Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeavan näköinen lapsi. Miten te, joilla jollain tavalla

Vierailija
18.01.2013 |

poikkeavan näköinen lapsi, koette ihmisten tuijotuksen? Olin yhtenä päivänä lastenklinikalla ja näin oudon näköisen vauvan, niin väkisin jäin katsomaan vähän liian kauaksi aikaa. Siis vahingossa.

Kun yleensä vanhemmat ylpeänä esittelevät vaikka vastasyntynyttään, niin mitä jos vauvalla onkin joku ulkonäköpoikkeama? Miten ihmiset suhtautuvat silloin ja miltä se vanhemmista itsestään tuntuu?

Tällaisia ajatuksia heräsi.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin että lapseni on pieni normaalikokoinen lapsi kun menee -2,4 käyrällä.

Vierailija
22/40 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin että lapseni on pieni normaalikokoinen lapsi kun menee -2,4 käyrällä.

t: 26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No -2,4 tarkoittaa kertymäfunktiotaulukon mukaan että 99,18% lapsista on tuon rajan yläpuolella. Eli sadasta lapsesta tilastollisesti yli 99 on pidempiä.

Mikä nyt sitten katsotaan "normaaliksi".

Vierailija
24/40 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko liian kipeä aihe?

Vierailija
25/40 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko liian kipeä aihe?

ihan maalaisjärjelläkin voi ajatella, että on aina shokki ja järkytys, jos odotetaan tervettä vauvaa, ja sitten joko ultrassa tai syntymässä todetaan jokin epämuodostuma tms.

Vierailija
26/40 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän on nyt 2v ja 80cm. En ole itse edes huomannut lyhytkasvuisuutta. Kyllä se vähän nipistää kun siitä kysellään.

Ja tutkittu on kaikkea. Pois suljettuna:

- akondroplasia

- rustohiushypolasia

- osteogenesis imperfecta

- sydänsairaudet

ym ym...

Vierailija
27/40 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli ihan vain "haikaran nokkaisu" vasemman silmän päällä (punainen läiskä). Huomasin aina vauvaa esitellessäni selittäväni katsojille mistä on kyse, ja että se katoaa vuoden sisällä. Tosin jossain vaiheessa en edes itse kiinnittänyt siihen huomiota ja lopetin selittelyn.

Vierailija
28/40 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

punainen viiltohaavaa muistuttava syntymämerkki. Tosi moni kysyy, että mihinkäs on posken loukannut. Selitän mikä se on. Itse en sitä enää edes huomaa, eikä mua häiritse kysyjät.

Vierailija
29/40 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani on hydrokefalia eli nk. vesipää (on vaikea tapaus ja ulkonäkö sen mukainen). Jotenkin sitä oli pojan vauvaiässä niin turtunut siihen erikoiseen ulkonäköön, että tajusin oikeastaan vasta muutama vuosi myöhemmin valokuvia katsellessani miten kummalliselta lapsi oikeasti näytti.

Muistan oikeastaan vain yhden kerran todella huomanneeni, että ihmiset tuijottivat. Silloin pojalle oli juuri laitettu uusi shuntti päähän ja olimme matkalla lastenklinikalta pois. Työnsin poikaa rattaissa, ja ihmetttelin miksi ihmiset tuijottavat. Huomasin sitten, että pojalla ei ollut hattua päässä. Luonnollisesti pojan pää oli puoliksi kalju ja punajuuren värinen leikkauksen jäljiltä... Eipä ihme jos herätti huomiota :)

Kaikkiaan tosi vähän ihmiset tuijottivat tai kyselivät. Toiset lapset toisinaan, mutta kysymällähän se selviää ja vastasin ihan mielelläni.

Vierailija
30/40 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallo on ihan huomattavan vino. Vielä asiasta ei olla juurikaan kyselty, koska pikkuvauvaa harvemmin vieraat ihmiset katsovat suoraan edestä päin ja tukkakin hämää silmää, mutta leikkauksen jälkeen vauva tulee olemaan aika hurjan näköinen, kunnes hiukset jossain vaiheessa peittävät kallon.

Toivoisin, että ainakin puolitutut ja naapurit tulisivat mieluummin kysymään suoraan mistä on kyse, kuin kauhistelisivat selkiemme takana keskenään. Ihan ventovierailta en toivo kommentteja. Kääntäkää päänne, jos lapseni ulkonäkö häiritsee.

