Kuinka synnytyksenne on alkanut, onko ollut
suunniteltuja sektioita vai spontaanisti lähteneet syntymään etuajassa? Osasitteko itse epäillä ennenaikaista syntymää vauvallenne? Mielenkiinnosta vain kyselen.. Esikoiseni syntyi käynnistämällä 42+0, että en taida oikeasti kuulua tänne ;) Mutta kiinnostaa kun nyt on masussa kaveri rv 29+4. Kiitos jos vastaatte! :)
Kommentit (10)
raskausmyrkytyksen (=pre-eklampsia) vuoksi. Kolme päivää ehdin olla sairaalassa, mitään oireita en ollut tuntenut, joten aika yllätyksenä tuli.
Esikoinen syntyi täysiaikaisena, mutta jo siinä raskaudessa oli vähän valkuaista sekä verenpaineet kohollaan. Sen takia tarkkailivat onneksi tarkemmin toista raskautta.
Uskomaton tuuri kävikin, kun lääkärineuvolassa rv 27+3 oli ihan vähän paineet kohollaan ja valkuaiset yhdellä plussalla, niin lääkäri kehotti tulemaan viikon päästä kontrolliin.
Viikossa tauti olikin sitten iskenyt päälle, verenpaineet nousseet paljon (164/110) ja valkuaiset neljällä plussalla. Samantien sairaalaan jossa minulle kerrottiin että vauva voi olla maailmassa hyvinkin nopeasti. Kortisonit sain kahtena ensimmäisenä päivänä ja ehdin osastolla olla tarkkailtavana onneksi jopa 1,5 vkoa ennenkuin sektio tehtiin. Kun päätös sektiosta tehtiin, tauti oli pahenemassa, mukaan oli tullut näköhäiriöt ja vauvan kannalta pahin, napanuoranvirtauksissa selkeitä katkoksia. Kaikki meni onneksi hyvin, vauva syntyi siis rv 29+6 (1115g ja n 38cm) ja nyt on 10,5 kk:n ikäinen pieni mutta vauhdikas tyttö meillä.
En uskalla edes ajatella miten asiat olisivat ilman tuota lääkärin määräämää kontrollia, koska seuraava neuvolakäyntiin olisi ollut melkein kuukausi.
Näin meilläkin. Kiinnostaisi tietää, koetteko te muut, että stressi on laukaissut raskausmyrkytyksen. Poden täällä huonoa omaatuntoa, sillä taistelin samaan aikaan virasta ja sain kun sainkin sen, mutta tuntuu, että tuloksena oli raskausmyrkytys ja saatoin lapseni aikamoiseen vaaraan. Lääkärit kylläkin ovat vakuutelleet, että näille myrkytyksille ei oikein selitystä löydy. Minä olin vielä töissä muutama päivä ennen synnytystä.
minullakin, kahteen otteeseen. Kiirelliset sektiot tehtiin molemmissa, viikoilla 34+2 ja 26+1. Myös ensimmäisessä raskaudessa viitteitä raskausmyrkytyksestä, vauva syntyi kuitenkin normaalisti alakautta ja täysiaikaisena.
Ensimmäinen r-myrkytystapaus kohdallani tuli myös yllättäin. Edellisestä neuvolakäynnistä oli kuukausi (silloinkin ulkomaalainen sijainen...) ja sitten yhtäkkiä paineet huiteli yli sadan ja valkuaista oli myös. Olin töistä viimeisen viikon sairaslomalla, siitä suurimman osan sairaalassa. Vauvamma syntyi siis juuri, kun äitiysloma olisi alkanut.
Itse olen myös miettinyt, kuinka paljon stressillä on vaikutusta myrkytyksen puhkeamiseen. Työ oli rankkaa, oli kuuma kesä jne. Kuka noista tietää.
Seuraavaa raskautta osattiin tarkkailla paremmin, ja tiesin jo viikolla 20, että raskausmyrkytys on jälleen tulossa. Sitä en onneksi tajunnu, että lapsi olisi maailmassa jo kuuden viikon päästä. Napavirtablokkien vuoksi kiireellinen sektio. Töissä olin vielä kaksi päivää ennen synnytystä, mutta en ollut mielestäni kovin stressaantunut. Mutta eihän raskaudesta osannut nauttia missään vaiheessa, kun tiesi, mikä uhkaa.
..rv 34, ihan yllättäen. Ei ollut mitään merkkejä ilmassa. Viimeinen työpäivä takana ennen äitiyslomaa. Edellisenä iltana väitin synnytysvalmennuksessa, että minua ei ole koskaan vielä supistellut. Minua vain hieman nipisteli... Jälkeenpäin on hyvä jossitella. Olin paljon sairaslomalla raskauden aikana verenvuodon ja kipujen takia. Niinpä sinnittelin viimeisenkin päivän töissä, vaikka oli kyllä tukala olo, sen muistan. Meillä oli juuri muutto takana ja järjestelin paikkoja, vaikka olisi kai pitänyt levätä. Ja kamala flunssakin oli.
Lapsivesi meni siis, kun pääsin töistä kotiin ja siitä lähdettiin sairaalaan. Supistuksia oli jo silloin, mutta kovenivat illalla. Ensimmäisen äitiyslomapäivän kunniaksi synnytin tytön, 2120g ja 45 cm. Kaikki on mennyt hyvin, tyttö oli sairaalassa kaksi viikkoa kasvamassa ja sitten pääsi kotiin. Nyt Viivi on 8kk, opettelee kovasti seisomaan nousemista. Vilkas tyttö.
Lääkärit epäilivät, että synnytyksen olisi käynnistänyt minulla ollut infektio, mutta se on vain arvailua. Mistä näistä tietää.
Tsemppiä ja hyviä vointeja raskauden loppuun asti ja siitä eteenpäin!
-Saibu ja Viivi-
Näköjään se synnytys voi tulla ihan milloin vain! Onneks teillä on ollut hyvää onnea matkassa, kun on tullut niitä myrkytyksiä. En mä ite pelkää että syntyis etuajassa, mutta asia on mielessä, kun edellinen meni yli ja nyt toivon että menis taas mieluummin yli kun ali (huvikseni vaan :) ). Niin tuntuu että tietysti tää tuleekin pari viikkoa ali, kun ei näistä ikinä voi tietää :)
Alma 29+5 (huih, mitkä viikot! Aika kiitää..!) :)
Hyvää Joulun odotusta kaikille!!
supistuksista enkä muistakaan " ongelmista" en tiennyt mitään, kunnes ne ykskaks yllättäen alkoivat rv 30+3. Lapsi syntyikin sitten 30+5 parin päivän estoyrityksen jälkeen. Lapsivesi meni vasta 5 min ennen synnytystä (puhkaistiin kalvot). Ei raskausmyrkytystä, ei infektiota, ei rakenteellista häikkää kohdussa, näin vaan kävi...eikä kukaan tiedä miksi.
Nyt onneksi terve 7 kk. ikäinen potra ihana hymypoika :)
Mulla synnytys alkoi vesien menolla (35+3) ja siitä tunnin kuluttua alkoivat säännölliset supistukset, ensin 5 min, pian jo parin min välein. Kivuttomia supistuksia oli ollut, mutta ei mitenkään huolestuttavasti. Tunsin itse, että sikiö on pieni, mutta neuvolassa eivät olleet huolissaan. Tytön mitat olivat 1620 g, 41,5 cm ja py 30,5 cm. Hänellä oli siis ollut sikiöaikainen kasvuhäiriö, joten ehkä oli hyvä, että hän tuli maailmaan vähän ennen aikojaan. Syytä kasvuhäiriöön ei löydetty.
mutta en silloin uskonut vauvan syntyvän ennen aikojaan. Supistuksia oli usein mutta ne olivat kivuttomia. Sitten yhtäkkiä rv 34+6 alkoi kipeät supistukset joita tuli alusta asti 10 minuutin välein. Muutama tunti niitä ihmeteltiin ja lopulta lähdettiin sairaalaan. Yön vietin synnytysosastolla ja aamulla jouduin osastolle. Sain alkuun supistuksiaestävää lääkettä, mutta eipä siitä ollut suurtakaan apua. Ultrassa arvioitiin vauvan panoksi 2800g ja päätettiin että saa syntyä jos on syntyäkseen. Keskiviikkona pääsin neljän aikaan kotiin sairaalasta supistusten edelleen jatkuessa. Yöllä sitten heräsin 2 jälkeen ja kerkesin juuri ja juuri vessaan, kun lapsivesi meni. Siitä sitten ambulanssilla sairaalaan (vauva oli perätilassa) ja aamulla klo 5.52 syntyi meidän tyttö sektiolla, rv35+3. Tytön mitat olivat 2480g ja 44,5cm. Kaksi viikkoa tyttö joutui olemaan sairaalassa kun ei jaksanut syödä.
Nyt ikää on lähemmäs 6 kuukautta ja mitat 5kk neuvolassa 5940g ja 60,3cm
Sektio tehtiin todella varhaisilla viikoilla 24+3,koska meinasin kouristaa pre eklampsian vuoksi.Ennenaikaista synnytystä en osannut epäillä koska minulla todettu raskauskomplikaatio todettiin vasta n. vuorokausi ennen lapsen syntymää.