Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei kaikki, olemme ulkosuomalainen perhe ja tulossa nyt viikonlopuksi Helsinkiin,

Vierailija
16.01.2013 |

tarkoituksena käydä myös konsertissa Finlandia-talossa lauantaina.

Mikä olisi hyvä ja tasokas ravintola jossain lähistöllä jossa olisi hyvä teatterikattaus?

Eli mielellään n. klo 18-20.

Kiitos etukäteen.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä ja tasokas vs. "special prize"

Hyviä ja tasokkaita ravintoloitahan Helsingistä löytyy monia, mutta luulisi ulkosuomalaisenkin tajuavan ettei niihin pöytävaraus yleensä onnistu näin lyhyellä varoitusajalla ainakaan lauantai-illaksi.

price = hinta

Vierailija
2/61 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun niin paljon kärttyisiä vastaajia liikkeellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/61 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.yelp.fi/biz_photos/oopperan-grilli-helsinki?select=D4GdVuW1cV…

Mikä on ulkosuomalainen? Ulkona kuin lumiukko?

Aaria oopperasta Mustalaisen Munat Ovenvälissä, Saranapuolella

Vierailija
5/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Confit on joo niiiiiin last season. Vähän kuin toi sanontakin hahaa!

Vierailija
6/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-palsta ja uutisten kommentit ovat erinomainen muistutus katkeruudesta ja katkeudesta mikä suomalaisilla jyllää. :) Tottakai AP esitti asian provosoivasti, mutta mitä sitten? Minäkin olen veroni kantanut Suomeen kunnes tajusin että muualla jää tuplasti käteen, ja maailmaa on kiva nähdä.

Olen aivan varma että olen joitain asioita jo unohtanut, vaikka vasta reilun vuoden olemme ulkomailla olleet. Kun tekee jotain asiaa päivittäin täysin toisella tavalla, niin kyllä se helposti unohtuu. Turha sitä on kieltää.

On vaikea sanoa ihmisistä onko se hienostelua vai aitoa unohtamista kun pitää jaksaa englantia lässyttää suomalaisillekin. Tunnen muutamia jotka ovat niin "muuttuneet" kun pääsivät isoon maailmaan. "Tiedäksä, you know niinku yeah" ..Oivoi.

Mutta, höllätkää sitä nutturaa silti. Yhtä lailla meidänkin verorahoillamme sitä Suomea on rakennettu ja rahoitettu. Yleensä ulkomaille lähtijät ovat maksaneet leijonaosaa palkastaan veroja, joten jonkun korkeakoulutetun ihmisen kahden vuoden verot vastaavat helposti AV-mamman (sen todellisen, ei niiden lääkärien/juristien joita kaikki aina väittävät olevansa) kymmenen vuoden veronkantoa. Siksi tänne tuli lähdettyäkin, että jotain jäisi käteenkin. ;)

Vierailija
7/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tule tänne nauttimaan meidän verorahoilla tuettua taidetta Finlandia-taloon, jonne et ole enää muutenkaan tervetullut. Finlandia, eli Suomi! Ja sinä sen hylkäsit ja muualle muutit!!11!!

Vierailija
8/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-palsta ja uutisten kommentit ovat erinomainen muistutus katkeruudesta ja katkeudesta mikä suomalaisilla jyllää. :) Tottakai AP esitti asian provosoivasti, mutta mitä sitten? Minäkin olen veroni kantanut Suomeen kunnes tajusin että muualla jää tuplasti käteen, ja maailmaa on kiva nähdä.

Olen aivan varma että olen joitain asioita jo unohtanut, vaikka vasta reilun vuoden olemme ulkomailla olleet. Kun tekee jotain asiaa päivittäin täysin toisella tavalla, niin kyllä se helposti unohtuu. Turha sitä on kieltää.

On vaikea sanoa ihmisistä onko se hienostelua vai aitoa unohtamista kun pitää jaksaa englantia lässyttää suomalaisillekin. Tunnen muutamia jotka ovat niin "muuttuneet" kun pääsivät isoon maailmaan. "Tiedäksä, you know niinku yeah" ..Oivoi.

Mutta, höllätkää sitä nutturaa silti. Yhtä lailla meidänkin verorahoillamme sitä Suomea on rakennettu ja rahoitettu. Yleensä ulkomaille lähtijät ovat maksaneet leijonaosaa palkastaan veroja, joten jonkun korkeakoulutetun ihmisen kahden vuoden verot vastaavat helposti AV-mamman (sen todellisen, ei niiden lääkärien/juristien joita kaikki aina väittävät olevansa) kymmenen vuoden veronkantoa. Siksi tänne tuli lähdettyäkin, että jotain jäisi käteenkin. ;)

Tämä ihmeellinen kateus ja katkeruus, joka Suomessa parhaillaan myrkyttää suomalaista yhteiskuntaa lienee pää osin peräisin persuilta ja heidän ajattelutavastaan. Suomi on hieno maa, mutta elettiin sitä muuallakin, josilloin kun suuomalaiset söivät juuria ja puun kaarnaa...

