Ei oo koskaa ollu kuukautta,että ois alle tonni laskuja. muilla?
Kommentit (13)
Tarhamaksut, autojen kulut, vakuutukset, sähkö, puhelimet, jonkun harrastusmaksu jne jne jne loputtomasti.
Joo, tottakai voisi olla ilman autoa, kännykkääj a asua kopissa mutta tosiasia on että normielämä tuntuu kalliilta. Meillä on kovat tulot mutta ei elintaso kuitenkaan näy. Verot vie koska ei voida verosuunnitella palkkatuloja. En valita, omassa kuluttamisessa oli varaa säästää mutta tuntuu kovalta että Suomessa ei voi todellakaan rikastua pelkillä palkkatuloilla.
reilusti yli tonnin. Noihin ei voi vaikuttaa. Sitten siihen muut laskut päälle, mutta esim. aikanaan otetuista kytkyliittymistä ei pääse eroon ennenkuin kytkyn päättyessä. Sähkölaskut on pakko maksaa. Lehtiä en tilaa, enkä mitään kanavapaketteja. Nyt tuli pakollinen akuutti hammashoito, josta yllättäviä kuluja. Maksan silti kaiken aina ajallaan, koska haluan säilyttää luottotietoni.
ja kaikki menee. mitä sitten laskee laskuiksi. kolmen auton ja talon kulut, vakuutukset, jääkiekkomaksut, puhelinlaskut, netti, lehdet, ruuat, vaatteet, välillä luottokorttimaksuakin jne. talolaina on ainoa joka hiukan kai kartuttaa varallisuutta.
miten pääsette niin vähällä?
Kulutuksessa kaikkeen, paitsi jossakin määrin veroihin, voi vaikuttaa itse.
Asunto = Etsi mahdollisimman halpa.
Sähkö = Kilpailuta halvin mahdollinen sähkösopimus, kuluta vähän.
Auto = Aja mahdollisimman vähän, myy 2-auto, jos suinkin mahdollista, käytä julkisia, kimppakyytejä töihin? Kauppaan 1-2 kertaa viikossa, muihin menoihin myös harvoin. Osta halpa, vähän kuluttava ja kestävä pieni auto joka kuluttaa vähän, ja opettele pakkaamaan perheesi siihen. Opettele vaihtamaan suodattimet, öljyt, renkaat, ajovalojen polttimot, pyyhkijän sulat, sytytystulpat ja muut pienet tai helposti vaihdettavat osat (tämän kaiken voi tosiaan oppia). Opettele ostamaan käytettyjä osia netistä, jos jokin paikka hajoaa. Älä siis käytä autoa määräaikaishuollossa, jos ei ole aivan pakko.
Vakuutus = Ylläpidä vain niitä, joita todella tarvitset, ota esim. henkivakuutus vain, jos sinulla on vaarallinen työ tai perinnöllisten sairauksien kohonnut riski. Tai aiot kuolla muuten...
Puhelin ja netti = Tarvitseeko edes sanoa...
Vaatteet = huuto.net, kirpputorit...
...ja listaa voi jatkaa loputtomiin.
Laadi oma lista, ja tee jokaisen kohdalle vaikka rasti ruutuun, jos olet valinnut kaikkein halvimman mahdollisen vaihtoehdon.
Vaikken laskisi mukaan asuntolainan lyhennystä ja yhtiövastiketta niin kaikki pienemmät laskutkin on jotain tonnin. Viime kuussa sattui olemaan vieläpä useampi harvemmin maksettava iso lasku, meni yli kolme tonnia ja jätin vielä odottamaan muutaman laskun jossa eräpäivä oli vasta myöhemmin.
ja kaikki menee. mitä sitten laskee laskuiksi. kolmen auton ja talon kulut, vakuutukset, jääkiekkomaksut, puhelinlaskut, netti, lehdet, ruuat, vaatteet, välillä luottokorttimaksuakin jne. talolaina on ainoa joka hiukan kai kartuttaa varallisuutta.
...joita itse ainakin voisin tästä lyhyestäkin listasta karsia vaikka kuinka monta..
Riippuu, mitä pitää tärkeänä!
Harrastukset, monet autot, puhelimet, netti, lehdet, jopa asunnon lämpötila!
Jokaisesta kulutuspäätöksestä on merkkinä lasku. Ja jokainen lasku on yhtä kuin päätös: olen päättänyt kuluttaa X tavalla; olen päättänyt hankkia asian X, olen tehnyt tämän valinnan.
Vaan miksi ei kovillakaan tuloilla pääse rikastumaan? Mä en halua asua halvasti, sumplia kimppakyytejä ja ostaa pilaantunuvaa lihaa. Mä olen tehnyt ihan julmetusti töitä tämän eteen ja tuntuu että iahn saman saisi jos jättäytyisi yhteiskunnan elätettäväksi.
Meillä menee kuussa jotakuinkin näin:
asuntolainat:
minä 350,-
mies 450,-
yhtiövastike:
250,-
päivittäistavarat ja ruoka (myös ravintolasyöminen):
500,-
vakuutus:
20,-
sähkö:
20,-
puhelinlaskut:
minä 15,-
mies 15,-
netti ja hupi (spotify, netflix):
50,-
Tuohon päälle voi laskea vielä molempien lounasruoat työpaikalla, noin kymppi päivässä per pää eli yhteensä 400,-
Loppusumma kahdelta työssäkäyvältä aikuiselta on pikkuisen päälle 2000 euroa/kk. Tienaamme molemmat bruttona reilut 3000 euroa/kk, nettona ehkä 2400 euroa/kk. Säästöön (tai turhuuksiin) saadaan molemmat joka kuukausi yli tonni. Sanomattakin selvää, että pärjäämme hyvin!
Kahden aikuisen ihmisen talous:
Asuntolainan lyhennys: 800€
Vastikkeet + vesi + autopaikka: n. 250€
Sähkö: 40€/kk (eli tietenkin vain käyttösähkö)
Puhelimet + netti: 50-60€
Vakuutukset: n. 30-40€/kk (kotivakuutus, liikennevakuutus, auton osakasko)
Lehdet: ehkä 4-5€/kk (pari aikakauslehteä)
Ruoka: 80-90€/viikossa eli n. 400€/kk
Vaatteet ja kengät: max 100€/kk.
Hygieniatuotteisiin, kodin tarvikkeisiin: 10€/kk
Jäsenmaksut järjestöihin: muutama euro / kk.
Muita "vakituisia" menoja en keksi.
Tuossakin on kaikki laskettu enimmäismäärän mukaisesti, usein esimerkiksi menee kuukausi ilman vaateostoja.
Meillä on kotivakuutus(halvin)lapsilla hoitokuluvakuutukset n.300 kipale ja miehen joku terveyteen liittyvä 20e, auto vajaa 200e koira 60e sähkö kilpailutettu, netti halvin, puhelinliittymät halvimmat, harrastukset ilmasia lehtiä ei tule, ulkona ei oo ikinä syöty, ei tilata kotiin ruokaa. yksi auto(mahtuu vaunut just ja just)koti 80 m2 4 henkee, lämmitykseen emme voi vaikuttaa tai veteen.
...joita itse ainakin voisin tästä lyhyestäkin listasta karsia vaikka kuinka monta..
Riippuu, mitä pitää tärkeänä!
Harrastukset, monet autot, puhelimet, netti, lehdet, jopa asunnon lämpötila!Jokaisesta kulutuspäätöksestä on merkkinä lasku. Ja jokainen lasku on yhtä kuin päätös: olen päättänyt kuluttaa X tavalla; olen päättänyt hankkia asian X, olen tehnyt tämän valinnan.
Vaan miksi ei kovillakaan tuloilla pääse rikastumaan? Mä en halua asua halvasti, sumplia kimppakyytejä ja ostaa pilaantunuvaa lihaa. Mä olen tehnyt ihan julmetusti töitä tämän eteen ja tuntuu että iahn saman saisi jos jättäytyisi yhteiskunnan elätettäväksi.
Jos jättäytyisit yhteiskunnan elätettäväksi, joutuisit tekemään kaikkea tuota: luopumaan autosta ja sumplimaan kimppakyytejä, syömään pilaantuvaa lihaa, asumaan halvasti, laskemaan joka senttiä.
On hienoa, että sinulla on rahaa sen verran, että voit elää mukavasti. Eri asia sitten on tuo varsinainen rikastuminen. Rikkaaksi - tai ainakin varsin varakkaaksi - toki voi päästä melko pienilläkin "lähtötuloilla", mutta se vaatii erittäin ankaraa säästämistä, taitavaa sijoittamista tai rankkoja ponnistuksia, taitoa ja vähäsen myös onnea.
Tunnen muutaman miehen, jotka ovat ponnistaneet aivan p-aukisista aikas varakkaiksi (molemmilla omaisuus useamman miljoona euroa) - miltei pelkästään erittäin rankalla fyysisellä työllä, johon liittyy tietenkin hyvä ammattiosaaminen. Heidän osaltaan voisin tosin sanoa, että se ei onnistuisi tosiaankaan jokaiselta, eikä kaikilla ammattialoilla.
aika vähän muuta mennään paikan päälle ostamaan.
Mutta joo, itseänikin on hämmästyttänyt se miten vähän elintasossa näkyy se että on hyvä palkka. En todellakaan tunne oloani varakkaaksi.
Asumiskulut, vakuutukset, muu kulutus - näihin voi vaikuttaa, jos tuntuu, ettei ole varaa.
Ei mun mielestä tonni ole paljon sähköön, veteen, vakuutuksiin, lasten harrastuksiin, puhelinmaksuihin, nettiin jne.