Nuorelle tytölle, 13v e pillerit kuukautishäiriöihin?
Kokemusta? onko liian nuori e-pillereihin? Runsaat ja epäsäännölliset kuukautiset.
Kommentit (41)
ja kipeiden, pahaaoloa tekevien kuukautisten takia. Iho parani tosi hyväksi ja tyttö on tosi tyytyväinen, kun tietää milloin kuukautiset alkavat eikä ihmisten ilmoilla satu mitään vahinkoja.
Mä en kadu sitä ollenkaan, hänen ihonsa oli aivan kamala ja oltiin kokeiltu siihen lääkkäeitä ja ties mitä tököttejä, mutta e-pillerit olivat ainoat mitkä auttoivat.
Voihan se olla, että ongelmia tulee vanhempana, sitä ei tiedä kukaan. Toivon ettei tule, koska pillerit auttavat häntä nyt todella paljon.
Minulla ei ole tuon ikäistä tytärtä, mutta omien kokemusteni perusteella e-pillereistä en suosittelisi. Ne hormonit kun tuntuu oikeasti olevan jytkyä tavaraa ja suurin osa tuttavapiiristäni ei niitä halua käyttää. Mulla ne aiheutti 2 v. hiivatulehduskierteen ja mielialaoireita. Lääkärit ei tätä myöntäneet että voisi niistä johtua, mutta niin vaan kaikki oireet loppuivat kun pillerit lopetin. Hiivatulehduksia ei tullut edes raskauksissa. Tuon 2 v. kierteen jälkeen mun limakalvot oli tosi pahassa kunnossa ja kesti kauan parantua.
Nuorilla tosiaan on vielä epäsäännöllinen kierto ja menkat voi olla kivuliaat mutta yleensä se helpottaa vuosien myötä. Kai tuohon nyt jotain muita lievennyskeinojakin pitäisi löytyä?
Miksi ette ota vuodon niukentamiseen lääkettä? Onko kipuja, parempia kipulääkkeitä saa reseptillä myös. Miksi aina pitää miettiä hormoneja, vaikka on muitakin asianmukaisia lääkkeitä?
t. yksi, joka söi oikeita lääkkeitä 12-vuotiaasta asti
murrosikä on varmaan muutenkin vielä kesken.
Ja häiriöksi ei voi mitenkään laskea jos 13-vuotiaan kierto on epäsäännöllinen, se kuuluu asiaan.
Kuukautisten runsaus taas on pitkälti subjektiivinen kokemus, siihen on paha ottaa kantaa. Itsekin jouduin kyllä teininä käyttämään sekä tamponia että sidettä runsauden vuoksi.
Monella ihan hirveistä kuukautisista nuorena kärsineistä on vauvantekoiässä todettu kaksoiskohtu, mistä voi tulla kahdet kuukautiset.
Oli sama ongelma ton ikäsenä. Vuoto oli niin runsasta, että menin kerta kaikkiaan ihan kalpeaksi, vetämättömäksi ja sotkin joka paikan. Lisäksi se runsas vuoto kesti aina vähintää 8 päivää ja tuli joskus kaksikin kertaa kuussa.
Äiti vei gynelle. Sain kahta lääkettä joiden piti rauhoittaa -teroluttia ja clotamia. Vaikutus oli hyvin heikko. Kuukautiset lyheni yhdellä päivällä - kun lopetin noiden syömisen niin ei mitään muutosta.
Parin vuoden päästä aloin seurustelemaan, vuoto oli yhä yhtä runsas, pitkä, kivulias ja epäsäännöllinen. Hain e-pillerit ja mikä ihana tunne! En meinannut uskoa todeksi miten helppoja naisten vaivat saatto olla. Olisipa se määrännyt ne e-pillerit heti.
Nyt tästä jo aikaa ja hormonikierukalla mennään vuodottomasti. Olen erittäin tyytyväinen.
Olen juurikin vierestä seurannut kun 12v sai pilsut menkkavaivoihin vaikka todellisuudessa seksielämä niitä vaati! Hyvä sikäli että osasi hoitaa ehkäisyn..
vaikka hainkin ne seksin takia niin suurin hyöty oli vuodon väheneminen ja säännöllisyys. Harrastusten vuoksi elintärkeää. Söin 3-kymppiseks ilman ongelmia ja nyt raskaana, ilman ongelmia.
