Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soseiden aloittaminen 4kk vauvalle vs. täysimetys 6kk ikään asti

Vierailija
23.01.2013 |

Vauva tulee 4kk ja olen ajatellut jo aloittaa soseruokailun. Kuinka moni oikeasti täysimettää 6kk? Itse olen ainakin jo ihan valmis aloittamaan lisäruuat, vauva syö yöt läpeensä 1-2 tunnin välein. Kasvaa kyllä hyvin.

Tuntuu myös, että jos soseet aloittaa vasta 6kk, äitiysloma ei edes välttämättä riitä siihen, että ruokia menisi jo ns. kunnolla?

Miten olette aloittaneet soseita 4kk vauvoille? Kuinka nopeasti uusia makuja ja useampia aterioita päivässä? Mitä makuja ensin? Peruna ja porkkana varmaankin ne perinteisimmät, ja niistä ajattelin itsekin aloittaa.

Aivan alkeista ei tarvitse aloittaa, kun on jo kaksi lasta ennestään, jotenkin vaan on asiat päässeet unohtumaan muutamassa vuodessa....

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän meistä jokainen äiti tee parhaansa lastensa syömisen kun kaiken muunkin eteen.. :-)  joten ihmiset jotka ovat täällä kärkkäästi tuomitsemassa toisten päätöksiä ja valintoja, voisivat vetäytyä täydellisen ja kaikki tietävän itsensä kanssa pesäkoloonsa! 

Varmasti kaikkien meidän lapsista tulee yhtä hyviä, terveitä ja mahtavia olisi ne ruokittu sitten korvikkeella, tissillä tai sitten soseella:-)  jokainen tekee omalla parhaalla mahdollisella tavalla senkin asian! Tsemppiä vaan kaikille asian suhteen!

Vierailija
2/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kk:n ikäiselle olen alkanut maistattamaan soseita. En usko että tämä nyt mitään ydinfysiikkaa on vaikka siitä sellaista yritetään nykyään tehdä. Joidenkin tutkimusten mukaan allergioita esiintyy enemmän niillä, jotka aloittavat maistelun myöhemmin, joidenkin mielestä sitten taas olisi etua tuosta pidemmästä täysimetyksestä. Kattoo sitä omaa vauvaa ja miettii että tuntuuko että se on jatkuvasti nälkäinen ja päättää sitten mitä tekee. Kyllä senki varmaan sitten näkee tuleeko kipeäksi jostain soseesta vai tuleeko paremmalle tuulelle ja nukkuu hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 lasta ja jokainen on yksilönä syöneet kiinteitä 3 kk ikäisestä, neuvolan siunauksella.

Rintamaitoa ovat syöneet siinä sivussa, pääosin alussa maitoa ja lusikallinen tai pari kiinteitä päivässä. Määrää on nostettu kun on testattu sopivuus ja lapsi kiinnostuu ruuasta itsenäisesti.

Mutta minua häiritsee tolkuttomasti se että ihmiset jaksaa, jokseenkin fanaattisestikin laskea viikkoja "milloin voi tehdä sitä tai tota". Hohhoijaa, onko elämä noin vaikeaa? Ei se lapsen suolisto mene yhtään enempää sotkuun 3 viikkoa aikasemmin tai 8 viikkoa myöhemmin kun lapsi on 4 kk. Jos jotain ongelmaa tulee niin se hoidetaan kuntoon. Meillä ei ole ollut yhdelläkään lapsella ongelmaa ruokien kanssa. Se kai siinä on pääasia? 

Minusta kannattaa vähän neutralisoida pääkoppaansa ja miettiä onko oma fanaattinen asenne "tarttee vielä odottaa 2 päivää että voi antaa lusikallisen porkkanamössöä, kun lapsi on 2 päivää vaille 4 kk ikäinen". Tsiiiiisus!

Vierailija
4/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2013 klo 12:09"]

Niin siis osittaisimetystä on toki tarkoitus jatkaa, vaikka soseiden aloitusta suunnittelenkin. Vuoden ikään asti en kyllä varmaankaan imetä, tarkoitus olisi että mies jää lasten kanssa kotiin kun äitiyslomani + sen jälkeen kesälomani päättyy, mulla epäsäännöllinen työ ja olen öitä poissa, sekä välillä 15h työpäiviä jne, varmaan kaikille helpointa opettaa pois imetyksestä sitä ennen. Pullosta osaa jo juoda. Korviketta ei ole saanut ikinä, eikä ole tarkoitus antaakaan ennenkuin sitten kun töihin paluu alkaa häämöttää, ja sittenhän voikin jo pian alkaa maistella tavallisia maitotuotteita.

