Fer in sol-rauta ja hampaiden hoito?
Osaisiko joku kertoa kuinka rautalääkityksellä olevan vauvan hampaat pitäisi hoitaa? Neuvolan terveydenhoitaja ei osannut...
Kyselen siksi, kun kauhuissani huomasin, että 6kk poikani ainoat kaksi alahammasta ovat etenkiin takaa aivan tummat, vaikka päivittäin harjataan. Ite epäilen syyksi rautalääkitystä.
Kuinka te muut annatte vauvalle raudan? Ruokaan/juomaan sekoitettuna vai sellaisenaan?
t:tiedoista kiitollinen
Kommentit (16)
Voisitko kysyä neuvoa reseptin kirjoittaneelta lääkäriltä?
Rautalääkitys lopetetaan, kun lääkäri antaa luvan. Yleensä keskosilla siinä vaiheessa, kun hb pysyy tarpeeksi ylhäällä, ja suurimmat kasvupyrähdykset on ohitettu. Omalla kohdalla 4-10kk. Hampaitten värjäytyminen ei ole pysyvää, vaan hammaslääkäri voi auttaa, kun lapsi menee tarkastukseen.
Lääkäri perusteli sillä, että ensimmäisten hampaiden tulon aikoihin monet saavat jo muutakin ruokaa kuin maitoa, joten lisärauta ei ole enää tarpeellinen (jos hb on normaali). Toinen alaetuhammas ehti kuitenkin tummua kärjestään, koska oli ilmeisesti jo ikenestä pilkistellyt ennen kuin huomasimme. Hampaan kärki pysyi tummana muutaman kuukauden ja vaaleni sitten.
Vauvamme syntyi rv:lla 24+3 eli tuo vuoden ikään asti minne hän sai rautaa niin on hänen kehitysikänsä eli kalenteri-ikää hänellä oli tuolloin jo kun rauta lopetettiin niin n. 1 v 4 kk.Mutta riippuu niin lapsesta milloin lopetetaan.
Meillä ei hampaat värjääntyneet koskaan raudasta,iltaisin harjasimme aina hampaat,emme esim.rautalääkkeen ottamisen jälkeen.
Mutta se mulle tuli mieleen tuosta tummumisesta että meidän lapsella kun ensimmäiset alahampaat puhkesivat niin niiden hampaiden läpi tavallaan hohti silleen tummaa eli niihin ei sitten varmaan ollut sitä jotain pintaa kerinnyt tulla vielä tarpeeksi,mutta se tumma ei kyllä ollut lääkkeestä johtuvaa vaan häipyi nopeasti hampaiden kasvun myötä.
Rautalääkkeen annoin pieneen tilkkaan maitoa,oli kyllä aika pahan makuista kun joskus maistoin, mutta hyvin se kelpasi.
Mikä on minusta kyllä kummallista, luulisi ohjeiden olevan yhtenäisiä. Meitä on käsketty antaa rauta vuoden ikään asti (kalenteri-ikä), riippumatta hb:sta tai hampaista. Nämä ohjeet Helsingin Lastenklinikalta, kaksoset syntyivät rv 29. Neidit ovat kohta onneksi vuoden ja viimeinen purkki on juuri loppumassa. Hampaita on molemmilla jo kahdeksan, eivät onneksi ole kovin tummuneet, hieman takaa. Toivottavasti kaikki tummentumat häviävät ajan myötä! Raudan olen antanut aina ruiskulla suoraan suuhun ja molemmat tykkäävät mausta kovasti! Vaikka minusta maistuu kyllä kamalalle, mutta kai maku niin tuttu kun joka päivä ovat sitä saaneet.
Meillä myös TAYS:sta määrätty rautalääkitys vuoden ikään asti. Poikani on syntynyt rv 32+6.
Juuri viimeksi puolivuotisneuvolassa kyselin, että josko voisi rautalääkitystä lopetella, kun hb niin hyvä, mutta pitää kuulemma jatkaa siihen vuoden ikään asti. Kovasti tuntuu kuitenkin käytännöt eri puolilla vaihtelevan.
No me jatkamme samaan malliin ja toivomme, ettei ihan mustiksi mene tulevatkaan hampaat;)
Heips.
Meillä hampaiden puhkeamiseen saakka, josta tulikin mieleen että se loppu pullo on jäljellä...
Eli mulla on pullo josta on mennyt 1/5 ja sen päiväys on 4 /2006 (eli aikas pian...)
Jos joku tarttee niin laita postia mulle: paihok@hotmail.com
Sovitaan hinnaks vaikka 2 ¿, niin eiköhän se riitä kattamaan postikulut...
sanoivat että jos rautaa käytetään vielä happaiden puhjettua vaidetaan fer-in-sol rakeisiin jotka sekoitetaan ruoan mukaan.
ja toistaalta väri pikku hiljaa haalistuukin. Omalla lapsellani käytetään tuota Fer-in-solia ja kaikki kauniit 20 helmenvalkeaa hammasta ovat nyt aivan hirveän näköiset :(
Mutta onneksi ne vaihtuvat.
mutta raudan lopettamisen jälkeen vaaleni, ja nyt poika on vajaa kaks vuotias ja hampaat ovat olleet vitivalkoiset jo pitkään..että kyllä ne tummemtumat lähtee pois..minä kans pelkäsin että jää tummiksi, mutta ei.
rautalääkitys lopetetaan kun ensimmäiset hampaat tulevat ja muistaakseni jotain siihen suuntaan luki lääkkeen " käyttöohjeessakin" koska se värjää hampaat.
Meidän käskettiin antaa rautaa siihen asti kun lapsi söi 2 liha-ateriaa päivässä. Silloin lapsella jo 6 hammasta suussa ja ne on tummentunut. 2 hammasta oli vasta osittain tullut kun rauta lopetettiin ja niissä hampaissa kärkiosa on tummaa ja juuriosa mikä oli vielä ikenen sisällä, vaaleaa. Annoimme raudan suoraan suuhun.
lopetin fer in solin annon 2 kk kohdalla, kun tuli pojalla niin maha kipeeks. Vähän nikottelivat sairaalassa, kun olivat ensin sitä mieltä, että vuosi annetaan kaikille oli sitten hb:t mitä hyvänsä. Millä lähti hb:t nousuun ferinsolin lopettamisen jälkeen, silloin oli 105, nyt 130 pelkällä tissillä. Meillä siis näin, nimimerkkini voisi kai olla myös vastarannankiiski kun en muutenkaan ole suostunut noihin kirjasta luettuihin käytäntöihin, vaan olen halunnut yksilökohtaisia suunnitelmia... Toivottavasti ne hampaat teillä sitten vaalenevat ja rautamömmötkin loppuvat aikanaan. Mukavaa joulunaikaa;-)
Meillä on jo rautalääkitys saatu lopettaa, mutta minä annoin raudan ruiskulla ja päälle vettä. Myös meidän pojalla oli etenkin ylähampaiden takaosat mustat, mutta kun lääkitys lopetettiin, ovat hampaat vaalentuneet ajan kanssa. Rautalääkitys on ollut pois nyt puolisen vuotta.
Kyllä ne hampaat siitä vaalenevat, mutta veden anto lääkityksen päälle voi auttaa asiaa ainakin niiden hampaiden kohdalla jotka eivät vielä ole tummentuneet.