En todellakaan ole heti laittamassa tyttöä vahvalle lääkekuurille tai altista hormoneille mutta kun on ongelmia niin on.
tietenkin mennään lääkärille joka sitten katsoo mikä on paras hoitovaihtoehto.
Mutta asia on niin että jos ei ole kokemusta itsellä runsaista kuukautisista, ymmärrän että se tuntuu oudolta. Aktiivinen ja menevä, sosiaalinen tyttö muuten mutta kuukautisten ensimmäiset päivät on sulkeutunut,kotona oleva. ja sotkee. Häntä harmittaa itseään kamalasti.
Mun ystävä sai nuorena e-pillerit runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin. Niistä oli apua hänelle.
Kannattaa mielestäni mennä yksityiselle lääkärille, ehkäpä samalle gynegologille jolla sä käyt?
Minulla olleet karseat kuukautiset aina, kunnes sain Mirenan 37 v.. Gyneni sanoi, että jos tyttärelläni tulee olemaan yhtä hirveät menkat, hän suosittelisi Mirenaa jo nuorena. Hormonia vähemmän, eikä tartte edes muistaa.
ja se oli kyllä virhe. Syynä olivat siis juuri nuo kuukautisongelmat. Onneksi tajusin lopettaa 24-vuotiaana kokonaan hormonaalisen ehkäisyn. Mulla hormonit vaikuttaa todella selvästi mielialaan, kuten monella muullakin tuntemallani naisella. Vähemmän on kaveripiirissäni niitä naisia, joille pillerit automaattisesti sopisivat ilman mitään sivuoireita (migreeni, painon nousu, mielialan vaihtelut).
Kannustaisin kyllä ensin kokeilemaan muita keinoja kuin säännöllistä hormonaalista ehkäisyä nuorelle tytölle.
ja samasta syystä, ja ne todellakin auttoivat. Eikä ainakaan minulle ole niistä ollut mitään haittaa. (Ehkäisyyn niitä tarvitsin vasta 18 vuotiaasta eteenpäin)
Voi herranjumala sentää... 13-vuotias ei aina ole enää mikään pikku tyttö. Useilla 13-vuotiailla on olult jo kuukautiset kauan, rinnat kasvanut ja hormoonit hyrräävät. Itse sain saman ikäisenä pillerit ehkäisyyn ;) ettäs sillee ja oikein tyytyväinen olin ettei tarvinnut kondomin kanssa hääräillä tai miettiä raskauden vaaraa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2013 klo 20:16"]
niin kyllä niille silloin ihan peruste löytyy. Itse sain 12-vuotiaana e-pillerit, todella tuskaisten kuukautiskipujen takia, kun mikään särkylääke ei auttanut ja ensimmäinen päivä meni itkiessä ja oksentaessa. Lisäksi noilla saatiin kierto säännölliseksi.
[/quote]
Paitsi, että sulta loppui kuukautiskierto siihen. Sun vuotosi ei ollut kuukautiset.
Miksei voi ottaa vuodon niukentamiseen lääkettä ja kunnollista kipulääkettä?
Tyttäreni on nyt 14 ja käyttää pillereitä, niin ehkäisy kuin kuukautis vaivoihin. Hyvin on toiminut ja gynekin pitää ajatusta hyvänä. Tyttärelläni siis jo säännöllisets kuukautiset
Mä oon kokeillu 2 merkkii ei oo sopinu mut, isompa noi 1 tai 2 vuoden pääst tutustun toisiin merkkeihin.
PS. Oon 13wee tyttö.
Juuri näin. Kävin hiljattain perusteellisen keskustelun 14-vuotiaan neitosen kanssa. Minusta on erittäin vastuutonta altistaa nuori hormonihoidon aiheuttamille moninaisille ongelmille. Nuoren keho ei ole vielä valmis! Tämä on vain nykyaikaista meuhkaamista, ihmiset eivät nykyään osaa olla kärsivällisiä, kaikkeen pitäisi löytyä sormia napsauttamalla ihmekonsti. Järki käteen ihmiset!
En tiedä onko varsinaista tukostaipumusta, mutta lähisukulaisnainen kuoli aivoveritulppaan melko nuorena. Runsaat kuukautiset on piinanneet kaikkia suvun naisia.
Mitä sitten voi tehdä jos tuollaista taipumusta on?? Käytän kyllä muutenkin minipillereitä, aiheuttaako ne samanlaista riskiä kuin yhdistelmät?