Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herttamainen kohtu ja synnytys, kokemuksia?

12.12.2005 |

Kirjoitan nyt siskoni tunnuksilla kun en jaksanut itse rekisteröityä ;)

Eli, odotan ensimmäistä lastani ja lääkäri totesi minulla olevan hieman herttamainen kohtu. Kohtu ei siis ole kaksiosainen, mutta kuitenkin vähän kaksijakoinen, eli ei symmetrisen muotoinen, mitä se " normaalisti" on.

Olisin kiinnostunut tietämään, että miten muilla herttamaisen kohdun omistavilla on sujunut synnytys, onko vauva pystynyt kääntymään oikeaan tarjontaan, onko ollut perätilasynnytys vai päädytty sektioon?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyimme siskoni kanssa perätilassa loppuun saakka ja synnyimme molemmat sektiolla. Minua ilmeisesti yritettiin pusertaa ulos 20 tuntia ensin mutta tuloksetta... Siihen aikaan ei vielä ultralla voinut moisia tarkistaa, herttamaisuus on kai todettu vasta raskauksien jälkeen.

Eiköhän se ole aika yksilökohtaista vaikuttaako vai ei. Juurihan lehdessä oli juttua kun maailmalla joku oli saanut kaksoset kaksiosaisesta kohdusta - molemmilla puolilla kehittyi terve vauva. Pohtivat vielä, että olisi mahdollista etteivät ole edes hedelmöittyneet samaan aikaan ;-)

Tyypillistä ilmeisesti kuitenkin tuo kun joku muukin kirjoitti, että vauva ei mahdu välttämättä kääntymään raivotarjontaan ja päädytään sektioon.

Vierailija
2/7 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkoitukseni oli kysyä nyt kakkosta odottaessani herttamaisuuden vahvuutta, muuten kerennyt käymään synnytystapa arviossa ennen vauvan syntymää.

Eka muksu oli perätilassa ja syntyi suunnitellulla sektiolla. (perätilasynnytykseen en lähtisi, en etenkään enää yhden rt alatiesynnytksen kokeneena ;)) Toinen ilmeisesti kääntyi 28+ ja päätti yllätykseksemme syntyä vk 35. Syy tuntematon. Ellei sitten juuri tämä herttakohtu. Raskaus oli helppo ja kaikki kunnossa, raivotarjonta oli vain tarkoitus tarkistaa viikolla 36, jonne asti ei sitten päästykään.

Jeela ja " herttapojat"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä sillä ei ollut mitään merkitystä, eikä ainakaan haittaa odotuksessa tai synnytyksessä. Vauva kyllä viihtyi enempi toisella puolen mahaa, ainakin loppuraskaudesta.

Kääntyi raivotarjontaan jo rv 28 ja siinä pysyi loppuun asti. Synnytys meni hyvin, luomuna, ponnistus tosin oli aika pitkä, mutta johtui varmaan lähinnä siitä, että kielsin välilihan leikkaamisen.

Jos kohtu ei ole selvästi kaksiosainen, ei sen muodolla pitäisi olla merkitystä.

Vierailija
4/7 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin vähän niinkuin kahteen osaan jakaantunut. Mulla se herttamaisuus on ainakin tässä vaiheessa (rv 14) tosi pientä. Lisääkin kokemuksia kaipailisin, tosin en tiedä, että kuinka yleisiä tällaiset " erikoisemman muotoiset" kohdut ovat.

Vierailija
5/7 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puhuttu herttamaisesta kohdusta, joskin minulla on myös osittainen väliseinä kohdussa. Minun käsitykseni on, että herttamaisuus saattaa altistaa ennenaikaiselle synnytykselle sekä vauvan perätilaan, mutta tietenkään näin ei aina ole. Herttamaisuus on käsitykseni mukaan melko yleistä, ja raskaus voi myös sujua ihan normaalisti loppuun saakka. Joiltain äideiltä herttamaisuus huomataankin vasta esim. kolmannessa raskaudessa sektiota tehdessä tms, eli se ei automaattisesti todella aiheuta ongelmia :)

Itselläni vauvat ovat olleet perätilassa ja syntyneet ennenaikaisesti, mutta minulla siis on tosiaan tuota väliseinää kohdussa reilummin vaikkei täysin kaksiosainen olekaan.

Vierailija
6/7 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikamoisen tilavaa lantiota.

Pitää kysellä lisää seuraavalla lääkärikerralla, vähän tuo asia huolettaa, vaikkakin herttamaisuus on ainakin tässä vaiheessa todella lievää.

Vierailija
7/7 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektiolla.