Kokemuksia kaksosten imetyksestä?
Tuoreena kaksostenäitinä kiinnostaisi kuulla kokemuksia kaksosten imetyksestä. Eli kuinka kauan olette imettäneet kaksosia osittain tai kokonaan? Mistä syystä olette lopettaneet? Mikä on tuottanut eniten ongelmia imetyksessä? Vaikuttiko lasten ennenaikaisuus/täysiaikaisuus imetyksen onnistumiseen?
Omasta kokemuksesta voin jo sen verran sanoa, että kahden vauvan imettäminen on huomattavasti haastavampaa kuin yhden. Rinnan päät ovat kovalla koetuksella, koska rinnat ovat kokoajan täystyöllistettyinä. Myös maidon riittävyys on haaste eli omasta syömisestä ja juomisesta tulee huolehtia hyvin. Haasteista huolimatta haluaisin kovasti onnistua imetyksessä, joten siksi kuulisin mielelläni muiden sekä hyviä että huonoja imetyskokemuksia.
Kommentit (7)
Itse olen imettänyt kahdet kaksoset ja toiset toki olivat jo helpompi nakki siinä mielessä että tiesin maidon riittävän kunhan vain annan maitoa aina kun sitä pyydetään ja joskus jopa useamminkin.
Tiheinä syöttökausina pelastuksena on ollut öisin lapsentahtinen imetys perhepedissä, eli käännän kylkeä sen vauvan puoleen joka haluaa imeä. JOs heräsivät yhtäaikaa opettelin myös nostamaan toisen vauvan kylkeni päälle imemään niin ettei tarvinnut nousta imetystyynyä virittämään (en ole koskaan öisin jaksanut nousta sängystä kuin pakon edessä). Vauvat myös nukahtavat yöllä uudelleen helpommin jos heitä ei tarvitse yöimetyksen jälkeen siirrellä, siksi perhepeti on helppo ja mukava vaihtoehto.
Yhteisimetys on ollut hyvä, mutta olen lisäksi tankannut vauvoja erikseen, miten milloinkin.
Minun kokemukseni mukaan kaksosimetykseen pätevät samat säännöt kuin yksösimetykseenkin joten tukea kannattaa hakea myös imetystukilistan kotisivuilta tai sähköpostilistalta.
Meillä ensimmäiset kaksoset syntyivät 35+6, mutta koska olivat kumpikin yli 2,5kg ja söivät hyvin kotiin päästyään, ei lisäruoalle ollut enää mitään tarvetta , koska painokin nousi kohisten. Toiset kaksosset syntyivät 37+6 ja hekin osasivat heti aluksi syödä kunnolla. LIsämaitoa annettiin sairaalassa hiukan mutta kotona ei yhtään. Lähinnä kai tuo tuplien oma reipas syöminen on ollut imetyksen onnistumisen avain. Esikoisen kanssa imetysjutuissa oli monta mutkaa matkassa, imetysotteen opettelua ja rinnalle suostuttelua, joten heti reippaat tuplaimijät olivat mukavaa vaihtelua imetyshistoriaan ;).
Maidon herumisessa voi päivittäisiä vaihteluita olla paljon joten ei kannata heti pelästyä jos toisena päivänä ei herukaan helposti ja rinnat tuntuvat tyhjiltä. Se kuuluu asiaan ja silloin vauva viihtyy rinnalla usein pitkään ja tilaa lisää maitoa. Kannattaa luottaa siihen että luonto osaa homman hoitaa :) ja lapsen tasainen painonlisäys on siinä hyvä mittari.
Tsemppiä ja rentoa mieltä vauva-aikaan!!
Imetin täysin ensimmäisiä kaksosia 4kk jonka jälkeen aloin syöttää kiinteitä, osittain jatkoin imetystä 10,5kk. Toisia kaksosia imetin täysin 5kk ja kiinteiden ohella imetin heitä 1v 3kk.
Eli kuinka kauan olette imettäneet kaksosia osittain tai kokonaan?
Nyt viisikuukautisia imetän yhä,enemmän tai vähemmän.
Mistä syystä olette lopettaneet? Mikä on tuottanut eniten ongelmia imetyksessä? Vaikuttiko lasten ennenaikaisuus/täysiaikaisuus imetyksen onnistumiseen?
Olin toivonut että voisin imettää kokonaan, mutta toinen ei saanut ikinä kunnolla otetta joten saa korviketta. Toinen oli välillä täysimetyksessä, mutta 3 kk iän jälkeen on saanut enemmän ja enemmän pulloa lisukkeeksi. Nyt myös iæltapuuron.Väsyin stereoimetykseen kun toisen ote oli niin huono. Ennenaikaisuus vaikutti koskaolivat aluksi niin pieniä että nukahtelivat kesken syömisen. Oli tosi vaikeaa opetella kahden keskosvauvan imetystä, syntyivät viikolla 33. Meillä on myös 2 ja 5 vuotiaat, iltaisin on asina sellaista menoa ettei itse ehtinyt ikinä syömään ja juomaan tarpeeksi, levosta puhumattakaan.Siis vaikutti maidontuotantoon.
Olen imettänyt kahta lasta 1,5-vuotiaaksi muutaman kerran päivässä ja tavoite on nyt sama. Oli se imettäminen aluksi mielestäni tosi rankkaa verrattuna ajallaan syntyneiden yksösten imettämiseen.
Moips!
Mulla on nyt 10 kk kaksostytöt, Imetän heitä edelleen. Syntyivät sektiolla 38+3 viikolla ja maitoa alkoi nousta hetimiten. Saivat laitoksella myös äidinmaitoa pullosta ja kotosalla korviketta lisäksi (Jos eivät olisi olleet esikoiset, niin tuo korvikevaihe ois jääny väliin). Korviketta saivat ehkä jokusen viikon (?? en oikein muista...) Kiintietä aloteltiin varovasti 4kk:n iässä ja lisäiltiin vähitelen.
Nykyään syövät sen 5 kertaa päivässä ja päälle isot imut maitoa.
Mulle imetys on ollut yllättävän helppoa. Istuin aina tyttöjen kanssa parisängyllä imetystyynyn ja talouden kaikkien tyynyjen kanssa. Tyttöjen alle laitoin pyyhkeen, tyynyliinan tms. helpottamaan nostoa rinnalle. Mukaan itelle iso pullo vettä ja kauhea kasa puklurättejä tytöille.
Haastavinta oli ehkä tyttöjen röyhtäyttäminen, sekun ois pitäny saaha tehtyä 2 yhtäaikaa.
Suosittelen lämpimästi imetystukilistaa, oon saanut kullanarvoisia vinkkejä sieltä.
http://www.imetystukilista.net/
Wiiwa ja vilisijät
täysimetyksessä 6 kk, siitä lähten lisääntyi kiinteät.
lopetimme 9,5 kk ikäisinä - pojat päätti lakkoilla enkä oikein heti ymmärtäny tehdä juurikaan mitään asian eteen. tarjosin ja kun ei haluttu, niin siiheen se sitten jäi, pikkuhiljaa.
Mikä on tuottanut eniten ongelmia imetyksessä? Vaikuttiko lasten ennenaikaisuus/täysiaikaisuus imetyksen onnistumiseen?
Vaikutti, todellakin :-D
Pojat syntyi 36v-lla sektiolla.
Olin tehoosastolla ja samoin pojat, joten tavattiin vasta seuraavan päivän iltana. Eikä sen jälkeenkään imetyksestä tullut mitään. Se on pitkä tarina se ;-P
Kuitenkin viikon ikäisinä päästiin imetyksen alkuun, yli viikon oli todella hankalaa aikaa, mutta sitten kolmen viikon ikäisinä, kun päästiin kotiin (lastensairaalasta) niin pojat oli jo täysimetyksessä ja imetin heitä yhdessä :-)
Yhteisimetys oli aluksi hankalaa, mutta siiheen tottui hyvin äkkiä ja... kas kummaa, yhdessä he söi paljon paremmin, kuin erikseen. No, onhan siiiheen syynsäkin :-)
Lyhyt on vielä imetyskokemus näiltä kaksosilta, mutta 2,5kk on täysimetystä takana. Tuonne noin upuleen vuoteen saakka jatkan pelkällä rinnalla, siitä kiinteiden ohella lähemmäksi vuoden ikää - ainakin. Ja näin varmasti puhun siksi, että aiempien lasten kanssa tuota imetyskokemusta on tullut hankittua ja olen huomannut, että siihen(kin) voi vaikuttaa niin paljon itse ;)
Meillä muksut syntyivät sektiolla rv 37+2. Maito nousi kolmantena päivänä leikkauksesta ja kotiuduimme sitten neljäntenä päivänä. Osastolla muksut saivat luovutettua äidinmaitoa. Täysimetin muksuja 3kk, jonka jälkeen vaihdettiin pullolle, kun pelkkä rintamaito ei enää lainkaan riittänyt. Vähitellen siinä sitten siirryttiin kokonaan korvikkeelle. Mulle oli hankalinta se, etten oppinut imettämään vauvoja yhtäaikaa, tuntui että olisin tarvinnut vähintään kahdeksan kättä siihen hommaan.. ;) Esikoista imetin 6kk, jonka jälkeen hän itse kieltäytyi tissistä kokonaan..
ridexi ja mussukat 1x3v3kk ja 2x9kk+