Minkälaisissa tilanteissa olette joutuneet väistämään ambulanssia autoillessanne?
Mulle tuli mieleen tosta Suomen surkein kuski ohjelmasta (tänään siin näytetän miten kuskit suhtautuu kun ambulanssi tulee perästä kapealla tiellä).
Eikö ne ambulanssit saakin ajaa ylinopeutta kun on hälytysajo? Saanko mäkin sitten kapealla tiellä ajaa etten jää tielle? Jos on sellainen tienpätkä missä kummallakin puolella korkea "kynnys". Osuuko se kynnys auton keulaan jos siitä ajaa kun ei ole sellainen madallettu?
Kannattaako ajaa jalkakäytävälle vai syytetäänkö mua liikeneturvallisuuden vaarantamisesta jos ajana? Esim. risteyksessä jossa olen kääntymässä oikealle ja viereisilläkin kaistoilla autoja...
Kommentit (33)
siellä on myös paljon ambulansseja. Syrjään mennään ihan mihin vaan.
Olen joutunut väistämään punaisia päin keskelle risteystäkin ja ihan luvallista on.
Kaikkein ikävintä on nähdä joku mummo tai vaari pyörittelemässä ratin takana päätään kauhuissaan, kun häläri on takana ja hän viimeisenä tien tukkona.
Miten asuinsijainti nyt mihinkään liittyy? Kulkee niitä ambulansseja muuallakin kuin kaupungeissa.
Ja ihan mihin vaan. Missä on tienpätkillä molemmilla puolilla korkea kynnys? Normaaliauto selvittää leikiten rotvallin reunat ja niissä on ainakin 50 metrin välein madalluksia. Kannattaa ajaa jalkakäytävälle jos on kapea tie ja hälytysajoneuvo ei muuten pääse ohi.
Miten asuinsijainti nyt mihinkään liittyy? Kulkee niitä ambulansseja muuallakin kuin kaupungeissa.
maalaiset nyt vaan ovat tavattoman tumpeloita auton ratissa. Kun ei siellä peräjunttilassa ole liikennettä niin ei liikennesilmäkään kehity.
Yksi esimerkki on sivutieltä eteen tunkeva juntti joka ajaa päätietä 70 km/h vaikka olisi satasen rajoitus. Muutama kilometri kun on kerätty jonoa niin käännytään taas päällystämättömälle kotitielle...
että ajetaan 10-20km/h alle rajoituksen ja lähes keskiviivan päällä. Täytyy sanoa, että olen itse huomannut saman.
ambulanssi tulee perästä kapealla tiellä).
Eikö ne ambulanssit saakin ajaa ylinopeutta kun on hälytysajo? Saanko mäkin sitten kapealla tiellä ajaa etten jää tielle?
peräjunntilasta. Meillä päin sitä osataan ajaa kovaa niitä kapeita ja mutkikkaita teitä, siksi meistä maalaisista tulee usein rallikuskeja :)
vaikka sitten pysähtymällä. Siis hälytysajossa olevan ajoneuvon (tunnistaa vilkkuvaloista ja piipaa-äänestä). Tyypillisesti kohtaan ambulanssin moottoritiellä, jolloin riittää että väistän oikealle kaistalle heti. Tai ruuhka-aikaan niin että ambulanssi pääsee kaistojen "välistä" (oikealla oikeaan penkkaan)
peräjunntilasta. Meillä päin sitä osataan ajaa kovaa niitä kapeita ja mutkikkaita teitä, siksi meistä maalaisista tulee usein rallikuskeja :)
vaikka olis hälytysajoneuvo perässä. Sun kuuluu väistää sivuun, eikä painaa kaasua. Väistät sinne mihin pääset, vaikka sen "kynnyksen" yli.
vaikka olis hälytysajoneuvo perässä. Sun kuuluu väistää sivuun, eikä painaa kaasua. Väistät sinne mihin pääset, vaikka sen "kynnyksen" yli.
jos se on ainoa keino päästä alta pois.
mutta ylinopeutta et saa silti ajaa.
mutta ylinopeutta et saa silti ajaa.
Haluan nähdä sen poliisin joka sen takia sakot antaa.
Kun huomaatte hälytysajoneuvon takananne, ÄLKÄÄ hypätkö siihen jarrupolkimelle ja tehkö äkkijarrutusta, usein vieläpä mutkassa tai muussa sellaisessa kohdassa jossa meillä ei ole mitään jakoa lähteä turvallisesti ohi. Ajakaa mieluummin sitä normaalia nopeutta sellaiseen kohtaan jossa väistäminen / ohittaminen onnistuu. Ylinopeutta ETTE saa ajaa; punaisissa sen sijaan voitte väistää ryömittämällä vaikka sen sulkuviivan ohi.
molmmat kaistat väistivät omaan laitaansa, siinähän on keskellä kolmas kaista. Tosin jotkut ryhtyivät vaihtamaan aivan turhaa kaistaa.
Olen Hesassa ajanut risteyksen läpi punaisilla, mutta katsottava on että muut suunnat ovat huomanneet hälytysajoneuvon.
Jos lanssi tulee perästä niin ajat vain normaalisti eteenpäin. Turha siinä on panikoida mitenkään.
Jos lanssi tulee perästä niin ajat vain normaalisti eteenpäin. Turha siinä on panikoida mitenkään.
Niin kerro miksi olisin väärässä?
Olette nuoria tai maalaisia?