Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

määräaikaiset työt ja vauvakuume

11.12.2005 |

esikoisesta haaveillaan ja itse olen määräaikaisissa työsuhteissa ollut n. 1,5 vuotta, kesällä 2v,

kysymys: miten raskautta kannattaisi yrittää ajoittaa, sitenkö että vauveli mahd. hyvällä onnella syntyisi ennen määräyskirjan loppumista vai sen jälkeen, jolloin olisin mahd. työtön?

eikös äitiysrahan maksamiseen vaikuttanut viim 10kk aikana tienatut rahat? tuttu joskus aikanaan sanoi, että ennen äitiyslomalle jäämistä kannattaa tehdä ylitöitä yms.

tässä on takana huoli, että sais parempaa äitiyspäivä rahaa ja vois olla pitempään kotona ettei olisi niin kovia paineita lähteä takas heti työelämään tienaamaan miehen kaveriksi.

en haluisi miehelleni kasata elättäjän roolia vaan soisin hänen tekevän normaalia päivää ja olla jälkikasvunsa kanssa, sillä sitä hän toivoo.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lapsen tulla kun on tullakseen -kalenterista ei kannata aikaa varata sopivalle synnytyskuukaudelle! Asioilla on tapana järjestyä -myös työnteolla ja rahalla.

Vierailija
2/6 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan yritä laskea milloin olisi paras aika saattaa lapsi alulle, koska ei se ole kaikilla niin helppoa... vaikka joskus luulisi =D

Kun teistä aika tuntuu hyvältä vauvalle, niin ei kun yritystä peliin. Kelalta voit hakea 6 kk:n palkkatulojen mukaan äitiyspäivärahaa, joten sen suhteen asiasi ovat kunnossa. Jos nyt jotain haluat laskea niin Kelalta voi hakea äitiyspäivärahaa kun 22 raskausviikkoa on tullut täyteen eli se 154 päivää ja saa todistuksen neuvolasta raskauden kestosta. Eli yritä hankkiutua raskaaksi viikolle 22 ennen kuin joudut työttömäksi. Toisaalta voithan hakea myös aikaisemman verotuksen mukaan. Eikös ensi kesänä haeta jo vuoden 2004 tulojen mukaa ja olet silloin ollut jo työssä???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mitään varmaa tietoa, mutta itse olen käsittänyt niin että äitiyspäiväraha laskettaisiin edellisen vuoden verotuksen tulojen mukaan. Mutta mikäli tulot ovat nouseet, voidaan äitiyspäiväraha laskea vaihtoehtoisesti myöskin edellisen puolen vuoden tulojen mukaan.

Hyvähän se on vähän suunnitella jo etukäteen että millä sitä sitten elää vaikka kaikki ei aina suunnitelmien mukaan menisikään :)

Vierailija
4/6 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mäkin olen käsittänyt niin, että äippäraha lasketaan viimeisen VAHVISTETUN verotuksen mukaan. Eli jos äippärahan hakeminen ajoittuu vuodelle 2006 ni se lasketaan vuoden 2004 vahvistetuista verotuloista. Mut halutessaan voi tosiaan lasketuttaa äippärahan viimeisten 6 kk tai 12 kk. mukaan, riippuen siitä kumpi on kannattavampaa.

Kannattaa katsella KELAN sivuja, siellä voi jo etukäteen laskea laskurilla paljonko mahd. äippärahan määrä ois.

Vierailija
5/6 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitoksia vastanneille!

Vierailija
6/6 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkinpa tuolta odotuspuolelta tänne ja voisinpa kertoa oman tilanteeni järjestymisestä.

Eli olen ollut määräaikaisena työntekijänä samassa työpaikassa nyt puolitoista vuotta. Tiesin, että töitä saattaisi olla tiedossa vuodeksi 2006, mutta en halunnut lykätä vauva-asiaa töiden takia. Kävi sitten niin onnekkaasti, että raskaudestani huolimatta, saan työsopimuksen ensi vuodeksi, koska raskauden takia ei saa jättää palkkaamatta, mikäli muuten olisin työn saanut. Eli jään onnellisesti helmikuun puolen välin jälkeen äippälomalle! Äippärahaa haen 6kk:n työtulojen perusteella.

Joku muukin totesi, että asioilla on tapana järjestyä! Tsemppiä sinulle!

~cadavera&muru~ rv25+1