Mitä narsismi OIKEASTI on ja mikä sitä aiheuttaa? Miten sitä tutkitaan?
Kommentit (9)
Itse tajusin vasta pitkän suhteen jälkeen eläneeni narsistin kanssa. Tämä siis vahvistettu jälkikäteen ammattilaisten taholta.
Selvin merkki minusta - nyt kun asiaa ajattelen - oli "reaktiottomuus" ihmisten vastoinkäymisiin tai pieniin ilonaiheisiin. Tuntuu että hän ei edes lasten kohdalla samaistunut toisen osapuolen tunteisiin.
Tarpeen tullen osasi taas teeskennellä mitä tahansa tunnetilaa, jos siitä oli hänelle hyötyä tai huomasi, että häntä tarkkaillaan. Jatkaa tällä hetkellä showtaan uuden uhrin kanssa, sääliksi käy.
vanhempi ei pysty normaaliin suhteeseen lapsen kanssa ja lapsi häiriintyy epänormaalissa tunnesuhteessa.
Asosiaalisena voi siirtyä myös geeniperimänä poikalapselle tutkimusten mukaan.
tunnekylmyyttä- se on sitten jo psykopatiaa.
"Narsistiseen persoonallisuushäiriöön johtavat syyt nähdään kuitenkin johtuvan suurimmalta osin kasvatuksen rakkaudettomuudesta sekä rajattomuudesta. Lapsen varhaiset ja turvatut vuorovaikutussuhteet ovat huomattava tekijä ennaltaehkäisemään narsistista persoonallisuushäiriötä. Lapsen tulisi voida peilata aikuisen tunnetiloja ja hänen tulisi saada tuntea ja kokea, että hänestä iloitaan aidosti. Lapsen tulisi myös kestää narsistisia loukkauksia, kuten esimerkiksi vastoinkäymisiä ja sitä, että omaa tahtoa ei aina voi toteuttaa" http://narsistienuhrientuki.yhdistysavain.fi/tietoa/narsismista_yleises…
Mitä ongelmia tai oireita heillä näkee?
pakko olla huomion keskipisteenä, tuntemus, että itse on parempi kuin muut, pitää itseään oikeutettuna samaan erityiskohtelua ja -erityisetuja, saattaa arvostella muita ihmisiä hyvin ankarasti jostain asioista, joita ilmiselvästi itse tekee, mutta on kyvytön näkemään sitä, koska ei näe itsessään mitään huonoa ja väärää jne.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2013 klo 21:30"]
vanhempi ei pysty normaaliin suhteeseen lapsen kanssa ja lapsi häiriintyy epänormaalissa tunnesuhteessa.
[/quote]
Periytyy?