Terveisiä päiväkodista. Taas on lapsilla liian vähän vaatetta päällä!
Pakkasraja on -15 ja se täällä oli aamulla. Puolella lapsista päällään aivan liian vähän vaatetta päällä.
Yksi esimerkki: lapsi, joka yleensä vain seisoskelee ulkona, ei remua ja riehu. Päällään sukkahousut, pitkähihainen paita ja ohut kesäneule. Talvihaalari, kengät, hanskat ja pipo. Ei voitu laittaa ulos noissa tamineissa. Ei villasukkia, ei villahaalaria, ei kauluria.
Toinen: lapsi, jolla on syksyiset goretex-kengät ilman villasukkia, legginsit ja sukat, t-paita ja fleece talvihaalarin alla. Päässä ihan liian iso kypäräpipo, luultavasti aikuisten kokoa. Talvihanskat.
Monen haalarista on otettu huppu pois. Miksi? Nythän näillä keleillä huppu olisi hyvä, kun päästä se lämpö haihtuu. Ja miksei monella ole edes toista kerrosta vaatetta alaosassa? Missä kaikkien villahaalarit ja fleecekerrastot? Missä ne villaiset aluskerrastot ovat?
Nyt tehtiin niin, että asianmukaisesti puetut lapset vietiin ulos ja loppujen (10 kpl) jäätiin sisälle. Iltapäivällä tulee lappu kotiin, että ulkovaatteet on oltava asianmukaiset ja luetellaan villasukka villasukalta, mitä se näissä pakkasasteissa tarkoittaa.
Vanhemmat itse kurvaavat ilman pipoa autollaan suoraan pihaan, lämmitetystä autostaan pudottavat lapset pihalle. Ei kai nyt kenellekään tule kylmä lämmitetystä autotallista lämmitetyllä autolla lämmitetylle työpaikalle.
Kommentit (89)
Pakko myöntää, että nyt kun en ulkoile omien lasten kanssa ollenkaan samoissa mittasuhteissa kuin kotona ollessa, katoaa minultakin taju siitä miten paljon tai vähän ne omat päälleen tarvitsee. Pakkaan kyllä mukaan varalle lisävaatetta, että tuskin kylmissään joutuvat olemaan. Töissäni olen eskarissa, ja eskari-ikäiset lapset temmeltävät ihan toiseen malliin kuin omat 2 ja 3v lapseni.
Arvostan sitä, että henkilökunta sanoo suoraan jos jossain on joku vika. Jos olen ostanut syksyksi uudet hanskat, en välttämättä hoksaa heti itse sitä jos ovat kylmät. Tai jos puen lapselle villasukat kenkiin, en välttämättä ole tajunnut ovatko ne liikaa tai liian vähän johonkin keliin. Ulkoillaanhan me viikonloppuisin tietenkin, mutta silloin ulkoilu on useammassa lyhyessä pätkässä.
On siellä eskarissakin kyllä joitain lapsia, joilla on liian vähän päällä, mutta kyllä se kertomisella hoituu. Harva vanhempi kiusallaan palelluttaa lapsia: eivät vain ulkoile omissa töissään niin paljon kuin päiväkodissa ulkoillaan, ja se on hei ihan okei.
toinen lto.
puuvillaa päällä, joka kerää kaiken kosteuden.
Ihoa vasten joku tekokuitu, joka siirtää hien eteenpäin ja hengittää. jne. Joku ihme into suomalaisilla siihen puuvillaan ulkoiluvaatteena, se ei vaan ole hyvä liikkuessa.
En ole koskaan miettinyt mitään teknisiä alusvaatesettejä tms. Kun lämpötila laskee nollan tuntumaan, on meillä alettu käyttää pitkiä kalsareita ja t-paitaa pitkähihaisen alla ja tuotu huppari ja villapuku naulakkoon sekä villasukat ja villatumput varuille. Olen ajatellut, että päiväkodista osataan pukea lapset sopivasti enkä ihan oikeasti ole edes ajatellut, että lapsi tarvitsisi mitään lisää.
Tänään sitten tarkistin lasten varastot ja toiselta puuttui villasukat kokonaan ja villatumppuinakin ihan väärät, fleece-puku on ollut koskemattomana naulakossa syksystä saakka. Mihin ovat hävinneet, kun ne on sinne tuotu hyvissä ajoin?
Toisella oli kyllä villasukat ja villatumput, kun ne päivitin juuri joulun jälkeen (on pienempi, seisoo enemmän paikoillaan/istuu maassa usein. Villapukuakin käytetään mutta edellispäivänä villapuvun alla oli pelkkä lyhythihainen, kun pitivät hupparia liian paksuna eivätkä viitsineet varavaatteista kaivaa pitkähihaista.
Olisi mukavaa saada palautetta lapsen vaatevarastosta. Olisin huomannut puutteen aiemmin, kun olisi pyydetty tuomaan jotain puuttuvaa. En joka kerta enkä joka viikko pengo läpi lapsen vaatevarastoa vaan luotan, että siellä on ne, mitkä pitääkin olla. Ei tullut mieleenkään, että niitä sukkia ja tumppuja tuosta vain katoaa.
