Touko-kesäkuisten kuulumiset!
Hei kaikille pitkästä aikaa,
en löytänyt enään touko-kesäkuisten pinoa, joten ajattelin aloittaa uuden pinon. Mitäs kuuluu ja miten raskaus on mennyt?
Itselläni on menossa 16+4 ja en tunne vielä liikkeitä. Tai sitten en vaan tunnista niitä. Maha on kasvanut valtavasti - ulkopuolisille ei jää enään arvailun aiheeksi olenko lihonut vai raskaana :-) Painoa ei ole tullut kuitenkaan kuin +2 kg. Pahoinvointi on lakannut onneksi kokonaan, joten olotila on ihan hyvä.
Kovasti odottelen rakenneultraa, joka on 23.12. Ensi viikolla on vielä neuvola, jossa saa taas kuunnella sydänääniä :-)
Oletteko tehneet mitään vauvahankintoja? Me ei vielä, mutta olen yrittänyt tehdä listaa hankinnoista. Meillä on kyseessä esikoinen, joten kaikki on uutta ja outoa.
Hyvää viikonloppua - laittakaahan kuulumisianne!
t. Tuulia
Kommentit (27)
Täällä vielä ollaan ! Koska mun tarinani on niin kovin surkea kaikkien niiden keskenmenojen vuoksi, niin en kyllä ole suunnitellut tätä raskautta yhtään päivää pidemmälle. En ole ostanut mitään vauvalle, mutta vaatteita kyllä itselleni, kun en enää mahdu mihinkään vaikkei viikkoja ole kuin 15+2. Mä oon lihonnut 8 kg ja illalla varmaan 10 kg.
Huomenna mun on pakko kertoa töissä, kun tätä mahaa ei voi enää pitää piilossa. Tosi surkeeta kertoa näin aikaisessa vaiheessa, mutta minkäs teet. Tiedän, että tuun aiheuttamaan hirveän katastrofin. Mulla on vielä koeaikaa jäljellä, joten voi olla että " äitiysloma" alkaa jo huomenna ...
Tsemppiä kaikille ja hyviä uusia vuosia !
ET
Olen lähinnä taustailua harrastanut täällä listalla,mutta nyt ajattelin rohkaista mieleni ja kirjoitella hiukan omaa napaa!
Täällä eletään IVF-hoidolla aikaan saatua raskautta rv 14+6,ja epäuskoa koko raskaudesta vieläkin" pureskellaan" .
Minä olen kaikki nämä viikot odottanut pelonsekaisesti että jotain tapahtuu ja keskenmeno tulee,joten en tiedä missä vaiheessa uskallan alkaa iloita raskaudesta,lieneekö kukaan miettinyt samoin?
Alku raskauden voin todella pahoin 24h vuorokaudessa, mutta nyt jo huomattavasti helpottanut. Ultrassa ollaan käyty jo 3sti ja kaikki ollut hyvin,np turvotus oli 0.9. Seerumi seulaa ei tehty,koska olin menossa iskukkatutkimukseen sieltä terveet kromosomit löytyi..
Vatsaa on tullut kovasti ja lähes kaikki housut käyneet pieniksi,yhdet mamma farkut oli pakko hankkia..en itedä miten kauan asiaa voi vielä piilotella...molempien vanhemmille asia jo kerrottiin,mutta muutoin pidetty matalaa profiilia,pari ystävää,jotka hoidoista tiesi ovat asiasta tietoisia. En oikein tiedä missä vaiheessa asiasta esim.töissä pitäisi puhua?
terveisin Tuah+" jätkä" rv14+6.
Niin se vaihtui vuosi ja voi sanoa, että tänä vuonna perheemme kasvaa yhdellä=) Jihaa, ja niin sopivasti puoliväli het alkuun takanapäin=) Vaavi potkii kovasti jo massussa, niin että huolet ovat jääneet taka-alalle, kun liikkeet tuntuu. Rakenneultra vasta ensiviikolla ja kovasti jännään näkeekö kumpi tulossa, kysyä kun ei saa (mies kieltää) mutta jos ihan ite näkis=)
Kaikille hyviä vointeja ja ihanaa aikaa massun kasvatuksessa!! Täällä sitä ainakin puntarin mukaan on vähä (?) liikaakin kasvateltu sillä plus kiloja alkaa olee jo lähemmäs KYMMENEN!!!! Että näin...huh,huh...
