Hylätty lapsi. En jaksa osallistua kasvattamiseen. Harmittaa.
Olimme lauantaina luistelemassa ystäväperheemme ja lasten kanssa. Lapseni koulukaveri oli ollut siinä vaiheessa jo neljä tuntia yksin luistelemassa, koska äidin piti mennä asioille. Kyseessä on nelosluokkalainen, joka toki pärjää. Mutta sama lapsi on joka kesä yksin koko kesälomansa asukaspuistossa. Äidillä ei ole lomaa. Lapsi ei saa mennä kotiinsa 9 – 17 välillä. Sama lapsi myös hengailee koulun jälkeen yksin missä mitenkin, koska kotiin ei saa mennä, kun äiti tekee töitä kotona.
Miten tälläisiä vanhempia onkaan? Lapsi puhuu aina kun ruuneperi ja tarrautuu minuun, koska kaipaa aikuiselta huomiota. Meille on yleensä kaikki saanut tulla ja kaikki lapset on tervetulleita, mutta tätä lasta en kestä. Tuntuu kuin tukehtuisin, kun hän on koko ajan metrin päässä ja selittää jotain minulle. Lapseni seuraa hän ei niin kaipaa, vaan minun. Yritti eilen tulla meille, mutta päätin, että en vastaa puhelimeen. Meillä oli lapsia muutenkin koko viikonlopun jaloissa pyörimässä. Sellaisia lapsia toki, jotka leikkivät keskenään.
Olen joskus tavannut äidin bussissa ja hän vaikuttaa ihan tavalliselta, mutta omituinen tapa kasvattaa lapsia.
Saanko synninpäästön, että en jaksa juuri tätä lasta ja hänen vaatimuksiaan aikuisille?
Kommentit (20)
siksi lapsi ei saa mennä kotiinsa ennen 1700.
Minäkin teen töitä viiteen, mutta lapseni saa mennä kotiin, mummulaan tai ystävilleen. Siinä on vissi ero, että lapseni on aina tervetullut kotiinsa, kun se, että heitetään luistelemaan kun äiti lähtee kaupunkiin, eikä saa mennä tyhjään kotiin tai että koulun jälkeen joutuu vetelehtimään jossain, kun kotiin ei saa mennä.
ap
mutta tee lastensuojeluilmoitus. Onhan tuossa nyt todella paljon outoa että lapsi ei saa kotonaan olla, edes koulun jälkeen. Tee palvelus lapselle ja laita joku tsekkaamaan nuo kotiolot.
Jos sä et jaksa niin jonkun täytyy jaksaa. Eihän sitä lasta kadullekaan voi jättää. Mistä tiedät, ettei saa mennä kotiin klo 9-17 välillä?
Tee lastensuojeluilmoitus. Jos omaa neljäsluokkalaista jättäisin noin yksikseen, tulisi kyllä joku sanomaan että on heitteillejättöä.
olen kokenut saman ja se oli niin uuvuttavaa. Tuttavani lapsi ei halunnut/osannut leikkiä muiden kanssa vaan riippui kiinni minussa. Muutaman kerran jälkeen onneksi lapseni eivät halunneet enää mukaan tätä lasta. Tällä lapsella oli kyllä hyvä koti mutta jotain oli hiukka vinossa.
Ehkä sun tapauksessa kysyisin neuvoa ammattilaiselta sillä pitäisihän äidin hankkia joku muu paikka lapsensa turvaksi työssäoloajakseen tai sitten itse huomauttaisin äidille asiasta.
kertoisin hänelle kaiken, mitä kerroit meille. Pallo jää hänelle.
Mielestäni se velvollisuus on myös sinulla, kun kerran tiedät tilanteen.
Lapsella on ruokaa ja vaatetta. Turvallinen aikuinen puuttuu välillä, mutta lapsesta kuitenkin pidetään huolta.
ap
velvollisuutenaan on jututtaa lasta. Hän tekee päätöksensä lapsen tapaamisen ja keskustelujen perusteella. Näkisin tämän helpoimpana ratkaisuna sinulle. Asia pitää kuitenkin selvittää, jokuhan tuossa mättää.
jos vaikka itse puhuisit sen lapsen kanssa ja kysyt onko kaikki hyvin? Käyttäisit sihen vaikka sen 20 minuuttia? Tai jos et jaksa lapsia niin puhu sen äidille.
No määrittele hyvin. Jos äidin on pakko olla joka kesä koko kesä töissä ja hän pistää lapsen pois jaloista asukaspuistoon, lapsi ei ole heitteillä vaan ns. Hoidossa. Se, että onko se oikein on vähän niin ja näin. Jos äiti haluaa mennä kaupungille ja laittaa lapsen siksi aikaa luistelemaan, se ei ole väärin, mutta kurjaahan se sen lapsen mielestä varmaan on. Tuskin lastensuojelu pystyy järkkäämään äidin shoppailun ajaksi hoitajaa nelosluokkalaiselle.
