Ihmettelen tätä palstan käyttöä...
Siis sitä että palstalla rienataan toisten mielipiteitä sekä todistellaan omien valintojen erinomaisuutta. Olen lueskellut palstaa muutaman kk, mutta en ole aikaisemmin pistänyt lusikkaa puuroon. Nyt en voi kuitenkaan millään ymmärtää, että miksi nykyään palstan viesteistä 90% koskee uskontoa, onhan monikulttuuristen parien ja perheiden elämässä muutakin kuin usko. Oma mieheni on Turkista eikä meidän yhdessä oloa ole koskaan määrännyt uskonnot..jotenkin on siis tylsistyttävää lueskella käden vääntöä uskontojen paremmuudesta. Miten olette ajatellut ratkaista sen täällä vauva-palstalla kuin se on ratkaisematta useissa maissa joissa soditaan uskontojen varjolla? Tähän kohtaan voisi moni tietysti tokaista, että mikä pakko täällä palstalla on hillua jos ei aiheet kiinnosta, mutta palstassa sinänsä ei ole mitään vikaa vaan on mukava lueskella samankaltaisen elämäntilanteen omaavien henkilöiden jutustelua kunhan tuo uskonto jätettäisiin vähän vähemmälle mesoamiselle. Jokainen meistä valitsee oman uskonsa ja syynsä miksi seuraa sitä, miksi siis turhaan yrittää käännyttää muita nettipalstan kautta?
Kommentit (30)
Kiitos Herralle, että tämä keskustelu on mennyt suurin piirtein mukavissa merkeissä. Raamattukin sanoo, että turhiin väittelyihin ei kannata osallistua. Siksi joskus pohdinkin, onko oikein ryhtyä tähän keskusteluun mukaan. Olen kiitollinen Jumalalle, että olen saanut osallistua tähän keskusteluun rauhan merkeissä. Muistakaa myös kristityt sisaret, että Jeesus elää, joten ei kannata surra, jos nyt joku sattuikin sanomaan poikkipuolisen sanan.
Kivaa, että olemme osanneet tällä kertaa keskustella suurin piirtein mukavissa merkeissä. Joskus väittelyt tuntuvat turhilta ja sellaisiin ei kannata yleensä osallistua. Tulee vain entistä enemmän harmia. Tulee vähän toistoa, mutta olen oikeasti iloinen, että tällä kertaa juttelimme asioista rauhallisesti. Hymyillään kun tavataan!
En sitten tiedä, oliko tästä kirjoituksesta mitään hyötyö. Yritin vain esimerkillä kertoa, että vaikka usko olisi sydämessä, niin asiat voidaan ilmaista monella eri tavalla, eikä se vähennä sen uskon merkitystä tippaakaan.
Soosoo teitä. Ne jotka eivät ole ymmärtäneet että toiset oikeasti saavat juuri oikealla hetkellä käsiinsä Totuuden Kääröt jotka he nöyrästi rullaavat ja suitsuttavat vain nöyrinä ääneen, ovat huonoja ihmisiä :)
No, asiaan. Eiköhän täällä ole haukuttu puolin ja toisin. Nämä puhdasoppiset muslimit eivät ilmeisesti vieläkään käsitä mikä heidän viesteissään varsinaisesti ärsyttää... ehkä keskustelu meni liiaksi haukkumislinjalle? Toisaalta toiset ovat tässä herkkänahkaisempia kuin toiset.
Minusta koko juju oli se, ettei voi sanoa kertovansa " vain" totuuden, koska miten kukaan voi tietää totuutta? Ja jos tässä asiassa on jo käsitysero niin keskustelusta ei tulle oikein mitään? Toiselle Totuuden Kääröjen ääneen julistaminen on nimittäin ehkä se nöyrä ja hyvä teko, samoin muslimisisko uskonnonharjoittamisen tuomitseminen ja ehkä saattaminen oikeille raiteilleen... hei puhdasoppiset, ettekö te ole elämässä huomanneet vielä sitä, että se ei aina auta sitä syntistä että avaa ne totuuden kääröt... pitäisi ymmärtää sen toisen tuskaa, mitä hyötyä muuten tästä nöyrästä avunoannosta on?
Niin ja kyllähän kai mekin muutamissa kohdin arvostelimme näiden puhdasoppisten uskonnonharjoittamista? Tosin jotkut kirjoittajat olviat aivan liian herkkänahkaisia, ja tämä on vaarallista, koska se voi johtaa siihen ettei asioista saa puhua.
Eli selvitettäisiinkö nyt kukin itse mitä itse käsittää nöyryydellä, mitä se on islamissa, ja miten kukin käsittää totuuden ja mitä islam siitä sanoo. Auttaisiko tämä asiaa eteenpäin. Ehkä joku puhdasoppinen voisi nyt avata ne Totuuden Kääröt ja valaista meitä ;)
tokasen että olen osittain asiasta samaa mieltä. On olemassa myös elämänkatsomus palsta missä voi keskustella uskonasioista ja mä toivon että hyväksyt sen että siellä jutellaa uskonasioista?
Itse käyn sillä palstalla ahkeraan koska harkitsen uskonnon vaihtoa ja haluan kysellä vielä " viimetingassa" molempien uskontojen edustajilta asioita. Ja vaikka sinne kirjottaa joku joka ei edusta Kristin eikä Islamin uskoa niin mielestäni hänenkin kirjotuksia on mukava lukea.
Mutta muakin on " ärsyttänyt" se että uskontoon liittyviä alotuksia on ollut tällä palstalla. Ne vois siirtää sinne elämänkatsomus palstalle.
nyt on sitten loytynyt kolme muslimiryhmaa : tiukkikset, relat ja herkkanahkaiset :)...
Listataanko viela ketka mihkakin ryhmaan kuuluvat, etta selkiytyisi tama kirjoittelu :D
Parasta kai kaikessa kaytoksessa, jopa nettikaytoksessa olisi tarkistaa OMAA viestitystaan, onko se korrektia, ja pariinkin kertaan oikolukea viestinsa lapi, ennen postittamista. Vaikka tama onkin vain netissa, niin siltikin siella vastaanottavana puolena on ihminen, ei vain toisen ihmisen tietokone. Ja sitten jattaa vahemmalle se toisen kirjoittajan vikojen toitottaminen, ja mielipiteen vaaraksi osoittaminen, KAIKILTA osapuolilta.
monenmamma:
Mutta jos joku islamista haluaa tietoa, eiko siihen pikaisesti voisi tallakin palstalla vastata?
Miksei voisi? Kunhan jättää ne kilometrin mittaiset copy/paste koraani- ja hadith-otteet liittämättä viestiin :) Ja ainahan voi pyytää toista siirtymään elämänkatsomus-palstalle, jos kokee tarpeelliseksi noiden copy/paste rimpsujenkin liittämisen omaan vastaukseensa.
Eika mielestani tahan aloitukseen ole kamalaa huutomyrskya tullut takaisinpain, aikalailla kaikki ollaan samaa mielta. Tavallaan kurja juttu, koska itseani kiehtoisi vastata tuohon kulttuurien juhlat-ketjuun, mutta en taida nyt, koska juuri on sanottu ettei talla palstalla saa islamista puhua. Tavallaan jaa monet hyvat keskustelut kaymatta, koska itse ainakin olen pikkasen varpaillani, en toki halua arsyttaa muita kirjoittamalla asioista joista ei haluta lukea.
Mikset saisi muslimina vastata samoihin kysymyksiin kuin muidenkin uskontojen edustajat? Eihän täältä kukaan (no en ainakaan minä) ole käskenyt muslimien häipyä. Ainoa mikä minua on häirinnyt, on olleet ne kopioidut rimpsut joka välissä ja se kiistely siitä, minkä suunnan edustajat ovat parhaita muslimeita.
Olisiko pikkasen niin, etta on kaikin tavoin tullut ylireagoitua tuohon yhteen pitkaksi venyneeseen islamkeskusteluun, onhan noita muitakin aloituksia ihan valtavasti talla sivulla. Eli olisiko KAIKILLA pieni harkinnan paikka, mista arsyyntyy ja mista ei?
Ärsyynnyn pakkokäännyttämisestä. Sellaisena valitettavasti olen joitakin rimpsuja pitänyt. Palstalta löytyy myös esimerkkinä vuodatukseni poikani entisestä päiväkodista, jossa tuputtajat siis olivat kristittyjä ja " uhrit" muslimeita ja uskonnottomia. Reagoin aina voimakkaasti kaikenlaiseen tuputtamiseen ja vaadin itselleni ja läheisilleni uskonvapautta. Onhan se ihan Suomen lakienkin mukaan jokaisen oikeus. Samat laithan suovat kaikille teille uskoville oikeuden harjoittaa sitä omaa uskontoanne.
Koska tämä vauvan moku-palsta ei ole uskonnolliseksi palstaksi tarkoitettu, on kai ihan luonnollista, että itseäni ja muita kaltaisiani ärsyttää MINKÄ TAHANSA uskonnon alituinen esiintuominen ja korostaminen. Ja tod. näk. eniten asia ärsyttää sitten niiden toisten uskontojen edustajia, jos yksi uskonto on jatkuvasti esillä. Näin kuvittelisin.
Mielestäni hiukset ja uskonto eivät ole samalla viivalla keskustelunaiheina. Tämä kikkarahiustenhoito tai vaikkapa erilaiset ruoka-aineet, ja mistä niitä löytää ovat osa monikulttuuristen perheiden arkea, kenenkään uskontokunnasta riippumatta. Näitä aiheita voi lukea tai olla lukematta kiinostuksestaan rippuen.
Islam, tai mikä muu uskonto tahansa (en aseta uskontoja tärkeysjärjestykseen muiden puolesta ;0p), taas vaatii hieman syvällisempää ajattelua. Koska minulle Islam on osa arkea, erityisen tärkeä osa, haluan luonnollisesti lukea ja osallistuakin keskusteluun. Mutta: ikäni ja kokemukseni on saanut minut suhtautumaan hyvin epäluuloisesti niihin, jotka suureen ääneen uskostaa julistavat. Täällä se on jo valitettavan hyvin tullutkin sitten todistettua...
On hyvä saada ohjeita itseä askarruttavissa kysymyksissä (olivat ne sitten hiustenhoitoa tai uskontoa koskevia), mutta kaikelle (mielstäni) on sopiva aika ja paikka. Monikulttuuriset perheet palsta on sopiva foorumi keskustella arkipäiväisistä asioista, jotka koskettavat kaikkia taustoista huolimatta (uskonto tai etninen tausta). Uskontokeskustelu voidaan käydä " turvallisesti" elämänkatsomus-palstalla. Kuitenkin paras paikka hakea neuvoa uskonnollisiin kysymyksiin on muslimien kohdalla moskeija, eikä yksikään nettisivusto tai -palsta ole riittävän luotettava. Sama koskee neuvoja kristityille Raamatun suhteen täällä, tai vaikkapa Tooraa ja juutalaisia. Tai sitten kysyjä olisi paras ohjata ainakin sellaisille keskustelupalstoille, joissa ei ole " ylimääräisiä" silmiä...
mrs_O:
Miksei voisi? Kunhan jättää ne kilometrin mittaiset copy/paste koraani- ja hadith-otteet liittämättä viestiin :) Ja ainahan voi pyytää toista siirtymään elämänkatsomus-palstalle, jos kokee tarpeelliseksi noiden copy/paste rimpsujenkin liittämisen omaan vastaukseensa.
