Pakko se on tehdä lastensuojeluilmoitus yläkerran väestä :(
Uudet naapurit muuttaneet kesällä. Aluksi ajattelin lasten potevan kovaa uhmaa (äänestä päätellen alle kouluikäisiä) kun huusivat niin usein. Sittemmin ovat vanhemmatkin alkaneet huutaa, etenkin äiti, ihan kellon ajasta riippumatta.
Yhden kerran olen soittanut poliisit kyseiseen asuntoon, koska lapsi itki yli tunnin hyvin lohduttomasti (ei rääkynyt) ja selvästi vaelsi huoneesta toiseen, kello 01 yöllä perjantaina, ja kävin soittamassa ovikelloa eikä kukaan avannut (olen hirveä kyylä, mutta pelotti että lapsi olisi jätetty vaikka yksin baarireissun takia).
Tänä aamuna sattui taas uusi kohtaus, äiti huusi monta kertaa että "Älä vittu koske minuun, minun pitää lähteä kouluun." Kello oli noin 07.15. Muutaman huutolauseen jälkeen kuului kovaa askellusta ja kamppailun ääniä, huonekalut liikkui ja lapset huusi aivan selvällä suomenkielellä että "Lopettakaa, lopettakaa."
Nyt taas lapsi itkee ja välissä paiskotaan ovia ja lapsi siirtyy äänestä päätellen huoneesta toiseen.
Olen aika järkyttynyt lasten takia, puoli vuotta tuota kuunnelleena kyllä pelottaa että pahat traumat jää. :( Anteeksi avautuminen, ahdistaa vain kuunnella.
Kommentit (19)
että aikuiset huutavat ja melskaavat yöllä (klo 22-07)
Lapsilla voi olla kausia, jolloin huutavat tai itkevät pitkiäkin aikoja yöllä. Esim. oma lapseni sai noin kaksivuotiaana hirveitä raippareita öisin. Mikään ei auttanut. Piti vaan odottaa, että se meni ohi (ujo ja arka lapsi, joka ilmeisesti purki päivän paineet öisillä huudoilla, mitään muuta syytä en keksi. Onneksi meni ohi aikanaan). Lapsen jatkuva itku ja yöraivarit häiritsevät aikuisten unta ja aikuisilla voi mennä siksi hermo. Mutta jos tilanne on jatkuvaa aikuisten ja lasten öistä huutoa, perhe tarvitsee selvästikin apua.
Siellä huudetaan öisin, vanhemmat tappelevat, lapset saattavat itkeä öisin tuntitolkulla ja sitten joku ryntää raivopäissään vihdoin kiljumaan jotain lapsille. Lapset tosi pieniäkin vielä.
Häiritsee todella, sillä meilläkin lapsia ja aikainen herätys kouluun. Lapsi on tosi usein sanonut, ettei pysty nukkumaan metelin takia.
Mikä sitten on normaalia?
Yritin aluksi ajatella että ehkä lapset ovat vaikka erityislapsia, mutta vanhempien huutaminen ja tappeleminen kyllä alkoivat vakuuttaa että ei siellä varmaan kaikki muutenkaan olisi kohdalla. Meilläkin lapset kuuntelee sitä huutoa ja sitten kyselevät että miksi itkee niin paljon joku. Tosi ikävää, mietin vain että kuinkahan henkisesti terveitä ihmisiä naapurin lapsista tulee :( Miksi niitä ei lohduteta, annetaan vain huutaa tuntitolkulla :(
Ja jollekkin aiemmalle vastaajalle, en omien traumojeni takia ilmoitusta tee, vaan niinkuin itse oman tekstini ymmärrän, teen sen juurikin lapsille koituvien traumojen takia. Toivoisin että väsyneet vanhemmat ottaisivat apua vastaan.
aloittaja
Minkä ikäisiä vanhemmat ovat? Oletko jutellut joskus pihalla tai rapussa miltä vaikuttavat muuten?
Turha lasten on joutua kärsimään vanhempien mielenvikaisuudesta. Eikä sitä tiedä milloin lopulta pimahtavat kunnolla. Lapset eivät saa olla uhreja.
