TOUKOT
Kommentit (17)
porkkanaa, perunaa, maissia, riisiä, parsakaalia, kukkakaalia, kanaa ja lihaa, sekä päärynää (nam), ruusunmarjaa, omenaa, aprikoosia, persikkaa..
ja aika tavalla miten sattuu päivään sopimaan. aamulla maitoa heti herättyä, sitten 12 maissa kasvismoso, päiväunien jälkeen (15-17) hedelmävälipala, 18-19 liha-kasvissose ja 21 maissa velliä jos kelpaa (yleensä ei). Välillä rintamaitoa tarpeen mukaan ihan miten sattuu maistumaan/tarvii tainnuttaa uneen. soseiden ohessa menee vettä mukin reunalta.
en ole vielä uskaltanut antaa mitään maissinaksuja tms näppintarttuvaa ruokaa, kun hampaita on vaan pari alhaalla.
teen päärynäsöössin itse ja siitä tykätään, hedelmäpiltit maistuu huonommin paitsi ruusunmarja(-vadelma). Ovat minusta aika imeliä nuo valmismakeat, mitäs muut tykkäävät? Etenkin omena on aika äklö. Kasvissoseet ostan kaupasta. Porkkanaa kyllä joskus keitän itekin.
Meillä syödään perunaa, porkkanaa, parsakaalia(nam),kesäkurpitsaa,maissia,paprikaa,nautaa,kirjolohta,sipulia,marjoja,päärynää,persikkaa,luumu,banaani... niin ja viljatuotteet
Päivän ateriarytmi on suurinpiirtein seuraavanlainen:
n.7.00 aamumaito
n.8-8.30 puuro
11-12 lihakasvissoseateria+jälkkäri
15-15.30 välipala hedelmäsosetta(ei välttämättä joka päivä, riippuu päiväunien pituudesta
17.00 kasvissoseateria
19.00 iltapuuro ja/tai velli
Lisäksi sitten rintamaitoa kelloon katsomatta.. Minäkin yleensä annan maitoa ennen soseita, että saataisiin tarvittava maitokiintiö kutakuinkin täyteen..
Itse teen liha-ja kasvissoseateriat ja kaupan hyllyltä sitten hedelmäsoseet & vellit ja joskus myös puurot, jos pieni mies on oikein " sihtikurkkutuulella" :-) Mitään sormiruokia en ole vielä antanut.
Juu kiva galluppi millacamilla. =)
Mitä te annatte toukovauvoillenne ruuaksi?
Liha- ja kanasoseita, peruna porkkanaa, pottu parsakaalia, pottu kukkakaalia, päärynäsosetta ja muitakin hedelmäsoseita koitettu, mutta menee tosi huonosti. Vadelmakaurapuuroa ja hedelmäkaurapuuroa. Ne on Lindan herkkua. Eli NAM! Siis kokeiltu kaikkia pilttejä mitä kaupasta löytyy. Muitakin merkkejä ollaan kokeiltu, mutta huonommin kulkee. Linda saa myös joskus maissinaksun mutusteltavaksi.
Kuinka monta ateriaa päivässä? 3-4
Monelta mitäkin?
7-8 mölöä
9-10 puuroa
12-13 kasvissosetta
15-16 liha- tai kanasosetta
18-19 iltavelliä (riisi)
Kaikkia ei aina välttämättä edes kerkiä syöttää. Riippuu ihan siitä ollaanko kotona vai jossain liikenteessä.
Teettekö kaiken itse ja miten vai purkkiruokaa??
Olen alusta asti ollut laiska tekemään eli kaupan mössöillä mennään. Olen ajatellut, että puurot vois ruveta itse muusaamaan, koska kaupan puurot on yllättävän kalliita. Muiden hinnat ihan ok.
Tässä meidän neidin ruokailusta juttua!
Meillä syödään jo vaikka mitä. Perunaa, porkkanaa, bataattia, maissia, parsakaalia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, nautaa, sikaa,kanaa, kirjolohta, päärynää, mustikkaa, vadelmaa, banaania, persikkaa, aprikoosia, omenaa, ananasta, riisiä, kauraa, ohraa, vehnää, ruista...