Erityisesti isomman pukeutuminen kylmään säähän harmittaa. On vähän sellainen huolimaton kuumakalle, joka luulee pukeutumisen tarkoittavan kilpailua siitä, kuka on pihalla ekana. Niinpä ei ikinä laita mitään välikerroksia eikä kukaan vaivaudu huomauttamaan siitä hänelle. Minä kotona vannotan, että nyt laitat, kun on kylmä, mutta ei laita ja kunnon pakkaskeleillä on ollut toppatakin alla pelkässä lyhythihaisessakin. Juu, on eskari kyseessä, mutta vielä ei osaa ajatella kuin kovin lyhytnäköisesti. Olisi kiva, jos edes hiukan katsottaisiin sivusta, mitä sinne takin alle laitetaan.
Vaikka olisi vain vähän pakkasta on fleece asu mukana jos enemmän pakkasta niin paksu villa haalari. Tyttö on 5v. Olen useampaan kertaan sanonut hoitajille että pitäisivät silmällä tytön pukeutumista. Ei itse halua pukea villa/fleece välivaatteita. Ei oikein tule kunnon vastausta mikse ei mutta luulen et kiire ulos tms. tai unohtaa. Sitten palelee ulkona ja ei uskalla (?) sanoa tädeille.
Mutta yrityksestä huolimatta ja KAIKKI villa vaatteet on toimitettu päiväkotiin (villa hanskat, sukat, haalari) mutta ne eivät vaan päädy tytön päälle kun ulkoillaan.Kyllä vituttaa. En jaksaisi olla jatkuvasti "valittamassa" hoitajille asiasta, joudun vielä jollekkin mustalle listalle... Muuten kyllä kiva pk ja lapsi tykkää olla.
että sen sijaan että sanottaisiin päiväkotinne lasten vanhemmille että "jos lapsella on vain mekko ja sukkahousut, muistakaa tuoda siihen päälle fleece- tms. housut ulkoilua varten", tullaan haukkumaan anonyymeja av-mammoja nettiin.
Onneksi meidän päiväkodissa ei taida olla av-mammoja töissä. Lapsilla on ihan hyvin pukeutumisasiat - varavaatteista osataan ammentaa jos on kylmää, eikä toisaalta hiosteta riehuvia lapsia pukemalla väkisin kaikki päälle mitä naulakosta löytyy.
Juu, on eskari kyseessä, mutta vielä ei osaa ajatella kuin kovin lyhytnäköisesti. Olisi kiva, jos edes hiukan katsottaisiin sivusta, mitä sinne takin alle laitetaan.
Kyllä meillä vain katsotaan, ihan viimeistään pihalla tulee kurkattua onhan alla sitä ja tätä ja kaula piilossa ym. Jos ei ole, passitetaan takaisin sisään pukemaan lisää päälle.
se toinen lto
Itse kun puen pojan/puetutan pojan (herra 3v) päälle menee näin talvella AINA ihan sama paljon on pakkasta. Vaippa, alushousut,pitkikset,sukat, t-paita, housut ja pitkähihainenpaita tai huppari. Ainut mikä pakkasten mukaan vaihtelee on päälyhousujen paksuus ja kovimmilla pakkasilla päällä on huppari, ohutpitkähihainen ja huppari.
Ja sitten päästään vasta ulkovaatteisiin. Ensin villahaalari tai fleecehaalari,villasukat, ohut kypärämyssy ja kauluri. Kovimmillapakkasilla vielä lapaset. Näiden jälkeen tulee hupullinen toppapuku, kunnon talvikengät, kunnon kypärähattu ja talvihanskat.
Tarhaan on vielä kaiken varalta viety pait villasukat ja lapaset, toinen kauluri ja toinen ohuempi kypärämyssy. Myös villapaita ja villahousut on sinne viety. Että kyllä me jotkut puetaan lapset ehkä vähän liian lämpimästi välillä :D
Meidän päiväkodissa taas ne HOITAJAT ovat viluisia ja huonosti pukeutuneita, koska iltapäivälläkin menevät nipin napin neljältä ulos. Ja ei niillä tädeillä kyllä hyviä talvivarusteita ole itsellään päällä, joten en ihmettele, ellei ulkoilukaan maistu. Harmittaa lasten puolesta kun aiemmin meininki oli se, että ovat mahdollisimman paljon ulkona.
apsen tulee pukeutua jotta tarkenee. Itsestä ainakin hirveää hytistä ulkona jos on liian vähän päällä. Hoidossa olisi kyllä hyvä olla unohduksia varten varavaatteita, vahinkoja voi sattua kelle tahansa.
Vaan ehkäpä osa aivan liian vähän lapsiaan pukevista vanhemmista ei ulkoile kovin paljoa talvisäässä..