Mun mielestä on kivaa, että Suomessa voi pukeutua sään mukaan.
On kivaa, kun voin talvellakin laittaa lämpimät kengät, joissa pitävä pohja. Kuminen läskipohja ei ehkä ole se esteettisin, mutta enpähän kaadu noilla jalkakäytävillä, jotka voivat olla kovin liukkaatkin.
Kun lähden kaupungille, voin vetää päälle toppatakin ja farkut. Kävelen yleensä keskustaan, siihen menee sellainen rapea puolituntinen. On mukava kävellä, kun on hyvät kengät jalassa ja lämpöiset vaatteet. Välillä voi ottaa melkein juoksuaskeleita.
Näin kun minulla ei ole aikaa käydä missään erikseen liikkumassa, on mukava, kun voin yhdistää arkiliikunnan päivittäisiin askareisiin. Voin lähteä hoitelemaan asioita ihmisten ilmoille, vaikka päällä onkin keskieurooppalaisittain " skiing outfit" .
Ja mitäs sitten vaikka onkin ;) Se kun pelastaa ainakin minulla ulkona liikkumisen nautinnon.
Tietysti on tilaisuuksia, joissa vedän jalkaan korolliset saappaat ja päälle suoraa housua, pitkää villakangastakkia ja sitä rataa. Niissä vaatteissa en kuitenkaan halua lähteä ulos reippailemaan.
Eräs unkarilainen iäkäs nainen ihmetteli suomalaisten urheilullisuutta ja terveitä elämäntapoja. " Mitä, teillä tarjoillaan kokouksissakin hedelmiä?" Nainen oli aamulla katsellut hotellihuoneessaan televisiota. Ihmetystä oli tuottanut se, miten valtakunnallisessa töllöttimessä näytetään aamujumppaa! Hänen mielestään oli hassua, miten täällä oikeastikin ihmiset kävelevät katukuvassa reippaasti ja vanhatkin ihmiset ovat liikunnallisia.
" Teillä on Unkariin verrattuna terveiden ihmisten maa" , hän sanoi...
Minun korvaani se kuulosti vähän hassulta. Joka puoleltahan aina vain kerrotaan, kuin sairasta kansaa olemme. Kuinka lihavia, huonosti liikkuvia, rampoja ja pelkkkää roskaruokaa syövää alkoholisoitunutta rupusakkia pohjan perukoilla kasvaa.