Ystävän reaktio
Haluaisin kysyä teidän mielipidettänne.
Tilanne on tämä: Olemme mieheni kanssa yrittäneet esikoista 9 kk, nyt on tärpännyt ja olen raskaana. Hyvä ystäväni kertoi, että on saanut vauvakuumeen kun tiennyt meidän yrityksestä, että hekin ovat päättäneet saada esikoiselleen sisarusta. Ei siinä mitään, ihana asia! Heillä tärppäsi heti ja ystäväni tuli raskaaksi. Hän on voivotellut, että kyllä teilekin sitten joskus ja purnannut minulle raskaudestaan.
Hänen ystävänsä oli tullut myös raskaaksi samoihin aikoihin hänen kanssaan. Viimeksi kun näin ystäväni kanssa, hän valitti, miten tämä hänen ystävä vain puhuu omasta raskaudestaan ja miten kaikki pyörii vain ystävän raskaudessa. Minkä takia hänen raskaudestaan ei voida iloita. Ystävä tokaisi minulle, että se tästä puuttuisi, että meille tulisi lapsi ja olisin raskaana, heiltä vietäisiin kaikki huomio ja ilo?!
Miten minun raskauteni liittyy millääntavalla hänen raskauteensa? Minusta ei mitenkään. Jokaisesta uudesta ihmishengestä ollaan iloisia. Toki olen elämäni onnellisin, että meille on suotu plussa ja tuleva perheenjäsen, mutta ei se vie pois sitä asiaa, että olen myös onnellinen heidän puolestaan.
Ystäväni on aina puhunut, että minun pitää heti ilmoittaa kun tiedän olevani raskaana tai muuten suuttuu. Nyt olen tiennyt raskaudestani viikon enkä ole asiasta hänelle kertonut. Pitäisikö ilmoittaa? Vaiko olla ilmoittamatta? taitaa olla lopputulos jokatapauksessa sama. Hyväpuoli kertomisessa olisi, että hän lopettaisi kertomasta minulle ohjeita raskaudesta ja raskaaksi tulemisesta, mutta taas tuo, että tämä veisi pois huomion heidän tulokkaasta(mitä en oikein ymmärrä?). Meille lapsi on tulossa perheenjäseneksi, ei siksi, että saisi huomiota.
Onpas erikoinen ajattelumalli, niin kuin raskaana oltaisiin sitä varten, että saadaan itse huomiota....
Ja jos ystäväsi ajattelee noin, on minusta outoa että aloitti yrittämään ja tuli raskaaksi vaikka tiesi teidän yrittävän, luulisi että olisi halunnut olla raskaana niin ettei muut ole.
Ei sillä, minulla on tuttu joka on harmissaan siitä, että jonkun sukulaisen lapsi syntyi samoihin aikoihin kuin heidän tyttärensä, kun sitten ei koko suku voi niin keskittyä heidän tyttönsä synttäreihin ja pitää miettiä mihin väliin niitä synttäreitä pitää ettei ole liian lähekkäin... Hohhoijaa...
Meitä on moneen junaan, mä olisin ehkä niin pöljä että kertoisin ja hehkuttaisin oikein kunnolla ja pölöttäisin taukoamatta raskaudestani, ihan kiusaksi... Toisaalta jos on oikein hyvä ystävä, niin silloin ehkä kertoisin, mutta muistaisin aina kysyä hänen raskaudestaan, tasapuolisuuden vuoksi ja hän saisi haluamataan huomiota. On kyllä melkoinen " ystävän" kommentti tuo "se nyt vielä puuttuisi että sinä olisit raskaana..." Niin kuin hän toivoisi ettei teillä tärppää vaikka olette niin kauan toivoneet...
Ai niin, onnea plussasta! :)