Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana ja juuri jatkossa vakipaikan suhteen...

17.12.2005 |

voi että mua stressaa... Töissä tuli vakipaikka auki ja hain sitä. seuraavalla viikolla tajusin olevani raskaana. Siitä seuraavana päivänä soitti pomo ja sanoi, että olen jatkossa paikan suhteen, mutta siihen pidetään vielä testit muutamalle hakijalle. Mun tekis mieli jättää koko paikan hakeminen siihen, kun onko hiukan törkeetä, jos saan paikan, niin ilmoittaa kohta et jään sitten äitiyslomalle. Toisaalta mulla on joka tapauksessa vielä niin vähän viikkoja, että tää voi mennä vaikka kesken. Eli jos luovun hakemisesta ja menee kesken, niin mitäs sitten.

Onko teillä vastaavasta kokemuksia tai miten te toimisitte. Tai ilmoittaisitteko ainakin, jos teidät valittaisiin, et olette raskaana?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin työpaikkahaastattelussa, kun raskaus oli aika alussa. En uskonut, että paikka minulle kolahtaisi, mutta toisin kävi. Pomon soittaessa menin aivan paniikkiin ja pyysin päivän miettimisaikaa. Sinä aikana tulikin sitten mietittyä asioita kaikilta suunnilta. Tulin siihen tulokseen, että minut on siihen työhön valittu ja sillä siisti.

Jos jokainen hedelmällisessä iässä oleva työkykyinen nainen ajattelisi, että ei voi hakea tai vastaanottaa työtä mahdollisen raskauden vuoksi, ei tämä homma toimisi. Ja kyllä minä myönnän, että on miljoona kertaa helpompaa jäädä äitiyslomalle, kun tietää, että on paikka jonne palata äitiys-/hoitovapaan jälkeen.

Pomo suhtautui raskauteeni todella hienosti! Onnitteli ja sanoi, että jossain vaiheessa jokaiselle tulee perheenperustaminen eteen. Sijaista minulle alkoi heti miettimään ja vielä lohdutteli, ettei minun tarvitse siitä stressiä ottaa. Teen töitä niin pitkään kuin kykenen ja palaan sitten, kun siltä tuntuu.

-S- rv25

2/12 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vakipaikan 1.6 ja hedelmöitys on ilmeisesti tapahtunut 10.6. Vaikuttaa suunnitellulta? Taustalla on tosin lapsettomuutta, tutkimuksia, hormoneja ja keskenmeno. Tämä uusi raskaus sai alkunsa juuri kaavintakierrosta. Kyllä silti korvat helottivat kun myöhemmin kerroin pomolleni että jään sitten alkuvuodesta äippälomalle...

t: H rv 29+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä hain viime viikolla vakipaikkaa osastolla missä olen ollut töissä kesästä lähtien ja sitä ennen vuoden. olisin aikaisemmin hakenut mutta valmistuin vasta 2 viikkoa sitten. olen raskaana rv 24 ja hakemuksessa ilmoitin tästä työnantajalle, vaikka sitä ei vielä välttämättä huomaakaan. isoja toiveita mulla ei tämän paikan suhteen ole raskauden takia, vaikka se muuten varmaan olisi mun... mutta halusin kuitenkin hakea ja kokeilla onneani :)

Vierailija
4/12 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa kerroit raskaudesta? Meillä on sikäli erilainen tilanne, ettemme odota ensimmäistä lasta. Olen kyllä myös sanonut pomoille suoraan, että perhe voi kasvaa, ettei kai sen yllätyksenä kuitenkaan pitäisi tulla. Mutta täytyy nyt katsoa, miten sen paikan kanssa edes käy...

Vierailija
5/12 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääkö joku äitiyslomalle 7kk vakipaikan saamisen jälkeen vai 1v7kk..? Saman sijaisenhankkimisrumban eteen hän joutuu joka tapauksessa, ennemmin tai myöhemmin. Mutta ymmärrän toki huolen ja huonon omatunnon. Muista kuitenkin, että esim. työhaastattelussa et ole millään tavoin velvollinen raskaudestasi kertomaan ja perhesuunnitelmista kysyminenkin on laitonta - voit kieltäytyä vastaamasta mahdollisiin kysymyksiin.

Itse ajattelen, että jos minut johonkin työhön valitaan, minä olen ollut siihen valitsijoiden mielestä paras valinta, ja on epäkunnioittavaa heitä kohtaan olla ottamatta työtä vastaan. Sitten jos jään äitiyslomalle (tai miehenä vanhempainvapaalle), se on lakisääteinen oikeuteni eikä kellään ole siihen mitään sanottavaa.