Vierailija
31/40 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmiltä ja epäkohteliailta.

Vierailija
32/40 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhoon tuomittu? Kaikki on kuitenkin tutkittu ja käyrä menee omalla sd-2,5 tasollaan.

Olen pohtinut jo läpi hänen tuskaisen elämänsä itsemurhaan asti:(

Vierailija
33/40 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhoon tuomittu? Kaikki on kuitenkin tutkittu ja käyrä menee omalla sd-2,5 tasollaan. Olen pohtinut jo läpi hänen tuskaisen elämänsä itsemurhaan asti:(

No ei ole. Onhan niitä aikuisiakin kaiken kokoisia ja näköisiä. Kun suhtaudut itse asiaan luonnollisesti ja rakastat lasta omana itsenään, hän pärjää kyllä.

Vierailija
34/40 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhoon tuomittu? Kaikki on kuitenkin tutkittu ja käyrä menee omalla sd-2,5 tasollaan.

Olen pohtinut jo läpi hänen tuskaisen elämänsä itsemurhaan asti:(

Poikasi pärjää lyhyenäkin hyvin. Kummipoikani on jäänyt sairauden takia lyhyeksi, on aina ollut selvästi luokkansa pienin - mutta myös suosituin, on niin hauska ja sosiaalinen poika. Tämä toistui ala-asteen jälkeen myös yläasteella, vaikka ongelmia pelättiin. Luonne ratkaisee.

Muistan myös vanhalta työpaikaltani talon suosituimman miehen, äärettömän fiksu ja charmantti tyyppi, josta erityisesti kaikki naiset tykkäsivät hulluina. Hän oli pituudeltaan korkeintaan 155 cm. (Onnellisesti naimisissa jo kymmeniä vuosia, kolmen lapsen isä.)

Vierailija
35/40 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sitten lapset saattaa huomata ja kysyä isoon ääneen. Tällöin on vaan selitettävä asia, että olemme erilaisia ja kaikki kauniita.

Tiedän muutamia, joilla on huomattava ulkoinen ns. epämuodostuma, ja kaikki aikuisia (en tiedä koitettiinko niitä aikoinaan edes korjata) ja kaikki onnellisesti naimissa.

Olen itse taideopiskeluiden vuoksi nähnyt monen vartaloisia ja ikäisiä ihmisiä alasti, ja voin sanoa, että yhtään rumaa en ole nähnyt.

Teille vanhemmille, jotka kokevat, että lapsi on ns. epänormaali, niin unohtakaa se ja nauttikaa lapsesta ja antakaa hänelle kehittyä hyvä itsetunto, sillä julmassa maailmassa siitä on runsaasti apua. Henkiset vammat on aina ulkoisia pahempia.

Vierailija
36/40 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes ajatellut että olis jotenkin pieni.

"Lapsi on pieni kun 80cm ja elääkö koskaan normaalia elämää??!?!?"

Voi hyvää päivää. Pitäiskö keksiä jotain ihan oikeita ongelmia...

Vierailija
37/40 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli meill aliksi kunnes kiri vuodessa -2,5 een.

Vierailija
38/40 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mit siis tarkoittaa sitten -3,7? Se oli meill aliksi kunnes kiri vuodessa -2,5 een.

Jotain 99% ja 100 prosentin välillä.

-2 käyrän yläpuolella on siis 97,5 %

Vierailija
39/40 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2v poika joka on 85cm ja 11kg. On siis kylläkin tuon 5cm pidempi kuin teidän pojat. Meillä taas kukaan ei ole huomauttanut neuvolassa tai muuallakaan. Olen kyllä huomannut että pienempi kuin muut ikäisensä, mutta en ole ajatellut koska olen olettanut että on terve, on vana muuten pienempi... En tiedä milloin tuosta pituudesta pitäisi olla huolissaan? Vai riittääkö tuo 5cm siihen että on normaalin rajoissa? Tuolla -2 käyrän meilläkin mennään...

Vierailija
40/40 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on siis koko maan pienimpien joukossa. Yhäkin kuitenkin näen että elämänsä vie itsetuhoon. äiti menee perässä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän