Maailmalla Suomea kehutaan ja me täällä vain valitamme. Miksi? Miksi emme osaa arvostaa maatamme?
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013020516641364_ul.shtml
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288537953865.html
"Espanjan television Sexta-kanavalla esitettiin sunnuntaina suositun "Salvados" -ohjelman jakso, jossa vertailtiin Suomen ja Espanjan koulutusjärjestelmiä. Ohjelma sai peräti neljä miljoonaa katsojaa, ja suomalaisen julkisen koulutuksen paremmuus ja oppilaiden akateeminen menestys herätti runsaasti keskustelua." IL
Espanjassa ovat isolla joukolla nousseet puolustamaan Suomea ja maailman parasta koulujärjestelmäämme toimittajan negatiiviselta kommentoinnilta. He ymmärtävät, että täällä on jotain ainutlaatuista, mistä muut maat voivat vain haaveilla. Suomesta uutisoidaan maailmalla paljon positiivista, on parhaimmat koulut, vähiten korruptiota, elintaso korkea, maa turvallinen..
Muissa maissa voi olla enemmän auringonpaistetta, hyvää ruokaa ja viiniä, mutta korvaako se esimerkiksi toimivat koulu- ja terveydenhuoltojärjestelmät? Ei-korruptoituneet poliitikot? Turvalliset koulumatkat?
Täällä on paljon hyvää ja aihetta olla onnellinen ja ylpeä. Miksi sitten me suomalaiset valitamme niin paljon? Olen itsestänikin huomannut, miten kommentoin asioita suoraan niitä kritisoimalla . Ulkomaalaiset kaverini ovat siitä minua useasti huomauttaneetkin ja todenneet, että kaikki suomalaiset tekevät samaa. Johtuuko se small talking puutteesta kulttuuristamme, vai mistä?
Miksi emme vain osaa olla ylpeitä saavutuksistamme ja maamme hyvistä puolista?
Kommentit (23)
Toisaalta olen samaa mieltä kuin ap, ei pitäisi valittaa niin paljoa. Mutta toisaalta jos tuudittaudutaan siihen, että asiat on kunnossa ja hyvin, niin muut menee ohi. Valittamalla ja vaatimalla aina vaan parempaa pidetään taso korkealla - oli kyse mistä sektorista tahansa.
Miksi ne sitten Suomea kehuvat?
Sama juttu haukkumiselle. Saa arvostella jos on aihetta. Ei Suomessa asumisessa kaikki ole pelkästään ihanaa. Tuskin missään muussakaan maassa asumisessa kaikki on pelkästään ihanaa.
Suomen tulisi myydä koulusta espanjalaisille opettajille! Tehdään tästä vientituote!
Suomalaiseen perusluonteeseen kuuluu valittaminen. Nou kän du. Valittaahan ruotsalaisetkin.