H-R rv 20 tasan!!=:)
eilen oli kolmas neuvolakäynti ja vaaka se näytti, että nyt oli tullut melkein se 400g/viikkotahdilla lisää. Taisi olla joulusyömisilläkin oma osansa :). No liikaa ei kuitenkaan onneksi ollut tullut. Saimme nyt ajat perhevalmennuksiin sekä tutustumiskäynnille synnytyssairaalaan.
Minkälaisia mittoja saitte rakenneultrasta? Huomena täälläkin on rakenneultra, onpa mukavaa päästä näkemään taas pikkumiestä :). Sen jälkeen ei olekaan sitten enää ultria luvassa, paitsi suunnitteilla on kyllä mennä katsastamaan 4D sopivassa vaiheessa.
Nyt en muista tarkalleen...Tuulia73:ko se oli joka mietti, pitääkö olla huolissaan kun ei liikkeitä ole tuntenut? No jokatapauksessa, ei siitä varmasti tarvitse olla huolissaan. Juurihan olit ultrassakin nähnyt vilkkaasti liikkuvaisen pikkuisen, joten huoli on varmasti ihan turhaa. Varmasti on ihan päivien kysymys kuitenkin millon niitä alat tuntemaan -ellet jo tunnekin. Johtuu varmaan suurelta osalta myös siitä, että joillakin kohdun seinämä voi olla herkempi tuntemaan kuin toisella. Ja ne kenellä ei ole ensimmäinen raskaus tietävät taas mitä odottaa. Itselläni alkuun liikkeet tuntuivat hyvin hentoina, ikään kuin " kuplimisina" vatsassa, nyt jo välillä tuntuu oikeen voimakkaasti, välillä kuin " kala pyrähtelisi" vatsassa :).
Liinakko
Pakko ekana kommentoida LIINAKKO: pikkumies? Voi te tiedätte jo sukupuolen, ihanaa!
Meillä ei rakenneultrassa lääkäri lähtenyt arvailemaan sukupuolta, itte oltiin näkevinämme jalkovälissä miehisiä merkkejä :) Ja sanoiko joku joskus, että vauvan sykkeen tiheydestä voisi päätellä sukupuolen? Tytöillähän on tiheempi syke kuin pojilla ja sikiön normaali vaihteluväli on terkan mukaan 120-160, että olisko eilinen vaavin 150:n syke sitten kumminkin tytön merkki? Äh, sillä ei ole oikeesti mitään väliä. Kunhan on tyttö tai poika :)
Mulla oli eilen neuvola ja kaikki on edelleen ok. Valkovuotonäyte otettiin tänään, haluan varmistaa ettei tämä vuoto ole hiivatulehdusta. Mun paino on noussu raskauden aikana vaan n.2,5 kiloa mutta se kaikki onkin sitten tullut tuohon masuun, joka kasvaa kovaa tahtia.
Eilen metsästin äitiyshousuja ja yhdet xs-kokoset löysin Kappahlista. Tosin niissäkin lahkeet on hurjan pitkät :) Aika heikosti mun kokoselle on äitiysvaatteita tarjolla. Mutta puserot on tänä keväänä onneksi ihanan väljän mallisia, niistä löytyy mieluisia ihan " normaalivaatteistakin" :)
Täällä on kans liikkeitä (pulputusta) tuntunut jo jonkin aikaa. Mieskin tuntee liikkeet, kun olen selällään. Vaikka ultrannut lääkäri oli sitä mieltä, ettei niitä muut vielä tuntisi. Välillä vaavi jymyää oikein tosissaan ja rauhottuu sitten, kun mahaa vähän silittelee. On se niin kulta :)
Olis varmaan pitänyt aloittaa uusi pinoutuminen, tämä ketju alkaa olla aikamoinen...No menkööt tähän jatkoksi vielä.
Terv. Lempsu ja nuppuliini rv 19+5
Olipas masuvauva taas kasvanut, ihan ei kerralla enää kokonaisena kuvaan mahtunutkaan :). Koivet jäivät eri kuvaan :). Pää-perämittaa ei enää kerrottu, vain muita mittoja, pään läpimitan ym. Ihanaa oli katsella häntä, sydänkin näytti aivan sydämen muotoiselta!
