vl-synnyttäjän pohdintaa
Olen lestadiolainen äiti 9. lapsi tulossa (en tarvitse haukkuja! vaan vertaitukea!
En halua kyseenalaistaa vl-uskoamme mutta on totta että uskomme on ollut negatiivisessa valossa äitien jaksamisen kautta kauan.
Kuitenkaan en hakua kyseenalasitaa raaksta uskoamme ja rakkaita vl-puhujiamme. Uskon heitä.
Minuau pikemminkin harmittaa kun en itse taivu uskon alle riemulla ja ilolla vaan kyseenalaistan kun näin monta raskautta on (olen 34 v) ENKÄ OLE NIISTÄ ILOINEN. Miksei Luoja muuta mieltäni vl-uskon mukaiseksi? Olen hajalla.
En toisaalta ymmärrä miksemme saa käyttää vl-saarnaajien mukaan ehkäisyä emmekä edes pidättäytyä yhdynnästä. Sekin on synti.
Mutta vl-saarnaajan mukaan on synti sekin että pohdin tätä.
Kommentit (54)
Tuo vl-uskonto sääntöineen on miesten keksimä uskonto. Se näkyy mm. tuossa asenteessa seksiin. Naisten pitää aina suostua, kun mies vaan haluaa. Miesten ei tarvitse ruumiissaan kantaa seksin seurauksia, niin helppohan se on vaatia. Kuka mies nyt panna ei haluaisi!
Kyllä normaali aikuinen mies tajuaa sen panemisen seuraukset jos ei ehkäisyä käytetä. Eikä ole miehellekään helppoa kun lapsia tulee ja tulee, elannon on kuitenkin pääosin miehen harteilla vl-suurperheissä. Että kyllä se uusi vauva vaikuttaa miehenkin elämään.Muutenkin ihmettelen näitä joiden mielestä miehet on ainaisia panokoneita. Mun miehellä ainakin on usein aikoja jolloin hän ei halua seksiä... vaikka minä haluaisin. Minkäs sille silloin voi, aina ei halut kohtaa. Monenlaiset syytä niihin vaikuttaa, miehilläkin.
Mun mielestä ei tarvitsisi enää yhtään vahvistaa käsitystä miehistä aina-valmiina-automaatteina. Koska ei se ole edes terve eikä normaali kuva.
Mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa, että vl-usko ON miesten keksimä. Lars Levi Laestadius & seuraajansa. Yksikään nainen ei tällaista ehkäisykieltoa olisi keksinyt tai jos naisilla oikeasti olisi vaikutusvaltaa liikkeessä, niin ehkäisykielto poistuisi.
Tuo vl-uskonto sääntöineen on miesten keksimä uskonto. Se näkyy mm. tuossa asenteessa seksiin. Naisten pitää aina suostua, kun mies vaan haluaa. Miesten ei tarvitse ruumiissaan kantaa seksin seurauksia, niin helppohan se on vaatia. Kuka mies nyt panna ei haluaisi!
Kyllä normaali aikuinen mies tajuaa sen panemisen seuraukset jos ei ehkäisyä käytetä. Eikä ole miehellekään helppoa kun lapsia tulee ja tulee, elannon on kuitenkin pääosin miehen harteilla vl-suurperheissä. Että kyllä se uusi vauva vaikuttaa miehenkin elämään.Muutenkin ihmettelen näitä joiden mielestä miehet on ainaisia panokoneita. Mun miehellä ainakin on usein aikoja jolloin hän ei halua seksiä... vaikka minä haluaisin. Minkäs sille silloin voi, aina ei halut kohtaa. Monenlaiset syytä niihin vaikuttaa, miehilläkin.
Mun mielestä ei tarvitsisi enää yhtään vahvistaa käsitystä miehistä aina-valmiina-automaatteina. Koska ei se ole edes terve eikä normaali kuva.
Mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa, että vl-usko ON miesten keksimä. Lars Levi Laestadius & seuraajansa. Yksikään nainen ei tällaista ehkäisykieltoa olisi keksinyt tai jos naisilla oikeasti olisi vaikutusvaltaa liikkeessä, niin ehkäisykielto poistuisi.