Siellä huudetaan öisin, vanhemmat tappelevat, lapset saattavat itkeä öisin tuntitolkulla ja sitten joku ryntää raivopäissään vihdoin kiljumaan jotain lapsille. Lapset tosi pieniäkin vielä.
Häiritsee todella, sillä meilläkin lapsia ja aikainen herätys kouluun. Lapsi on tosi usein sanonut, ettei pysty nukkumaan metelin takia.
Yritin aluksi ajatella että ehkä lapset ovat vaikka erityislapsia, mutta vanhempien huutaminen ja tappeleminen kyllä alkoivat vakuuttaa että ei siellä varmaan kaikki muutenkaan olisi kohdalla. Meilläkin lapset kuuntelee sitä huutoa ja sitten kyselevät että miksi itkee niin paljon joku. Tosi ikävää, mietin vain että kuinkahan henkisesti terveitä ihmisiä naapurin lapsista tulee :( Miksi niitä ei lohduteta, annetaan vain huutaa tuntitolkulla :(
Ja jollekkin aiemmalle vastaajalle, en omien traumojeni takia ilmoitusta tee, vaan niinkuin itse oman tekstini ymmärrän, teen sen juurikin lapsille koituvien traumojen takia. Toivoisin että väsyneet vanhemmat ottaisivat apua vastaan.
aloittaja
ilmoita.Lasten vuoksi,avuttomat raukat!
"Lapsilla voi olla kausia, jolloin huutavat tai itkevät pitkiäkin aikoja yöllä. Esim. oma lapseni sai noin kaksivuotiaana hirveitä raippareita öisin. Mikään ei auttanut. Piti vaan odottaa, että se meni ohi (ujo ja arka lapsi, joka ilmeisesti purki päivän paineet öisillä huudoilla, mitään muuta syytä en keksi. Onneksi meni ohi aikanaan). Lapsen jatkuva itku ja yöraivarit häiritsevät aikuisten unta ja aikuisilla voi mennä siksi hermo."
Mietinki että ollaankohan meistä tehty ilmoitusta enempikin varsinkin näiden öisten huutojen takia jotka pahimmillaan kestää jopa tunnin koska lasta ei todellakaan saa rauhoitettua vaan siitä suuttuu enempi.Mutta siis itseasiaan mene ensin ite sinne oven taakse puhumaan/kyselemään ennen kuin menet ja teet sen ilmoituksen.Mun mielestä parempi niin.
"Lapsilla voi olla kausia, jolloin huutavat tai itkevät pitkiäkin aikoja yöllä. Esim. oma lapseni sai noin kaksivuotiaana hirveitä raippareita öisin. Mikään ei auttanut. Piti vaan odottaa, että se meni ohi (ujo ja arka lapsi, joka ilmeisesti purki päivän paineet öisillä huudoilla, mitään muuta syytä en keksi. Onneksi meni ohi aikanaan). Lapsen jatkuva itku ja yöraivarit häiritsevät aikuisten unta ja aikuisilla voi mennä siksi hermo."
Mietinki että ollaankohan meistä tehty ilmoitusta enempikin varsinkin näiden öisten huutojen takia jotka pahimmillaan kestää jopa tunnin koska lasta ei todellakaan saa rauhoitettua vaan siitä suuttuu enempi.Mutta siis itseasiaan mene ensin ite sinne oven taakse puhumaan/kyselemään ennen kuin menet ja teet sen ilmoituksen.Mun mielestä parempi niin.
Yöllä kävin kerran soittamassa ovikelloa, koska lapsi itki ja itki ja vaelsi selvästi huoneesta toiseen, ajattelin että jos etsii vaikka herättyään vanhempiaan? Kukaan ei avannut, koira vain räkytti oven edessä. Soitin sitten poliisit hoitamaan asiaa ja he kävivät siellä, avasin poliiseille itse alaovenkin. Käynnin jälkeen tulivat poliisit vielä minun ovelleni kertomaan, että asia on tarkistettu, isä oli paikalla mutta lievässä humalassa ja äiti nukkumassa selvin päin. Sanoivat, että ei ollut aiheeton ilmoitus.