LEMPSU, kyselit sukupuolesta. Yksityisellä käydessäni (muistaakseni 15+3) oli vauveli juuri kääntynyt pää alaspäin. Siinä hän oli peppu pystyssä ja lääkäri sanoi, että nyt näkisi sukupuolen, halutaanko tietää. Tietysti haluttiin ja samalla nähtiin omin silminkin pieni uloke jalkovälissä :). Lääkäri sanoi, että vahvasti näyttäisi pojalta. Mutta eihän tähän nyt mitenkään 100%:sesti voi luottaa kuitenkaan. Tänään sitten rakenneultrassa kyselin vielä sukupuolta ja lääkäri sanoi, että vastuuta ei ota kertomastaan, mutta pojalta näyttää. Kyllä mulla on ollutkin ihan " poika-olo" pidemmän aikaa. Oon myös kuullut, että poikavauvoista ei tule niin valtavaa raskauspahoinvointiakaan, kun tytöistä. Toki on pojistakin jotkut voineet tosi pahoin. Mutta mullahan ei ollut kun toisinaan etovaa oloa, en siis joutunut pönttöön kumartelemaan laisinkaan! Tässä on muuten tälläinen linkki, josta voi testailla olisikohan mahdollisesti tyttö vai poika tulossa:
http://www.childbirth.org/articles/boyorgirl.html
Toivottavasti toimii :). Eipä noita kovin vakavasti kannata ottaa kuitenkaan. Mulle näytti yli 80%:sesti että olis poika. Mutta kuten säkin sanoit, niin ei täälläkään ole sukupuolella väliä eikä toiveita, muuta tosiaan, että kunhan on tyttö tai poika!
Joitakin pieniä suloisia vaatteita olen jo ostanut. Vähän oon pitänyt mielessä noita poika-värejä kuitenkin :). En ole sinisen ystävä, vaaleansininen nyt menee...mutta olen ollut ruskean, beigen ja vihreän ja oranssinkin kannalla :). Sitten jos onkin tyttö, niin vähän yhdistellen noihin tyttövärejä ja hyvä tulee :). No enempi hankintoja tehdään kuitenkin vasta vähän myöhemmässä vaiheessa ja se 4D ultrakin antaa sitten varmasti vielä paremman vahvistuksen sukupuolesta. 4D:sta saadaan kuulemma oikein videokin mukaan!
Painoa mulle on tullut jo +5 kg! Hui :). Vatsa on sellainen aika eteenpäin muodostunut ja muualle ei mielestäni ole kertynyt.
Mun mies ei ole vielä tainnut liikkeitä " todistettavasti" tunnistaa :), mutta hän on kuunnellut ja sanonut, että melkoista elämää ja pulputusta siellä käydään!
Mukavaa loppuviikkoa!
Liinakko 19+2
Niin se vuosi vaihtui. Nyt on väsynyt olo, kun viime yönä tuli valvottua neljään asti. Olimme ystäväpariskunnan luona uutta vuotta vastaanottamassa hyvän ruoan ja yhdessäolon merkeissä. Täällä Helsinsissä taksin saanti oli yöllä tosi vaikeaa -soitimme varmaan kolme varttia taksikeskukseen ilman tulosta. Onneksi saimme taksin vihdoinkin ja pääsimme kotiin nukkumaan.
Kiva kuulla muidenkin rakenneultrakuulumisia. Meillä oli ultraus aaton aattona ja pikkukaveri oli vilkkaalla päällä. Heilutteli käsiä ja potki tiuhaan tahtiin. Huolettaa, kun en vielä tunne liikkeitä millään tavalla! Joko te kaikki muut tunnette vauvan liikkeitä? Yritin oikein ultrassa kuulostella, kun näin vauvan potkivan, että tunnenko jotain, mutta en.... Mulla on myös ollut alavatsan ja joskus ajoittain alaselkän kipuja. Pitäisikö huolestua? Vai olisiko normaalia kohdun kasvukipuja.
Kävin ostamassa perjantaina äitisyfarkut, ja on ne hyvät kun eivät purista mistään ja tukevat hyvin vatsaa ja selkää.
Kävimme myös lauantaina katsomassa vauvan huoneeseen huonekaluja, lähinnä vaatekaappia ja hoitopöytää. Hoitopöydän tulemme rakentamaan lipaston päälle. Löysimme oikein ihanat uusantiikkiset valkoiset huonekalut, jotka ajattelimme vauvan kasvettua sopivan myös hänen omaan huoneeseen. Nyt vauvanhoitotila tehdään työhuoneeseen, jossa on hyvin tilaa.
Kaikille reipasta uutta vuotta! Meillä toukokuisilla ei olekaan enää montaa kuukautta h-hetkeen :)
t. Tuulia rv 19+7 (puolivälissä!!)