Miksei sitten niitä Koraanin kohtia ja haditheja voisi liittää viestiin? Islam juuri nimenomaan perustuu näihin kahteen lähteeseen, tiedät sen varmasti varsin hyvin. Tästä tuli mieleeni, että jossain toisessa ketjussa osaa meistä musliminaisista syyteltiin " omien mielipiteidemme/tulkintamme" (koskien siis islamia) julistamisesta.. eli siis, toisinsanoen, ei pidä itse puhua eikä pidä laittaa niitä Koraanin kohtia eikä haditheja.. miten siis vastaamme? *virnistää*
Itse olen nimenomaan ajatellut, että kaiken riidan välttääkseen olisi nimenomaan parhain ratkaisu laittaa [b]vain[/b] asiaan kuuluva Koraanin kohta / hadith, joka selvittää asian, sen kummemmin omiaan pölisemättä.
Asmaa:
Miksei sitten niitä Koraanin kohtia ja haditheja voisi liittää viestiin? Islam juuri nimenomaan perustuu näihin kahteen lähteeseen, tiedät sen varmasti varsin hyvin.
Kiitos luottamuksesta :) Mukava tietää, että uskot minunkin tietävän jotakin ;)
Varmaankin luit tuosta vastauksestani määritelmän [b]kilometrin mittaiset[/b]? Voin nimittäin kertoa ainakin omasta puolestani, että minä en niitä pitkiä lainauksia lue. Ne vaan hidastavat muidenkin tekstien lukemista, kun joutuu rullaamaan seuraavaan tekstiin, ylös tai alas. Ja epäilisin, etten ole ainoa niin tekevä. Ja toistan: ainahan voi pyytää toista siirtymään elämänkatsomus-palstalle, jos kokee tarpeelliseksi noiden copy/paste- rimpsujenkin liittämisen omaan vastaukseensa.
kun tälläkin palstalla saadaan pienestä asiasta sota. Kaikilla on kuitenkin mielipiteensä ja niitä on oikeus ilmaista. Millä muulla palstalla voi tällaisia asioita puida?
Olen tässä mrs.o:n kanssa samoilla linjoilla. Jokainen tunnustakoon mitä uskontoa haluaa. Kunnioitan hänen päätöstään, mutta oletan että tämä henkilö kunnioittaa minu päätöstäni olla tunnustamatta mitään uskonta eikä ala " tuputtamaan" omaa uskoaan.
Nykyään en avaa kuin hyvin pienen osan keskusteluista tällä palstalla (ennen avasin kaikki), koska en kestä sitä muslimi-kristitty vänkäämistä. Molemmilla puolilla on ihmisiä, jotka perustelevat asiallisesti mielipiteensä ja ilmaisevat ne asiallisesti. Vaan onpa molemmilla puolilla niitäkin, joille toisen mielipide on ehdottoman väärä ja vain oma mielipide ja uskonto se ainoa oikea.
On ihan ok, että uskonnosta keskustellaan ja etenkin jos se tehdään hyvin otsikoidussa keskustelussa. Välillä tämä paatos vaan tunkee muihinkin keskusteluihin ja hyvä aihe muuttuu eipäs juupas väittelyksi. (esim. keskustelu, missä joku mainitsi arabianoppinsa läpsivän lapsia.) On myös ihan normaalia, että uskonto mainitaan keskusteluissa sinänsä kuin se asiaan vaikuttaa (esim. ympärileikkaus tai juhlapyhien vietto), mutta näistäkin yleensä joku aloittaa sen väittelyn " uskontojen paremmuudesta" .
Ihan lyhyesti toivon, että väittelyt käydään niile varatuissa keskusteluissa eikä " pilata" muita aiheita tällä kinaamisella. Tämä ihan jokaisen uskonnon kannattajalle..