Onko kukaan ihmetellyt äänee, miten teidän perheellä on varaa johonkin
Kommentit (19)
ihmetellään miten meillä varaa kahdeksaan lapseen ja hevosiin, vaikka minä ollut kotona melkein 12v putkeen.
heitä ihmetytä meidän keskiluokkainen elämämme (oma asunto stadissa, kesämökki, 2-3 lomamatkaa vuodessa).
Pikemminkin niin päin, että jos kerromme kk-liksamme, osa hämmästyy, että se on niin pieni, koska teemme aika glamuuria duunia.
Olen saanut tuta asiasta. Itse olen kotona. Työtön ja tuloton. Vain yksi tienaaja talossa.
Juuri jouduin perusteleen ihmettijälle miten meillä on varaa omiin asioihin.
Tämä tuli muista jutuista esille ja ihmeteltäväksi.
EN tingi omista tai perheeni asioista siksi, että joku toinen saisi jotain mitä ei välttämättä tarvitse.
Yleensä en vastaile ihmettelijöille. Tai sitten vastaus on meidän tavat, meidät rahat. Ei ole sun palkasta pois jne
aikoinaan sitä, että miten pärjätään kun toinen on työttömänä ja toinen kotihoidontuella, kaksi lasta. Joskus vastasin ja totuudenmukaisesti; täytyy tehdä valintoja ja mitään etelänmatkoja emme harrasta.
Teki tätä. Kun kuultiin tästä, niin alettiin yllyttämään (=kehumaan uusilla asioilla, mitä meillä oli). Ärsytti niin paljon, niin saivatpahan puheenaiheita :D.
vastailin vaan, että hankkikaa tekin hyvinpalkatut duunit niin voitte itse tehdä samoin
Ihmettelevät ääneen miksi meillä on varaa vaihtaa koko ajan autoa, tehdä kaksikin ulkomaanmatkaa, remontoida ja laittaa pihaa.
Mielestäni tällainen kysely on epäsopivaa ja valehtelen ihan pokkana heille. Nyt ovat siinä luulossa, että meillä on velkaa ihan rutosti pikavippejä ja pankkilainaa. Luulevat myös, että mies on perinyt paljon rahaa kun ollaan tässä muutaman vuoden aikana oltu usean vanhan sukulaisen hautajaisissa (pieni paikkakunta, ihmiset kyttäävät kaikki kuolinilmoitukset ja tuntevat vainajien sukulaiset).
Todellisuudessa asia on niin, että jos et veikkaa et voi voittaa...
varaa lasteni "kalliisiin" harrastuksiin.
No minulla ei ole autoa joten säästämme auton kustannuksissa ja käyn töissä josta maksetaan hyvää palkkaa.
Ihmettelyä ja supinaa kuuluu myös hankinnoista ja matkoista jotka eivät ole oikeasti niin kalliita kuin moni luulee. Olen onnistunut hankkimaan tarjouksista paljon normaalihintaa halvemmalla laatutuotteita ja matkoja. Oikeaan aikaan oikeassa paikassa..
Sitten on puhdasta tietämättömyyttä. Ei oteta huomioon sitä, että kaikilla ei ole samanlaiset kulutustottumukset. Jos mulla olisi esim. auto, niin se raha olisi pois jostain muusta.
ja muutenkin syödään terveellisesti herkutellen. Lasten vaatteitakin on ihmetelty, kun meidän lapsilla ne kestää ja heidän hajoaa. Ostamme laadukasta ja korjaamme heti jos tulee tarvetta. Huonekalujamme ihmetellään, kun ne ovat puusepän mittatilauksena tekemiä ym käsityötä paljon. Ihmettelevät, että miksi emme muuta omakotitaloon, kun olisi varaa. Emme halua ja ei meillä olsi varaakaan ottaa niin paljoa lainaa, kuin heidän mielestään olisi ihan normaalia.
minä olen kotihoidon tuella, eikä miehelläkään suuret tulot. Ihmetellään, miten meillä on varaa joskus matkustaa, ostaa merkkivaatteita ja syödä laadukasta luomulehmää ym. luomuruokaa arkenakin.
