Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos uskonto oppiaineena on tunnustuksetonta, mihin tarvitaa elämänkatsomustietoa?

Vierailija
10.02.2013 |

Osaako joku selittää?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2013 klo 01:53"]

Osaako joku selittää?

[/quote]

 

Hei!

Kannattaa tutustua opetussisältöihin. Elämänkatsomustiedon osalta hyvä paikka aloittaa tutustuminen on http://www.et-opetus.fi -sivusto Sieltä löytyy tietoa oppikirjoista sekä opetussuunnitelman perusteita. Taitaa blogissa olla myös parin vuoden ajalta juttua opetuksesta alakoulun puolelta!

Uskonnon opetuksessa kerrotaan edelleenkin "tosiasioina", että esim. jumala on luonut maailman, ruokoilemalla saat yhteyden jumalaan jne. Opetussisältöjen perusteella uskonnon opetus on edelleenkin osittain "uskoon kasvattamista", vaikka monet koettavatkin väittää toisin. Aihetta on käsitelty pakkouskonto.fi-sivustolla.

Vierailija
2/37 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko kuuluu tiiviisti suomalaisen kulttuurin historiaan ja yleisestikin maailman historiaan. Onhan se aika sääli, jos tuleva sukupolvi ei edes tiedä, mistä edelleenkin tärkeät juhlapyhät, kuten joulu ja pääsiäinen, juontavat juurensa. Luterilaisuus on osa suomalaista kulttuuria. Kristinusko kasvattaa lapset oikeudenmukaisuuteen ja muutenkin hyviin arvoihin, ei se ole enää nykypäivänä yhtä tunnuksellista kuin ennen. Itse ainakin haluan lapsieni oppivan oikeanlaisen arvomaailman.

Suomessa ei voi puhua mistään pakkouskonnon opetuksesta. Menkää käynmään islamilaisissa maissa, siellä näette oikeaa pakkouskontoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2013 klo 16:47"]

 

Katselin kerran huvikseni 1.-4.-luokkalaisille tarkoitettua ET:n kirjaa. Kirja siis sisälsi neljän ensimmäisen kouluvuoden koko oppimäärän. Kristinuskosta koko kirjassa oli kerrottu noin 4 sivulla. Jokainen voi tajuta, että noin pieneen sivumäärään kovin paljon tietoa mahdu.
.

 

 

Ei mahdu ei. Ja tuntien esim. Meidän koulumme et: tä opettavan opettajan hän ei taatusti opeta edes neljän sivun vertaa. Niin ylen uskontovihamieline hän on kaikissa teoissaan ja puheissaan. Ikävää, mutta totta.

 

Vierailija
4/37 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 20:18"]

Kristinusko kuuluu tiiviisti suomalaisen kulttuurin historiaan ja yleisestikin maailman historiaan. Onhan se aika sääli, jos tuleva sukupolvi ei edes tiedä, mistä edelleenkin tärkeät juhlapyhät, kuten joulu ja pääsiäinen, juontavat juurensa. Luterilaisuus on osa suomalaista kulttuuria. Kristinusko kasvattaa lapset oikeudenmukaisuuteen ja muutenkin hyviin arvoihin, ei se ole enää nykypäivänä yhtä tunnuksellista kuin ennen. Itse ainakin haluan lapsieni oppivan oikeanlaisen arvomaailman.

Suomessa ei voi puhua mistään pakkouskonnon opetuksesta. Menkää käynmään islamilaisissa maissa, siellä näette oikeaa pakkouskontoa.

[/quote]

No tiedätkö sinä, mistä tärkeät juhlapyhät, kuten joulu ja pääsiäinen, juontavat juurensa? Vinkki: Niillä ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

Vierailija
5/37 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

[/quote]

No tiedätkö sinä, mistä tärkeät juhlapyhät, kuten joulu ja pääsiäinen, juontavat juurensa? Vinkki: Niillä ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

[/quote]

Eiköhän jokainen peruskoulun suorittanut tuon tiedä. Kuitenkin kulttuuriperimämme on tässä maassa sellainen, että niitä suuri joukko ihmisiä viettää kristillisenä juhlana. Sen lisäksi, että tietää juhlapyhien juuret, on arvokasta tuntea oman maan kulttuuriperinteitä.

Ja vaikka ei itse jotain tunnustakaan, niin ei se pitäisi vapaamielistä ihmistä estää ymmärtämästä toisten tapoja.

Vierailija
6/37 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2013 klo 16:47"]

 

Katselin kerran huvikseni 1.-4.-luokkalaisille tarkoitettua ET:n kirjaa. Kirja siis sisälsi neljän ensimmäisen kouluvuoden koko oppimäärän. Kristinuskosta koko kirjassa oli kerrottu noin 4 sivulla. Jokainen voi tajuta, että noin pieneen sivumäärään kovin paljon tietoa mahdu.
.

 

 

Ei mahdu ei. Ja tuntien esim. Meidän koulumme et: tä opettavan opettajan hän ei taatusti opeta edes neljän sivun vertaa. Niin ylen uskontovihamieline hän on kaikissa teoissaan ja puheissaan. Ikävää, mutta totta.

 

Eikös erilaisia uskontoja ole satoja jopa tuhansia. Ei kaikista voi olla neljää sivua, varsinkaan kun kukaan ei tiedä mikä niistä on oikea tai onko mikään. Siellä opetetaan myös ympäröivästä maailmasta ja mistä jumalkäsitykset ovat tulleet. Lapset voivat sitten itse päättää haluavatko he lisää tietoa jostain uskonnosta ja etsiä sitä vaikka wikipediasta. Tärkein tehtävä on oppia ymmärtämään maailmaa, että sitä tarvitsi selittää harhaisesti jumalilla. Mutta eihän se teille kiihkouskovaisille sovi, haluatte estää lasten tiedon saannin, koska tieto tietää vaikeuksia teidän suorittamalle aivopesulle. Ylipäätään voisi miettiä onko jonkun yksittäisen uskonnon satujen kertomisella loppujen lopuksi mitään hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa nyt joku olla lukenut tätä keskustelua vähän harppoomalla:D Eipä tästä yhtään kiihkomielistä uskovaista löydy.

Vierailija
8/37 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihkouskonnottomia kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää mihin asti on tultu Suomessa,menneinä vuosina on ollut kouluissa kristinuskon opetusta kaikille. Kertokaa mitä se on meille suomalaisille tuonut, eikö juuri hyvinvointivaltion. Viime vuosina on paljon luovuttu kristillisistä arvoista, yhä edelleen yritetään tätä suunnitelmaa viedä eteenpäin. Arvelempa,että saamme maistaa mitä on nälkä,miekka ja taudit. Siis pidetään se minkä olemme voineet hyväksi todeta. Kaikille koululaisille kristinuskon opetusta kouluihin, ilman vouhotusta, opetus toisten aineiden joukossa.

Vierailija
10/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kummallista, että suvaitsevaisuudella ja valinnanvapaudella ratsastavat ei-uskovaiset suhtautuvat kiihkeän kielteisesti uskonnonopetukseen ja joskus myös uskovaisiin. He myös syyttävät uskovaisia 'kiihkosta', vaikka ajavat omaa asiaansa aikamoisella kiihkolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastemme koulussa opettajat suhtautuvat negatiivisesti et-oppilaisiin. Ja ei, emme ole Pohjois-Pohjanmaalla vaan 70 km pohjoiseen Helsingistä.

Pikkupaikkakunnalla jyllää vahva uskonnollisuus. Lapsillemme on jopa opettajien taholta sanottu että et sinä virsien veisuusta pilalle mene jne.

 

Myös joulun aika virsineen ja jeesuksineen oli koululla ongelma. Lapsemme eivät välitä virsiä laulella ja siitäkös soppa syntyi. Lopulta oltiin reksiinkin yhteydessä kun opettajat (2 kpl) eivät voi hyväksyä meidän uskonnottomuuttamme. Heistä se on väärin.

 

En vain ymmärrä miksi ET on valinnaisaine uskonnolle jos uskonnoton ei saa käytännössä kuitenkaan olla.

