Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttö 6kk omaan huoneeseen nukkumaan - KANNUSTUSTA??

12.12.2005 |

Hohhoi. Vähän taustaa kannustuspyynnölle.. Nukuimme ensimmäiset 4kk perhepedissä, ja se tuntui tosi hyvälle. Kun typy alkoi enemmään liikkumaan ja vähtäämään unissaan, laitoimme hänet nukkumaan pinnasänkyyn joka oli kiinni omassa sängyssämme. Heräili pari, kolme kertaa yössä, jonka vielä jaksoin. Pari viikkoa sitten kaikki muuttui ja yöt ovat TODELLA levottomia. Heräilee kerran tunnissa-kahdessa, siis ihan illasta aamuun saakka. Eli taaaaaaas ollaan perhepedissä kun pääsen niin paljon helpommalla kun rauhoittelen tytön vieressäni. NO, olen ihan aivan rättipoikkiuupunut ja väsynyt. Unikoulu on suunnitteilla, mutta vielä ei riitä rahkeet siihen.

Nyt on tytölle tehty oma huone, joka on aivan oman makkarimme vieressä. Haaveissani hänen yöunensa paranevat kun nukkuu omassa huoneessaan (oikeasti en usko tähän...). Mutta miten ihmeessä voin laittaa tytön sinne? Tarkoitan että HÄNELLE se tuskin on ongelma, mutta MINULLE on?? En millään saa unta kun vauva ei ole vieressäni, vaikka ihan lähellä onkin.. tosi tyhmää. Valvon ja odotan koska herää.

Haluaisin kannustusta ja kokemuksia vauvan omaan huoneeseen laittamisesta, jotta saisin otettua tämän " suuren" askeleen! Paranivatko yöunet? Miten ihmeessä äiti osaa nukkua?

Kiittelee Maija :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika nukkui reilun ensimmäisen kuukauden osin meidän makuuhuoneessa äitiyspakkauksen laatikosta tehdyssä sängyssä ja osin vieressämme. Sitten siirsimme pojan nukkumaan omaan (viereiseen) huoneeseen pinnasänkyynsä. Illalla laitetaan poika aina omaan sänkyynsä ja viimeistään toisella syötöllä otan pojan viereeni. Alkuyöstä poika nukkuu yleensä 4-5 tuntia putkeen, mutta loppuyöstä heräilee muutaman tunnin välein, joten olen katsonut helpommaksi ottaa loppuyöstä viereen niin ei tarvitse herätä niin paljoa. Yritys olisi pikkuhiljaa käydä vain syöttämässä poika (5 kk) ja siirtää aina omaan sänkyynsä takaisin. Nyt on vaan viimeisen viikon aikana alkanut taas herätä useammin (olisikohan hampaita tulossa) joten asia ei ole edistynyt. Suosittelen kokeilemaan tuota että nukuttaa ainakin alkuyön omassa huoneessa niin totutte molemmat pikkuhiljaa.

Vierailija
2/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä osannut itse nukkua jos tyttö nukkuu välissämme. Jotenkin vaan kökötin tönkkönä omalla puolellani enkä " uskaltanut" liikkuakaan. No pienestä pitäen siis tyttö nukkui omassa sängyssä niin että pinnasänky oli " sivuvaununa" meidän sängyssä. Laitakin oli laskettu joten minun ei tarvinnut kun kättä ojentaa. Iskä kun oli lähtenyt töihin, otin likan aina viereen nukkumaan siinä viiden syötön jälkeen.

No....tyttö nukkui ihan ok yönsä n. 3kk-6kk. Sen jälkeen alkoi tulla hampaita ja muutenkin yöt oli TOOOOSI katkonaisia. Pahimmillaan heräiltiin puolen tunnin välein ja minä muistutin pandakarhua kaikkine silmäpusseineni.

Suurin ongelma mielestäni olikin juuri se että tytön ei tarvinnut kuin huokaista niin saatoin herätä. Olen todella herkkäuninen.

No...likka oli 7kk kun muutaman päivän mietittyämme siirsimme hänet omaan huoneeseen. Voi että oli orpo olo!

Mutta likka oli tyytyväinen " itsenäisyytensä" ja nukkui hyvin! Ja niin minäkin, ekan yön kytättyäni.

No...sit neiti täytti 8kk ja alkoi hirveä rumba! Hampaita tehtiin neljä kerralla ja yöt oli tosi rikkonaisia. Oli mielenkiintoista ravata kahden huoneen väliä. Välillä meinas luovutus iskeä mutta pidin pääni. Nyt likka on reilu 9kk ja viikko on mennyt loistavasti! Yöt nukutaan lähes aina heräilemättä.

Jos vertaan yhteen kaveriini niin mielummin sit ravaan huoneesta toiseen kun että nukutaan perhepedissä. Heidän lapsi on kuitenkin kohta jo 2 vuotta eikä asetu omaan sänkyyn. Kukin tyylillään mutta kun en osaisi itse nukkua kun on ikiliikkuja vieressä.

Joten.....suosittelen vaikka alussa se kirpaisee! Ja kyllähän äiti muuten herää kun vauvalla on hätä. Tai ei tarvitse olla hätäkään kun välillä herään ähinään.

Tsemppiä!

T: Noora 9kk ja Nasulina

Ps. Toivottavasti kukaan perhepetiläinen ei loukkaantunut, esitin vain omia ajatuksiani.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöt olivat silloin tosi katkonaisia myös ja heräilin jokaiseen inahdukseen. Tyttöä oli vaikea saada nukkumaan kun olisi vain viereen rauhoittunu. Imetys loppui siinä 4§kk iässä jolloin yöt vähän helpottuivat kun nukahti sitten pullolle helposti ja jatkoi uniaan. Omaan huoneeseen kun siirtyi niin minun uneni parani huomattavasti kun en herännyt ihan pikku inahdukseen. Eikä mennyt kauaa kun tyttö lopetti koko yö syömisetkin.

Nyt meillä kuopus on juuri 5,5kk ikäinen ja siirtäisin hänet mielelläni omaan huoneeseen mutta meillä ei ole hänelle omaa huonetta enkä viitsi siirtää häntä esikoisen kanssa samaan.

Eli kannattaa kokeilla ja voihan sitä siirtää vauvan sitten takaisin teidän huoneeseen jos tuntuu mahdottomalta.

Shania82 ja sälli 5,5kk

Vierailija
4/10 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nukkui tosi hyvin omassa sängyssään n. 7,5 kuukautiseksi. Sen jälkeen yöt alkoi olla yhtä painajaista. Kokoajan piti olla käsi kädessä, eikä sekään riittänyt, vaan enimmäkseen nukkui meidän keskellä. (mikä tarkoittaa sitä, että minä en nukkunut..)

Mulle oli myös vaikea paikka laittaa poika nukkumaan omaan huoneeseen, mutta kun on tarpeeksi väsynyt, sitä on valmis mihin vain parantaakseen unen laatua. Niinpä hain neuvolasta unikoulun ohjeet ja niitä noudattaen ukkeli on nukkunut nyt varmaankin viikon verran tosi hienosti omassa huoneessaan ja nukahtaa itse illalla, kun viemme sänkyyn. Yön aikana ei tarvitse kertaakaan käydä huoneessa, koska jos havahtuu unesta, osaa kyllä nukahtaa itse.

Neuvolasta ei hirveesti saatu tietoa, kun joitakin ongelmia tuli unikoulun aikana, mutta mulla onkin aika " huono" terkka, ei yleensäkään jakele neuvoja, vaikka kuinka yrittäisin kysyä.

Mulla ainakin auttoi ajatus, että lapsikin nukkuu sitten paremmin, kun saa omassa rauhassaan nukkua ja onkin ollut nyt todella hyväntuulinen.

Parempia unia toivottelee Rosa rv 15+4 ja Eeli melkein 9 kk

Vierailija
5/10 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäremme on syntymästään asti nukkunut omassa huoneessa pinnasängyssään. Huone on makuuhuoneemme vieressä, ovet auki ja seinätkin niin ohuet, että varmasti ei jää heräilyt, yskimiset jne. kuulematta.

Kun odotusaikana kerroin suunnitelmistani tai kun ihmiset huomasivat meillä käydessään sängyn omassa huoneessa, sain kuulla aika paljonkin kritiikkiä ja epäilyjä tyyliin: helppo se on nyt suunnitella, katsotaan monta yötä menee kun nukutte kaikki samassa huoneessa..

No, noista kannustuksista lannistumatta päätin kuitenkin kokeilla omassa huoneessa nukuttamista ja nyt reilun 2kk:n ikäisenä tyttö on nukkunut kaikki yönsä omassa sängyssä. Hän herää kerran yössä syömään ja illalla nukkumaanmeno tapahtuu sänkyyn laittamalla ilman suurempia nukutteluja. Ja aamuisin sängystä löytyy hyväntuulinen, hymyilevä ja jokelteleva neiti.