Kuinka monta ateriaa päivässä?
Meille mahtuu kiinteitä aterioita neljä päivässä.
Monelta mitäkin?
Vähän miten sattuu, mutta yleensä näin:
-9-9.30 aamupuuro
-11.30-12.30 liha-kasvissosetta
-15.30-16 välipalaksi marja/hedelmäsosetta
-19-20 iltapuuro
Ei vielä jaksa syödä kahta kasvisateriaa päivässä, välipalalla ei mene aina kauheasti alas. Korviketta menee päivän mittaan n.500-600ml.
Olen tehnyt itse kasvissoseet ja lihat ja kalan pakastimeen. Eli keitän ja soseutan, kasvissoseet pakastan purkkeihin, lihat " jääpalakuutioiksi" . Hedelmäsoseet ostan valmiina, jonkin verran menee ihan hedelmistä tehtynä. Puurot olen tehnyt hiutaleista, mutta joskus annan valmispuuroja, ne maistuu vähän paremmin.
Sormiruokaa:
Maissinaksuja menee valtavasti... Joskus olen antanut myös itse tytön syödä banaania (sottaa vaan ihan kamalasti!) ja päärynää. Ja kurkkua on itse nakertanut. Kuusi hammasta on, millä nakertaa. Saa pieniä palasia, joita yleensä syljeskelee pois. Mutta onpahan jotain tekemistä niille hampaille. En uskalla paljon antaa itse syödä noita kovia, ettei tukehdu palasiin... Niin, ja riisikakkuja olen antanut.
Hauskaa viikonlopun jatkoa!
-Saibu ja Viivi-
aamupuuro+hedelmäsosetta klo8-9
tästä 30-60min päästä maitoa 1dl
lounas klo 12-12.30, liha-kasvissosetta ja hedelmäsosetta
välipala klo14.30-15, velliä 2dl
päivällinen klo18, liha-kasvissosetta ja hedelmäsosetta
iltapuuro+hedelmäsose klo20
iltavelli 2dl klo21
Nukkumaan menee omaan sänkyyn yksin klo21. Toissayönä söi klo6 maitoa, viime yönä ei äijästä kuulunut yhtään mitään, heräsi puoli kahdeksan maissa nätisti juttelemaan. Ihanaa tämä unikoulu!
...ja minä heräsin puoli seitsemän yskimään. Jee. Mutta ainakin on mahdollisuus nukkua, toisin kuin viimeiset 6kk...
Tsemppiä kaikille valvojille!
L
Kiva galluppi.Pitkästä aikaa tulee kirjoitettua.On ollut niin paljon taas tuota touhua ja tohinaa.Olen yrittänyt valmistella joulua varten pullat,kakut,piparit,laatikot...Niin ja tulimme pojan kanssa kipeäksi yhtä aikaa.Mulla kuuri poskiontelontulehdukseen ja pojalle korvatulehdukseen.Syödään samaa lääkettä,eri annoksin.
Ruokailuista...Meillä Santeri syö jo vaikka mitä.Porkkana,peruna,bataatti,parsakaali,kukkakaali,sikaa,nautaa,broileria,lohta(ei tykkää kalasta),vadelmaa,aprikoosia,mustikkaa,päärynää,ruusunmarjaa,omenaa...puuroista:kaura,riisi,ohra...
Klo:08.00 puuroa tai velliä (aamulla ei meinaa puurot ja vellit maistua,kun on yöllä niin usein tissillä)
Klo:11.00 lihasose
Klo:14.00 hedelmä-tai jogurttisosetta
Klo:17.00 kasvissosetta
Klo:20-21.00 puuroa iso annos
Ja tietysti tissimaitoa usein.Ruoan yhteydessä olen antanut vettä nokkamukista.On niin suloisen näköinen vaavi kun sieppaa nokkamukin pöydältä ja juo itse siitä.
Hedelmäsoseet olen ostanut kaupasta valmiina,banaania lukuunottamatta.Kasvis-ja lihasoseista pyrin valmistamaan itse suurimman osan.Puurot ovat osittain valmiita " vauvapuuroja" .Jos valmistan hiutaleista itse joudun hienontamaan hiutaleet tehosekoittimella ennen keittämistä.Poika nääs tykkää vielä aika sileistä ruoista.
Näin meillä!
Eveliina ja Santeri 7kk
Joka päivä on vähän erilainen, riippuen siitä, onko yöllä mennyt maitoa ja mihin aikaan.
Jos poju haluaa syödä yöllä, annan tietenkin maitoa... Jos heräilee ekan kerran vasta viideltä tai sen jälkeen, annan kuitenkin usein aamuvellin, vaikka unia vielä jatkettaisiin... Jos taas Eeli haluaa syödä vasta 8-9 aikoihin (ja juonut yöllä maitoa), tarjoan vellin sijaan puuroa.
Lasken ruokarytmin aina ekasta vellistä tai puurosta (klo 05-09 alkaen) neljän tunnin sykleissä, ja yritän tarjota ruokaa/maitoa aina neljän tunnin välein...
Aamupalan jälkeen siis neljän tunnin päästä lihasose + hedelmäsose. Seuraavaksi yleensä 200 ml maitoa. Taas 4 h kuluttua pari sosetta, paitsi jos kello on jo lähemmäs kahdeksaa (näin käy silloin kun aamupala on syöty myöhään), annan puuroa/jugurttia/hedelmäsosetta tai jotain näiden yhdistelmää... Sitten kymmeneltä iltavelli ja nukkumaan.
Muilla tuntuu olevan suht tarkat ajat ja tiedossa, mitä milloinkin... meillä nuo nukkumiset ovat epäsäännöllisiä, paitsi yöunille käynti, ja ne määrää aika paljon...
Parhaiten yöt menevät, JOS rytmi on ollu tällainen:
klo 6 velli 200 ml
klo 10-11 lihasose + hedelmäsose
klo 14-15 maitoa 200 ml
klo 18 kasvis/liha- ja hedelmäsose/jugurttia
klo 22 iltavelli
Eeli ei juo maitoa ruokien yhteydessä, paitsi jos on syönyt tosi vähän...
Soseet on kaupan soseita toistaiseksi, syöminen tuntuu toisinaan niin epämääräiseltä touhulta, että tuntuisi turhauttavalta tässä vaiheessa väsätä itse jotain, mikä ei kelpaa kuitenkaan... Myöhemmin :)
Opetellen, poju sekä minä! Puurot ja jugurtit on nyt ihan uusi juttu...
Apua... kaikenlaista. Eli kasviksia, porsasta, kanaa (yäk), naudanlihaa, riisipuuroa (nam) ja hedelmä-/marjasoseet (nam). (Siis soseena kaikki...) Tänään aloitettiin viljat maistamalla aamulla kaurapuuroa. Ei vielä uponnut kovin hyvin. (Tiedän, riisi on myös viljaa...)
Tällä hetkellä neljä. aamupuuro on viides.
Monelta mitäkin?
Herätessä, n. klo 7(-8) äidinmaitoa
Aamupuuroa harjoitellaan, syödään puettua, eli n. klo 8
Äm päikkäreiden jälkeen klo 12 +
lounas, liha-kasvissose
Äm klo 15(-16) + välipala, marja-/hedelmäsose
Päivällinen (päikkäreiden jälkeen) klo 18, kasvissose
Äm + iltapuuro (riisi), klo 20
Syöttä kerran yössä (klo 4-5, tai 2 ja 6)
Alkuun tein kaikki kasvissoseet itse. Sitten herra alkoi yökkäämään ja lakkoilemaan soseitani, joten tällä hetkellä ostetaan kaikki kaupasta. Haluasin tosin tehdä myös itse. (Lasipurkkeja tulee hirveä määrä... :() Riisipuuro on lemepää, maidotonta ensipuuroa. Tänään kokeiltiin tavallista pikakaurapuroa.
Mamma ja Daniel, 6,5kk
Meidän neiti syö kyllä tosi reippaasti kaikkea, paitsi välillä puurot vähän tökkii, mutta riippuu tilanteesta. Ruokalistalta löytyy kasviksia, hedelmiä ja marjoja (nam!), nautaa ja possua, lohta, broileria. Viljoja ollaan maisteltu kauraa, ruista ja ohraa. Seuraavaksi otetaan ohjelmistoon vehnä.
Aamulla 7-9 puuro + marjasosetta,
kohta päälle maitoa
Lounas 11-13 liha-kasvissose + jälkkäri marja tai hedelmäsose
taas päälle maitoa
Iltapäivällä välipalaksi maitoa (ei aina)
Päivällinen =) 16-17 kasvissose + jälkkäri sose
ja päälle maitoa
Illalla 19-20 puuro + marjasosetta
ja ennen nukkumaanmenoa taas maitoa
Yöllä maitoa 2-3 kertaa
Olen itse tehnyt soseet suurimmaksi osaksi. Välillä jos ollaan jossain menossa syödään kaupan soseita. Niin ja oudompia hedelmiä ja marjoja on maisteltu kaupan valmisannoksista kun en niitä itse viitsi tehdä.
Puuro meillä ei aina meinaa maistua ja päälle pitää jotain marjaa tai hedelmää laittaa. Parhaiten puuro menee mustikan kanssa. Puurot olen tehnyt ihan tavallisista hiutaleista.
Hemu80 ja neitokainen jo 7 kk
Meillä repertuaariin kuuluvat joukko hedelmiä, marjat,(paitsi puolukka, joka on yäk), sika, nauta, broileri, peruna, porkkana, maissi, kukkakaali, kaura, riisi ja jogurttivalmisteet. Syö vain ja ainoastaan valmisruokia. Kalaa ja mansikkaa en ole vielä tarjonnut, sillä olen itse ollut niille lapsena allerginen. Vehnä olisi tarkoitus aloitella tällä viikolla pastan muodossa. Parin viikon ajan olemme myös lääkärin ohjeen mukaan lisänneet lounaaseen ja iltaruokaan ruokaöljyä pojun naftin painon takia.
Ruoka-ajat:
maitoa (NAN) klo 5-6 200ml
klo 8.30-9 puuro, noin tunnin kuluttua maitoa 100ml (ei uppoa samalla kertaa)
klo 12-14 lounas= kasvissose sekä hedelmää/jogurttia jos uppoaa sekä 100ml maitoa
klo 17-18 iltaruoka= lihasose sekä taas hedelmää/jogurttia, jos maistuu ja maitoa 100ml
n. klo 20 iltapuuro
n. klo 21 maitoa 100ml
Nuo maidot eivät läheskään aina mene kokonaan, paitsi aamun eka annos. Ajat ovat myöskin noin-aikoja riippuen ihan siitä, miten herra nukkuu ja ollaanko kotosalla vai nou. Ainoat tarkat ajat ovat iltapuuro ja-maito sekä aamumaito :)
sähläsin jotain, yritin poistaa kun tuli laitettua kaks kertaa sama " toukou" tohon näkyviin, mutten osaa..:(
tarkoitus oli kuitenkin aloittaa viikonloppupino joten tästähän se lähtee??
Ensinnäkin olis kiva tehdä semmonen ruokagalluppi, joten
Monelta mitäkin?
Muuten ei olekaan sen kummempaa asiaa.Täällä tulee lunta hurjasti, puilla on huonot oltavat.Viime yönä neiti heräili kolme kertaa, ei ole noin kammottavaa yötä ollut aikoihin.Ihna vaan itkemään heräsi, silittelyyn onneksi tyytyi.
Siivousurakka olis edessä, mutten tohdi nyt imuria päräyttää käyntiin kun tysä nukkuu...
eipä mulla muuta..
oikein kivaa viikonlopuua kaikille!