Tuo onkin totta, mutta se toinen kirjoittamasi ei.
Mun mielestä naisilla ON valtaa. Tiedän paljon vl-naisia jotka (kuten minäkin) ehkäisevät. Se vaatii paljon ajattelua ja pohtimista mitä ja mihin uskoo, mutta monet ovat sille polulle lähteneet, onneksi. Ja väitän että tämä suuntaus muuttaa liikettä sisältäpäin, pikkuhiljaa. Monet ovat ehkäisypäätöksen myötä kokeneet uskon omakohtaistumisen ihan eri tavalla kuin aiemmin. Se voi tuntua aluksi kipeältä ja vaikealta, mutta myöhemmin vapauttavalta.
Noita päämiehiä eikä mikään mahti maailmassa saa muuttamaan kantaansa, sitä ei varmaan kannata edes yrittää. Sen sijaan me äidit voimme tukea toisiamme tässä asiassa.
Usko on asia, jossa aina vaikuttavat myös ihmisten ajatukset, mielipiteet ja tunteet. Myös ne tiedostamattomat. Siksi uskonkäsityksiin liittyy myös virheitä ja väärinarviointeja, ja asioita pitää pohtia uudelleen.
Uskossa keskeistä ja muuttumatonta on se, että Jeesus kuoli ja sovitti meidän syntimme. Siihen sinäkin ap saat luottaa ihan varmasti.
Ehkäisy tai ehkäisemättä jättäminen ei mielestäni ole pelastusasia, vaan muuttuvan etiikan (rakkkauden) piiriin kuuluva asia. Isompi "synti", ja sekin lainausmerkeissä, on se, ettei jo syntyneistä lapsista jaksa huolehtia.
Voi olla vaikea puhua näistä asioista vl-yhteisön sisällä. Mutta oletko, ap, puhunut miehesi kanssa? Ehkä hän jakaa ajatuksesi tässä asiassa? Koita ainakin varovasti aloittaa keskustelu. Ei kenenkään muun tarvitse teidän päätöksestänne tietää.
Siementähän ei saa laskea "maahan".
Sillä ei kai paiken seksin ole tarkoitus päättyä sisäänlaukeemiseen? Vai onko reikä määritelty?
Siementähän ei saa laskea "maahan".
Sillä ei kai paiken seksin ole tarkoitus päättyä sisäänlaukeemiseen? Vai onko reikä määritelty?
Tätä on hoettu aina kun on tulut puhe siitä että ei ole pakko harrastaa yhdyntäkeskeistä avioelämää...
Kyllä normaali aikuinen mies tajuaa sen panemisen seuraukset jos ei ehkäisyä käytetä. Eikä ole miehellekään helppoa kun lapsia tulee ja tulee, elannon on kuitenkin pääosin miehen harteilla vl-suurperheissä. Että kyllä se uusi vauva vaikuttaa miehenkin elämään. Muutenkin ihmettelen näitä joiden mielestä miehet on ainaisia panokoneita. Mun miehellä ainakin on usein aikoja jolloin hän ei halua seksiä... vaikka minä haluaisin. Minkäs sille silloin voi, aina ei halut kohtaa. Monenlaiset syytä niihin vaikuttaa, miehilläkin. Mun mielestä ei tarvitsisi enää yhtään vahvistaa käsitystä miehistä aina-valmiina-automaatteina. .
On tosiaan syytä jo tajuta että myös uskovaiset miehet, perheenisät, kärsivät ja ahdistuvat ehkäisemättömyys-velvoitteen takia.
Tässä yksi julkinen kannanotto siitä.
http://freepathways.wordpress.com/2012/06/27/pakollako-suurperheen-isak…
Raamatussa sanotaan hyvin selvästi että joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.piste. Siihen ei ole mitään lisättävää tai pois pantavaa. Kyse ei ole siitä kuka olet tai mihin seurakuntaan kuulut, vaan siitä että sydämessäsi uskot Jeesukseen Kristukseen ja suullasi tunnustat hänet vapahtajaksesi ja olet kastettu tai käyt kasteella. Kyse ei oe sinusta tai valinnoistasi tai hyvistä pyrkimyksistäsi. Kysymys on uskosta ja Jeesuksen Kristuksen totaallisesta sovitustyöstä Golgatalla.