Pariskunta on noin +30vuotiaita, äidin olen nähnyt vain toppavaatteissa kiitämässä pihalla, mies ulkoiluttaa koiraa joskus pihalla, ei mikään bisnes mies mutta ei mikään katujuopon näköinenkään, ihan tavallinen pyöreähkö suomalainen mies.
Ja siksi olen odottanut puoli vuotta, koska olen ajatellut että mitä jos siellä on sellainen itkukohatuksia saava lapsi. Tai joku erityislapsi, mutta nyt parin viime kuukauden aikana olen huomannut että on varmaan muutakin. Poliisin soitin joulukuussa.
aloittaja
Eräskin perjantai-lauantain välinen yö tappelivat klo neljään asti.Vauva itki lastemme huoneen yläpuolella pitkään. Äiti ja isä tappelivat olohuoneessa taukoamatta!
Ja arkisinkin lapsia huudatetaan öisinkin ja järjestetään kauhea meteli, jos lapset heräävät itkuun, niin että me naapuritkin herätään siihen.
jos kerran poliisit ovat käyneet.
Tee ihmeessä silti ilmoitus. Ei siitä ainakaan haittaa ole!
Ja tuollaisen selvän tappelun kuullessasi soita HETI poliisit paikalle.
Tee ihmeessä ilmoitus.
Meillä toinen lapsista sai joskus yöllä kauhukohtauksia ja huusi suoraa kurkkua. Laitoin alakertaan viestin, jossa kerroin, mistä kyse. Ja eihän noita kovin kauaa jatkunut, eikä meillä aikuiset huutaneet..
kun vanhemmat oli vielä yhdessä. Ei ollut mitään mahdollisuutta että joku olisi niihin riitoihin poliisin lähettänyt.
Soita poliisi vaikka joka jumalan perjantai kun siellä tuo meno on päällä. Oikeasti, ei lapsen kuulu elää tuollaisessa paikassa.
Minä en ymmärrä miten te voitte olla soittamatta jos lapsi huutaa ja vaeltaa. Ihan kamala paniikkihan lapsella jo on!
Se lapsi saisi sijaisperheen ja vanhemmat apua kun ei selvästi osaa elää normaalia elämää.
Siitä ei kukaan hyödy jos ihmiset ei vaan soita poliisia. Vähemmästäkin näyttää ihmiset soittavan katso vaikka poliisi-sarjoja. Eikä niitä haittaa käydä pimpottamassa ovikelloa ja todeta että onneksi ei ollut pahaa vastassa. Aivan varmasti tämä on heistä hyvä! Koska mitä se elämä lapsiperheessä on jos vasta todella pahaan kutsutaan poliisi? Itse näin äitini raiskauksen.
lastensuojelu on kyllä jo tietoinen jos kerran poliisit ovat käyneet.
Tee ihmeessä silti ilmoitus. Ei siitä ainakaan haittaa ole!
Ja tuollaisen selvän tappelun kuullessasi soita HETI poliisit paikalle.
Eihän poliisit automaattisesti käynnin jälkeen tee lastensuojeluilmoitusta, vaikka lapsia asunnossa olisikin. Joskus pelkkä poliisin piipahdus saa jo ihmiset ymmärtämään tekojaan.
Kuten esim. tapauksessa ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä. Lapsi itki, isä kännissä ja äiti nukkumassa.
Vaikka olivat apta kehuneet, että asiasta soitti. Niinhän ne sanoo aina. Ei poliisi tule sanomaan, että hei oikeesti soititko sä TÄMÄN takia poliisin.
Lapsi parat, hirveetä menoa tuntuu perheessä olevan.
soittaa poliisit niinkun nyt. Ne tekee sen ls-ilmon jos aiheelliseksi katsovat.
No, syy se on sekin ja toivottavasti siihen puututaan.
Tuskin on ihan turha ja jos perhe tarvitsee apua, jota ei tajua itse pyytää, on parempi että saavat sitä ennen kuin asiat on paljon huonommin.
Minulla on edelleen paljonkin traumoja isän ja äidin tappeluista ja olen muuttanut kotoa pois jo yli 20 v sitten.