Pitkä ponnistusvaihe
Pitkä ponnistusvaihe
Jos ensimmäisessä synnytyksessä ponnistusvaihe on ollut pitkä, selviääkö seuraavasta yhtään helpommalla???
Ekan ponnistus kesti 1 h 55 min, imukuppia ei käytetty, mutta isä ja kätilö painoivat vuorotellen vatsaa. Omat voimat olivat jo aikoja sitten häipyneet ja mitään ponnistustarvetta ei tuntunut!!!
Onko kokemuksia vastaavasta? Oletteko saaneet millaisia vastauksia, mistä pitkä ponnistusvaihe johtuu?
Kommentit (5)
ei ne syytä osanneet sanoa. arvelivat että 25h synnytys oli vetänyt kohdun niin maitohapoille etti kertakaikkisesti enää lihakset jaksaneet vaikka oksitosiinitippa oli kaakossa.
toinen synnytys oili aluksi samanlainen. samalla tavalla ei edistynyt kunnolla ja menin saliin oksitosiinille niillä mielin että taas se helvetti alkaa. yllätysyllätys ponnistusvaihe oli TODELLA helppo. yritin säästellä voimiani, mutta kätilö kyseli että miksi en uskalla ponnistaa kunnolla. 2 kunnon ponnistusta vain ja lapsi oli maailmassa- ilman tikin tikkiä.
se toinen voi olla ihan erilainen!
Toisen kohdalla kirjattiin ponnistusvaiheen kestoksi 3h9min.!!
Itse ponnistin esikoista lähes kaksi tuntia ja lopussa oli voimat aika lopussa. Toista odottaessa pelkäsin tulevan taas pitkä ponnistusvaihe. Toinen kumminkin syntyi 4min ponnistamisella ja kolmatta ponnistin ehkä kahdesti. Jospa tämä neljäs tulisi taas vähillä ponnisteluilla.
Itselläni ainakin luulisin johtuvan siitä, että esikoinen oli isompi kuin muut (4060g ja seuraavat 3600-3800g) ja ainahan paikat on tiukemmat ensikertalaisella.
minullakin kesti kauan,muttei noin kauan.Luulin että leikataan jos ei tunnissa synny.Minulla kesti 52min koska ei välilihaa leikattu.En muista kovaa ponnistuksen tarvetta olleen minulla.Tosiaan ajattelen et jos toinen tulee niin miten kauan sit tarvii ponnistaa.tosin ponnistin kyllä ehkä liian hiljaa kun en täysillä uskaltanut ettei repeä liikaa