Eräs Uskova ihminen todella paini myös tämän asian äärellä kuin sinä, hän on tosin mies. Hän oli erittäin paljon asian tiimoilta rukouksessa ja sitten hän kuuli kun Jumala puhui hänelle. Jumala sanoo hänelle:"Kysymys ei ole siitä,kuinka paljon Minä haluan lapsia, kysymys on siitä kuinka paljon sinä itse haluat lapsia".
Tämä vapautti minut, toivottavasti sinutkin!
Rohkaosen sinua lukemaan enemmän Raamattua ja uskomaan sitä ja ojentautumaan uskossa sen sanan mukaan mitä raamatussa sanotaan. Ja Uskomaan ja kuuntelemaan vähemnän ja kriittisemnin VL-papoeja ja saarnamiehiä.
Oikeesri meillä on hyvä Junala. Jumala varmasti haluaisi halata sua ja sanoa sinulle, että ole vapaa! Vapauteen minä olen sinut vapauttanut ja tee lapsia vain sen verran kuin haluat! Lue sanaa ja rukoile, mieti sitten haluatko olla vielä VL vai johdattaako Jumala sinut toisaalle.
Joka ihmisiä pelkää onpelkonsa vabki, joka luottaa Herraan on turvassa. Raamattu
elkää on pelluottaaHerraan on turvassa. Tämäki
[quote author="Vierailija" time="01.02.2013 klo 10:50"]
Eräs vl-äiti kertoi minulle, että ehkäisy ei ole syntiä jos äidin tai lapsen terveys olisi uhattuna uudessa raskaudessa. Eli tämä voi vaihdella paikkakunnittain/yhteisöittäin.
Kolmannen lapsen syntymän jälkeen mulla diagnosoitiin masennus. Silloin aloimme ehkäistä ja nyt meille ei tule uutta vauvaa ennenkuin olemme varmoja että haluamme taas uuden pienen. Vielä ei ole vauvakuumetta näkynyt joten ehkäisemme edelleen, kuopus on nyt 4v.
Jos ap olisi oikea ihminen eikä pikku peikko, sanoisin hänelle että kuuntele omaa omaatuntoasi eikä sitä miten sinun "pitäisi" ajatella. Itse olet vastuussa kaikista valinnoistasi, myös siitä lasten saamisesta.
t. vl-äiti
Ei se kyllä ole oikein koska aina on opetettu niin että emme me ihmiset voi ottaa elämää omiin käsiin. Jumala on Elämän ja kuloleman Herra. Sinulle sanoisin että rakas sisar mene ry:llä juttelemaan jonkun kokeneen vanhemman uskovaisen äidin kanssa. Taikk jonkun muun kehen luotat ja joka osaa kertoa tästä asiasta jumalanvaltakunnan ksäityksiä. Antakoon taivaan isä sinulle voimaa käydä parannuksen askelille... siunausta toivottaen Eräs toinen vl äiti minäkin
En tiedä voinko antaa sinulle vertaistukea mutta vl-nainen täälläkin. Ja raskaana. Tämä raskaus on samanlainen kuin muutkin, masennus iskenyt päälle. Tämän raskauden jälkeen otamme ehkäisyn käyttöön, sillä oma jaksaminen ja henkinen terveys menee totaalisesti jos tätä oloa pitäisi vähän väliä kokea. Puhumattakaan mitä se olemassa olevalle perheelle merkitsee. Enkä pidä tätä mitenkään syntinä tai vääränä, ei kukaan voi "pakottaa" minua uudestaan ja uudestaan syöksymään syvälle mielen syövereihin siinä pelossa, milloin masennus muuttuu psykoosiksi tms.
"Aina on opetettu..." Antakaa ihmiset rakkaat RAAMATUN opettaa teitä! Se on Jumalan sanaa. Turvallista ja varmaa. Sieltä löytyy totuus!! Joskus mietin, että mitä ihmettä Jumala mahtaa ajatella lapsistaan, jotka eivät lue hänen omaa sanaansa. Jotka eivät ole kiinnostuneita siitä, vaikka se on jokaisen käden ulottuvilla. Aivan kummallista perustaa uskonsa toisten puheisiin, ilman, että itse antaa sanan ravita itseään.
Luettehan tarkkaan, Room 3: 21-31
Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. 22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, 23 sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta 24 mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. 25 Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta, 26 mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen.
27 Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki. 28 Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja. 29 Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala? Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala? On toki, 30 kun kerran Jumala on yksi ja ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat, ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat. 31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2013 klo 09:58"]
Rauhanyhdistyksissä toimii äitiys/sisarpiirejä. Sielä voi puhua tunnoistaan. ne myös hyödyntävät ammatti-ihmisten tietoa jaksamisesta. On leiriviikonloppuja. RYn diakonia voit käyttää.
Puhu miehesi kanssa.
Jumala ei anna lapselleen enempää kärsimystä kuin Hän näkee kestokyvyn.
Mitä nykyiset raskauden kivut ovat ijankaikkisuuden rinnalla? Synnin (ehäisyn )käyttö estää sen.
en tuohon usko, eikä moni muukaan vl, että Jumala ei anna raskaampaa taakkaa kuin jaksaa kantaa. Miksi vl-äidit ja -isät sitten väsyvät ja uupuvat ja sairastuvat????? Tuota lausetta en ole koskaan ymmärtänyt, ja vielä edelleen ja aina tuota jauhetaan seuroissa yms tilaisuuksissa.
Jos joku kertoo olevansa uupunut, ja vastaukseksi sanotaan tuo kulunut lause, niin sehän on sanojan tunteiden mitätöimistä! Käsketään vain uskoa että kaikki menee hyvin, mutta apu jää saamatta. Se voi johtaa surullisiin seurauksiin.
T. eräs väsynyt vl-äiti
Samaa mieltä. Olen aina pitänyt tuota lausetta täysin vääränä ja syyllistävänä. Tiedän yhden äidin, joka tappoi itsensä, koska hänen ainoa lapsensa kuoli tapaturmaisesti, kun äidin silmä vältti. Äiti yritti jonkin aikaa sinnitellä, mutta ei sitten enää jaksanut. Siinä oli siis selvästi annettu enemmän kärsimystä kuin oli kestokyky.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2013 klo 10:50"]
Eräs vl-äiti kertoi minulle, että ehkäisy ei ole syntiä jos äidin tai lapsen terveys olisi uhattuna uudessa raskaudessa. Eli tämä voi vaihdella paikkakunnittain/yhteisöittäin.
Kolmannen lapsen syntymän jälkeen mulla diagnosoitiin masennus. Silloin aloimme ehkäistä ja nyt meille ei tule uutta vauvaa ennenkuin olemme varmoja että haluamme taas uuden pienen. Vielä ei ole vauvakuumetta näkynyt joten ehkäisemme edelleen, kuopus on nyt 4v.
Jos ap olisi oikea ihminen eikä pikku peikko, sanoisin hänelle että kuuntele omaa omaatuntoasi eikä sitä miten sinun "pitäisi" ajatella. Itse olet vastuussa kaikista valinnoistasi, myös siitä lasten saamisesta.
t. vl-äiti
Ei se kyllä ole oikein koska aina on opetettu niin että emme me ihmiset voi ottaa elämää omiin käsiin. Jumala on Elämän ja kuloleman Herra. Sinulle sanoisin että rakas sisar mene ry:llä juttelemaan jonkun kokeneen vanhemman uskovaisen äidin kanssa. Taikk jonkun muun kehen luotat ja joka osaa kertoa tästä asiasta jumalanvaltakunnan ksäityksiä. Antakoon taivaan isä sinulle voimaa käydä parannuksen askelille... siunausta toivottaen Eräs toinen vl äiti minäkin
Sinä vl-äiti, älä lisää ap:n kärsimystä tällä puheella. Jos raskaus tai vauva-aika syystä tai toisesta on raskasta, se on sitä ihan todella. Ja vaikka kuinka "kävisi parannuksen tielle", se ei poista sitä minkälaista raskaus joillekin on. Kaikkia ei ole luotu olemaan luonnostaan raskaana, ja joillekin vauva-aika on erittäin paljon rankempaa kuin muille. Kyse ei ole siitä, että ottaisi elämän omiin käsiin, vaan siitä vastuullinen äiti/isä yrittää selvitä perheensä kanssa parhaalla mahdollisella tavalla.
