Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huhuu helsinkiläiset! Auttakaa koulun valinnassa!

Vierailija
13.12.2005 |

Auttakaa tällaista maaltamuuttanutta äitiä valitsemaan lapselleen hyvä yläaste. Mitkä ovat perinteisesti hyvämaineisia yläasteita? Entä onko niihin mahdotonta päästä, jos ei asu oppilaaksiottoalueella?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ns. eliittikoulujen (suosittuja hakukouluja, joihin otetaan vain hyvin koulussa menestyneitä) oppilaat kasvavat kaltaistensa joukossa - oppivatko he suvaitsevaisiksi, jos heidän vanhempansa (jotka ovat lapsensa pois halunneet " häiriköiden" ja " ongelmanuorten" parista) eivät sitä ole?

2) Ylioppilaskirjoitusten tulokset eivät mittaa koulun hyvyyttä vaan kertovat pääasiassa sisäänottokeskiarvosta. Itse asiassa suhteessa sisäänpääsykeskiarvoon monissa " huonommissa" lukioissa kirjoitetaan paremmin kuin Suomen " huippulukioissa" . (joku viittasi viestissään lukioiden menestykseen)

3) Kouluissa, joissa oppilaat/opiskelijat ovat menestyviä, teetetään helposti myös enemmän töitä. Yläasteella ja lukiossa on rankkaa muutenkin, miksi siis hankkia lisätöitä?

4) Millainen lapsesi on? Sopeutuisiko hän kuitenkin paremmin lähikouluunsa, jossa on tutut kaverit? Onko kyse omasta elitismistäsi vai todella lapsesi parhaasta?

Opetan itse yläasteella, jolla ei ole paras mahdollinen maine. Silti oppilaat viihtyvät koulussamme ihan hyvin. Lahjakkaat, ahkerat oppilaat saavat aivan varmasti hyviä numeroita yhtälailla meidän koulussamme kuin jossain toisessakin.

t. ope

Vierailija
22/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä infotilaisuudessa häneltä kysyttiin ' kehu kouluasi, miksi lapseni pitäisi valita juuri tämä koulu' ja hän vai naurahteli hämillään. Eikö koulussa siis ole mitään kehumista? Olin itsekin ennen sitä mieltä, että lähikoulu on aivan hyvä valinta, mutta enpä tiedä enää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti he saattavat olla loistavia opettajia tai esimiehiä. Älä tuomitse koulua rehtorin esityksen perusteella!

Vierailija
24/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on hyvä, että mietit minkälaisia opettajia lapsesi saa ja minkälaisen kasvu/oppiympäristön, mutta oikeasti et anna itse kovin vakuuttavaa kuvaa itsestäsi vanhempana.

Suurin osa opettajista ja rehtoreista ei lähde tähän " jenkkiläiseen" itsekehu ja pr-kikkailuun. Koulumaailmassa on niin paljon muuttuvia tekijöitä, että on lähes mahdotonta vannoa mitään pysyvää.

Vierailija
25/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toisaalta on hyvä, että mietit minkälaisia opettajia lapsesi saa ja minkälaisen kasvu/oppiympäristön, mutta oikeasti et anna itse kovin vakuuttavaa kuvaa itsestäsi vanhempana.

Suurin osa opettajista ja rehtoreista ei lähde tähän " jenkkiläiseen" itsekehu ja pr-kikkailuun. Koulumaailmassa on niin paljon muuttuvia tekijöitä, että on lähes mahdotonta vannoa mitään pysyvää.

Kaiken maailman sössöttäjiä on maailma pullollaan.

Vierailija
26/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni laittaisin mielelläni mihin tahansa kouluun, jossa opettajilla on hyvä henki. Sitä on vaikea ulkopuolisen mitata. Koulun ilmapiiriin kuitenkin vaikuttaa erittäin paljon se, että miten opettajat viihtyvät töissään ja se näkyy suorana välittämisenä oppilaista. Oppilaiden tiedollisella oppimisella on hyvin vähän merkitystä, jos opettajat eivät kosketa oppilaita. Fiksu kun oppii ihan itsekin kotona lukiessaan kirjasta, mutta mistä motivaatio...

Jakiksen ope, joka tekee työtä sydämellään.

PS. Oman lapseni laittaisin Jakikseen milloin vain, kaikkiin ns. hienostokouluihin en missään nimessä.

Vierailija
27/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytyy sanoa että paras luokanvalvoja mitä ollut ikinä ala-asteen kouluissa. Todellakin on kiinnostunut oppilaista ja pitää yhteyttä kotiin. Muutenkin saanut vahvan käsityksen että oppilaista välitetään jopa enemmän kuin ala-asteella. Lapseni tykkää hiidenkivestä. Itse pelkäsin koska koulu niin iso. Siellä on vammaisia lapsia ja erityisryhmiä. Juuri tänään lapseni kertoi ettei koskaan kukaan hauku vammaisiakaan, minusta se kertoo aika paljon asenne kasvatuksesta.

Itse olisin valinnut kanssa toisen koulun mutta lapseni halusi hiidenkiveen. Eiköhän ylä-aste ikäinen osaa jo itse koulunsa valita

Vierailija
28/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli Munkkiniemen Yhteiskoulu on myös hyvä koulu, suosittelen.

Vierailija
29/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että lähikoulun oppilasaines oli aivan järkyttävää dokailevaa, häiriköivää nuorisoa -ja osittain myös pikkurikollisainesta. Järkyttävän iso osa yläasteen ikätovereista on ihan deekiksellä tänä päivänä, työttömiä, vankilassa -kaikki ei ole hengissäkään. Koulussa oli aivan järkyttävä nokkimisjärjestys, jossa tahdin sanelivat nämä " makeiden tyyppien jengit" , jotka pitivät valtaa ja pomottivat opejakin. He saivat sortaa, mollata ja piinata kiltimpiä ikätovereitaan ilman isoja puuttumisia. Ja vaikka itse en kuulunut kiusattuihin, niin en uskaltanut käydä koulua kunnolla; en uskaltanut viitata, käydä taululla, olla ylpeä hyvistä tuloksista... Häpesin kun tuli kiitettäviä jne. Pahinta koulumenestyksen kannalta oli se, että jotkut opet vähensi numerosta, sen kun ei ollut tuntiosaamista!!! Tunnilla vaan ei uskaltanut puhua ääneen, kun joku olisi alkanut pilkkaamaan. Niin, ja taululle ei siis voinut mennä, kun silloin pojat arvosteli ääneen " perseitä" ..! Noista vuosista on muuten jäänyt huono fiilis opeistakin, jotka ei uskalla puuttua yläasteen raggareiden touhuihin. Ns. " coolit opethan" lähinnä kaveeras noiden hurjimusten kanssa..!

Ja kuten sanoin, minua ei edes kiusattu, olin ns. ok-tyyppi kun olin ok näköinen jne. Ja silti koko yläaste oli ihan peestä, hirveää sosiaalista painetta ja silloisten kovisten, nykyisten luusereiden pillin mukaan tanssimista. Kaduttaa vieläkin (!) etten mennyt johonkin muualle kouluun, kun keskiarvot kuitenkin olis riittäneet vaikka mihin. Aika moni silloinen koulukaverini on sanonut samaa.

Että tuli vaan mieleen tosta lähikoulu hurskastelusta...

Vierailija
30/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilasaines, sitä suvaitsevampi ja sallivampi ilmapiiri. Niin, ja olen myös ymmärtänyt muiden kokemuksista, että useissa ns. erityiskouluissa (musiikki, kuvataide jne.) on paljon parempi ilmapiiri jo siksikin, kun oppilaita kiinnostaa samat asiat, on yhteishenkeä jne.

Kai sitä vanhempi saa haluta lapselleen parasta. Siinä ap on ihan oikeilla jäljillä. Itse toivoisin lapselleni lähinnä sitä, että uskaltaisi ja saisi olla oma itsensä ja olla aidosti kiinnostunut asioista ilman että tarvitsee pitää kynttilää vakan alla ainakaan sosiaalisen paineen vuoksi.

Vierailija
31/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä lapsesi mieluummin Pohjois-Helsingin yläasteelle. Sehän on aivan Tapanilan vieressä! Siinä on se urheilukenttä vieressä, samassa yhteydessä lukio. Koulu on suuntautunut mediaan, joten erikoiskursseja on tarjolla jo yläasteella. Tilat ovat melko ankeat, ei oleskelutiloja oppilaille (en tiedä, miten uusi siipi on tuonut lisää tilaa ya:lle, kun se tuli käsittääkseeni lukion käyttöön).

Koulu on alueen vanhin ja sillä on siis jo vakiintunut toimintakulttuuri. Kävin itse sen kymmenisen vuotta sitten. Ei mikään timantti, mutta kaveripiirivertailun mukaan lähialueen paras. Tota Hiiden koulua ei silloin ollut.

Toki voit yrittää laittaa lapsesi eliittikouluun, niitä todella on Helsingissä. Mutta niihin ei niin vain mennä. Esim. Norssiin voi hakea latinan luokalle, sinne on pääsykokeet. Se latinan luokka onkin sitten ihan omaa tasoansa. Opettajat ovat eliittilukioissa maan parhaita, sillä koulun hyvä maine vetää puoleensa. Lisäksi esim. Norssi on yliopiston koulu ja saa siten rahoituksensa valtiolta, joten siellä on enemmän resursseja kaikin puolin. Eliittikoulu voi avata henkisesti ja kulttuurillisesti nuoren sielun;)

Ja kun puhun Norssista, niin tarkoitan luonnollisesti Helsingin normaalilyseota, EN Helsigin toista normaalikoulua tms. nykyään onkaan.

Vierailija
32/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii nykyään lukiona. Kaikki tämän alueen nuoret ovat nyt hiidenkivessä. Pohjois-helsingin koulusta on kyllä siirtynyt opettajia hiidenkiveen

Vierailija
33/33 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian iso ja kalsea. Huono työilmapiiri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä