G: Kuinka usein noin vuoden ikäinen lapsesi on ollut " yöhoidossa" ?
Meillä mies on sitä mieltä, että on kummallista kun meidän poika ei ole usein hoidossa äidilläni. Yöhoitoonkin pitäisi kuulemma viedä. Haluaisin siis tietää teiltä muilta, olenko jotenkin outo äiti kun ei vie lastani usein hoitoon? Ja kuinka usein itse viette isovanhemmille lastanne hoitoon? Tai jos vienkin niin meidän poika on noin 2-3 tuntia kerrallaan. Tarkennukseksi vielä että meidän poika on 1v1kk.
Kommentit (36)
Toiset varmaan jäävät ihan helposti mummin tms. hoitoon, jolloin se hoitoonviemiskynnyskin on matalampi.
Edellä todettiin näin: . jos apua on tarjolla niin miksi ihmeessä sitä ei voisi ottaa vastaan? eivätkö sellaiset vanhemmat jotka vastustavat tätä yöhoitoa halua koskaan esim lähteä puolisonsa kanssa vaikka jonnekin yöksi ja hoitaa välillä parisuhdettakin? se ilmeisesti on suurin synti minkä äiti voi tehdä....?
Minä ajattelen taas tästä ns. parisuhteen hoidosta, että lapsi kuuluu siihen meidän perheeseen, kyllä parisuhdetta voi hoitaa lähtemättä kaksin jonnekin lemmenlomalle tms., jos ymmärsitte.
Ei ole ollut tarvettakaan eikä toisaalta taida vanhoilla isovanhemmilla olla haluakaan. Lapset nyt 4v ja 2v.
ja on ollut mummolassa, siis äidilläni hoidossa 4kk asti. Yökyläilyjä on ollut noin 7kk asti. TOSIN tilanteeni on varmaan hieman eri kuin muilla vastanneilla, kun olen yksinhuoltaja ja kolmivuorotyössä. Vuoden vanhasta asti poika on ollut mummolassa suunnilleen 3yötä/viikko.
Vapaa-aikana vien aika harvoin poikaa yöhoitoon, mutta olen kyllä saanut pari kertaa käydä tuulettumassa, äitini on oikein ehdottanut sitä =) En kyllä tiedä, miten ikinä pystyn äidilleni " korvaamaan" kaiken sen avun, jonka olen häneltä saanut. Hän on kuitenkin vielä työ-elämässä.
Mutta ap:lle ajattelin sanoa, että vaikka teillä on yhteistä aikaa iltaisin, niin voisi joskus olla piristävää käydä kaksistaan jossain, ja mennä sitten rauhassa vasta aamulla lasta hakemaan...
kuin matkia vaan toisten tekemisiä. Kaipaisko mies sitä aikaa ilman lasta? Muutenkin kuin illalla. Jos vain ilmaisee asian sillä tavalla, että " kun toisetkin vie hoitoon" . Miehet ei aina ole kovin hyviä ilmaisemaan suoraan mitä haluavat.
Mutta jos et ollenkaan itse ole valmis siihen, niin toivottavasti se on miehelle ihan ok. Jos ei ole ok, niin kannattais ehkä sittenkin harkita sitä hoitoon viemistä, jos ei ole muusta kuin omasta tahdosta kiinni se.
T: Yniäinen
ikää juuri 5v ja 2v. Enimmäkseen johtuu kai siitä, että isovanhemmat ja muut lähisukulaiset asuvat kaukana, lapset näkevät heitä muutaman kuukauden välein, joten varsinkin pienempi vierastaa vielä alkuun. Lähellä asuvat tutut ovat enimmäkseen töissä, joten tuttua hoitoapua ei ole ollut tarjolla. Mutta emme ole kaivanneetkaan, jos iltamenoja on ollut niin olemme käyneet erikseen, esim. työpaikan juhliin ei yleensä puolisoa olisi voinut ottaakaan. Eka kertaa osasin jättää pienemmänkin isin kanssa kotiin koko viikonlopuksi vasta viikko sitten, kun kävin kyläilemässä kauempana itsekseni. Oli kyllä mukavaa vaihteeksi.
