Pystyisittekö pesemään hiukset vain kerran viikossa
Tuli mieleen kun luin sinänsä hauskan Janet Street-Porterin kirjan "Tee mitä haluat!" jossa haistatettiin pitkät monelle naisia ahdistavalle asialle kuten tarve olla laiha,rypytön jne.
No kuitenkin, kirjoittaja suositteli kokeilemaan omaa keinoaan hiustenhoitoon: hän pesee hiukset vain kerran viikossa ja silloinkin mahdollisimman kevyesti, vähän vaan shampoota eikä lainkaan hoitoainetta. Kuvan mukaan kirjoittajalla näyttäisi olevan puolipitkä suora tukka. Ajattelin kokeilla tuota itse, yleensä olen pessyt lyhyen tukkani joka toinen päivä.
Peseekö kukaan noin harvoin hiuksia, tai onko kokeillut ja ei onnistunut?
Kommentit (32)
Minulla on pitkät hiukset, hiuslaatu on ohut ja taipuisa ja hiuksia on paljon eli ponnari ei ole luiru. Ennen pesin joka toinen päivä, nyt olen kuukauden verran pessyt kerran viikossa. Aivan vielä päänahka ei ole tottunut tähän rytmiin mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Hiukset tuntuvat vielä neljän päivän jälkeen ilmavilta, päänahka ei haise. Pari viimeistä päivää ehkä pientä rasvoittumista nähtävissä mutta pidän hiuksia kiinni. Uskon, että noin kuukauden kuluttua kerta viikossa riittää ja hiukset silti puhtaan oloiset.
Muun kehoni pesen päivittäin tietenkin.
Miksi sitten koirat haisevat?
vaikka niillä ei ole vaatteita
paitsi märkänä se märkä turkki kyllä haisee vähän. Mutta jos ei se koira ole jossain löyhkäävässä kierinyt niin ei sen kuivana pitäisi miltään epämiellyttävältä haista. Ei mun koirat ainakaan haise yhtään, ja en pese niitä lähes koskaan (karkeaturkkisia terrierejä joiden turkki on likaahylkivä).
Siihen hajuun vaan tottuu, kuten muihinkin tuoksuihin. Pahinta on pienessä autossa koiran kanssa... voi oksetus.
Itseasiassa tuo rasvottuminen tasaantuu jos ei pes ollenkaan. Vaikka olisit vuoden pesemättä ei ne olisi merkittävästi likaiset
En kyllä vuotta olisi pesemättä, mutta totta on, että kun hiuksia pesee useammin, rasvoittuminen nopeutuu. Jos vain kestää pienen siirtymävaiheen, suurimmalla osalla hiukset pysyisivät melko siisteinä, vaikka pesisi ne vain kerran viikossa. Jokapäiväisillä saippuoinneilla tuhotaan hiusten ja ihon omia suojamekanismeja.
Ennen pesin hiukset joka kolmas päivä, lopputulos: hiukset olivat likaiset heti pesua seuraavana päivänä, ja toisena päivänä pesun jälkeen olo oli jo suorastaan tuskainen hiusten rasvaisuuden vuoksi.
Sitten aloin pestä hiukset joka toinen päivä, lopputulos: hiukset olivat likaisen ja inhottavan tuntuiset niinä päivinä, kun en pessyt.
Nykyään pesen hiukset ihan joka päivä, ja on ihanaa, kun hiukset tuntuvat koko ajan puhtailta.
niin ei tarvitse edes pyrkiä tuollaisiin äärimmäisyyksiin. Jos joutuisin olosuhteisiin joissa ei voisi vuoteen pestä hiuksia, leikkaisin ne mieluummin kokonaan pois.
Ennen pesin 2 kertaa, mutta kerta riittää. Tukka ei näytä eikä haise likaiselta.
Käytän joko shampoota tai shampoo+hoitoaine 2 in 1 -tuotetta. Bulkkituotteita.
Annoin blondauksen kasvaa pois. Luomuna fleda on paksu, kiiltävä ja elinvoimainen.
Minulla on paksut hiukset, ja ne eivät rasvoitu. Eivät näytä likaisilta, vaikka olisin viikon pesemättä. Nykyään alkaa päänahka kutista jos en pese muutamaan päivään, pystyn olemaan ehkä max. 4 päivää pesemättä. Mutta yleensä pesen joka toinen päivä, olo on jotenkin freesimpi kun töissäkin joutuu käymään...
Kun Päättää alkaa pestä hiuksia viikon välein, kärsii viikon kutiavaa ja pesemättömät päätä... mutta thats it...
Kestetyn viikon jälkeen pesu kerran viikossa on normi, eikä hiukset ole pesueen välillä haisevat, eivätkä edes kovin likaisen näköiset.
Itsellä tämä "siirtymä" pitempään pesuväliin tapahtui vahingossa vaellusreissun yhteydessä ja sen jälkeen jatkoin kerran viikossa hiusten pesua ja hylkäsin hoitoaineen kokonaan. Aiemmin pesin hiukset noin kaksi kertaa viikossa hoitoaineen kera.
en osaa käydä suihkussa ilman hiustenpesua
Riippuu niin paljon hiuslaadusta. Esim. Itelläni on luonnonkiharat hiukset, jotka eivät rasvoitu helposti, joten viikon pesuväli on hyvä.
Mutta minä nyt vaan pidän kesällä useimmiten huivia tai jotain hattua, sillä en halua että hiukset kärsii auringossa tai että ne on koko ajan tuulen takia silmillä tai suussa. Pitkät hiukset, veneily jne ei ole oikein kiva yhdistelmä ilman jotain suojaa.