Meilä se menee ihan kotosalla, miehellä huomenna työpaikan pikkujoulut ja su on tarkoitus ajaa naapuripitäjään tuttaville kylään.
heipsan :))
koska en ole aktiivinen lukija, en käy joka vikko lukemassa pinoa, pahoitteluni jos vastaava galluppi on vast ikään tehty...
ja jos viikonloppupino oli jo jossain niin sorge siitäkin, en pahemmin selaillut sivuja kun aloin kirjottaa...:/
Hyvä gallup, millacamilla. Itsekin mietin juuri samaa että olisi kiva tietää muiden syömisistä vaikka välillä niistä pinoissa puhutaankin. Eli näin meillä:
- Mitä te annatte toukovauvoillenne ruuaksi?
Repertuaariin kuuluu tällä hetkellä kaura/kaura-ruispuuro, peruna, porkkana, maissi, parsa, kukkakaali, nauta, kana, päärynä, vadelma-ruusunmarja, päärynä-banaanijogurtti (uusimpana), maissinaksut :)
- Kuinka monta ateriaa päivässä?
4
- Monelta mitäkin?
Vähän vaihdellen mutta
n. klo 9 aamupuuro
n. klo 13 sose+jälkkäri
n. klo 18 sose+jälkkäri
n. klo 20 iltapuuro
Väleissä sitten maitoa
- Teettekö kaiken itse ja miten vai purkkiruokaa??
Tähän saakka kasvis(liha)soseet olen tehnyt itse ja jälkkärit (marja-hedelmäsoseet ja jogurtti) sitten kaupan tavaraa.
Olen pohtinut että mihin väliin sen viidennen aterian lykkään kun aamupäivästä poika ei oikein jaksa syödä ja aamupuuroakin menee aika vähän. Illalla sitten tankkaa tanakasti. Missä kohtaa te muut annatte " välipalan" ?
Lillakka
Meidän poitsulle maistuu kaikki kaupan hedelmä-, kasvis- ja lihasoseet sekä kalasoseet. Lisäksi syö kaurapuuroa.
Meillä syödään ruokaa 5 kertaa päivässä.
N. klo 7 maitoa
klo 8 aamupuuro
klo 11 lihasosetta + maitoa, jos menee
klo 14 hedelmäsosetta + maitoa
klo 17 kasvis-sosetta + maitoa, jos menee
klo 19.30 iltapuuro + maitoa
Aluksi tein soseita itse mutta nyt olen ostanut kaupan soseita.
Maidon juonti (juo korviketta, paitsi aamulla) meinaa tällä hetkellä poitsulla vähän tökkiä, joten tarjoan sitä aina ennen ruokaa. Kovalla tuputtamisella saan maitoa juotettua n. 5 dl.
Meillä näin:
peruna, porkkana, kukkakaali, parsa, purjo, omena, luumu, päärynä, liha.
Kuinka monta ateriaa päivässä? Monelta mitäkin?
klo 7-8 maitopullo
klo 11-12 liha- ja vihannessosetta + hedelmäsosetta jalkiruoaksi
klo 14-15 maitopullo
klo 17-18 liha- ja vihannessosetta + hedelmäsosetta jalkiruoaksi
n. klo 20 maitopullo
Ranskassa tein kaiken itse, mutta täällä olen antanut myös piltejä kun hinnat on niin paljon halvemmat. Ranskassa 2 piltin kokoisen hedelmäsoseen hinta on melkein 1.50¿, kun täällä saa yhden alle 0.30¿.
Teen soseet Babycook nimisellä laitteella, jonka sain kälyltäni Mikan syntyessä, todella kätevä! Siinä haudutetaan ainekset ja sitten ne pilkotaan pieneksi alla olevien terien kanssa. Sillä voi lisäksi lämittää ruuan.
Aurinkoista päivän jatkoa kaikille :o)
Töötsi & Mika 04.05
Lihasoseita, hedelmäsoseita, puuroa, rintamaitoa.
n. 3 (imetyksiä aina kun siltä tuntuu, niitä en laske tähän)
yksi lihasose, yksi kasvisose, yksi puuro, joskus hedelmäsoseita jos nukkuu vähän ja tarvii jotain ylimääräistä
Monelta mitäkin?
ei ole aikoja, annetaan kun on nälkä
teen itse ja annan purkista, miten sattuu sopimaan.
Ja lisäkysymys:
Annatteko myös sormiruokaa ja jos annatte niin mitä?