Tosin esikoinen oli yökylässä jo 5 kuukautisena ja sen jälkeen suunnilleen kerran kuussa. Nytkin meillä esikoinen on usein mummolla yökylässä, mutta tuota nuorimmaista ei vaan ole tullut annettua.
Kareen & pojat
meillä ei vaan ole ollut siihen tarvetta. Menköön sitten kun itse ymmärtää mistä kyse ja haluaa. Jos nyt mitään kummallista ei satu. Kakkosen syntymä huhtikuussa saattaa toki osua yöhön ja silloin tullee eka kerta.
Muuten poika on paljon isovanhempien kanssa ja kauppareissuja yms. tehdään päivisin, kun poika on lellittävänä anoppilassa tai omilla vanhemmillani.
Yökyläilyn aloittamista en halua meillä siksikään turhaan aikaistaa, kun kylään haluajia on niin paljon, että on helpompi vetää raja kun sanoo, ettei vielä mihinkään. Kärkkymässä ovat anopin ja omien vanhempieni lisäksi kaksi kummitätiäkin. =)
siskoni perheessä viikonlopun. Me oltiin miehen kanssa mökillä. Sitten vuoden iässä uusiksi, taas siskoni perheessä ja viikonlopun. Nyt oltiin hotellilomalla. Poika nukkuu hyvin,ei vierasta ja viihtyy erinomaisesti siskoni perheessä, siellä 4 lasta ja touhua riittää. Pystyn luottamaan siskooni täydellisesti ja tiedän että lapsellani ei ole mitään hätää siellä, saa perustarpeiden lisäksi myös paljon syliä ja hellyyttä.
En osaa sanoa mitään tuohon, onko siihen " tarvetta" . Me ei olla mitenkään erityisen väsyneitä tai masentuneita, ja parisuhdettakin pystyy tosiaan hoitamaan ilman että vie lapsen hoitoon. Mutta mielestäni on äärimmäisen mukavaa joskus olla aivan kahdestaan mieheni kanssa, ihan rauhassa, tarvitsematta huolehtia lapsesta ja hänen tarpeistaan. Lapseni ei ole mitenkään kärsinyt siitä että oli kaksi yötä ilman vanhempiaan ja vielä " vieraassa paikassa" , siis ei kotona. Joten toisaalta,en näe mitään syytä olla viemättä häntä silloin tällöin hoitoon yöksi. Nyt kun vauva kohta syntyy, jää taas yöhoidot pitkäksi aikaa... :)
Ja on ollut kerran yöhoidossa, tai oikeastaan mummo oli meillä hoitamassa tyttöä. Se lisäksi tyttö on ollut koko aikana 3-4 kertaa parin tunnin ajan mummon kanssa. Ja usein se aika on juuri päikkäriaika =)
Meillä ovat lapset olleet ekan kerran yötä mummulassa noin 3kk vanhana,olimme reissussa mieheni kanssa.Eli esikoinen oli 3kk vanha kun olimme viikonlopun poissa ja nyt kuopus oli melkein 3kk kun jätimme lapset mummulaan viikonlopuksi,halusimme käydä vähän kahdestaan kylpylässä ja " lomailemassa" ja nyt taas jaksaa monta viikoa ahertaa pienten lasten kanssa,kyllä se antaa energiaa lisää kun saa välillä ladata aivoja ja olla ilman lapsia.
Ja nykyään meillä mummut ja papat soittavat voiko pojat tulla yöksi kun itte ei koskaan niiltä kysytä voisivatko ottaa heidät yökylään.:)
Ja niimpä ne on ollu sillon tällön tai kuopus ei ole ollut mutta esikoinen on. Toivottavasti saa selvää=)
Mutta kun jossain käymme niin siskoni hoitaa heitä meillä,koska on tuttu koti ja tutut lelut jne.Ja siskoni jää aina yöksi että jos aamulla on jostain syystä heikko-olo niin hän leikkii niiden kanssa sitten;) Mutta ei se ole mitenkään ihmeellistä jos miehesi haluaa lapsenne yöksi välillä!!!
