Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaanko ihan tyhmiä kun ei osteta omaa asuntoa, vaan

Vierailija
22.01.2013 |

asutaan asossa? Maksetaan vastiketta joka kuukausi 1200 euroa, sähköt jne vielä päälle.

Mies vakkaritöissä, tekee osa-aikatyötä, mutta palkka silti yli 3000. Itse opiskelen ansiosidonnaisella ja tämän kevään jälkeen toki tarkoitus etsiä työtä. Mutta näilläkin kuviolla meidän nettotulot kuussa 3500 euroa.

Eli jos saisin työpaikan ja mies menisi kokopäiväiseksi, nousisi netto varmaan ainakin sen tonnin.

Asutaan Helsingissä ja jotenkin kaikki asuntojen hinnat näyttää niin tähtitieteellisiltä, ettei ole tullut mieleen ostaa mitään. Tuosta toisesta ketjusta katsoin, että ihmiset lyhentää lainaa tällaisia summia ja omassa asuvat.

Hitsi kun humanisti ei ymmärrä taloudesta mitään :)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna, mun mielestä ootte tyhmiä. Asossa asuminen on monesti jopa vuokralla-asumista typerämpää.

Nykyisillä matalilla lainankoroilla te nyt maksamallanne summalle lyhentäisitte omaakin asuntoa ruhtinaallisesti (olettaen siis, että edes saisitte pankista lainaa).

Monet Asoissa vakituisesti asuvat ovat kokemukseni mukaan tosin sellaisia, jotka eivät edes saisi pankista lainaa niin suuria summia että pystyisivät omistusasuntoa ostamaan.

Itse harkitsimme ennen nykyisen asunnon ostamista asoakin yhtenä vaihtoehtona: viimeistään naapuruston näkeminen ja tutustuminen ason toimintaideaan sai meidät takaisin järkiimme. Sitä paitsi, eihä se aso ole kokaan "oma", edes remonteista ei saa omiaan pois: pahimmassa tapauksessa joutuu vielä maksumieheksi toiseen kertaan.

Mieluummin siis iso laina ja omaan, kuin iso käyttövastike (& -maksu).

Vierailija
2/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän, että vuokran maksu on poisheitettyä rahaa. me ollaan asuttu omissa asunnoissa ja taloissa jo pitkään. missä emme asu, olemme vuokranneet ja vuokratuloja tulee lähes 2000 €/kk.

musta se on tyhmää, jonkun toisen mielestä ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuolla rahalla lyhentää lainaa jo vaikka kuinka.

Vierailija
4/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä nyt menee 1200€/kk vastikkeeseen niin asuntolainan lyhennyserä voisi olla noin 1000€/kk. Kokeilkaa lainalaskurilla, minkälaista lainaa voisitte hoitaa tuolta. Sitten kun olette ensin saaneet säästöön sen 10% asunnon hinnasta.

Vierailija
5/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä teitä tyhmänä, koska itse elän niin liikkuvaista elämää, että tuskin koskaan tulen omistamaan asuntoa. Mutta toki omistusasuntoa kannattaa miettiä, kun on vakkarityö ja muutenkin tasainen elämä :) Tuohan se taloudellista turvaa, kun on omaisuutta.

Vierailija
6/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti sitä pääsee kiinni omaan kaksioon, josta sitten voi vaihtaa pikkuhiljaa isomaan ja tarvittaessa vielä isompaan.

Vierailija
7/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli asutaan nyt tilavassa, uudessa asossa hyvällä alueella ja kaksi lastakin on, eli ihan kaksioon ei tästä lähdetä vaikka oma olisin :) Miehen työ on vakkari, mutta mulla ei ole työtä ollenkaan. Opiskelen vielä muutaman kuukauden ja sitten toivon työpaikan löytäväni, eli ole kuitenkaan mitenkään varmaa tällä alalla.

Vierailija
8/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun niin epämääräistä porukkaa oli nähnyt???