Ja meillä vanhemmilla on oma rauha makuuhuoneessa ja minäkään en herää joka tuhinaan. Tosin myös kertaakaan en ole herännyt itkuun, vaan aina ennen sitä, luultavammin voimistuvaan nälkä-ähinään:)

Voihan se olla, että takapakkia vielä tulee kasvun myötä ja nukkumajärjestelytkin muuttuvat, mutta ainakin tässä vaiheessa oma huone on ollut erinomainen valinta.

Tsemppiä vaan!!!

Vierailija
6/10 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aluksi meilläkin oli likan sänky omassamme kiinni, loppuyö nukuttiin perhepedissä. Ja kaikki sujui tavallaan ihan hyvin.

Mutta. Kun tyttö oli hiukan vanhempi n3kk, alkoi hänestä tulemaan tosi herkkä äänille. Heräsi heti kun joku tuli huoneeseen tai kääntyi sängyssä, niin, tai kun isän herätyskello soi aamulla.

Päätettiin siirtää tyttö omaan huoneeseensa itkuhälyttimen kanssa (mikä sinänsä on turha, koska äänet kuuluvat meidän makkariin aika hyvin muutenkin), jotenkin oli turvallisempi olo kun se monitori on siinä sentin päässä...

Kuitenkin, tyttö nukkuu yönsä todella paljon rauhallisemmin, pääosin yöllä ei tarvitse herätä lainkaan, vähintään 6h on alkuyön unijakso, kun meidän huoneessa nukkuessa se oli korkeintaan 4h, yleensä 3h.

Tietysti myös vauvan ikä on vaikuttanut uniin, ja huoneen vaihtoon se että meidän makkari on niin todella pieni, että pinnis oli siellä pahasti tiellä.

Nykyisin läheisyyttä haetaan niin, että köllötellään meidän parisängyssä ennen nukkumaan menoa tunnin verran, niin että tyttö on ihan poikki, sitten vien huoneeseensa, johon nukahtaa alta viiden minuutin.

Vierailija
7/10 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään meinaan laittaa tytön omaan huoneeseen, jännittää jo valmiiksi. En ymmärrä miten osaan nukkua.. ja kuitenkin olen jo NIIIIN epätoivoinen tytön nukkumisten suhteen, että haluan muutosta! Asenne on vähän huono, koska oon varma että pikkuinen heräilee silti ihan samaan tahtiin. Mihin se muuttuis...? Heräilee riippumatta siitä nukkuuko yksin huoneessa vai ei. AARGH! No, pitäkää peukkuja ensi yölle!

Maija :)

Vierailija
8/10 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten jatkossa menee...Mulla sama tilanne, nyt tyttö (6kk) laitetaan nukkumaan pinnikseen meidän sängyn viereen ja nukahtaa hyvin. Yöllä syö kuitenkin useasti ja jätän sitten heti viereeni, vaikka paremmin nukkuisin kun se ei olisi vieressä potkimassa kylkeen;)

Joskus 4kk tienoilla kokeilin siirtää vauvan sängyn makuuhuoneen toiseen nurkkaan, mutta ei toiminut...Saas nähdä koska olisin itse valmis oman huoneen käyttöönottoon. Meilläkin se olis silleen helppoa, että vauvan huoneen kautta kuljetaan makkariin. Kaukana ei olis siis. Mutta tiedän tunteen, kun ei raaskis millään...

Mutta jos teillä auttaa hyvin, niin ehkä sit vois harkita. Tsemppiä:)

Vierailija
9/10 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

19.45 laitoin nukkumaan, nukahti ok omaan sänkyyn ja huoneeseen, mutta äsken heräsi juuri NELJÄNNEN kerran. Nyt nukkuu meidän sängyllä. PRRRRRKKKKKKKLLLLLLLL!!!!!!! En ymmärrä mikä sitä unta katkoo!!! Ja oon niin väsynyt ite etten jaksa vähdätä sitä omaan sänkyynsä, näin pääsee nyt helpommalla. Se siitä tämän yön kokeilusta. Huomenna uudelleen?

Pettynyt Maija :(

Vierailija
10/10 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan selvää, että jos vauva on tottunut nukkumaan äidin ja isän vieressä, ei se omassa sängyssä/huoneessa nukkuminen heti ekana yönä suju. Vauva varmasti hätääntyy aluksi, kun herää yksin oudossa paikassa eikä äiti olekaan siinä vieressä.

Vaatii varmasti muutaman (ehkä useammankin) yön, että vauva tottuu omaan huoneeseen. Kärsivällisyyttä siis :)