Lapsivesien mennessä ambulanssilla sairaalaan???
Ilmeisesti käytäntö vaihtelee paikkakunnittain.Toisilla paikkakunnilla ohje on että sairaalaan tullaan silloin ambulanssilla.Toisilla paikkakunnilla on ohje että voi tulla omalla kyydillä.
Tiedän että suositus tulee napanuoran luiskahdusriskin vuoksi mutta miksi ohjeet ovat niin erilaiset eri paikkakunnilla.Riski lienee yhtä suuri asuipa missä tahansa :) !
Kokemuksianne kaivataan.Itse menimme omalla autolla.otinko siis turhan riskin ?
T:äitix
Kommentit (13)
Helsingissä ja Nurmijärvellä ohjeena on ollut, että jos lapsivesi menee ennen kuin pää on kiinnittynyt, niin silloin maaten sairaalaan. Muuten normaalisti. Itselläni toisessa raskaudessa (täysiaikainen) vedet meni, taksilla Naistenklinikalle jossa synnytys vasta seuraavana iltana käynnistettiin kun ei muuten lähtenyt liikkeelle. Sanoivat, että muuten lähettäisivät takaisin kotiin mutta kun tulehdusriski rikkinäisestä sikiökalvosta on niin suuri. Joissain sairaaloissa lähetetään jopa kotiin kun vedet on menneet mutta supistuksia ei kuulu!
Mieheni on Irlannista ja hänen serkkunsa oli kotona vielä 2 viikkoa lapsiveden menon jälkeen, jolloin vihdoin sitten keisarinleikkaus tehtiin. Lapsi oli loppujen lopuksi terve, mutta kyllä tulehdus jylläsi vauvassa ja jotain pieniä alkuongelmia (yllättäen) ilmeni.
AllStars
rv oli vasta 35+5 eivätkä he mitään asennosta tai kiinnittymisestä kyselleet. Ainoa mitä puhelimessa kysyivät, oli, että minkäväristä vesi on ja supisteleeko ja tuntuuko liikkeitä. Eikä myöskään ollut mitään puhetta makuullaolosta, eli istuin koko matkan. Niin ja meillä matkaa sairaalaan yli puoli tuntia toiselta paikkakunnalta.
Mulle iskikin sitten 38,5 kuume kesken synnytyksen, onneksi vauva välttyi infektiolta, mutta tuon lievän ennenaikaisuuden ja siitä johtuneen keltaisuuden vuoksi olikin sitten melkein 2 vkoa osastolla :( Synnytyksen kesto oli vesien menosta noin 10 tuntia (ensisynnytys).
Vauva oli raivotarjonnassa, mutta ei laskeutunut eikä kiinnittynyt. Kehottivat NKL:lta tulemaan näytille, mutta eivät sanoneet kyytitavasta mitään. Tuumivat vain, että raivotarjonnassa vauvan pää tukkii tehokkaasti synnytyskanavan. Supisteluja ei ollut. Ajoin sitten sairaalaan itse ;-)) (tosin vain vartin matka)
Edellisenä pvnä oli tipotellen alkanu vedenmeno.
harvoin lapsivedet kaikki kerralla tulevat. Lähinnä lorahtelevat pikkuhiljaa ulos. Itse menin vasta seuraavana päivänä sairaalaan, koska ensimmäistä odottaessa en ollut varma oliko kyseessä lapsivesi, koska loppuraskaudessa saattaa esiintyä voimakasta kirkasta vuotoa. Lapsiveden menon jälkeen käynnistettiin 2 pv kuluttua tulehdusriskin takia.
harvoin lapsivedet kaikki kerralla tulevat. Lähinnä lorahtelevat pikkuhiljaa ulos. Itse menin vasta seuraavana päivänä sairaalaan, koska ensimmäistä odottaessa en ollut varma oliko kyseessä lapsivesi, koska loppuraskaudessa saattaa esiintyä voimakasta kirkasta vuotoa. Lapsiveden menon jälkeen käynnistettiin 2 pv kuluttua tulehdusriskin takia.