Totuus: Teen suuren osan ruoasta itse, leivon leivät, jauhetaan lihaa, mehustetaan. Keksejä, eineksiä, pullaa ym. ei osteta kaupasta juuri koskaan.
Auto on vanha, ja sitä käytetään tosi vähän.
Kaikki tv:t on putkitelkkareita.
Vaatteita jemmataan alesta ja kirppareilta ja huolletaan huolella.
Ei käytetä kalliita shampoita tai muuta turhaa kosmetiikkaa. jnejne..
Minulta kysellään usein, miten minulla on yksinhuoltajana varaa jne...
Miesystäväni, jolla lapsista elatusmaksut yms., vastaa hämmästelijöille jotenkin, että "raha on niin vanha keksintö, että sitä on köyhilläkin, niin miksei sitten meillä?". Olen tätä sitten käyttänyt itsekin kysyjille. Mies ei siis todellakaan ole rikas, mutta suhtautuu fiksusti tällaisiin asioihin.
On aina kadehtinut ja kihisee kiukusta, kun olen nykyään varakas.
Hän jopa väitti meidän huijaavan yritystoiminnassa, koska hänen mielestään tämä vauraus ei ole muuten mahdollista.
Pomo sitten julkisesti laittoi spekuloinnille pisteen, ja sanoi kun palaverissa oli kaikki paikalla, että "erään henkilön palkkausta on ihmetelty. No, hän on pienipalkkaisin koko joukosta" (olin nuorin työntekijä enkä ollut kerryttänyt ikälisiä yms).
Ja minulla siis on varaa maksaa tarhamaksut, lomailla talvella etelässä ja kesällä matkustella, ostaa uusia, laadukkaita vaatteita, käydä kampaajalla, ostaa laatuhuonekaluja, sisustaa aktiivisesti kotia.
Velaksi en osta. Mies keskituloinen.
Totuus on;
-säästämme kaikessa, sähkössä, vedessä ja etenkin ruuassa. Meidän 4 henkisellä perheellä ruokalasku (sis.pesuaineet, kemikaliotuotteet, wc-paperit, talouspaperit jne) on n. 400 e/kk,
- lastenvaatteita saadaan sukulaisilta lapsille (osa lastenvaate friikkejä, ja antavat meille ilmaiseksi kierrätykseen, eivät suostu maksua ottamaan vastaan)
- vertaamme aina ja kaikessa hintoja, kyttäämme tarjouksia kun hankimme jotakin uutta, esim aikuisille vaatetta, elektroniikkaa, huonekaluja
- ostan vanhat, laatuhuonekalut halvalla huutokaupasta, tai esim. Huutonetistä, ja maalaan ja tuunaan mieleiseksi, uudet huonekalut hyvästä alennuksesta
- matkoihin säästämme etukäteen, käytämme hyväksemme tarjoukset, vertaamme hintoja, ja mm. Euroopan reissun 3 vkoa teimme telttaillen =erittäin halpaa!
- muita matkoja mitä teemme esim. Suomessa, niin olemme löytäneet kokemuksesta ne halvimmat & parhaimmat majoituspaikat, esim. yhden yön mökkimajoitus, maatilamajoitukset jne.
Yllättävän moni ei jaksa pihistellä arkimenoissa. Niistä säästää todella paljon, jos viitsii vähän nähdä vaivaa esim. ruokakaupassa. Lisäksi kannattaa myydä tavarat, vaatteet, kirjat jne mitä ei enää käytä, ja ostaa harkiten uutta. Ihan tavallisistakin tuloista pystyy säästämään isoja summia vuositasolla, kun on tarkka. Sitten voi toteuttaa niitä haaveita: uusi sohva, uudet keittön pöytä ja tuolit, kiva matka talvella jne.
minä olen ollut kotona kohta 15v ja ainoastaan mies töissä.
sanon suoraan, ettei meillä oliskaan varaa vaan eletään velaksi.