Tuolla jotkut sanoivat että laiskan äidin valinta on täysimetys 6-7kk, itsestä kyllä tuntuu että olen jo niin kypsänä jatkuvaan yösyömiseen. Ei siis ole mikään tiheän imun kausi nyt päällä, vaan on ihan syntymästään asti syönyt 1-2h välein, en ole nukkunut 4 kuukauteen tuon pitempää pätkää kuin yhden kerran (yhtenä yönä nukkui jostain syystä 4h, tai sitten olin unissani imettänyt jo siinä välissä ;-). Kai sitä täysimetystä voisikin jatkaa, jos saisi nukkua vaikka edes 3-4 tunnin pätkiä.

Meillä on nuo kaksi aiempaakin lasta olleet tälläisia tiheitä imijöitä, mutta molemmilla kävi onneksi niin, että kiinteiden aloituksesta n. 2-3kk päästä kun ruokaa meni jo enemmän, alkoivat nukkua täysiä öitä, ja ovat siitä asti nukkuneet hyvin. TOIVON, että tämänkin vauvan kanssa käy niin. Mitenköhän väsynyt sitä on silloin ollut (nuo aiemmat lapset vuoden ikäerolla), kun oikeasti tuntuu etten muista mitään soseiden aloittamisesta!

ap

[/quote]

Minusta niille äidinkin yöunille saa kyllä laskea jotain arvoa. Ei siinä voi kukaan perheessä hyvin, jos äiti on jatkuvasti väsynyt. Jos soseiden avulla saa pidemmät unet niin antaa mennä, valitettavasti se ei kylläkään kaikilla tuo ratkaisua sekään.

Vierailija
6/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut soseet lapsille kun ei ole enää maito riittänyt.

Esikoiselle 4kk iässä, juurikin hiljalleen maistatellut yhtä makua muutaman päivän jne.

Minä en kyllä noita tutkimuksia niin tuijottelisi. Jokainen lapsi on erilainen, jokainen tapaus on erilainen. Joku lapsi saa allergioita, joku taas ei jne.

Vierailija
7/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 jatkaa, terve järki vain mukana, niin selviää hyvin hyvin pitkälle! :)

Vierailija
8/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin neuvolassa voinko antaa 3kk ikäiselle kiinteitä, koska selkeästi olisi halunnut syödä ruokaa. Sain kunnon saarnan, että saa aloittaa aikaisintaan 4kk iässä, mutta mieluummin vasta 6kk iässä. Viikko neuvolakäynnistä ja aloitin kiinteät. Annoin ensin pari lusikallista vaikka vauva olisi halunnut paljon enemmän. 4kk annoin syödä niin paljon, kuin halusi ja meni koko purkki kerralla. Kun annoin kerralla sen mitä söi alkoi nukkua yöt hyvin.

Toinen on nyt 4kk eikä vielä näytä kaipailevan ruokaa ja nukkuu yönsä ihan hyvin ilman kiinteitä. Katsotaan kauanko kestää tämän kanssa täysimetys. Lapset on erilaisia ja kyllä sen itse tietää koska toinen kaipaa kiinteitä.

Vierailija
9/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täysimetin 6kk molemmat lapseni. Se oli paaaljon helpompaa. Olisin voinut jatkaa sitä ainakin 8kk asti, varsinkin kakkosen kohdalla. Siihen se käytännössä menikin, niin pieniruokainen tyttö hän olikin :)

Vierailija
10/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon ajan, kun mietin, että voinko aloittaa kiinteät jo 5 kk ikäiselle vauvalle. Ihan kuin se olisi maailman vakavin asia. :) Noh, "aloitimme" kiinteät sitten tuossa 5 kk iässä, mutta ei syömisestä tullut mitään. Eivät kelvanneet soseet eivätkä sormiruoat. Ainoana poikkeuksena kurkkutikut ja maissinaksut.

Vasta kun lopetin imetyksen kokonaan, kun vauva täytti 1 v, alkoivat "kunnon ruoat" maistua.

Summa summarum: anna vaan 4 kk ikäiselle maistiaisia, jos hän vaan niitä suostuu syömään. Ties vaikka olisi "herkkyyskausi", jolloin kiinteät maistuvat paremmin kuin myöhään aloitettaessa. :)

Vierailija
11/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin esikoista vuoden kuukauden ja kaksi viikkoa. Neuvolassa alkoivat aika aikaisin soseuta tyrkyttämään kun on pieni lapsi (ja äiti) perunaa maustettuun 5 kk ikäisenä silloin lapsi osoitti kiinnostusta meidän syömisiin esim suu kävi kun itse söin joten oli meidän lapselle hyvä ikä liha aloitettiin 7kk ja puuro muistaakseni 8kk saa nähdä miten tämän toisen kanssa teen

Vierailija
12/52 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse aloitin kiinteät vauvalla jo 4 ja puolen kuun iässä ja imetän häntä edelleen nyt kun on nelivuotias... eli ainakaan logiikka imetyksen loppumisesta aikaisin jos kiinteät aloittaa ajoissa ei toiminut. No tämä ei tietenkään sinänsä liity siihen, että aloitin kiinteät ennen puolen vuoden ikää. Musta kuitenkin tuntuu, että on ihan puppua, että kiinteisiin tottuisi nopeammin kun ne aloitetaan aiemmin. Ajattelen, että vauva oppii sitten kun siihen on herkkyys, eikä omallani ainakaan ollut mitään intohimoa kiinteään ruokaan aluksi. Oma lapseni oppi kiinteitä syömään tosi myöhään ja meni kyllä yli vuoden ikään lähinnä rintamaidolla eteenpäin. Osasyy tähän oli kyllä varmasti se, että hänellä oli allergia, jota ei meinattu millään todeta kun tk:ssa luottivat vain prick-testeihin. Tietenkään lasta ei hirvesti syöminen innostanut kun mahaan sattui moni ruoka...

Odotan nyt toista lasta ja haaveilen puolen vuoden täysimetyksestä. Toki aina voi tulla esteitä. Kotona olen vähintään kaksi vuotta joten vieroituksella ei sinänsä ole kiire. Luulen, että esikoisen kanssa mulle tuli vähän kiire tarjota kiinteitä kun tähän painostettiin lievästi lähipiirin taholta ja myös neuvolasta vaikka vauva kasvoi ihan hyvin. Luulen, että osasyy oli myös se, että kaikkea oli ensimmäisen vauvan kanssa jotenkin kiire päästä kokeilemaan. Jälkeenpäin ihmettelen, että miksi aloitin kiinteät niin ajoissa kun olen kuitenkin tosi imetysmyönteinen ja kuitenkin puolen vuoden täysimetys on suosituskin. Toisaalta tästä on tietty myös ristiriitaisia tutkimustuloksia.

Mutta siinä olet ap oikeassa, että aika harva Suomessa menee tuon suosituksen mukaan.

Vierailija
13/52 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin esikoista 3,5kk jonka jlk osaimetys velli,korvike ekat soseet. Ei sairastele ei allergioita tms... nyt 8v. Himmasin imetystä kun paino alkoi tippumaan itsellä liikaa... söin ja liikuin normaalisti. Nyt kakkonen on 2kk... täysimetys ja taas paino vaan tippuu itellä kilon viikkotahtiin vaikka söisin lisäravintoa. Veikkaan että alan maistattamaan soseita samoihin aikoihin kun esikoisen kohdalla. Jos täysimettäisin puoli vuotta, ei rangastani olisi enää mitään jäljellä. Teen soseet kuitenkin pakastettuun äidinmaitoon tällä kertaa. En näe yhteyttä allergioihin ja imetyskauden pituuteen.

Vierailija
14/52 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2013 klo 12:01"]

n. 2 kk iässä. Maitoa ei vaan riittänyt. Annoin tissimaitoon sekoitettua bataattia ensin, sitten porkkanaa. Lusikallisen päivittäin viikon ajan, jonka jälkeen siirryttiin pariin lusikkalliseen ja niin pois päin. Ei ole ilmaantunut allergioita ja harvoin sairastelee :)

[/quote]

Energiaa bataatissa/porkkanassa on HUOMATTAVASTI vähemmän kuin maidossa. Ei se lapsi niitä lisäruokia energialisänä aloitakaan.

Vierailija
15/52 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin 6kk vaikka söi yöt läpeensä. No, olikin vain huonosti nukkuva lapsi, jolla ei mikään ruokamäärä parantanut unia. On 3v, ja edelleenkin vain erittäin harvoin nukkuu läpi yön. Lähes 2v asti saakka heräili 1-3h välein joka yö. Ei ollut tuttia eikä yömaitoja. Sekin pitää ottaa huomioon, että kaikki lapset ei vaan nuku. Vaikka niitä tankkaisi millä.