Ei meilläpäin ainakaan, kaikki on normaaleja työssäkäyviä siistejä ja asiallisia :)

Vierailija
9/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee uudessa 250m2 talossa yhteensä 1700€ (sis lainankuoletuksen, koron ja kaikki asumiskulut)

Tuolla rahalla maksaa jo omaa lainaa 1000€ kuukaudessa, hitaasti mutta varmasti. Tietenkään ei heti pääse isoon asuntoon mutta vähitellen. Ajattele sitä säästöpossuna.

Vierailija
10/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän oli pakko ostaa omistusasunto täältä pk-seudulta, sillä meillä ei olisi ollut varaa olla vuokralla eikä hankkia aso-asunnossa.

Asumiskustannukset aleni melkein puolella.

Vierailija
11/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on joku aivan käsittämätön juttu pakko-omistaa kotinsa. Miksi? Jos rahaa jää säästöön ja sillä elää mukavasti, mitä väliä?

Me asumme isossa omakotitalossa vuokralla. Talon varustelutaso ja koko + sijainti on sellainen, että tänä päivänä siihen ei saisi lainaakaan ilman mittavaa omaa sijoitusta. Emme yksinkertaisesti saisi ostettua tällaista kotia.

Asumme kahden lapsen kanssa näin, pari vuotta vielä ainakin kunnes muutamme ulkomaille. Ei stressiä remonteista, pintojen kulumisesta, tai ylipäänsä mistään kunnossapidosta. Kaikki hoituu vuokraisännän toimesta mainiosti, lumet joskus harjaan pois portailta ja nurmikkoa saatan vähän ajella, mutta muuten täysin huoltovapaa.

Ehkä olemme omituisia, mutta meitä ei kiinnostanut ostaa taloa, joka velattomaksi tultuaan olisi taas ison remontin tarpeessa. Kas kun ne putketkin ja katto ja ehkä ulkomaalaus ja vaikka mitä pitäisi hoitaa... Mutta suurin osa suomalaisistahan EI laske pankille maksamiaan korkokuluja eikä talon todellisia kunnossapito/remonttikustannuksia koskaan talon hintaan.

Vierailija
12/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan jos sijaini on teille kaikkein tärkein juttu, ja alueella ei ole tai on vain kalliimpia vuokra-asuntoja, on hommassa jotain mieltä.

Tuolla 1200 lyhentäisitte hyvin omaa kämppää.

Vierailija
13/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on joku aivan käsittämätön juttu pakko-omistaa kotinsa. Miksi? Jos rahaa jää säästöön ja sillä elää mukavasti, mitä väliä? Me asumme isossa omakotitalossa vuokralla. Talon varustelutaso ja koko + sijainti on sellainen, että tänä päivänä siihen ei saisi lainaakaan ilman mittavaa omaa sijoitusta. Emme yksinkertaisesti saisi ostettua tällaista kotia. Asumme kahden lapsen kanssa näin, pari vuotta vielä ainakin kunnes muutamme ulkomaille. Ei stressiä remonteista, pintojen kulumisesta, tai ylipäänsä mistään kunnossapidosta. Kaikki hoituu vuokraisännän toimesta mainiosti, lumet joskus harjaan pois portailta ja nurmikkoa saatan vähän ajella, mutta muuten täysin huoltovapaa. Ehkä olemme omituisia, mutta meitä ei kiinnostanut ostaa taloa, joka velattomaksi tultuaan olisi taas ison remontin tarpeessa. Kas kun ne putketkin ja katto ja ehkä ulkomaalaus ja vaikka mitä pitäisi hoitaa... Mutta suurin osa suomalaisistahan EI laske pankille maksamiaan korkokuluja eikä talon todellisia kunnossapito/remonttikustannuksia koskaan talon hintaan.

Monessa Keski-Euroopan maassa vähemmistö ihmisistä omistaa asuntoaan.

Suomessa on jotenkin ihmeellinen laskukaava tähän.