vl-äiti minäkin
[quote author="Vierailija" time="01.02.2013 klo 10:06"]
Olen lestadiolainen äiti 9. lapsi tulossa (en tarvitse haukkuja! vaan vertaitukea!
En halua kyseenalaistaa vl-uskoamme mutta on totta että uskomme on ollut negatiivisessa valossa äitien jaksamisen kautta kauan.
Kuitenkaan en hakua kyseenalasitaa raaksta uskoamme ja rakkaita vl-puhujiamme. Uskon heitä.
Minuau pikemminkin harmittaa kun en itse taivu uskon alle riemulla ja ilolla vaan kyseenalaistan kun näin monta raskautta on (olen 34 v) ENKÄ OLE NIISTÄ ILOINEN. Miksei Luoja muuta mieltäni vl-uskon mukaiseksi? Olen hajalla.
En toisaalta ymmärrä miksemme saa käyttää vl-saarnaajien mukaan ehkäisyä emmekä edes pidättäytyä yhdynnästä. Sekin on synti.
Mutta vl-saarnaajan mukaan on synti sekin että pohdin tätä.
[/quote]
Voi ap hyvä
mene hakemaan apua. Sinä et sitä ihanaa mieltä tuosta jatkuvasta synnytysrumbasta tule koskaan saamaan, vaikka kuinka sitä sinulle hehkutettaisiin rakkaiden saarnamiesten ja erityisesti rakkaiden sisarten taholta.
Minä näen kirjoituksestasi, että olet alkanut ymmärtämään oman asemasi epäoikeudenmukaisuuden ja täydellisen itsemäärämisoikeutesi puuttumisen, mutta et pysty sitä itsellesi voimakkaan uskosi (tämän voi rumemmin sanakääntein myös lukea "järjestelmällisen, kasvatuksellisen manipulaation ja aivopesun) takia itsellesi myöntää. Tämän kaiken seurauksena on sisäinen ristiriita, joka masentaa ja painaa sinua.
Näe itsesi, arvokkaan elämäsi, johon sinulla on oikeus. Jumala ei tarkoittanut naisen elämää tällaiseksi. Sitä paitsi maa on jo täytetty.
Tämä voi olla sinulle jonkin prosessin alku, joka on pitkä, kivulias, mutta jonka lopputuloksena saatat löytää oikeuden omaan elämään, itsemääräämisoikeuteen.
Voimia.
Voi sinua.. Sanoisin kuitenkin, että vl-piireissä vanhojen saarnamiesten puheisiin ei välttämättä aina voi aivan täysin mennä mukaan. He ovat miehiä ja eläneet omaa perhe-elämäänsä silloin, kun kaikki muutkin perheet ovat hankkineet paljon lapsia, eikä juuri ehkäisyä ole käytetty.
Nykypäivä on kuitenkin erilaista. Elämme ensinnäkin aivan erilaisessa yhteiskunnassa. Ja ajatteletko todella, että Jumala on niin paha, että Hän antaa sinun kärsiä tuossa tilanteessa. Jos et uskalla tehdä itse päätöstä ehkäisyn suhteen, hakeudu terapiaan. Kyllä Jumala antaa viimeistään terapeutin kautta sinulle neuvon olla hankkimatta lisää lapsia, kun olet noin hajalla ja masentunut. Itsekin olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja sanoisin, että ei kenenkään ole pakko synnyttää. Itse lähden siitä, että aina kun teen positiivisen raskaustestin, haluan olla siitä onnellinen. Ei ole oikein lasta kohtaan, että hänet hankitaan seksin sivutuotteena, ilman halua saada pientä maailmaan.
Muista että sinulla on jo valtava määrä lapsia, ne kaikki tarvitsevat sinua ja äidin rakkauttasi. Anna itsellesi armoa ja käytä ehkäisyä, kun et jaksa arkea tällaisenaan. Ei sinun sen vuoksi tarvitse vl-piireistä erota, ellet halua. Nykyään niin monet vl-äidit ehkäisevät. Kyllä parisuhteessa täytyy pystyä nauttimaan seksistäkin pelkäämättä tulevansa raskaaksi, seksi on se joka erottaa parisuhteen ystävyyssuhteesta. Ja selibaatissa oleminen raskaaksi tulemisen pelossa on mielestäni yksi ehkäisykeino, siinä vain tuhoaa yleensä parisuhteenkin.
Joten vl-äitinä itsekin kehottaisin sinua keskustelemaan puolisosi kanssa jaksamisestasi, parisuhteestasi ja toiveistasi perheen suhteen. Käykää juttelemassa terapiassa, jos teistä tuntuu että kaikki menee nykyään mönkään. Älä tuhoa parisuhdettasi sen vuoksi, että et jaksa olla "lapsikone".
Voimia ja tsemppiä aivan hirveästi sinulle!
Jos olisit ihan oikeasti uskovainen, olisit iloinen siitä, että Jumala antoi sinulle kuitenkin ymmärrystä.
Mikä ihme tekee vanhanaikaisten vanhoillislestadiolaisten mielipiteet Jumalan töistä niin varmoiksi, ettei niitä saisi kyseenalaistaa.
Miksi Jumala salli sekä penisilliinin että e-pillereiden keksimisen, mutta miksi vain toinen niistä on sallittu uskovaisille?
Ja mikä merkillisintä, yhtä jyrkästi ehkäisyyn suhtautuvilla katolisilla on kuitenkin kovin pienet perheet ... ja mikähän lienee syynä?
sellainen näkökohta vielä: että silloin kun nämä omituiset vl uskonopit on keksitty, ei syntyvyys ollut yhtä tuottoisaa. Oli nälkää ja kurjuutta ja raskaus ei onnistunut suinkaan 15 krt putkeen. Ja vielä pikkulapsi vuosina lapsia menehtyi. Ja lisäksi ihan kaikissa perheissä oli sama tilanne, että ei ehkäisty (kun ei sitä maalla ollut tarjolla) ja lapsia oli se pari kolme neljä per perhe.
Eli tilanne on tyystin muuttunut. Tiedän kuinka moni vl naureskelee amisheille, että kuinka on pöljää ja huvittavaa, että tuolla tavalla eivät voi autoa käyttää ja kuvittelevat että vuonna x on ollut maailma valmis, eikä uusia tekniikan hömpötyksiä oteta käyttöön. VL:t ovat kovin tekniikkamyonteisiä, mutta naisiin liittyvissä asioissa aivan amish-tyylisiä. Ho hoi, maailma on mennyt eteenpäin - muuttakaa tuota syntyvyyden sääntelyjuttua. Nyt! Ja te fiksut nuoret naiset voitte ihan itse muuttaa elämäänne. Antaa vanhojen ukkojen horista mitä haluaa.
Olette valmiit käyttämään ihmisen avitusta lapsettomuuden hoidossa. Eikö Jumala olekaan siinä tapauksessa elämän ja kuoleman herra? Ihan samalla tavoin voi turvautua lääketieteeseen ehkäisyssäkin = nykyisten lasten parasta mielenterveyden hoitoa. Ja se ettei saa edes varmoja päiviä käyttää - Siis kenen mielestä siinä on järkeä?
Ehkäisykielto alkaa pikkuhiljaa olla menneisyyttä, kun me "nuoret vihaiset naiset" saamme äänemme kuuluviin. Perhesuunnittelu on suurella osalla vl:sta arkipäivää ja uskon, että se vähentää mm. masentuneisuutta ja avioeroja.
Voimia sinulle ap! Jumala ei antanut meille järkeä päähän tyhjän vuoksi.