Vierailija
9/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

So last season, ihanan retroa, teatterimenu special "prize" ;D

T. Itsekin töitä niin Suomessa kuin ulkomailla tehnyt

Tämä ihmeellinen kateus ja katkeruus, joka Suomessa parhaillaan myrkyttää suomalaista yhteiskuntaa lienee pää osin peräisin persuilta ja heidän ajattelutavastaan. Suomi on hieno maa, mutta elettiin sitä muuallakin, josilloin kun suuomalaiset söivät juuria ja puun kaarnaa...

Vierailija
10/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on asiat niin paljon paremmin.

Vierailija
11/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollinen isänmaallinen suomalainen ei lähde ulkomaille. Täällä on asiat niin paljon paremmin.

Jep, pelkkää iloa, kun yt:tä pukkaa, kartellihintoja sovitaan, kateusveroja vielä lisätään ja minipalkoilla sitkutellaan. Ja pakkasta ja räntää riittää.

Kyse ei ole mistään isänmaallisuudesta vaan realismista pölhölän nimeltä Suomi suhteen.

terv. Saksasta

Vierailija
12/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viljelisi tekstissään tuolla tavalla vieraan kielen sanoja, ellei siksi, että koko pointti on tuo ulkosuomalaisuus?

Tunnen monia ihan ulkomaalaisia (hui!), jotka ovat asuneet Suomessa joitakin vuosia, eivätkä he ikinä kirjoita tekstiä, jossa olisi oman tai minkään muunkaan kielen sanoja. Puheessa voi joku sana jäädä löytymättä ja sitä sitten etsitään, mutta tekstissä ei koskaan.

Olen samaa mieltä, että tuollainen provoilu on so last season ja että voisi sen special prizen sijoittaa ihan siihen maahan, jonka kieltä ilmeisesti osaa omasta mielestään paremmin ja jota siksi on täällä käytettävä, että me muutkin sen huomaamme. Kirjoitusvirheet muuten vasta on so last season ihan täällä Suomessakin.

Vierailija
13/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaa tässä on nyt ihan kyse vaan pienen pienestä kulttuurierosta. Teatterimenu on täällä (koko pohjolassa) melko uusi asia siksi, että täällä on totuttu vuosisatoja syömään se päivällinen varsinkin talvisin auringon laskiessa tai heti sen jälkeen. Etelämpänähän se syödään huomattavasti myöhemmin.

Teatterimenu on syntynyt siksi, että se tarjoillaan normaalia aikaisemmin muualla maailmassa kuin varsinainen illallisaika. Suomessa ihmiset ovat muutenkin tottuneet menemään ravintolaankin illalliselle jo usein klo 18.00, joten ei ole hirveästi ollut tarvetta moiselle.

Nyt muutamat ravintolat ovat toki koonneet oikein kivojakin menu-kokonaisuuksia, jotka saa nopeasti valmiiksi ja jotka on meljo nopea syödä.

Ei siis kannata parjata uusia tuulia, eikä hävetä vanhoja omia perinteitämme.

Siitä häpeästähän usein syntyy nämä typerät tappelut ja kärhämät täälläkin.

Vierailija
14/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä viestistä johtui juuri siitä, että koettiin olevan tyhmiä, kun ei tiedetty mistään teatterikattauksesta, eli siis vaikka täällä innolla luetaan Gloriaa ja Me Naisia, niin kuitenkin ollaan tietämättömiä "suuren maailman" menosta. Eli moni koki ulkosuomalaisen kysymyksen nolona tai yrityksenä nolata meitä.

Mutta hei, leuka pystyyn ja uusia seikkailuja päin, tiedetäänhän me täällä Pohjan perukoilla jo aurinkokuivattu tomaattikin!

Ja jotkut laittaa jo rucolaakin pizzaan!

Vierailija
15/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viljelisi tekstissään tuolla tavalla vieraan kielen sanoja, ellei siksi, että koko pointti on tuo ulkosuomalaisuus?

Tunnen monia ihan ulkomaalaisia (hui!), jotka ovat asuneet Suomessa joitakin vuosia, eivätkä he ikinä kirjoita tekstiä, jossa olisi oman tai minkään muunkaan kielen sanoja. Puheessa voi joku sana jäädä löytymättä ja sitä sitten etsitään, mutta tekstissä ei koskaan.

Olen samaa mieltä, että tuollainen provoilu on so last season ja että voisi sen special prizen sijoittaa ihan siihen maahan, jonka kieltä ilmeisesti osaa omasta mielestään paremmin ja jota siksi on täällä käytettävä, että me muutkin sen huomaamme. Kirjoitusvirheet muuten vasta on so last season ihan täällä Suomessakin.

Mä olen nyt asunut kahdeksan vuotta pois Suomesta, eikä tule yhtään ulkomaankielistä sanaa tai ilmaisua, kun tänne kirjoitan. En mä sitä ulkosuomalaisuuttani erikseen mainosta, jos ei ole tarpeen aiheen vuoksi.

Nää "ulkosuomalaiset", jotka tänne kirjoittaa mainostaen sitä ulkosuomalaisuuttaan, ovat yleensä näitä, jotka on vasta lyhyen aikaa asuneet muualla tai ovat jollain lyhyellä komennuksella - tai kirjoittavat ihan vaan provoillakseen.

Kyllä me, jotka asumme ihan pysyvästi ja ollaan jo pitkään oltu, ollaan ihan suomalaisia edelleen. On tietenkin joitain laholatvoja, jotka kuvittelevat olevansa jotain erityista sen ulkosuomalaisuutensa vuoksi, mutta useimmat meistä on ihan tavallisia suomalaisia (ja ylpeitä siitä), jotka vaan sattuvat elämään muualla.

Arki on arkea ulkomaillakin. Ei se elämä täällä yhtään hienompaa ole. Se on vain erilaista. :)

Vierailija
16/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan täällä maassa jossa olemme jonkun aikaa asuneet, niin eräät suomalaiset tuttavamme juurikin viljelevät näitä englanninkielisiä ilmauksia jatkuvasti. Puhumme puolisoni kanssa eksponentiaalisesti parempaa englantia kuin hei, mutta ehkä se on se tapa paikata osaamattomuuttaan? Tiedäthän you know, siis se kitchen missä laitetaan drinks and all, tiäks. Arrgh, sattuu korvaan. :D

Noh, meitä on moneen junaan. Eivätkä nuokaan ole kahta vuotta kauempaa täällä asuneet - jotka siis viljelevät tuota englantia jatkuvasti välissä - eivätkä mitään ns. kakaroitakaan.

Vierailija
17/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lauantaina klo 18 et saa pöytää ilman etukäteisvarausta?

Tero

Vierailija
18/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

en vahingossakaan uskalla mainita asuvani ulkomailla. En tarkoita sitä, että sillä olisi jotain merkitystä ja se pitäisi erikseen mainita, mutta kun olen nyt ollut pois Suomesta 20v, en voi välttyä jutuissani siltä, että niissä pakostakin on arjesta puhuessani kohtia, joista se voi paljastua.

Varon niitä tietoisesti, sillä se on kuin punainen vaate ja saa ihmisten asenteen minua kohtaan heti muuttumaan.

Tottakai ystäväni tietävät sen, eikä se heihin vaikuta, mutta annas olla vieraiden kanssa. Ihan arkiasioiden jutustelu muuttuukin lesoiluksi, ihme juttu. Puhekieleni ei sitä paljasta, ei ole suomenkieleni ei ole muuttunut. Jotkut sanat ovat unohtuneet, kun ei niitä päivittäin tule käytettyä, mutta nekin saa kierrettyä.

Vierailija
19/61 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

en vahingossakaan uskalla mainita asuvani ulkomailla. En tarkoita sitä, että sillä olisi jotain merkitystä ja se pitäisi erikseen mainita, mutta kun olen nyt ollut pois Suomesta 20v, en voi välttyä jutuissani siltä, että niissä pakostakin on arjesta puhuessani kohtia, joista se voi paljastua.

Varon niitä tietoisesti, sillä se on kuin punainen vaate ja saa ihmisten asenteen minua kohtaan heti muuttumaan.

Tottakai ystäväni tietävät sen, eikä se heihin vaikuta, mutta annas olla vieraiden kanssa. Ihan arkiasioiden jutustelu muuttuukin lesoiluksi, ihme juttu. Puhekieleni ei sitä paljasta, ei ole suomenkieleni ei ole muuttunut. Jotkut sanat ovat unohtuneet, kun ei niitä päivittäin tule käytettyä, mutta nekin saa kierrettyä.

Olisiko kyse sittenkin siitä, miten asiat esittää?

Vierailija
20/61 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy sisäsuomalainen.