Vierailija
14/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

(arviolta 1000eur kk lyhennys + 200eur kk /laina) lainan lyhentämiseen, se laina lyhenisi 12 000 euroa vuodessa, 120 000 euroa kymmenessä vuodessa, 240 000 euroa 20 vuodessa jne... Minkä hintaisia asuntoja oikein katselet jos ei rahat riitä?

Laita hyvä nainen huviksesi vaikka Etuoven hakuun asunnot kriteereillä Helsinki, 3h/4h+k, kt, max 240 000 euroa, niin aivan varmasti löytyy vaikka minkä verran asuntoja, jollei sitten kriteerinä ole asunto jossain Eirassa...

Vierailija
15/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 3 tai 4 tai 4+ huonetta + keittiö, kt, Helsinki, max 240 00 euroa, ja noilla kriteereillä on 89 asuntoa myynnissä. Ihan eri asia, jos ei mikään kelpaa, mutta kyllä niitä asuntoja on vaikka miten.

Vierailija
16/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ymmärrä tota omistuspakkoa ihmisten mielissä.

ja miten niin vuokran maksaminen on rahan hukkaan heittämistä? eihän ole, se raha maksetaan siitä, että saa asua asunnossaan. hukkaan heittämistä se olisi, jos yhtä hyvin voisi asua ilmaiseksikin.

että näin. ikinä en aio päätäni vaivata omistusasunnolla. mä olen sitä mieltä, että mitä vähemmän on ylimääräistä omaisuutta, sitä onnellisempi olen.

Vierailija
17/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoida. Mutta sen verran kommentoin, että ihmiset ketkä eivät varaudu elämään säästämällä ovat tyhmiä. Jos tuosta asosta saa jotain itselleen takaisin, ihan jees. Mutta esim. vuokralla asuminen (jos on varaa omaan) on tyhmää, jos ei samanaikaisesti säästä johonkin. Rahastoon, osakkeisiin, tilille..

Vierailija
18/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä en aio päätäni vaivata omistusasunnolla. mä olen sitä mieltä, että mitä vähemmän on ylimääräistä omaisuutta, sitä onnellisempi olen.

Mahtavatko hekin iloita siitä, ettei perintöjä tullut lainkaan, verrattuna siihe, että perisivät edes sen asunnon.

Näin se varattomuus periytyy, valitettavasti.

Vierailija
19/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille, joilla on melko rajalliset tulot alueen myytävien asuntojen kovien hintojen suhteen. Asossa voi päästä kiinni elintasoon, johon ei ikinä lainarahalla pääsisi kun ei sellaisia lainoja saa eikä olisi varaa lyhentää.

Esim. meillä on iso rivitaloasunto Viikin Latokartanosta ASO:na. Ei olisi mitään tsäänssejä että mikään pankki myöntäisi meille vastaavaan lainaa, ja jos myöntäisi, lyhennykset + vastike nielisivät paljon isomman määrän rahaa kuin asovastike. Meille on tärkeämpää, että saamme asua alueella jolla haluamme, isossa asunnossa jossa on oma piha ja pieni kasvimaaplänttikin, kuin että sitten keräisimme itsellemme omaisuutta maksamalla omaksi jotain kontulalaista kerrostalokolmiota. Sellaiseen lähinnä olisi meinaan omana varaa.

Vierailija
20/24 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on melkoisen vähän kokemusta raha-asioista: ei lainoja ja korttinakin vain visa electron, mutta olen silti kehdannut vaivata päätäni näillä omistusasunto-vuokraasunto (tosin tässä keississä oli vissiin asumisoikeusasunto?) ja olenkin miettiny, että olisiko todellisuudessa halvempaa asua ensin pienellä vuokralla ja samalla säästää omaa asuntoa varten. Näin säästäisi lainakoroissa, kun lainaa ei tarvitsi ottaa niin jumalattomasti?

Mielipiteitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän