Pelaatteko Sanajahtia? Ärsyttääkö sama kuin mua..
Pelailen aina silloin tälläin iPadilla Sanajahtia. Kiva peli, mutta on alkanut ärsyttää, kun sinne ei välttämättä käy jotkut ihan normaalit sanat ja sitten taas vastauksissa on jotain ihan outoja sanoja. Ootteko muut huomanneet saman?
Esim. EI KÄY:
lunni, pissa, moi (hei kyllä käy), latta, tiine
Esim KÄY:
top, älä (ei ole perusmuodossa, käy silti?), fan, tag, kutreille (mitä sekin tarkoittaa?), hit
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2013 klo 21:51"]
Pelailen aina silloin tälläin iPadilla Sanajahtia. Kiva peli, mutta on alkanut ärsyttää, kun sinne ei välttämättä käy jotkut ihan normaalit sanat ja sitten taas vastauksissa on jotain ihan outoja sanoja. Ootteko muut huomanneet saman?
Esim. EI KÄY:
Esim KÄY:
top, älä (ei ole perusmuodossa, käy silti?), fan, tag, kutreille (mitä sekin tarkoittaa?), hit
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 23:05"]
Esim. EI KÄY:
[/quote]
eihän nämä oikeasti ole edes oikeita sanoja
[/quote]
no pissa ja moi ovat ehkä puhekielisiä sanoja, mutta muut kyllä ihan sanakirjasanoja.
joo! Hyväksyy sanat 'kusipää' ja 'vitusti', mutta ei sanaa 'tavu'.
Mitä suomen sanoja ovat äes, kiisu (viroksi p....u), jata, sus, kis, rip, via, kiev, hie, tau ja pee? Hyväksyy myös väärin kirjoitettuja sanoja, esim, heteka ja joitain etunimiä.
Hyväksyy usein kirosanoja, mutta kuitenkaan esim. sana emätin ei käy! Myös tuo haitek on kyllä todella nolo, kunnon rallienglantia :D
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:52"]
Mitä suomen sanoja ovat äes, kiisu (viroksi p....u), jata, sus, kis, rip, via, kiev, hie, tau ja pee? Hyväksyy myös väärin kirjoitettuja sanoja, esim, heteka ja joitain etunimiä.
Hyväksyy usein kirosanoja, mutta kuitenkaan esim. sana emätin ei käy! Myös tuo haitek on kyllä todella nolo, kunnon rallienglantia :D
[/quote]
Äes on maanmuokkausväline, kiisu on rikkimineraali, jata on kalaverkkojen "jono", sus on partikkeli esim. sanonnassa sus siunakkoon!, rip on lyhenne sanoista rest in peace (ei todellakaan varsinaista suomea), kiev lienee peräisin kievin kanasta, jokin räpsy sekin, hie taas on hiomalla hankittu tutkimusnäyte, tau on kreikkalaisen kirjaimiston aakkonen (kuten t), pee on vähän niin kuin perse, eli mennä päin peetä yms.
En tiedä tarkoititko, että sana "heteka" olisi väärin tuollaisenaan. Ei se kuitenkaan ole, koska heteka on lyhenne sanoista Helsingin teräskaluste.
Sanajahdissa on paljon epäloogisuuksia, en tiedä kuinka sanasto on koottu, mutta luulen että jostakin sanakirjaohjelmistosta. Toisaalta se on kuitenkin peli, jossa voi kehittyä ns. erikoissanojen kanssa. Silti toivoisin että jo ketjussa mainittuja sanoja kuten nila tai emätin saataisiin Sanajahdin kelpojen sanojen listalle.
Pissa on puhekieltä. Virtsa on oikea termi.
Olen myös huomannut, että sana, jota ohjelma ei hyväksy yhdesä ruudukossa, kelpaakin sille jossain muussa ruudukossa? Erittäin epäloogista. Nyt suurin osa lyhyestä ajasta kuluu siihen, että latelee koneelle suomalaisia sanoja, joita se ei tunnista :-(
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut, että sana, jota ohjelma ei hyväksy yhdesä ruudukossa, kelpaakin sille jossain muussa ruudukossa? Erittäin epäloogista. Nyt suurin osa lyhyestä ajasta kuluu siihen, että latelee koneelle suomalaisia sanoja, joita se ei tunnista :-(
Tätä en ole itse huomannut, mutta olen Ihmetellyt miten kummallisia sanoja peli hyväksyy samalla kun ihan perussanoja puuttuu kokonaan.
Miten Sanajahdissa voi pärjätä hyvin? Itse olen yleensä tulostaulukon puolivälissä päiväsaikaan (tai parhaimmillaam top100:ssa), yöllä sijoitus on parempi, koska vähemmän pelaajia.
En vain ymmärrä miten ne kärjessä olevat sanajahti-gurut voi saada niin hyviä tuloksia ja ehtivät löytää niin monta sanaa+kaikki pisimmätkin. Mikä on heidän salaisuus? Kova harjoittelu ja kokemus? Tiimityöskentely? Huijaus? Äly? Ärsyttää hävitä aina näille nimimerkeille Pierupylly ym :D
Jep. Mikä on epuu? Mikä on taupe?
Wordament on paljon parempi kuin Sanajahti, joka ei enää edes toimi. Ei häiritseviä mainoksia.
Valitse "multiplayer", "Suomi". Kaikki sijamuodot ja päätteet käyvät.
Jos kirjaimissa ei näy pisteitä, peli antaa 13 pistettä joka sanasta, oli se lyhyt tai pitkä.
Esim. EI KÄY:
Esim KÄY:
[/quote]