Millainen kehitysvamma ts. ongelma on 2-vuotiaalla.
joka ei osaa pukea/riisua YHTÄÄN itse. Ei edes sukkia saa itse pois jaloistaan. Ikää on siis jotain yli 2 v. (ehkä 2 ja puoli)
Lapsi puhuu tosi vähän ja on kai pääosin vielä vaipoissakin. Kiinnostaisi tietää, mutta lapsella ei ole mitään ulkonäöllisiä erityispiirteitä, jotka viittaisivat suoraan johonkin vammaisuuteen.
Kommentit (12)
syö tuttia vielä? se hidastaa merkittävästi ainakin puheen kehitystä.. onko lapsi ihan liikkuvaa sorttia?? ettei ole sitten esim cp-vammaa tms mikä ei mistään kasvonpiirteist näy.
Paapova äiti ja hitaasti kehittyvä lapsi.
mutta ei kertomasi perusteella voi mitään diagnoosia tehdä. Kysy lapsen vanhemmilta jos noin kiinnostaa.
Monet tuon ikäiset ovat vaipoissa, ja jos on kyse pojasta, ei saata pottailu juurikaan kiinnostaa vielä pitkiin aikoihin :D Jotkut vaan on sellasia...
Eikä pukeminenkaan välttämättä. Jotkut lapset eivät pidä siitä, että motoriikka ei kunnolla riitä johonkin asiaan, ja tavallaan odottelevat, kunnes homma on vähän helpompi omaksua.
kun pitää täysin normaalia lasta kehityshäiriöisenä? :D
Nämä on niin ihania aloituksia. Kuvitellaan, itse lapsettomina, että lapset heti vauvaiän ohitettuaan ovat suurin piirtein alakoululaisen tasolla. Yleensä kyseessä on toki tuttavan vauva, jota nähdään muutaman kerran vuodessa, ja kun lapsi ei siinä kyläilyreissun yhteydessä tee heti kaikkia temppuja, epäillään että kasvatuksessa tai lapsessa on jotain pielessä.
jos ei tiedä edes lapsen tarkkaa ikää?
kylläpä ootte sekasin... Ihan normaalilta 2v:lta kuulostaa, nehän on vielä taaperoita.
T. Suurperheen äiti ja pph
Ei munkaan poika saa sukkia jalasta kun yrittää saada varpaat ensin ulos. Osaa pukea ja riisua yöpuvun, villahaalarin, kaulurin, pipon ja hanskat. On vielä täysin vaipoissa, mutta puhuu hyvin.
Olis kiva kuulla ap:n määritelmä normaalista 2-vuotiaasta.
Lapseni on 2v ja kohta 3kk ja hän puhuu vajaa 10 sanaa, on 24/7 vaipoissa ja osaa riisua hieman itse sekä pukea hanskat ja pipon.
Lapseni osaa kuitenkin melko haastavia palapelejä, ymmärtää ohjeita, osaa kuperkeikan ja syö taitavasti haarukalla. Hän myös osaa olla huumorintajuinen, leikkii ikätasoistaan "kehittyneempiä" leikkejä ja hän on myös hurmaavan hellä ja halaa hyvästiksi liki kaikkia tuntemiaan ihmisiä.
Voihan olla että lapsellani on joku kehitysviivästymä mutta mitä sitten? Toivottavasti sillä ei ole kovin suurta merkitystä kenenkään ulkopuolisen elämään. Sääli jos on nimittäin meidän vanhempien elämää se ei juuri jaksa hetkauttaa. Jokainen lapsi on yksilö ja yksilön kehitystä on tuettava. Kehitysviivästymän spekuloinnilla ei saavuteta mitään. Realiteetit on tietenkin pidettävä mielessä ja hakeuduttava ammattilaisten vastaanotolle tilanteen sen niin vaatiessa. Toivon silti että ihan jokaista ap:n kuvailemaa lasta ei heti lääkäriin kiikutettaisi, voisi tulla nimittäin ruuhkaa.
voihan olla kehitysviivästymääkin ilman että se laskettaisiin vammaksi
Että lapset kehittyvät eri aikaan. Kehitysviivästymää siis vain. Tunnen monta lasta, jotka eivät 2v pukeneet vielä itse, mutta kehittyivät aivan tavallisiksi lapsiksi.
ainakin meidän 2v poika oli juuri tuollainen jos vaan joku viitsi passata. OLisi vieläkin ja ikää on 14v