Itse asiassa toivoisin, että yhä useammat miehetkin uskaltaisivat ja haluaisivat jäädä vanhempain- tai hoitovapaille. Tämä tasoittaisi puntteja työmarkkinoilla yllättävästi, kun " lisääntymisikäisen naisen" palkkaaminen ei enää olisikaan se ainoa " riskialtis rekrytointi" .

Vierailija
6/12 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki oli laittanu tosi hyviä vastauksia. älä tee samaa virhettä ku mä! eli kerroin kahdelle melko sokealle (?) miehelle että oon raskaana 5 kuulla ja joutuisin jäämään lomalle siis melko pian viran saatuani. ajattelin myös samoin ku sä, eli että haluan olla reilu ja rehellinen. no, rehellisyys ei periny maata tällä kertaa. paikka meni toiselle vaikka olin haastattelussa paras äijien mielestä. tiedon jälkeen kaivoivat paperit uudelleen esiin ja valitsivat samalla koulutuksella olevan, huonommalla työkokemuksella virkaan.

Toista virkaa sain sitten odottaa kaksi vuotta...

Vierailija
7/12 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös ennestään yksi, eli toista odotan.

Työnantajalle kerroin, kun hän ilmoitti paikan tulleen minulle. Raskaus ei ole mikään este työpaikan saannille tai sen hakemiselle.

Vierailija
8/12 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha oikeesti murehtia työnantajan kantaa asiassa. Ei se työnantajakaan tiukassa paikassa sinua mieti. Tosiasia on, että työntekijät on numeroita paperilla.

Jos on vakipaikka tiedossa niin totta hemmetissä otat sen vastaan. Jäät sitten äippälomalle ja ilmoitat kun aika koittaa. Ei missään nimessä tarvitse heti kertoa.

Itselläkin oli hieman huono omatunto kun 2kk uudessa työssä aloittamisen jälkeen tajusin olevani raskaana. Ei oltu ajateltu, että heti tärppäis vaan että tyyliin puoli vuotta menis pillereiden jälkeen ennen kuin tulee raskaaksi. No, pidin varmuuden vuoksi suuni kiinni koeajan loppumiseen asti. Koeajallahan sais irtisanoa ilman mitään perusteluja, joten en tod. ottanut riskiä.

Nyt jään ihan kohta äitiyslomalle ja ehdin olla tässä uudessa duunissa ainoastaan 9kk. Ei kai ne riemusta hyppinyt, mutta tää on elämää. Lähtiäisiksi neuvottelin itselleni vielä mojovan palkankorotuksen.

Pidä puolesi -ei sun puolta muuten kukaan aja!

rv 32+5

Vierailija
9/12 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla oli vielä 3kk äitiyslomaa jäljellä, kun sain viran tossa 1,5 v sitten. Äitiysloman jälkeen jatkoin vielä reilun vuoden hoitovapaalla. Kun vihdoin palasin töihin lokakuun alussa, huomasin olevani jälleen raskaana. Nyt vasta mulla on vähän " porukan petturi" -olo, mutta enköhän mä joskus vielä ehdi niiitä töitä tekemään. Mun alalta kun nuo työt ei ainakaan lopu, päinvastoin. No pomohan ei ole missään vaiheessa valitellut, että pitäis töihinkin tulla. Hoitovapaallakin sanoi, että nauti nyt lapsistas niin kauan kuin ne on pieniä. Sillä on itellään kaks murkkuikäistä, eli tietää kai mistä puhuu.

Vierailija
10/12 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sit taidan pitää suuni kiinni ja aukaista sen vasta, jos paikan saan ja sopimus on kirjoitettu. Olen itse nyt äitiyslomansijainen, mutta työpaikkaan haetaan vastaavaan tehtävään vakituista. Eli ihan pätevä syy määräaikaisuudelle, kun joku sitä kyseli.

Vierailija
11/12 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut valittiin työhön, jossa oon pitkään ollut eri pituisia sijaisuuksia, ja nyt hieman hirvittää, kun joutuu asiasta kohta kertomaan. Jos raskauteni ois paljastunut en kyllä olisi työtä saanut (sen verran olen nähnyt työpaikkani menoa). Vaikka toisaalta ikävältä tuntuukin jättää kertomatta, niin näin tää homma vaan toimii. Tsemppiä ja hae ihmeessä paikkaa!

Meri05 ja rv 11+

Vierailija
12/12 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei ollut todellakaan este vakinaistamiselle. olen kylläkin sairaanhoitaja ja ehdin olla 2v töissä yhteen putkeen samalla osastolla ennen vakinaistamistani. toimet oli ihan julkisesti haussa ja meidän kahden raskaudetkin tiedossa :)