Esikoinen oli perätilassa eikä silti mitään muuta ohjetta kun tulla paikalle ehkä vähän aikaisemmin kuin normaalissa synnytyksessä lähtisi. Eipä tullu edes mieleen ambulanssi tai makuuasento? Täällä (SatKS) nyt muutenkin on niin että ei juuri infota tai kerrota riskeistä tms. No, se on toinen juttu ja kaikki paikalliset tietää ongelmat henkilökunnan (osan) asenteissa.
Mulla ei kyllä vedet pikku hiljaa lorahdelleet (35+3), kunnon lätäkköjä tuli eikä mistään siteistä ollut apua, pyyhe sen olla piti.
Neuvolan ohjeissa sanottiin, että jos vedet menevät eikä vauva ole kiinnittynyt, pitää lähteä ambulanssilla sairaalaan. Synnyttäjien vastaanotossa todettiin, että makuuasento millä tahansa kyydillä olisi riittänyt. No, mua ambulanssikyyti rauhoitti jonkin verran, en meinaan tuntenut vauvan liikkeitä ja aloin voida pahoin. Miestä en olisi uskaltanut päästää rattiin, sen verran tuo oli hermona.
tasan, ja sanoivat vaan että saman päivän aikana pitää tulla osastolle, mitään puhetta ei ollut ambulanssista taikka makuuasennosta...ekan kerran vasta kuulenkin tälläisestä..
Kolmesti on synnytys käynnistynyt ihan kunnon vesien menolla (ei mitään tihkumista), eikä minultakaan ole synnärille soittaessani kysytty kuin lapsiveden väriä ja sitä onko supistuksia. Sitten on kehotettu odottelemaan kotona supistusten alkua tai jos mitään ei ala tapahtua, niin tulemaan näytille muutaman tunnin sisällä. Nämä kaikki viikoilla 38+.
Ei se vesien meno ole mitenkään vaikuttanut normaaliin elämään. Kolmannella kerralla olin vielä vieraalla paikkakunnalla ja ajelin ensin reilun tunnin matkan kotiin ennen sairaalaan lähtöä :))
En kyllä missään nimessä lähtisi itse ajamaan, vaikka olisi tilanne mikä ja sairaala lähellä.
Entäs jos kuitenkin matkalla sattuu jotakin, ja tajunta hämärtyy, siinä voi saada vaikka millaisen kolarisuman aikaan; kaikki kun ei ole pelkästään omaa ja vauvan hyvinvointia, muitakin ihmisiä on liikkeellä.
Minulle neuvottiin että lapsiveden mentyä olisi parempi mennä ambulanssilla.Molemmat synnytykseni käynnistyivätkin veden menolla joten 2 kertaa on tullut ambulanssilla ajeltua.Eikä suotta,sillä 1.synnytys kesti alle 4h ja 2. n.1,5h.(kotoa n.tunnin matka sairaalaan)Täytyy sanoa,että muu kyyti ei minun kohdallani olisi onnistunut.
Riippuu myös ihmisestä ja vauvasta kummalla pelillä kannattaa mennä. Jos on jo " synnytysaika" eli rv:t suurinpiirtein täynnä tai yli ja tietää, että vauvan pää on kiinnittynyt lantioon, voi ihan hyvin mennä omalla autolla. Eri asia jos vauva on perätilassa tai tiedetään, ettei pää syystä tai toisesta ole kiinnittynyt.
Minulla on ahdas lantio, johon ei vauvan pää mahdu eikä siis kiinnity ja neuvolassa onkin sanottu, että ajoneuvolla ei niinkään väliä kunhan pysyn vaakatasossa jos vedet menevät. Neljännessä raskaudessani lapsivesi meni 31+3 ja silloin jouduin soittamaan ambulanssin, osaksi koska olin yliopistolla ja omalla autolla liikkeellä enkä tiennyt ketään, joka olisi voinut minut sairaalaan kuskata. Osaksi, koska kohdunsuun tilanteesta ei ollut tietoa ja napanuora olisi saattanut tosiaan luiskahtaa.
Eräällä ystävälläni synnytys (3kpl,4 lasta)on käynnistynyt aina lapsivesien menolla ja hän on aina matkustanut omalla autolla takapenkillä maaten sairaalaan.
Mandi ja kuutonen 22+1