 

t. useamman alakoululaisen äiti

 

[quote author="Vierailija" time="10.02.2013 klo 14:24"]

Edelleen uskonnollisuus on se oletuspolku ja me uskonnottomat joudumme nimen omaan "poistamaan" itsemme vallitsevasta trendistä eli lapset erotellaan muista yms. Onneksi omalla pojallani on niin iso ego, ettei häntä paljon haitannut, että joutui aika selkeästikin alleviivattuna eri ryhmään muiden luokkalaisten kanssa. Serkkunsa, joka on huomattavasti ujompi ja herkempi oli saanut tästä pahan mielen, koska hänestä tuntui pahalta joutua olemaan erilainen. Ymmärrän häntä täysin, koska olin itse pikkutyttönä samanlainen.
[/quote]

Vierailija
12/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIEKALLA se kristinuskokin on maailmaan levitetty. Otapa asioista selvää ennenkuin länkytät.

 

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:09"]

Arvelempa,että saamme maistaa mitä on nälkä,miekka ja taudit. Siis pidetään se minkä olemme voineet hyväksi todeta. Kaikille koululaisille kristinuskon opetusta kouluihin, ilman vouhotusta, opetus toisten aineiden joukossa.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika ET:ssä. Ope ja reksi pitivät meille vanhemmille infon, jossa kerrottiin ET:n opetussuunnitelmasta. Teemat ja asiat ovat ala-asteella pitkälti samat, uskonnossa vain katsotaan asioita ev.lut.-näkökulmasta ja ET:ssä yleisestä. Lisäksi uskonnossa tietysti opiskellaan oman uskonnon sisältöä ja opetuksia, eräänlainen "tunnukseton" pyhäkoulu siis.

 

Kun en itse kuulu kirkkoon, olisi tuntunut hassulta laittaa lapsi opiskelemaan meille vierasta uskontoa. Silti en ole uskontovastainen ja luotan, että myös ET:ssä käsitellään huolella kaikki maailman uskonnot. Ja opetussuunnitelman mukaan eniten opiskellaan tietysti meille läheisintä uskontoa, luterilaisuuutta.

 

ET:ssä on tosiaan surkea kirjatilanne, sillä aine on vielä pieni oppilasmääriltään eikä kustantajat ole panostaneet siihen paljoa. Opettajan mukaan kirja on kuitenkin vain yksi osa opetusta, tunneilla tehdään paljon tehtäviä ja käytetään muuta materiaalia, esim. netistä etsitään paljon tietoa.

 

Infossa tuli myös selväksi, että nykyään uskonnon opettaja voi olla kirkkoonkuulumaton ateisti ja ET:n opettaja syvästi kristitty. Opettajien henkilökohtaiset uskonnot eivät enää ole mikään valintakriteerille sille, kuka saa opettaa ja mitä.

 

En oikein jaksa uskoa, että lapseni jäisi jonkinlaisen kulttuuriseen tyhjiöön, vaikka ei aina tuntisi syvällisesti tiettyjen taideteosten kristillisiä taustatarinoita. Yleisimmät tarinat kun tulevat esille niin monesta muustakin. Lisäksi ET:ssä poika on jo opiskellut Kreikan filosofien opetuksia ja moraalin käsitteitä, joten ihan varmasti meidän kulttuurimme sivistystä ja tietoa tulee myös ET:n tunneilla.

Vierailija
14/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2016 sekä ET:n että uskonnon peruskoulun opetussuunnitelmien sisällöt muuttuvat. Kun nyt on alakoulussa luettu pelkkää omaa uskontoa aletaan jo entistä varhemmin tutustua muihin uskontoihin.

 

Vastikään radio-ohjelmaassa yksi opettaja sanoi, ensi opettavansa uskontoa ja maailma nsyntyä lueterilaisesta näkökulmasta ja seuravalla tunnilla sitten fysikkaa/kemiaa ja samaa asiaa taas aivan eri näkökulmasta. Kyllä siinä lapset varmaan miettii että mitähän tuo höpöttää. Luulisi jo syövän opettajan auktoritettiäkin.

 

ET on hyvä oppiaine, koska siellä ei todellakaan ole ulkoalukua, vaan keskusteluja ja omaa ajattelua. koska ryhmät ovat pieniä, niin oikeasti jotuu osallistumaan. En oikeasti ymmärrä mitä järkeä on opetella yhden ukkelin kavereiden nimiä ulkoa ja turhaakin turhempia vuosilukuja, joilla ei oikeasti ole mitään virkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:01"]

2016 sekä ET:n että uskonnon peruskoulun opetussuunnitelmien sisällöt muuttuvat. Kun nyt on alakoulussa luettu pelkkää omaa uskontoa aletaan jo entistä varhemmin tutustua muihin uskontoihin.

 

Vastikään radio-ohjelmaassa yksi opettaja sanoi, ensi opettavansa uskontoa ja maailma nsyntyä lueterilaisesta näkökulmasta ja seuravalla tunnilla sitten fysikkaa/kemiaa ja samaa asiaa taas aivan eri näkökulmasta. Kyllä siinä lapset varmaan miettii että mitähän tuo höpöttää. Luulisi jo syövän opettajan auktoritettiäkin.

 

ET on hyvä oppiaine, koska siellä ei todellakaan ole ulkoalukua, vaan keskusteluja ja omaa ajattelua. koska ryhmät ovat pieniä, niin oikeasti jotuu osallistumaan. En oikeasti ymmärrä mitä järkeä on opetella yhden ukkelin kavereiden nimiä ulkoa ja turhaakin turhempia vuosilukuja, joilla ei oikeasti ole mitään virkaa. 

[/quote]

 

tässä vielä linkki

http://www.hs.fi/kotimaa/a1391662285621

 

 

Onneksi sentään 2016 lähtee yksi uskontotunti pois opetussuunnitelmasta, vaikka enemmänkin olisi voinut vähentää. Toivotaan, että lukiosta uskonto poistuu pakollisten aineiden joukosta

 

 

 

Vierailija
16/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2013 klo 16:34"]

 

Katselin kerran huvikseni 1.-4.-luokkalaisille tarkoitettua ET:n kirjaa. Kirja siis sisälsi neljän ensimmäisen kouluvuoden koko oppimäärän. Kristinuskosta koko kirjassa oli kerrottu noin 4 sivulla. Jokainen voi tajuta, että noin pieneen sivumäärään kovin paljon tietoa mahdu.

[/quote]

Miksi pitäisikään olla? Eihän uskontotunnillakaan alakoulussa käydä muita uskontoja läpi. kun lukee nykyistä opetussuunnitelmaa ET:n osalla ei mainita opetussuunnitelmassa sanaakaan kristinuskosta ja se on hyvä se.

 

Vierailija
17/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheasti mielipiteitä asiasta lentää, mutta harva tuntee nykyistä uskonnonopetusta. Sitä tykätään jonkun mielikuvan perusteella leimata sitä, vaikka todellisuudessa jopa omana kouluaikana 80-luvulla suurin osa opettajista oli ei-uskonnollisia ihan meidän hauskaa ja sivistynyttä uskonnonopea myöten. Ihmiset vaan hokee jotain ajattelematta omia kokemuksiaan saati seuraamatta maailman muutosta.

 

Mitä tulee itse asiaan, niin te näettä asian hiukan omituisesti. Oletteko ajatelleet, että uskonnonopetus tuo meille tietämystä omista juurista, kulttuurista ja taustasta. Se on valtavan hyödyllistä tietoa ja ymmärrystä. Se on elinehto sille, että ensin lapsi oppii oman taustansa ja sitten aletaan katsoa ympärille. Oman identiteetin on oltava selkeä, jotta voi ymmärtää toisia ja käydä tasapainoista vuoropuhelua. Sama kuin mamuille opetetaan heidän omia uskontojaan. Tarkoitus on vahvistaa heidän identiteettiään, jotta pystyvät integroitumaan tänne menettämättä itseään.

Vierailija
18/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:57"]

Mitä tulee itse asiaan, niin te näettä asian hiukan omituisesti. Oletteko ajatelleet, että uskonnonopetus tuo meille tietämystä omista juurista, kulttuurista ja taustasta. Se on valtavan hyödyllistä tietoa ja ymmärrystä. Se on elinehto sille, että ensin lapsi oppii oman taustansa ja sitten aletaan katsoa ympärille. Oman identiteetin on oltava selkeä, jotta voi ymmärtää toisia ja käydä tasapainoista vuoropuhelua. Sama kuin mamuille opetetaan heidän omia uskontojaan. Tarkoitus on vahvistaa heidän identiteettiään, jotta pystyvät integroitumaan tänne menettämättä itseään.

[/quote]

Kultuuri ja taustaa voi opettaa ilman uskontoakin. Uskovaisille tuntuu tämä olevan jotenkin mahdotonta ymmärtää. Sitäpaitsi kultuuria ja taustaa oppii ihan joka päivä sehän on ympärillämme kokoa ajan.

 

Koska sinä et tunnu tietävän ET:n sisllöstä miitän, joten tässäpä alla on ET:n sisltö, ja kyllä siellä ihan suomalaista kultturiakin käydään läpi, joten huolesi on aivan turha.

 

 

Vuosiluokat 1 - 2

-       minä ja muut

 

-       kuka olen ja mitä osaan?

-       kotini

-       ystävyyden sisältö ja merkitys

-       koulussa

-       ympäristö ja luonto

-       hyvä, oikea ja väärä, hyvä ihminen

-       omissa periaatteissa ja päätöksissä pysyminen ja muuttuva minäkuva

-       rikkaus ja köyhyys maailmassa

-       kasvan ja kehityn

-       elämän synty ja kehitys

-       maailman synty

 

Vuosiluokat 3 - 4

-       ystävyys

 

-       erilaisuus ja suvaitsevaisuus

-       yhdessä eläminen

-       oikeudenmukaisuus ja reiluus

-       lasten oikeudet, oikeus ja velvollisuus, ihmisoikeudet

-       ajattelun vapaus

-       erilaisia elämäntapoja

-       suomalaisuus ja maailman kulttuuri

-       minä ja luonto sekä kestävä kehitys

 

-       elämän erilaisia muotoja, syntymä, elämä ja kuolema luonnossa

 

Vuosiluokka 5

-       hyvä elämä

 

-       elämänkatsomus

-       eettinen ongelma, teon moraalinen oikeutus

-       teon tarkoitus ja seuraus

-       oman elämän eettisiä ongelmia ja ratkaisuja

-       katsomuksen käsite ja katsomuksen vapaus

-       tasa-arvo

-       vähemmistöt

-       rauha ja konflikti

 

-       tulevaisuuden maailma

 

Vuosiluokka 6

-       identiteetti – omakuva, minäkuva

-       minä ja valintani

-       vastuu itsestä

-       vastuu luonnosta

-       käsityksiä ihmisen ja luonnon suhteesta

-       kestävä kehitys ja globalisaatio

-       kulttuurin tutkiminen

-       kulttuuri ja luonto

-       kulttuuri ja yhteisö

 

-       suomalainen kulttuuri

 

Vuosiluokka 7

 -       luonnollinen ja yliluonnollinen

 

-       keskeisten maailmankatsomuksien ja kulttuurien olennaiset piirteet

-       uskonto ja uskonnottomuus Suomessa

-       tieteellinen tieto ja tutkimus

-       tieteiden vaikutus elämäntapaamme

-       monikulttuurisuus eettisenä ongelmana

-       vieraan ja oudon kohtaaminen

-       suvaitsevaisuus

 

 

Vuosiluokka 8

-       nuoren moraalinen kasvu

 

-       arvovalinnat ja hyvä elämä

-       erilaiset yhteiskunnat

-       demokratia

-       politiikka ja ihmisoikeudet

-       kestävä kehitys ja riskiyhteiskunta

-       toimiminen kansalaisena

-       kansalaisen oikeudet ja velvollisuudet

 

Vuosiluokka 9

-       minun tulevaisuuteni

 

-       ihmisoikeusetiikka

-       ympäristöetiikka

-       käsityksiä ihmisen ja luonnon suhteesta

-       luonnon tulevaisuus

-       tulevaisuuden yhteiskunta

-       maailman perintö

 

-       toimiminen tulevaisuuden hyväksi

 

Vierailija
19/37 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkö on tunnustuksetonta?

 

http://www3.otava.fi/demo/tahti/tahti_1/sisallys

Vierailija
20/37 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku selittää?


joka on käynyt Suomen uskonnontunneilla tietää että se on kaikkea muuta kuin tunnustukseton