Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen mentävä reikä perusturvassa--

Vierailija
25.01.2013 |

meillä tilann se, että mies pääsi toukokuussa (pitkän työttömyyden jälkeen)vakituiseen työpaikkaan. Minulla on toimi hoitoalalla, olen tehnyt 50% työaikaa koska perheessä on vaativa erityislapsi+ alle 3-vuotias lapsi, joka on ollut tässä sivussa kotihoidossa. Minun työnantajani i ole saanut tuntejani mitenkään kivasti sovitettua, ja mm viikonlopputöistä on tullut napinaa. Päätin lokakuussa hakea hoitovapaata tammikuun alusta lähtien (pitää anoa 2kk ennen vapaan alkua). Miehen työnäkymät oli hänen työnantajansa mukaan taatut- työttömyys tai lomautus ei ollut uhakan kun sitä tiedusteltiin.

Joulukuussa yhtäkkiä miehen työtunnit laskivat rajusti, koko joulukuussa oli vai n. 40 työtuntia ja juuri nnen joulua ilmoitettiin että lomautus alkaa nyt ja tästä päivästä.

Minun hoitovapaani alkoi sovitusti tammikuussa. KVTES:n mukaan mm puolison työttömyys ei ole peruste myönnetyn hoitovapaan purkamiseksi. Minun tuloni on siis tammikuusta lähtien ollut vain kotihoidontuki.

Miehen työsuhde oli niin lyhyt, että hän putosi työmarkkinatuelle. Tässä on eletty jo viikkoja pyhällä hengellä- eilen sitten tuli päätös miehen työmarkkinatuesta.

Koska minä saan kotihoidontukea ja lapsellemme on myönnetty korotettu vammaistuki (jonka tarkoitus on kompensoida vammasta aiheutuvia kuluja) vähennetään miehen työmarkkinatukea vastaavasti puoleen- ollen nyt n 23e/ päivä.

Olo on täysin epäuskoinen. Me emme tätä tilannetta pyytäneet tai toivoneet- jo työttömyys tuli pienenä shokkina.- ja nyt tämä tähän päälle! Ei meidän perheemme elä n 900e (miinut veros) kuussa- siitä pitäisi maksaa mm asuntolainan kulut, lapsen lääkket ja kuntoutuskulut.

Tuntuu että matto vedettiin alta- parempi varmaan lakata yrittämästäkään mitään. Ei se kuitenkaan kannata..................... Näin siis Suomi kohtelee heikoimpiaan, jos lapsemme ei olisi erittäin muutosherkkä, hakitsisin hyvin vahvasti muualle muuttoa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei onnistu, niin kysele, että saatko luvan tehdä esim. keikkatöitä muualla. hoitajista kun on kuitenkin pulaa.

Vierailija
2/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voit vaihtaa helposti työpaikkaa ja aloittaa työt pian. Ja miehen kannattaa hakea töitä vaan ahkerasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemassa mitään porsaanreikää, johon vedoten voisit purkaa hoitovapaan? Saatteko toimeentulotukea? Asuntolainan lyhennyksestä voi neuvotella, niin että maksaa vain korot. Kauhea tilanne teillä kyllä :(

Vierailija
4/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaata on haettu pitkä pätkä, eikä miehellä ole töitä lähitulevaisuudessakaan luvassa, niin ap:n ehkä kannattaa irtisanoutua, ellei pomo jousta. HOitoalalla pitäisi kai töitä riittää.

Vierailija
5/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun heittäytyy kokonaan sossun elätiksi saa kaiken ja vähän enemmän. Hae erityislapselle huostaanottoa niin järjestyy kuntoutukset yms sitä kautta jää se 900e- verot teille kolmelle. Ja koita palata töihin. Mies myös työnhakuun.

Vierailija
6/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistapa, mitä asiasta sanoo laki. Päätöksessä on mainittu ne pykälät, joihin se perustuu ja niiden sisällön voit tarkistaa finlex.fi-sivulta. Tehkää joka tapauksessa päätöksestä oikaisupyyntö.

Ei päivärahaa pitäisi puolittaa, sillä sinä, toinen puoliso olet kokonaan hoitovapaalla. Jos sinä olisit töissä, ei se vaikuttaisi mitään toisen työmarkkinatukeen, enää tänä vuonna.

Nuo tuet vähentävät muita tukia vain siinä tapauksessa,että toinen on töissä, jotta ei väärinkäytetä sitä mahdollisuutta, että siirretään tuet työssäolevan puolison tuloksi.

Sitä paitsi sosiaalietuus, esim. omaishoitotuki ei vähennä työttömyystukia.

Vierailija
7/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole muita tuloja kuin kotihoidontuki, ei sen pitäisi vaikuttaa miehen tukeen.

Kelan sivuilta :

"Avio- tai avopuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa"

Vierailija
8/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan vaan kerään tästä voimia hiukan, aika "vyön alle" tämä isku taas tuli :(

Lapselle myönnetyn vammaistuen ei pitäisi minusta vaikuttaa mihinkään, ja miehen työttömyys alkoi siis jo joulukuussa kun olin vielä töissä, joten mahtaako tuo nyt Kelaa sekoittaa..? Kela kyllä pyysi myös tulotietoni?! Kyllä niissä pitäisi käydä ilmi minun työtilanteeni.

Hoitovapaan kskeyttäminen ei (työnantajan mukaan) onnistu, ja työpaikan vaihto on ollut mielessä. Mies luonnollisesti hakee töitä koko ajan, mutta aika maissa hänkin nyt on.. Nämä asiat eivät sitäpaitsi hoidu mitenkään nopeasti.

