Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko NP- ultra mielestäsi turha? Eli jos sikiöllä todetaan turvotusta, niin onko se millä todennäköisyydellä down?

Vierailija
09.12.2005 |

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse tuskin menisin np-ultraan. Jos siinä näkyisi turvotusta, niin sitten joutuisi päättämään, valitseeko punktion keskenmenoriskeineen vai odottaako loppuun asti. Vääriä hälytyksiä kun voi tulla.

Vierailija
2/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voihan tuossa 12/13 vk:n ultrassa näkyä muitakin ongelmia tai rakennepoikkeamia ja usein siinä mitataan myös koko = la:ta tarkennetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan myös muihin havaintoihin. Esim. niskaturvotus+ pähkinän muotoiset pikkuaivot= 99% down- lapsi

eli ei ole turha tutkimus.

t.sh

Vierailija
4/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä np -ultra tarjotaan kaikille odottajille ja siis ultrassa saa käydä, vaikka ei haluaisikaan tietää np-mittaa. Suuri osa sikiöistä, joilla on turvotusta, ovat terveitä. Kunnat eivät halua ristikseen vammaisia lapsia, joten siksi tuota ultraa tarjotaan ja lapsivesitutkimuksiin patistetaan.

Vierailija
5/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaan myös muihin havaintoihin. Esim. niskaturvotus+ pähkinän muotoiset pikkuaivot= 99% down- lapsi

eli ei ole turha tutkimus.

t.sh

Vierailija
6/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi myös verikokeissa, joista tulos 1:48 tai jotain sinnepäin, (eli 1 vauvalla 48 VOi olla kromosomipoikkeavuus). Terve vauva syntyi. Mielestäni pelkkä turvotus ei paljoa kerro.

Nämä on nyt sellaisia juttuja ettei paljon voi sanoa onko ko. ultra turha vai ei. Toiselle voi olla hyvinkin tärkeä tietää asiasta toiselle ei.

Vierailija
7/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että katsotaan vain onko siellä joku paikalla ja onko sillä seuraa vai yksinkö polskii.

mies oli mukana ja luulen että sillä reissulla hänenkin ensimmäinen odotuksensa varsinaisesti alkoi. ainakin muuttui huomattavasti konkreettisemmaksi.

ja tosiaan laskettua aikaa siirrettiin kahdella viikolla eteenpäin. olin tullut raskaaksi heti pillerien syönnin lopetettuani ja arvioin raakasti alakanttiin kiertoni pituuden.

ja olihan se kuva aika kiva saada itselle, sen kanssa kerroimme monelle sukulaiselle raskaudesta.

että sikäli ei ollut " turha" reissu.

Vierailija
8/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman riskiluvun voi laskea esim. täällä: http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=71

Jos riski on suurempi kuin 1/250 (muistaakseni), niin suositellaan punktiota tai istukkatutkimusta, pakko ei tietenkään ole osallistua. Itse pidin seulontaa tärkeänä ja osallistuin np-ultra + veriseula -yhdistelmään, missä löydetään 95% down-sikiöistä.

Mutta jos ei ole kiinnostunut seulonnasta niin np-ultra on jokseenkin turha, silloin kannattaa mennä mieluummin rakenneultraan n. rv 20.

Vierailija
9/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin keskeytynyt keskenmeno josta minä en ollut tietoinen.