Miten toimeen hoitovapaalla?
Miten te, jotka olette jääneet vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle, tulette toimeen kotihoidontuella? Tässä itse pohdin, että olisi mukvaa, kun ei tarvitsisi laittaa lasta hoitoon vielä, mutta arveluttaa tulojen roima tippuminen. Asuntolainat ym. muut kiinteät menot kun on kuitenkin hoidettava.
Kertokaapa kokemuksianne!
Kommentit (5)
Minä olen hoitovapaalla muutaman kuukauden. Käytiin pankissa juttelemassa ja maksetaan noilta kuukausilta vain asuntolainan korot. Hyvin onnistui, olisi kuulemma saanut esim. vuodeksikin noin. Meillä siis myös asuntolaina ja päälle autolaina.
Miehen palkalla elellään ja aloitan kohtapuoleen vuosiloman...ajattelin suuressa viisaudessani laittaa vuosiloma-ajan palkan+lomarahat säästöön, saas nähdä kuinka käy :) Joulukin kun tulossa.
Olin opiskelija ennen äitiyslomaa joten tuloni eivät olleet huimat silloinkaan. Itse asiassa tulen saamaan kelasta hoitovapaalla enemmän rahaa käteen kuin äitiyslomalla.
Meillä vuokra on hiukan alle 600 euroa, ja muita kiinteitä menoja aika vähän. Autoa ei ole joten siinäkin säästyy. Hyvin olemme pärjänneet.
Meillä on kaksi lasta, esikoinen on 2,5 v ja kuopus reilut 9 kk. Esikoisen syntymästä olen ollut koko ajan kotona ensin äitiys- ja vanhempainvapaat ja sitten hoitovapaalla, jolta jäin uudelle äitiyslomalle ja nyt siis olen taas hoitovapaalla. Miehelläni ei ole mikään huippupalkka ja on opintolainaa, autolainaa ja asuntolainakin mentiin ottamaan. Tähän asti ollaan vuokralla astuttu, mutta yhtälailla asumismenot ovat olleet mukana kuvioissa myös esikoisen hoitovapaan aikana.
Meillä menee niin, että minun tuloillani pyritään ostamaan ruoka ja mieheni maksaa muut menot. Rahaa jää jopa säästöönkin. Tosin meillä helpottaa se, että täällä maksetaan kuntalisää, vaikkakaan en tiedä kuinka kauan kun kunnantalous on peffallaan. Aika tarkkaan katsotaan mitä ostetaa, mutta ei mitenkään askeettisesti eletä.
Esikoisen hoitovapaan aikana maksoimme asuntolainasta vain korot. Mies oli opiskelija ja meillä oli autolainaa. Hyvin pärjättiin. Asiat tärkeysjärjestykseen vaan. Meillä ei mene rahaa juhlimiseen tms. turhanpäiväiseen. Ajattelimmetuon koronmaksun suhteen, että on ihan sama, onko velkaa 19 vai 20 vuotta jäljellä, mutta tuo vuosi on taas tärkeä sijoitus lapseen. Kotihoidontuoen lisäksi sain hoitolisää ja kuntalisää.
Nyt olen taas hoitovapaalla, eli meillä on 2 lasta ja 2 koiraa. Mies on töissä, mutta ostimme kesällä oman talon, eli otimme lisää velkaa. Nyt maksamme velkaa pois sekä talosta että autosta miehen palkasta. Saan pelkän kotihoidontuen, sillä täällä ei saa kuntalisää. Aloitin iltatyöt, eli 2-3 kertaa viikossa käyn muutaman tunnin illassa töissä miehen tultua kotiin. Tekee hyvää vastapinoksi kotiäitiydelle. Ja tulee vähän tienattuakin. Ja onhan niitä töitä, joita voi tedä kotoakin käsin. Kannattaa laskea, paljonko omasta palkasta jää käteen, kun vähentää siitä lapsen hoitomaksun ja työmatkakulut.
Eli jos haluat jäädä kotiin
- neuvottele pankin kanssa
- miettikää, mihin laitatte rahaa. Me esim. lopetimme kaikkien lehtien tilaamisen ja enää ei kuuluta kirjakerhoonkaan
- kauppaan vain kerran viikossa ostamaan viikon ruoat ja sitten vain täydennetään esim. maidoilla. Turhat ostokset jää tekemättä.
- Keskitä ostokset. Meillä on S-bonuskortti, ja saamme bonukset ruoasta, bensasta ja lämmityksestä. Kesän jälkeen bonuskertymämme on ollut vähintään 100e/kk, enimmillään 150e. Se on oikeasti paljon rahaa kotiinpäin. Ennen tuli käytyä aina lähimmässä kaupassa tai huoltiksella, mutta ajatuksella kannattaa nämäkin asiat tehdä.
-Kilpailuta vakuutukset. Niissä on huimia eroja
Tässä nyt muutamia vinkkejä.
Ei ole miehenpuolikaan järin kovatuloinen, mutta tullaan toimeen. Ei olla kumpikaan erityisen materialistisia, eli ei tule kauhiasti osteltua mitään. Olen ollut kotihoidontuella vasta vähän aikaa ja saa nähdä, kuinka tiukille menee, mutta en ole huolissani. Kyllä tässä hengissä pysytään! Ja meillä siis omakotitalo ja yksi auto. Ja yksi lapsi;)