Mites eteenpäin, jos clomit eivät auta? Olen ihan tiedoton :(
Eli tuli kylmä suihku gyneltä niskaan. Kävin siis yksityisellä gynellä, koska ovuloimattomuutta ja pitkiä kiertoja ollut heinäkuulta lähtien.
Ultrasi ja tuloksena lääkärin mielestä aika paha pco.
Määräsi neljä kiertoa Clomeja heti 2xpv kp3-7 sekä Lugesteronia 3xpv kp16-25
Kierto oli jo 46 päivää ja antoi lääkityksen jolla saadaan kuukautiset käynnistettyä nyt heti ja Clomit ekasta kierrosta alkaen.
Kohdun limakalvo oli kuulemma todella ohut ja että ei toivetta kiinnittyä vastaavaan.
Kesäkuussa kuitenkin yksi luomuraskaus, joka meni kesken hyvin varhain, testit vain heikosti positiivisia.
Mikä mahtaa olla ennuste ja mitäs jos ei seuraavat neljä kiertoa tuota tulosta?
Sanoi, ettei Clomeja käytetä enempää kuin tuo neljä kiertoa ja sitten lähetettä eteenpäin.
Olin niin nuijalla lyöty, etten edes osannut kysyä että minne lähete ja mitä sen jälkeen tapahtuu.
Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa vähän näistä kuvioista kun aika vieras alue mulle. Kaksi lasta 4v. ja kohta 6v. on jo ennestään ja ne saivat alkunsa pelkästä ajatuksesta :)
Näin se elämä muuttuu...
Kommentit (6)
Yritän nyt vain ajatella positiivisesti ja pidän toivoa yllä, että clomit saa siellä jotain aikaan.
Ja ajattelen myös sitä että varmasti me se käärö vielä jollain konstilla saadaan, eli jos jatkotutkimuksiin joudutaan niin sitten sinne mennään positiivisin mielin ja katsotaan mitä elämä sitten eteen tuo :)
Tuo diagnoosi oli vain aika säikäyttävä ja kun ei osannut edes moista kuvitella. Mutta nyt kerrankin vain odotan menkkojen saapumista, jotta päästään toimeen :)
Jos olet lihonut lasten saannin jälkeen, kannatta pudottaa painoa. Jos olet ennen raskautunut helposti, pelkkä kilojen kertyminen saattaa aiheuttaa PCO:n.
noin 5kg. on enemmän painoa mitä silloin kun kuopusta aloin odottaan.
Nyt mitat 168/65 ja lääkäri ei puhunut painosta mitään, mutta toki voisi vähän kyllä yrittää karsia poiskin, niin saisi tuota mahaa hiukan pienemmäksi...
Nyt vain odottelen edelleen, jotta vuoto alkaa. Tosin siihen varmaan n.viikko vielä menee ellei hiukan pidempäänkin.
Toi 5 kg saattaa hyvin selittää sun PCO-tyyppiset munasarjat tällä hetkellä! Varsinkin jos paino on lähinnä kertynyt vatsan alueelle ns. viskeraaliläskiksi eli sisäelinten ympärille. Aiheuttaa monimutkaisia ja osin tuntemattomia hormonaalihäiriöitä (esim. insuliiniresistenssiä), jotka estävät ovulaation ja raskautumisen. Ongelmaa voidaan tietysti hoitaa lapsettomuuslääkkeillä, mutta helpommin (kuitenkin) vaiva paranee laihduttamalla ja liikuntaa lisäämällä. Edes tuota kaikkea viittä kiloa tuskin tarvii saada pois, kun jo mahdollisuudet paranevat. Muista myös, että ylipaino ja insuliiniresistenssi altistavat myös monille raskausajan ongelmille (diabetes ym.). Saattaisit hyötyä metformiinista, joka auttaa myös tuossa laihdutusasiassa.
Ja sori tää saarnaaminen.
vedäpä henkeä.. onhan nää aika monimutkaisia juttuja, mutta aika nopeasti pääsee jyvälle.
mulla poika(nyt 1v4kk, sekä 3km ennen häntä) sai alkunsa clomeilla 2tabl/kp3-7+lugesteron kp15->
synnytyksen jälkeen ei clomeilla saatu enää mitään eloa munasarjoihin, joten on siirrytty hoitoon clomit kp3-7+menopur-pistos 75iu kp8-> kunnes ultrassa hyvä(t) munarakkulat yleensä 4-7 päivää,+ pregnyl-pistos 5000iu munisten irroitukseen, kun eivät tajua itse edes enää irrota, sitten inseminaatio eli keinohedelmöitys, ja vielä lugesteron 400mg inssistä etiäpäin se kaksi viikkoa.
kolme inssiä on nyt tehty, ja yksi vielä tehdään, jos tulosta ei tästäkään ilmaannu. sitten siirrytään koeputkihommeleihin, eli ivf.
meidän lapsettomuuden syy on mun monirakkulaiset munasarjat, eli pco.
se lähete, mistä gyne puhui, on mahdollisesti keskussairaalan lapsettomuuspolille, hoidot on äärettömän paljon edullisempia siellä kuin yksityisellä.
toivottavasti selventi hieman.