rv 8+2 pitäiskö kohdun jo tuntua??
Niin, täällä yks panikoija hei. Parina päivänä on tullu pientä rusehtavaa vuotoa, eilen aamulla jopa punertavaa. Tänää ei ole tullut mitään. Nyt kuitenkin panikoin koko ajan onko masussa edes ketään :( Eli pitäiskö kohtu jo tuntua käsin kokeillessa? Minä kun en tunne vatsassani yhtään mitään ja äitini sanoi tuntevansa kohtunsa nytkin vaikkei raskaana ole ollut moneen vuoteen!
Kiitos jos joku osaa auttaa.
Lootuska rv 8+2 (toivottavasti)
Kommentit (8)
Ei se kohtu varmaan siitä tunnustelusta vaurioidu, tunnustellaanhan sitä lähes jokaisella neuvolakäynnilläkin. Ja ei ainakaan edellisen raskauden aikan terkkari ollu aina kaikkein helläkäsisin kohtua liikutellessaan ja painellessaan. No mutta kiitos kuitenkin vastauksesta ja koetan rauhoittua :)
Itsellä esikoisen kanssa tunsin vasta kun olin kevyeen yli kymmenen viikon, liekö rv 12 kun tunsin ihan pienesti kohdun häpyluun yllä. Kakkosesta en muista miten tunsin sen, mutta nyt kolmosta odotan rv 10+6 ja kohtu on tosi iso!!? Epäilen kuitenkin että olenko laskenut viikot väärin tms., mielestäni kohtu on liian ylhäällä mulla.
Tossa neuvolasta saadusta vau´kirjassa lukee muistaakseni jossain että vasta viikoilla 18-19 kohtu yltää napaan asti, eli tuskinpa sulla on mitään hätää jos et vielä tunne kohtua. Ja ruskeaa vuotoa on mullakin tullut nyt tämän kolmosen kanssa viikoilla 7-9. Sitten loppui vuoto ja nyt tosiaan jännittelen että pääsisin ultraan katsomaan mikä tilanne tuola mun masussa...
Tsemppiä ja onnea odotukseen :)
mariadee:
Itsellä esikoisen kanssa tunsin vasta kun olin kevyeen yli kymmenen viikon, liekö rv 12 kun tunsin ihan pienesti kohdun häpyluun yllä. Kakkosesta en muista miten tunsin sen, mutta nyt kolmosta odotan rv 10+6 ja kohtu on tosi iso!!? Epäilen kuitenkin että olenko laskenut viikot väärin tms., mielestäni kohtu on liian ylhäällä mulla.Tossa neuvolasta saadusta vau´kirjassa lukee muistaakseni jossain että vasta viikoilla 18-19 kohtu yltää napaan asti, eli tuskinpa sulla on mitään hätää jos et vielä tunne kohtua. Ja ruskeaa vuotoa on mullakin tullut nyt tämän kolmosen kanssa viikoilla 7-9. Sitten loppui vuoto ja nyt tosiaan jännittelen että pääsisin ultraan katsomaan mikä tilanne tuola mun masussa...
