Oletteko saaneet automaattisesti passituksen äitiyspolin seurantaan?
Kirjotin jo vihaisena toisellekin palstalle tänpäiväisestä kokemuksestani.
Olin neuvolalääkärin ekalla rutiinikäynnillä. Eukko ( huonosti suomea puhuva lääkäri) ei juuri kovin tarkkaan tietojani katsellut, kun sain sitten ennen sydänäänien kuuntelua selvittää hänelle, että siellä on edelleen luultavasti kaksi sikiötä. MItään ei osannut sanoa käytännöistä ja tämä eukko oli sitä mieltä, ettei minun tarvitse mennä minnekään sairaalaseurantakäynneille, jos ei ole mitään erikoisia oireita. Just joo....Että seuraavan kerran sitten viikolla 26-30 tälle tosi " pätevän" tuntuiselle spesialistille terveyskeskukseen ja se riittäisi vaikka tuplat tulossa...?????
Soitin sitten Kättärille ja siellä olivat ihan ihmeissään. Sanoivat,että tottakai kutsu tulee seurantaan automaattisesti. Onneksi..
Kommentit (2)
siis kävin np ultrassa ja sitten rakenneultrassa,jonka yhteydessä varattiin seuraava aika,oliskohan ollu joskus viikolle 22 tai 23. ja automaattisesti aina käynnin jälkeen varattiin uus aika. Kätilöopiston ajat eivät ole mitenkään riippuvaisia neuvolasta,neuvolan täti siis niitä ei varaile. Ole siis huoleti:)
martina ja lapset 1v7kk
ja sen jälkeen sovittiin aina seuraava käynti äplk-kontrolleihin. Kätilö teki rv 13 np-ultran ja rv 18 rakenneultran, sen jälkeen aina lääkäri jota ennen kätilö mittasi napanuoravirtaukset. Kontrollit olivat rv 23, rv 27, rv 29 ja rv30 (NKL), rv 31 oli äplk lääkäri, joka lähetti taas NKL :lle jossa olin viikon lepäämässä. Ja loppuajan kävinkin sitten NKL:ssä kontrollissa rv 34, rv 36 ja synnytys NKL:ssä rv 37+3.
Neuvolalääkärillä en nähnyt laisinkaan.
Kyllä ne kontrolloivat kaksosraskautta hyvin tarkkaan, ole huoleti ja onnellista mahan kasvatusta.