Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa hiljaiset teinini

Vierailija
03.02.2013 |

Ärsyttää ja harmittaa kun mun teinit on niin hiljaisia ja puhumattomia vieraiden seurassa. Istuvat hiljaa kahvipöydässä eivätkä ota osaa keskusteluun. Tiedän että se on luonteen piirre mutta miten heidät saisi sosiaalisemmiksi vieraiden seurassa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on tapanaesitellä itsensä, kysellä mitä muille kuuluu, kuunnella, katsoa silmiin. Kiittää, hymyillä, myötäillä nyökkäyksillä toisen puhetta.

Vierailija
2/8 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsena aina järjestys se, että kun vanhemmilla oli vieraita niin lapset olivat hiljaa. Ainakin näin muistelisin. Koskaan ei kannustettu keskusteluun. Edelleen on vaikea pitää yllä keskustelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan enemmänkin tiettyyn ikään/ikäkauteen kuuluva ominaisuus. Kaikki teinit on samanlaisia. Vai ootko muka itse osallistunut tuossa iässä innolla tätien ja setien keskusteluihin?

Vierailija
4/8 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat yrittivät pakottaa mua puheliaaksi ja se oli kauheeta kun yritin änkyttää väkisin. Olin tosi ujo nuorena.

Vierailija
5/8 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien mielestä aikuisten jutut on aikuisten juttuja, ja sinne on vaikea heittää mitään väliin. Jos aikuinen aloittaa suoraan keskustelun teinin kanssa vaikka hänen harrastuksistaan, voi juttua riittääkin.

Ap:n kannattaa jutella lastensa kanssa. Teinejä ei voi väkisin pakottaa kiinnostumaan aikuisten höpinöistä.

Vierailija
6/8 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

useinhan tyttöjen odotetaan olevan hiljaa ja isovanhemmat puhuvat päälle ja kaikki aikuiset pitävät omia juttuja tärkeinä ja lasten juttuja jotenkin huonompina.

siitä kai se tulee.

pojat kyllä saavat puhua ja heitä kuunnellaan, joten heistä ei tule yhtä useinhiljaisia.

kummat sulla on kyseessä.

Vierailija
7/8 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti opetti, että on kohteliasta olla hiljaa. Nyt aikusiena on hankaluuksia small talk:ssa, sekä pitää keskustelua yllä luontevasti.

Omat lapseni aion kasvattaa päinvastoin, huimasti etua myöhemmin elämässä.

Vierailija
8/8 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni, mutta erittäin merkityksellinen asia on se, että koko perhe kotona keskustelee ruokapöydässä. Useinhan monissa perheissä menee niin, että vanhemmat puhuvat keskenään ja lapsia komennetaan.

Entä jos puhuisi myös lasten kanssa ja kuuntelisi aidosti heitä?

Eikä tämä ole ikäkausijuttu, vaan pitkälti tosiaan kasvatuskysymys.

Keskustelutaitoa voi ihan hyvin opetella, se tulee toisilta helpommin kuin toisilta. Sama juttu kuin vaikka uinti tai lukeminen, jotkut oppivat luonnostaan helpommin. Kaikki kuitenkin oppivat jos vain harjoittelevat. Monesti Suomessa vaan ei pidetä keskustelutaitoa tärkeänä, vaikka se lisäisi monella tavalla onnellisuutta ja elämässä pärjäämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi