Harjoitussupistukset
Yritän nyt saada apua tätä kautta, kun neuvolasta en asiaan liittyen saanut minkäänlaisia toimintaohjeita, saatika että olisin päässyt tarkastukseen. Eli minulla on jo useamman viikon ajan ollut suht säännöllisesti pitkin päivää harjoitussupistuksia. Aluksi minulla todettiin emätintulehdus, jonka hoitoon sain kuurin ja kun kävin jälkitarkastuksessa niin tulehdus oli nyt voitettu. Mutta supistelut jatkuvat siitä huolimatta. Kävin asiasta yksityisellä lääkärillä, joka totesi kohdunkaulan olevan täysimittainen eli ultralla katsottuna yli 4 cm ja täysin kiinteä ja kiinni. Nyt kuitenkin itse aloin miettimään, että mielestäni minulla alkuraskaudesta mitattiin kohdunkaulan pituudeksi 6 cm eli lyhentymistä olisikin tapahtunut aika paljon! Onkohan tämä normaalia? Supistuksia tulee myös pitkin yötä ja varsinkin silloin jos rakko on täynnä. Miten teillä muilla on ollut näitä harjoitussuppareita ja kuinka usein teillä on tilannetta tutkittu?
Neuvolan mukaan tämä on ihan normaalia ja mitään tarkastuksia ei tarvita, mutta koska neuvolasta en ole tähänkään asti saanut yhtä ainutta " oikeaa" ohjetta, en oikein usko tähänkään ja siksi haluaisin kuulla muiden kokemuksia asiasta. Viikkoja minulla on tällä hetkellä vasta 19.
Kommentit (4)
ja paljon... Supistuksia saattaa olla joinakin päivinä niin pajon, että maha on pingoittunut koko ajan ja muutama yökin on ollut samanlainen. Joskus kyllä menee viikkokin, ettei supistuksia ole ollenkaan. Ne muuten alkoivat jo rv 4! Viikkoja minulla on nyt suunnilleen samat kuin teillä molemmilla kevätmamma ja touhis, eli nyt on 19+5. Kipeitä supistukset eivät ole vielä ainakaan olleet, mutta huolestuttaa silti tosi paljon, kun kahdessa aiemmassa raskaudessa ei ole näitä ollut kuin ihan viimeisillä viikoilla. Nyt olisi siis kolmas tulossa. Lääkärissä sekä rv 12 että 17 oli kaikki ok sekä sisätutkimuksessa että ultralla, ja huomenna on sitten rakenneultra, jossa aion kertoa taas huolistani. Aiemmissa raskauksissa ei kyllä kohdunkaulan pituutta ole mitattu enkä osaa sinulle kevätmamma siihen pulmaan sanoa mitään.
Muuten olen seurannut sinun touhis oireita tältä palstalta, ja oikein on hymyillyttänyt kun kaikki on kuin itseni kirjoittamaa ;) Minullakin on kamala paineentunne alapäässä, tuntuu kuin koko kohtu olisi valahtanut ihan alas (ja sitä tunnetta on joka päivä! Vain pitkällään ollessa se melkein aina poistuu). Tunne on melkein sama kuin toisen lapsemme syntymässä vauvan tullessa ulos synnytyskanavassa! Eli tuntuu kuin jotain olisi tulossa tosiaankin ulos, mutta onneksi vauvan liikkeet tuntuu kuitenkin edelleen mahassa, eli tunne johtuu ainakin vielä jostain muusta, olisiko verenkierron vilkastumista vai sitten jotenkin paikkojen liian aikaista kypsymistä vai mitä! Ja nämä harjoitussupistukset vielä kuten sinulla, ja lisäksi minulla on ollut raskauden alusta asti kamala selkäsärky, samanlainen kuin kuukautisissa mutta paljon vahvempi. Pelko on joka päivä siitäkin, että ei kai se särky ole supistuksia, ja niitä kipeitä... No en tiedä, luin juuri äsken yhdestä oppaasta, että heikot lantionpohjalihakset aiheuttavat juuri kaikkia näitä minun oireita eli selkäsärkyä, paineentunnetta ja jopa kohdunlaskeumaa. Ja heikot minun lantionpohjalihakset ovat pikkukakkosen synnytyksen jäljiltä olleet (hölmö vielä lenkkeilin paljon näiden raskauksien välissä, mikä pahentaa tilannetta!) (no nyt näillä raskausoireilla ei tarvitse haaveillakaan lenkkeilystä, vaan enimmäkseen hissuttelen kotona, hoidan lapset ja teen vain kaiken pakollisen, kaupassa käynti on suurin ponnistus mitä uskallan tehdä!)
No voimia teille molemmille noiden supistusten kanssa, toivotaan että meillä kaikilla kolmella ne eivät aiheuta mitään vielä moneen kuukauteen!!
mietin itekin sitä, että voiko sitä kaikkien kohdalta sanoa, että paikat kypsyvät hitaasti ja kivuliailla supistuksilla, meillä kun toinen lapsi syntyi 3,5 tunnissa ja niin, että kohdunsuu oli auennut ilman että juurikaan huomasin edes mitään supistuksia. Kylläkin se toinen vauveli syntyi vasta viikolla 42+4, mutta mietin vain itse tuota että huomaako sen muka oikeasti ite jos supistuket alkavatkin pehmittää paikkoja ennenaikaisesti!
Itse tosin olen saanut neuvolasta tarkastusaikoja, vaikka itse kätilö vähättelin. Esikoisesta tuli vasta viimeisinä viikkoina ja syntyi syöksyllä, joten senkin takia itse en ota kevyesti. Kaikki eivät toimi keskiverron mukaan.
Tänään viikkoja on täynnä 20 ja olo todella tukala. Tuntuu, että alapää valahtaa, en tiedä onko pehmeentynyt vaiko johtuuko kamalasta ummetuksesta.
Supistukset alkoivat viikolla 13 ja viikolla 14+3 oli 3 senttiä ja kiinteä. Käsittääkseni mulla aina 3 cm, kun esikoisestakin oli ekassa tarkastuksessa 3cm.
Viikon 18+5 tarkastuksessa 3 senttiä ja hieman pehmeentynyt. Tästä tarkastuksesta on siis hieman yli viikko aikaa ja huoli taas kasvanut.
Onneksi olen maanataina menossa rakenneultraan, joten otan asian siellä myös esille. Sain myös lähetteen 20.12. sairaalaan tarkastukseen, jossa katsovat ultran kanssa myös sisäpuolelta.
Äitini kertoi vasta äsken puhelimessa, että häntä oli supistanut (olen hänen ainoa lapsi) aikoinaan liian paljon liian varhain ja oli siitä asti syönyt supistuksia estäviä lääkkeitä. Ei tietenkään muistanut, mistä asti... Sama taipumus on myös isän puolella, tädin molemmat lapset tulleet syöksyllä. Senkin takia pelottaa, jos ennenaikaisesti tulee.
Tarkastukseen kannattaa vaatia aikaa ihan mielenrauhankin takia. Liian usein ei saisi ronkkia, mutta 2-4vk välein riippuen tilanteesta.
Supistuksesi kuulostivat tutuilta, samoin se, että erityisesti tulee, jos on vessahätä. Siinäpä ristiriita, kun käskevät juoda paljon, jotta ei supistelisi ja kun niitä tulee levossakin...