Mites paljon sitä alkoholia pystykään alkuraskaudessa ottaan?
Muistatteko mikä oli ihan ok yksittäistapauksena? Esim yksi annos (=lasi) valkoviiniä viikolla 8, onko ok?
Kertokaahan.
Kommentit (29)
Vierailija:
juonut joka raskauden kohdalla, etenkin tuon nuorimman, varmasti MUUTAMAN lasillisen viiniä. Nuorempi, yli 20-vuotias, soittelee tuossa juuri pianolla Tori Amos -biisejä ja tekee yliopistoonsa kandityötä siinä ohessa - tai toisinpäin :) Eikä tosiaan näytä FAS-lapselta.
Eli - kuolemantuomihan se ei ole, jos juo niin kuin täällä väitetään, mutta yksilölliset ihmiset... turvallista rajaa on vaikea sanoa.
juuri uutisen jossa sanottiin, että yksi (1) alkoholiannos viikossa ei edes kulkeudu sikiöön asti. Siksipä rohkaistuin minäkin nauttimaan pienen lasillisen viiniä hyvän ruuan seurana rv 11. Eihän sitä alkoholin käyttöä voida tietenkään suositella, kun sitten ois kaikki teinimamat tukkaputkella ryyppäämässä, turvallisin mielin. Aikuiset ihmiset voivat tehdä omat ratkaisunsa, järki mukana sanon minä! " Äiti jo minäkin"
Vierailija:
Huh. Kattokaas huviksenne niitä alkomääriä niissä pulloissa.Tyyliin: " On ok ottaa yksi saunakalja, noh juonkin sitten lasillisen kossua." Ei hyvä.
plo 33cl olutta (kolmosta) = lasi 12cl 11-13% viiniä!
Nyt meni vikaan. Alkoholisti ottaa viikossa runsaasti alkoholia, yli 14 annosta. Minä otan raskaana ollessani 1 annoksen/vko ja ei raskaana ollessani ajoittain muutaman lasin, en viikottain.
En siis ole alkoholisti. Ellei sitten sinulla ole viimeisintä tietoa määrittelyn muuttumisesta?
T: 15
Vierailija:
Nyt odotan toista, edelleen sama tilanne. Lasi punaviiniä viikossa (16 cl eli aika iso lasi, olisiko 12 cl normaaliannos?!). Tämä on minulle tärkeää, se on kuin ottaisi jotain rauhoittavaa ja pelkkä rituaali jo saa oloni hyväksi. .
Jos joku sanoo ottavansa lasin viiniä viikossa raskaana ollessaan ei todellakaan ole huolen aihe.
Huolen aihe on äidit, jotka juovat enemmän ja itsensä humalaan. Voi pyhä isä millaisia jeesustelijoita olette. Ihan oikeasti, katsokaa nyt itseänne ja mitä väitätte: joku ihminen on alkkis kun ottaa raskaana ollessaan LASIN VIINIÄ VIIKOSSA?! Haloo, herätys ja menkää pohtimaan vakavampia tapauksia.
viini ja olut tunnutaan rinnastettavan raakaan viinaan. Ja viinilasillisen per viikko ottava on teidän silmissänne alkoholisti! On paljon äitejä, joilla on todellisia alkoholi- ja huumeongelmia, ja heihin pitäisi se todellinen huoli kohdistaa.
Itse olen juonut pienen lasin viiniä tai desin verran kolmosolutta silloin tällöin kun mieli on kovasti tehnyt. Käytännössä tuo tarkoittaa n. 1/2 annosta per kk varmaankin, jonain kuukautena ei yhtään, jonain useammin.
Vauvalehdissäkin lääkärit ovat maininneet, että vaikkei ole tutkimustuloksia sopivista alkoholirajoista raskauden aikana, niin TUSKINPA 1-2 annoksesta viikossa on haittaa. SItäpaitsi monissa maissa viiniä juodaan ruokajuomana oli raskaana tai ei. Mutta tämä Suomi onkin tällainen viinavouhkaajien ja alkkisten maa, jossa on kieroutunut suhde alkoholiin. SIispä alkoholille on tiukka ei.
Ja sitäpaitsi, mulle on molempien lasten kohdalla myönnetty lapsivakuutus vaikka olen rehellisesti ilmoittanut raskausaikana nauttimani alkoholimäärät, jotka eivät siis ole suuria.
Syy, miksi kunnon tutkimustietoa ei ole, on tietenkin se, ettei tuollaista koetta voida järjestää. Joskus pari vuotta sitten julkaistiin kuitenkin tutkimus, jossa kohonnut riski saada vammaisia/FAS -lapsia (en muista määritelmää), havaittiin vasta keskimäärin yli 10 annosta alkoholia viikossa koko raskauden ajan nauttineilla äideillä (tässäkin tutkimuksessa oli luotettava äitien omiin ilmoituksiin alkoholin käytöstä). Tätä ei tietenkään pidä ottaa minään kannustuksena alkoholin käytölle ja lääkärit sanoivat, ettei tämänkään tutkimuksen perusteella uskalleta asettaa turvarajaa. Yksi lasi valkoviiniä on kuitenkin aika kaukana tuosta 10 annoksesta viikossa...
juonut joka raskauden kohdalla, etenkin tuon nuorimman, varmasti MUUTAMAN lasillisen viiniä. Nuorempi, yli 20-vuotias, soittelee tuossa juuri pianolla Tori Amos -biisejä ja tekee yliopistoonsa kandityötä siinä ohessa - tai toisinpäin :) Eikä tosiaan näytä FAS-lapselta.
Eli - kuolemantuomihan se ei ole, jos juo niin kuin täällä väitetään, mutta yksilölliset ihmiset... turvallista rajaa on vaikea sanoa.