KOitan uskoa, että asioilla on tapana järjestyä.. hiukan vaan oli eilen taas usko koetuksella.

Vierailija
9/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan vaan kerään tästä voimia hiukan, aika "vyön alle" tämä isku taas tuli :(

Lapselle myönnetyn vammaistuen ei pitäisi minusta vaikuttaa mihinkään, ja miehen työttömyys alkoi siis jo joulukuussa kun olin vielä töissä, joten mahtaako tuo nyt Kelaa sekoittaa..? Kela kyllä pyysi myös tulotietoni?! Kyllä niissä pitäisi käydä ilmi minun työtilanteeni.

Hoitovapaan kskeyttäminen ei (työnantajan mukaan) onnistu, ja työpaikan vaihto on ollut mielessä. Mies luonnollisesti hakee töitä koko ajan, mutta aika maissa hänkin nyt on.. Nämä asiat eivät sitäpaitsi hoidu mitenkään nopeasti.

KOitan uskoa, että asioilla on tapana järjestyä.. hiukan vaan oli eilen taas usko koetuksella.

Vierailija
10/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän koko tuessa olisi muuten mitään järkeä. Muutoinkin nuo kelan päätökset on teidän perheen kohdalla outoja...

Vierailija
11/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteet siis vähentämiseen oli kh- tuki, vammaistuki ja minun työtuloni (jotka tosin loppuivat tammikuun alussa).

ap

Vierailija
12/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies jäi työttömäksi inssin hommista ja oli liitossa ja minä kotihoidontuella niin vähennettiin kotihoidontuki yms eli ei saanut paljoa mitään liiton rahoja.Mulla ei ollut työpaikkaa eikä ammattia tms lainkaan,onneksi mies oli vain 4 kuukautta työttömänä ja se aika elettiin ja asuntolainaa lyhennettiin mun tontista saaduista rahoilla kun se tontti myytiin.Sitten mies meni oppisopimuskoulutukseen ja opiskeli toisen ammatin.Ja muutosta haettiin päätökseen mutta se pysyi samana.

Vierailija
13/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä ja nimenomaan puolison työttömyys on yksi tällaisista syistä - tai lomautus, jos kyse on riittävän pitkästä ajasta. Vaadipa siis työnantajaltasi lupa palata töhin, kysy asiaan apua vaikka liitosta (toivottavasti kuulut sellaiseen).

Vierailija
14/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit liittää siihen nämä lauseet jotka löytyvät Kelan sivuilta:

"Avio- tai avopuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä työmarkkinatuesta, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa." (lähde: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/061108104522ML )

"Seuraavat sosiaalietuudet eivät kuitenkaan vaikuta työmarkkinatukesi suuruuteen:

-lapsilisä

-elatusapu tai -tuki

-yleinen asumistuki tai eläkkeensaajan asumistuki

-toimeentulotuki

-eläkettä saavan hoitotuki tai vammaistuki

-tapaturmavakuutuslain mukaan maksettu haittaraha, sotilasavustus ja sotilasvammalain mukainen elin- tai täydennyskorko." (lähde: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608120334ML )

Uskon että harmittaa, toivottavasti asia selviää ja saatte taas pötyä pöytään.

Vierailija
15/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tein ihan toisen alanhommia yövuoroina, tosin en olekaan hoitoalalla, mutta se ei ole este.

Vierailija
16/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tulojen pieneneminen on vain joulukuun osalta, jolloin sinun tulot vielä vaikuttavat? Minä jouduin myös selvittämään puolison tulot, vaikka joulukuussa saan tukea vain yhdeltä päivältä.

Vierailija
17/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on otettu asuntolainakin, mutta ei varauduttu millään totaali työttömyyteen,

myytte asunnon ja kuittaatte velan, ja katotte mitä jää.

Miksi AINA on yhteiskunnan vastuulla kaikki?

Noh, pari vuosikymmentä eteenpäin niin tätä hyvinvointivaltiota ei ole, koska siihen ei ole varaa nytkään.

Vierailija
18/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen ei voi varautua koko ajan, ja pienipalkkaisten ja normaalituloistenkin on lähes mahdotonta säästää, niin että sillä voisi elellä kuukausia. Ensi hätään ei ryhdytä asuntoa myymään, jos se on perheelle rakas ja on lapsiakin. Eihän voi tietää, jos mies vaikka pian työllistyy tai perheen tilanne kohenee muuten. Asunnon myynti on sitäpaitsi hidas prosessi, eikä edes välttämättä mene kaupan.

Vierailija
19/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo päätös missä miehen työmarkkinatuesta on vähennetty kotihoidontuki, koskee tuota joulukuuta, jolloin ap:lla oli tuloja. Nyt kun tuloja ei enää ole, tulee varmaan uusi päätös.

Vierailija
20/27 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä ja nimenomaan puolison työttömyys on yksi tällaisista syistä - tai lomautus, jos kyse on riittävän pitkästä ajasta. Vaadipa siis työnantajaltasi lupa palata töhin, kysy asiaan apua vaikka liitosta (toivottavasti kuulut sellaiseen).

tuo on KVTES:sta tarkistettu, ihan omin silmin sen olen lukenut. Riippuen tietysti tyehtosopimuksesta, mutta kunta-alalla lukee selvästi, että puolison työttömyys EI OLE PERUSTE hoitovapaan keskeyttämiselle. Puolison kuolema olisi..

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi