Sairasloma ja kotihoidontuki
Kuvioni on kaikin puolin monimutkainen...Tällä hetkellä opiskelen. En kuitenkaan saa enää opintotukea, koska minulla on jo ammatti, johon opintoviikot aikanaan menivät. Olen raskaana. Tekemällä keikkahommia (yöt, viikonloput) olisin elättänyt meidät opiskelujen aikana, mutta työni on niin riskialtista, että sitä en voi tehdä. Nyt lisäkuormituksena läheinen rakas äitini kuoli viikko sitten.
Olen sairaslomalla ja aika lailla lamassa. Minulla on 2v lapsi. Saan vahvistetun verotuksen mukaista pientä sairauspäivärahaa. Voinko saada kotihoidontukea samaan aikaan?
Tietääkö kukaan?
Kommentit (3)
on kuntalisän laita, senhän maksaa kai kuitenkin Helsinki...?
Nämä kaikki asiat ovat niin monimutkaisia ja olen kaiken kanssa niin totaalisen yksin. Olen käynyt puhumassa vaikka missä (en Kelassa, koska olen siihen tällä hetkellä liian kyllästynyt, olen aina saanut niin hirvittävän huonoa palvelua). Apua en saa mistään.
Toivoisin lapselleni jotakin lapsikontakteja, mutta päivähoitopaikat ovat kaikki aivan täynnä ja minkäänlaista valoa ei ole näkyvissä. Pelkään lapseni puolesta, kun hänen elämästään poistuu niin monta tärkeää henkilöä: isä ja mummi ihan lyhyen ajan sisällä (isä toki on olemassa, mutta ei välitä, enää).
Mutta ehdotan yksityistä päiväkotia tai perhepäivähoitajaa. Kela tulee sitä yksityisen hoidon tuella ja esim. osa-aikahoito on aika edullista. Varsinkin, jos kunta maksaa vielä kuntalisää. Suosittelen ottamaan selvää!
Sinulla on siis oikeus siihen. Mutta yleensä kela muista maksamista päivärahoista vähennetään kotihoidontuen verran eli tulos on plus miinus nolla. En ole kuitenkaan varma, käykö näin sairasupäivärahassa.