Tsemppiä ja onnea odotukseen :)
Kiitos ja samoin sinulle :) Minäkään kun en muista milloin esikoisesta olisin kohtuni tuntenut, kun ensimmäinen neuvolakin oli silloin vasta rv11+2. Taisi siis olla joskus niiden viikkojen hujakoilla, vaan en muista. Sen käsityksen olen itsekin saanut että kohtu olisi häpyluun alla melko pitkään.. Tunnen kuitenkin välillä häpyluun yläpulella, nivusten läheisyydessä aivan kuin olisi siitä kohtaa turvonnut tai paisunut eli saattaa olla että se on sitten kasvanutta kohtua (toivotaan, toivotaan..) Plussatestin tehtyäni tosiaan sanoin etten TODELLAKAAN aio panikoida tässä raskaudessa minkään vuodon kanssa, kun se on täysin normaalia! Että vasta jos vuoto on kunnon verta ja runsasta ja on kipuja, menen lääkäriin. Nooh, tässä sitä nyt ollaan itku kurkussa kun pelottaa ettei mikään ole hyvin *nolo*
Ensimmäinen ultra olis kuukauden päästä ja mietinkin pystynkö odottamaan sinne asti vai pitääkö soittaa terveydenhoitajalle ja mankua ultraan jo aikaisemmin ihan oman mielenrauhan takia. Olen vaan sitä sorttia etten millään kehtaisi soittaa ja ruikuttaa päästä ultraan jo pian, mut silti valitan sitte miehelle koko ajan että varmasti on vauva kuollut kohtuun tai sitten on tuulimuna tms. Nooh, yritetään ottaa rauhallisemmin jos vaikka tuonne tammikuun alkuun jaksaisin odottaa :D Mukavaa odotusta teille kaikille :)
Lootuska
Nyt en oo kyllä vähään aikaan kokeillu, mutta ehkä noin viikko-pari sitten ei tuntunut mitään (nyt rv 16+0). Liikkeet on tuntuneet tässä raskaudessa jo viikolta 12 ja silloin en ollu niitä pariin päivään tuntenu joten yritin löytää kohdun. Olin vähän huolissani, kun en sitä löytäny, mutta onneksi samana iltana vauva heitti kunnolla volttia ja sain huokaista helpotuksesta. Mulla on kohtu taaksepäin kallistunu ja masua ei ole vieläkään oikeastaan ollenkaan, eli ilmeisesti ei ole vieläkään sieltä pumpsahtanu esille. On se jännä että sitä huolehtii asioista vaikka mitä olis päättäny... Tsemppiä sinne :)
mahan kohdalla. Eli se on siellä " kolmion" keskellä ja yläreunassa. KUn painat siitä, niin tunnet siinä semmosen kovan reunan, joka on kohdun pohja. Mutta se tosiaan täytyy kokeilla ihan alhaalta. Itse en ekassa raskaudessa tuntenut ollenkaan, kun en tajunnut,että se on aluksi niin alhaalla. Nyt olen tuntenut jo viikosta 7 asti ( tuplat tosin tulossa). Lääkärikin tunnusteli eka kerralla ihan tuolta pimpsakarvojen tienoilta.
Mulla kohtu on taaksepäin kallistunut. Pari viikkoa olen nyt itse tuntenut kohdun jo selvästi. Nyt rv 13+4
Tunnen kyllä nyt jo kohdun tuossa häpyluun jatkeena :) Eli kun selvästikin tuntee missä vielä on luuta, niin siitä jatkuu sitten kovaa vielä jonkin matkaa ylöspäin eikä varmasti ole luuta kun en sitä luuna tunne jos ymmärrätte :D Mulla kohtu ei ole taaksepäin kallistunut, ei ainakaan ollut esikoista odottaessa, mutta melkoisen alhaalla taitaa kohtuni sijaita. Jään odottelemaan kasvua innoissani, vaikka hyvin tiedän miten siihen mahaan ehtii kyllä kyllästyä vielä ainakin 100kertaa. On kyllä esikoisen (11kk) odotus ihan tuoreessa muistissa vielä :)
Sellaista kysyisin vielä, että kun mulla viime raskaudessa rinnat tuli heti tosi kipeiksi ja isoiksi, niin onko ihan normaalia kun nyt niissä ei ole tapahtunut mitään muutoksia? osasyynä vois tietty olla sekin kun lopetin esikoisen imettämisen vasta kuukausi sitten n.viikko sen jälkeen kun tiesin olevani taas raskaana..
L rv 8+5
Ihmisten kropat ovat erilaisia, kohtu voi olla taaksepäin kallellaan tms. eikä sitä välttämättä tunne. Eikä mahan turha painelu taatusti auta tuota vuotoa! On ihan normaalia et raskausaikana tulee rusehtavaa tai punertavaa vuotoa, sit jos tulee ihan kirkkaanpunaista verta, on syytä huoleen ja aika mennä lääkäriin. Rauhoitu hyvä ihminen, äläkä missään tapauksessa kuuntele äitiäsi, niiden neuvoista ja ohjeista on harvoin mitään hyötyä... ;D