Miten tutkitaan onko refluksia?
Huomenna ois aika lääkärille. Ja mietin miten lääkäri tutkii, lähettääkö kokeisiin ja millaisiin ja kauanko menee aikaa kun saa tulokset? Meneekö refluksi iän myötä ohi vai jatkuuko?
Kommentit (4)
Eli nenä" maha" letku, työnnetään nenästä ruokatorveen, ei mahalaukkuun asti. Siihen on kytkettynä laite joka mittaa ph-arvoja. Kaikesta puuhasta täytyy pitää kirjaa, muistaakseni makuullemenoista erityisen tarkkaan. Laite oli tytöllä pienessä repussa, ja aika pian siihen tottui, vaikka aluksi yritti letkuja kiskoa.. (eikä se laittaminen ollu herkkua, että jos mahdollista niin älä mene siihen mukaan!! äidille karmiva kokemus) Meille sanottiin, että saa mennä kotiinkin, mutta olimme silti osastolla kun matkaa sairaalaan on. Vuorokauden se oli, sitten poistettiin.
Ruokatorven ph-arvojahan siinä juuri tutkittiin eli nouseeko mahanesteitä ruokatorveen ja jos nousee niin kuinka paljon. Ei ollut näin aikuisenakaan mitenkään herkkua tuo tutkimus mutta ikävin vaihe on letkun laittaminen ja se onneksi tapahtuu melko nopeasti.
Ph-mittaus on juuri sitä mitä aikaisemmissa jutuissa on kerrottu, tähystys on isompi toimenpide joka tehdään pikkuisille tarvittaessa nukutuksessa. Ph-Mittaus riittää antamaan refluksi diagnoosin, eli tähystystä harvoin joudutaan tekemään.
Yleensä refluksia sairastavat lapset pulauttavat usein ja todella pahan hajuisia pukluja.
Mutta itselläni pari vuotta sitten ja noin 10 vuotta sitten kaverin parivuotiaalla refluksitaudin olemassaoloa tutkittiin mahahappojen ph-mittauksella. Eli käytännössä laitettiin nenän kautta ohut letku vatsaan (en osaa sanoa minne asti eli oliko ihan mahaan asti vain mahaporttiin asti) ja letku oli kiinnitetty laitteeseen, joka mittasi mahahappojen ph-arvoja. Laitteessa oli " nappulat" , joita piti kääntään eri asentoon kun söi ja nukkui ( ts. oli makuuasenossa) ja itse pidin päiväkirjaa syömisistä, nukkumisesta ja närästyksestä. Tämä mittaus kesti vuorokauden. Itse olin kotona laitteen kanssa ( kiinnitettiin hihnalla vyötärölle) ja kaverini lapsi oli sairaalassa osastolla vuorokauden.
En tosiaan tiedä missä vaiheessa tällaiseen tutkimukseen lähdetään ja uskoisin, että ennen tätä vaihetta on olemassa muitakin tutkimuksia.