Meillä 1 v. ja 2 kk ja yökyliä tasan nolla. Eikä taida tulla vielä vuosiin. Toiset isovanhemmat eli vanhempani asuvat kaukana, ovat miltei vieraita, eivätkä ymmärrä ylipäätään yökyläilyjä. Miehen äiti taas on liian vanha noin pienen kanssa. Lapsen kummit erosivat ja naiskummi katosi siinä rytäkässä elämästä. Vajaa kolmekymppinen veljeni kyllä tykkää lapsestamme, mutta ei omaa mitään lastenhoitokokemusta ja ei ikinä uskaltaisi ottaa lastamme yöksi. Kauheasti jännittää jo pelkkää ulkoiluakin kahdestaan. Eli siinäpä ne.
Olisi ihanaa joskus vaan olla miehen kanssa kaksin, mutta ei käy tasan onnen lahjat. Me matkustellaan paljon ja olisi kiva joskus vaikka tehdä viikonloppureissu kaksin, mutta tällä hetkellä kuljemme kaikki matkat kolmisin.
eikä vielä koskaan ole yöhoitoa tarvinnut. 5vuotias on isosiskonsa ja isoveljensä kanssa ollut 1 kerran yöhoidossa mummolassa, kun olen ollut sairaalassa synnyttämässä. Vanhin lapsi on 12 vuotta ja toi 1 kerta on siis ainoa kun on hoitoa tarvittu. Meillä vaan ei ole ollut sellaista oloa että yöksi tarvitsisi jonnekkin laittaa. Omaa aikaa kun on silloin kun lapset nukkuu... Meidän suhde voi aivan erinomaisesti ollaan oltu yhdessä 16v, ja kuitenkin tuntuu että ollaan kuin vastarakastuneita. ;-) On kyllä joskus ollut n.2-3 tuntia mun vanhemmilla jos ollaan käyty leffassa tai esim. joululahja ostoksilla. Toisilla on tarve omaan aikaan ja se kyllä kannattaa järjestää jos vähänkään siltä tuntuu, ettei parisuhde ala kärsimään. Kannattaa varmaankin kysyä mieheltäsi, että haluaako hän vain pojan hoitoon,kun muutkin vie, vai onko mielessä jotain muuta, että haluaisi olla kahden jos ei teillä ole muuten kahdenkeskeistä aikaa..
Meillä ei yökyläilyjä harrasteta ennen kuin lapset itse haluavat ja ovat tarpeeksi vanhoja (ja mummo ottaa-ei ota pieniä). Eipä meillä kyllä 1v ikäisinä ole päivisinkään olleet ollenkaan hoidossa.
Voihan se olla että mies joskus mielellään olisi kahden kanssani, mutta ei se niin iso asia suhteessamme ole. Kyllä sitä toisillemme aikaa löytyy vaikka lapset ovatkin kanssamme, vain alkoholinkäyttö on rajoitettu (ja se ei ole sitten tarpeellistakaan). Minulla ei sitten ole mitään haluakaan jättää/laittaa lapsia hoitoon, tosin meillä ei tästä tarvitse keskustellakaan, koska ei noita hoitajia ole tarjoutunut. Ja meillä mies kyllä ymmärtää tuon ajatukseni, ehtivät sitten yökyläillä kouluiässäkin (tai edes eskari-iässä).
lapseni 3v ja risat ole ollut yöhoidossa! Ehtii sitä myöhemminkin. " Äiti ja isi ja minä(lapsen nimi)" sanoo onnellisena, kun olemme koko perhe koolla. =)
jotka eivät ole koskaan olleet yökylässä. lähellä asuu mieheni vanhemmat, mutta en edes halua vielä antaa lapsia hoitoon yöksi, me ollaan sellasia kotihiiriä ja omaa aikaa saa iltaisin kivasti,kun neitoset menee jo kahdeksalta unten maille. Aika paljon lapset kuitenkin mummon kanssa ovat, kun päivähoidossa ovat mummun luona. En tiedä, ollaanko kummallinen perhe, mutta sitten jätetään lapset kun itse haluavat hoitoon yöksi.
tästä asiasta meillä tulee tosi usein riitaa. Se on tosi kuluttavaa. Tosin ymmärrän sen et mieheni on päivät töissä ja hänellä ei ole sen vuoksi niin kiinteää suhdetta lapseen. Mua vaan tosi paljon korpeaa ajatus siitä et vien lapsen vain sen takia hoitoon kun muutkin vie. Taitaa olla aika pitää pieni parisuhde-neuvottelu, vai?