvia tai teetä. Se kitinä näkyi meillä juuri niin: imen, en ime, imen, en sittenkään ime... eli vauva halusi tissiä ja tappeli sitten tissin kanssa :(
Kunpa olisin tiennyt tämän noiden isompien kanssa, olisi vauva ja koko perhe päässyt vähemmällä...
kitiseekö, jos vain pidät sylissä? Jos kaipaa vain läheisyyttä? Entäs onko mahdollista, että hampaita tulisi...Olisiko väsynyt eikä malta nukahtaa? Onko kuitenkin päivisin hyväntuulinen? Monet täällä tuntuvat iltaisin juuri antavan korviketta lisäksi (ensin rintaa), eikä ole haitannut muuten täysimetystä. Mutta tosiaan tiheänimun kausi voikin kestää pari viikkoa, eli jos jaksat, niin seuraa tilannetta vielä. jos vauva vain kitisee, niin en usko sen johtuvan nälästä, eikös silloin ennemminkin itketä kovasti...joo nää on vaan mitä tuli mieleen, en kyl oikein osaa auttaa, toivottavasti joku viisaampi osais neuvoa sua, mut ei muuta ku tsemppiä!!!!!