Vierailija
16/52 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2013 klo 11:05"]ja riittävä ravinnonlähde kuuteen kuukauteen saakka ja pääasiallinen energianlähde yksivyitiaaksi saakka. Pitkä imetys suojaa lasta sairauksilta (myös mt) aikuisikään saakka. Tarviiko luetella lisää?

[/quote]

Joo. Mun vauvan paino ei noussu enää 4kk ikäisenä pelkällä maidolla niin silti vaan ois pitäny jatkaa täysimetystä vaikka lapsi vaan laihtuu... Tziisus.

Vierailija
17/52 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllisiä juttuja. 

- imetys helppoa ja mukavaa, ei tarvinnut pestä pulloja tai kantaa ruokia mukana --> täysimetin 6 kk Ja lapsi nukkui yöt todella hyvin ja pääsääntöisesti heräilemättä.

- aloitin kiinteät, lapsi alkoi liikkua, öihin tuli vilskettä ja heräilyä. Yöunet huononi hetkeksi.

- laiska mamma, en jaksanut stressata paljonko juo maitoa, montako milliä, siispä imetin reippaasti yli vuoden ikään. 

Kukin tehköön tavallaan. 

Oma imetyksen etuni:

- helppous, laiskuus

- lapsi terve, ei yhtään sairaanaolopäivää

- ilmaista ruokaa lapselle

- laihduin yli 10 kiloa

- imetys toi sitä ns.omaa aikaa eli katselin samalla leffoja, luin kirjoja enemmän kuin koskaan.

- parasta ravintoa lapselle. WHO suosittelee 2 vuotiaaksi, en tiedä miksen jatkanut niin pitkään. Kai se sosiaalinen paine sit kumminkin vaikutti, anopin ym.tölväisyt.

Vierailija
18/52 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan aloitettu itsetehdyllä riisivellillä jo ennen 3kk:n ikää kun imetys tyssäsi. Laitetaan nykyisinkin riisivelliä korvikkeen sekaan, että poika (nyt 4kk) saa masunsa täyteen.

Soseita aloteltiin pian vellin jälkeen ja hedelmäsoseet menee maidon seassa tai lusikalla ilman mitään ongelmaa ja nyt peruna ja porkkanamaistiaiset anettu velin seassa.

Meidän lapsella on toiminut vatsa aina hyvin ja yöt on nukuttu ekan kuukauden jälkeen ilnan heräämisiä. Poika kasvaa pituutta niin huimaa vauhtia, että paino laahaa sen takia perässä. Siksi kiinteätkin aloitettu jo niin nuorena.

Kannattaa tehdä päätös sen mukaan miltä se oma lapsi vaikuttaa. Jos itse olisin kuunnellut ensimmäistä neuvolan tätiä, en olisi aloittanut kiinteitä niin pian. Mutta pojan vireystila ollut parempi kiinteiden aloituksen jäljeen ja 3kk tarkastuksessa uusi neuvolan tätikin sanoi että hyvä kun tajusitte aloittaa vellit ajoissa, ettei pojan paino laahaa sen takia perässä.

Nuo ilkeät kommentit näillä palstoilla on niin turhauttavia. Jos joku pyytää apua vauvan ruokailuun, viimeinen asia mitä kysyjä tarvitsee on jonkun väsyneen äidin huutokommentti lapsen kehityksestä. Lapset on yksilöitä samoin kuin äiditkin. Tuetaan muelummin toisiamme kun ilkeillään mielipiteiden kustannuksella.

Vierailija
19/52 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei itse suosittelen alottamaan Bataatilla paljon parempi ja vatsaystävällisempi kuin peruna ja kerran päivään aluksi 1 tl ja sitten suurenna 2 tl että pikkuhiljaa paras on edetä ja katsoa miten ruoka sopii lapselle että samaa makua parina päivänä peräkkäin :)

Vierailija
20/52 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin soseet 4kk ikäiselle ja annoin ensin yhden lusikallisen perunaa ja lisäsin sitten annosta pikkuhiljaa. Mangososetta annoin maistaa myös vähän niinkun jälkkärinä. Siitä se sitten lähti, pikkuhiljaa lisättiin aina annoksia ja makuja ja vauva tykkäsi. Imetin vielä pari kk tuon soseiden aloittelun jälkeen ja yösyömiset jäi siinä 6kk iässä pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi