Milloin kuuluu sydänäänet vatsan päältä?
Eli viime viikolla ekassa neuvolassa terveydenhoitaja antoi mulle neuvolalääkäriajan joulunalusviikolle, kymmenennen raskausviikon loppupuolelle. En ole käynyt alkuraskauden ultrassa ja terkkari ehdotti tuota aikaista lääkäriaikaa, jotta saisin " varmistuksen" raskaudesta. Kohdun koko tietysti voidaan arvioida, mutta se ei vielä vahvista elämää. Edellinen raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon, joka huomattiin vasta viikolla 13., siksi olen nyt tässä hiukan neuroottinen... Eli: onko mahdollista, että lääkäri saisi sydänäänet kuuluvulle jo näin aikaisin? Terveydenhoitaja vetosi siihen, että olen hoikka ja sanoi, että mahdollisesti voisi kuulua jo. Sen verran tunnen itseäni, että jos yritetään kuunnella sydäntä eikä saada kuuluville niin varmaan panikoin sitä sitten vuorostaan.
Kokemuksia?
T: Suippo ja Eppu rv9
Kommentit (10)
Minä olen kanssa hoikka, laiha pikemminkin ;) ja 2 ekasta kuului doblerilla neuvolassa vkolla 8 ja 10. Tästä kolmannesta lääkäri kokeili vasta vkolla 11+4 ja kun pyysin. Muutoin ei olisi edes kuunnellut vielä -> eivät halua liian aikaisin kuunnella juuri siksi ettei sitten tule turhia huolestuneisuuksia tuleville äideille. (Käytäntö muuttunut selkeesti meidänkin neuvolassa myöhäisemmiksi ja varvoaisemmiksi.) Mutta siis mahdollista on että jo kuuluu sulla mutta yleisesti ottaen aikaisintaan vkolla 12 niitä aletaan ns. etsimään ja vkolla 14 pitää jo kuulua.
Elähän huolestu ellei niitä vielä kuulu. Ovat sen verran yksilöllisiä juttuja nuokin ja riippuu kohdun asennosta (esim. taaksepäin kalellaan oleva kohtu) ja sikiön paikasta missä kohti majailee.
Toivon että äänet kuuluvat kuitenkin hyvin pian :)
Kuuluisi mielestäni sinun tapauksessasi saada ultra viimistään viikolla 10... Mutta tämä on vain mun mielipide ja ikävä kyllä tuo korkeampi porras ei aina ajattele äitien tavoin...
Olin ihan hurjan hoikka esikoista odottaessa ja sydänäänet kuultiin viikolla 12+. Terkkarin mukaan ei kannattanut sitä aiemmin kuunnella, koska silloin riippuu niin paljon laitteesta kuuluuko vai ei. Hän ei halunnut aiheuttaa äidille huolta, jos ei vaikka olisi kuulunut.
Toisella kertaa oli toinen terkkari eikä hänkään suostunut kuuntelemaan sydänääniä ennen 13+ viikkoa, jolloin oltiin jo ultrassa käyty. Hän sanoi saman syyn.
Nyt kolmannella kerralla en olisi antanut kuunnella sydänääniä viikolla 9, koska minäkin olisin panikoinut, jos niitä ei olisi kuulunut. Mieluummin yrittäisin saada lääkärin katsomaan ultralla, löytyykö lasta. Siihen ei paljon ammattitaitoa tarvita, että näkee onko kohdussa ketään ja liikkuuko hän. Sen osaa kandikin katsoa. Jokaiselta terveysasemalta pitäisi löytyä ultralaite.
Meillä oli eka ultra joskus 13 viikolla, jossa näkyi villisti sätkivä kaveri. Ensimmäinen lääkäri taisi olla 14+1 tai jotain ja vasta siellä kuunneltiin ekaa kertaa sydänäänet. Vai olikohan toisinpäin? No, jokatapauksessa vasta siinä 13-14 viikolla edes yritettiin kuunnella.
Eka ultra oli kyllä liikuttava kokemus. Kaverin pituus vajaa 6 senttiä ja aivan mieletön biletys oli mahassa käynnissä. Kädet ja jalat sätkivät joka suuntaan ja kääntyili. Ei jäänyt epäselväksi, että tosiaan raskaana ollaan -varsinkin tuleva isä oli aika totinen ja suorastaan liikuttunut ultran jälkeen. Oli siinä hetkellä kuulemma todella valjennut, että " hei, musta tulee isä" :-)
rv 9+, kun luultiin, että olen ari viikkoa edellä raskaudessa. Kuuluivat hetken, vaikka olen ylipainoinen ja kohtukin on ihan kumollaan taaksepäin.
Kyllä on ihan mahdollista kuulla tolla kymppiviikolla, mut riippuu kyllä tosi paljon laitteista ja terkasta!
Suippo: Kyllä sydänäänet on mahdollista saada selville jo aiemmin, mutta se on kai aika yksilöllistä milloin ne näkyvät. En sitten tiedä, että onko vatsan päältä otetulla ultralla ja sisäultralla eroavaisuutta? Minut vatsan päältä ultrannut terveydenhoitaja kyllä kertoi, että sisäultra on tarkempi ja hän olisi ollut valmis käyttämään sisäultraa, jos olisin halunnut, mutten siihen itse mitään tarvetta kokenut. Ilmeisesti sillä sitten näkyy hieman paremmin. (?)
Oma napa: Kävin itse vatsan päältä otetussa ultrassa viime viikon maanantaina, kun viikkoja oli 7+2 ja kuinka ollakaan näin pikkuisen sydämensykkeen! Myönnettäköön, että juuri muuta en sitten kuvasta ymmärtänytkään, mutta sydämen syke sai kyyneleet valumaan silmistä.
Niin, itselläni on muuten myös taaksepäin kallistunut kohtu, joten silläkin oletin etukäteen, etteivät sydänäänet välttämättä näkyisi. Seuraava ultra on ensi viikolla, kun rivejä on 9+4 ja se on sitä varten, että pystytään laskemaan tarkemmin la.
Voimia teille kaikille! - pazzepartout rv 8+2 (tarkistettu neuvolassa)
Kävin ensimmäisen kerran neuvolassa raskausviikolla 9+2. Silloin sydänäänet eivät kuuluneet. Sitten varattiin uusi käynti parin viikon päähän. Rv 10+5 sitten sydänäänet kuuluivat ihan selkeästi. Se on kuitenkin hyvin yksilöllistä...ystävälläni kuuluivat vasta viikolla 15.
Hanna rv 34+1
Nyt toista odottaessani kokeiltiin rv9+2, eikä saatu kuuluviin. Ylihuomenna lääkärineuvola, jossa sitten yritetään jälleen.
Minni rv11+1
vaikka terveydenhoitaka painottikin sydänäänii etsiessä ettei varmaan vielä kuulu että viikolla 9 alk. mutta kyllä kuului...
Istukka takaseinässä eikä turhia " eristeitä" vatsan päällä.
Aurina 18+3
Mulla kuului viikoilla 13+1. Silloin tosi kuunneltiin ensi kerran. Kauniisti jyskytti.... Onnellista odotusta!
Heidi 14+6