Se, että pitää leikkiä koulun jälkeen ulkona, on varmaan silloin tällöin kurjaa, mutta lapsi jää henkiin. Olen varmasti puhunut sen 20 minuuttia lapsen kanssa, kuten moni muukin äiti, joka asukaspuistossa pyörii, mutta en minä halua lasta meillekään viikko tolkulla pyörimään. Kaikkien mielestä tilanne on kurja, mutta aika hankalaa pakottaa yksityisyrittäjää pitää lomaakaan, jos se ei vaan onnistu.
Minusta äiti tekee väärin, isää ei ole kuvioissa, mutta ei sillä lapsella mitään oikeaa hätääkään ole. Kurjaa vain.
ap
mutta tee lastensuojeluilmoitus. Onhan tuossa nyt todella paljon outoa että lapsi ei saa kotonaan olla, edes koulun jälkeen. Tee palvelus lapselle ja laita joku tsekkaamaan nuo kotiolot.
sellaista yhteisöllisyyttä sitten, että heti hommataan viranomainen paikalle. Normaalissa valtiossa, ei missään poliisivaltiossa, yleensä jutellaan ensin asianomaisten kanssa. Ilmankos täällä on niin pahoinvoivia ihmisiä.
Eli puhu sille äidille ensin, kysele vähän mikä on homman nimi. Ehkä lapsen käytökselle on joku ihan normaali selitys.
Jos ei, niin sitten vasta se ls-ilmoitus.
äitiäkään en tunnistaisi ilman lasta. Ehkä se on sitten se terkkari.
ap
jossa viisi lasta. Lapsilla ei avaimia kotiinsa.
Mielestäni se oli outoa. Jos vanhemmat oli poissa lapset odotteli ulkona kunnes vanhemmat palasi kotiin.
Tämä paljastui kun kävivät meillä tarpeillaan, joten ihmettelin asiaa ääneen ja sen jälkeen antoivat avaimen ja se oli piilossa ulkona. Lapset oli iältään 7-14.
Perhe oli muutenkin sellainen ettei heille voinut tulla kuin ehkä pari kertaa vuodessa, heidän lapset luuhasi muualla päivät pitkät. Vasta illalla haettiin kotiin klo 20, eikä silloinkaan vanhemmat vaan joku sisarus kierteli katrasta kotiin.
Lapset saivat mieluusti hakea ruokansa naapureista, kotiin ei haettu ruokailemaan.
En jaksa edelleenkään ymmärtää tuon perheen toimintaa.
joten:
a) lapsi ei välttämä "puhu kuin Ruuneperi" siksi, että hänen äitinsä tekee töitä kello 9-17 arkisin eikä pysty pitämään kunnon kesälomaa. Tämä oli sinun tulkintasi asiasta. Minäkin puhuin lapsena paljon ja kaikille, sittemmin olen oppinut pitämään turpani kiinnikin.
b) yli 50% koululaisten vanhemmista on iltapäivisin töissä (tilastollinen fakta). Millä perusteella lapsi traumatisoituu enemmän, jos hän viettää iltapäivän ulkona kuin jos hän viettää sen tyhjässä kodissa ilman aikuista?
Toki on hiukan outoa, jollei lapsi pääse klo 14-17 välillä vessaan eikä saa välipalaa, nämä ovat konkreettisia asioita, joihin toki tulisi puuttua ja äidin nämä lapselleen tarjota... mutta onko näin tosiaan?
olin sellainen kenen tahansa aikuiseen takertuva lapsi juuri siksi, että kotona ei tullut muuta huomiota kuin huutoa ja valitusta, vaikka kyseessä olisi ollut paras mahdollinen arvosana kokeesta tmv. asia, jota ei mitenkään olisi saanut käännettyä negatiiviseksi. Tai siis niinhän sitä nyt aikuisena luulisi.
kun joku ehdottaa, että tilanteeseen pitäisi varmaan sitten puuttua, alat vähätellä asiaa. Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse muuta kuin ruokaa ja vaatetta, ja jos hän ne saa kotoa, ei mitään hätää ole? Eiköhän olisi parempi ottaa yhteyttä vaikka siihen koulun terveydenhoitajaan, jos et äidille itselleen uskalla puhua ja sosiaalitoimeen yhteyden ottaminen tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Itse en ainakaan voisi elää itseni kanssa tietäen, että olen nähnyt lapsen heitteillä olon, mutta olen sulkenut siltä silmäni vain, koska puuttuminen on tuntunut niin kovin suurelta ponnistukselta.
en ymmärrä miksi lapsi ei pääse kotiin?Ymmärrän hyvin että äiti on kesän töissä,mutta täytyyhän lapsen kotiin päästä..vaikka ois siellä yksinkin..
lapsi on laitettu neljäksi tuntia luistelemaan yksin ja sinun mielestä siihen on varmaan joku normaali selitys? Normaali?
Ei, minä en missään tapauksessa puuttuisi noin oudon perheen elämään vaan laittaisin viranomaiset asialle.