Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolan ohjetta kiinteiden aloittamisesta?

06.12.2005 |

Vaavini on reilun 3kk:n ikäinen ja kiinteiden aloitus lähenee. Koko ajan ollaan menty rintamaidolla ja korvikkeella, välillä enemmän rm toisena päivänä taas enemmän korviketta. No se ei siis asiani vaan se että sain neuvolasta ohjeeksi antaa vaaville ensin perunaa, saa kuulemma aloittaa reilusta annoksesta jos huolii?, ja sitten rintaa päälle?

Jäin pohtimaan tätä ohjetta että eikös kuitenkin ensin rintaa ja perunan maistelua päälle? Varsinkin mun tapauksessa kun rinnasta ei paljoa tule. Että jos aloitan syömisen perunasta, hylkääkö rinnan? Onko kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Samoin annoskoko, olen ymmärtänyt että pitäisi aloittaa pienillä annoksilla maistelu-tyyliin. Eikös pikkuisen vatsa mene tukkoon jos heti suuria määriä annetaan?

Millaisia ohjeita olette saaneet entä miten olette toimineet?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja peruna on perseestä varsinkin ensikiinteänä!

Vierailija
2/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samat kysymykset ja olen ajatellu tehdä niinkuin sinä siinä kirjoitit että hiukan maistellaan ja esim 1 vk samaa ja sitten lisäisin muita siihen perunaan (mulla kanssa r.maito+tutteli) ja ajattelisin kanssa että rintaa ensin sitte peruna ja sit tutteli kait.... no jokainen tekee varmasti niinkuin haluaa ja aloittaa kun haluaa mä olen kyllä kuullu et monet aloittaisi tosta maissivellista pikku hiljaa eli velli+tutteli yhdessä ja pikkuisen ensin velliä+paljon tuttelia jne. Enkä kyllä ajatellu 6kk asti maidolla mennä kun ei kerran täysimetyksellä olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteiden aloittamisen ajankohdasta ollaan näillä keskustelupalstoilla aika ehdottomia, vaikka kaikissa ohjeissa sanotaan että kiinteät aloitetaan yksilöllisesti 4-6 kuukauden ikäisenä. Meille neuvolassa sanottiin jo 3 kuukauden neuvolassa, että enää ei sitten mitään korvikkeita aloiteta, jos rintamaito ei riitä, vaan suoraan mennään soseisiin.

Me aloitettiin soseet neljän kuukauden ikäisenä ja perunalla. Tosin pienillä annoksilla (teelusikallinen kerrallaan/kerran päivässä) ja pikkuhiljaa lisättiin määrää. Ei ehkä kannatta heti sitä sosetta antaa niin paljoa kuin uppoaa, kun vauvan suolisto ei sitä välttämättä osaa heti käsitellä. Meillä peruna ei ollut perseestä, toimi erittäin hyvin.

Vierailija
4/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on kovin tärkkelyspitoinen aines ja aiheuttaa siksi useille vatsavaivoja, sama juttu valkoisen pastan, riisin, vehnäjauhojen yms kanssa eli tärkkelyspitoisuus suuri ja tärkkelys taas toimii suolistossa kuin liima.

Mitä ohjeisiin tulee niin täysimetys suositus on se 6kk, ei 4-6kk.

Siitä sitten kukin soveltaa tilanteensa mukaan mutta noin sanovat mm WHO ja Unicef ja sanoneet jo kauan, Suomi vain tuli siinä(kin) asiassa jälkijunassa kun sosiaali-ja terveysministeriö otti kys suosituksen ohjenuoraksi ja käyttöönsä aiemmin tänä vuonna.

Vierailija
5/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä mielessä toki kiinteiden aloitusikä on yksilöllinen että lapsella voi olla erityistarpeita aikaisin aloitetuille kiinteille kuten esim keskosvauvoilla mutta fysiologisesti ja anatomisesti ajateltuna asia ei ole yksilöllisyys riippuvainen koska jokaisen vauvan suolisto/vatsalaukku/suolinukka kehittyy samaan tahtiin ja kypsyy samaan tahtiin valmiiksi vastaanottamaan muutakin ravintoa kuin äidinmaito.

Vierailija
6/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin millä muulla olette aloittaneet? Tämän toisen kanssa voisi ottaa onkeen muiden ohjeista. Esikon kanssa aloitin perunalla ja se kyllä kovetti mahaa reilusti.

Vierailija
7/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä peruna ei kertakaikkiaan uponnut, se oksennettiin joka kerta. Porkkana meni huomattavasti paremmin, jotkut ovat myös aloittaneet kiinteät bataatilla tai maissilla.

Vierailija
8/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun tilanne on nyt tämä mikä on sitä sen enempää selittelemättä niin olen ajatellut aloitella kiinteät jo aiemmin. Tuntuu niin hassulta juottaa keinotekoisesti tehtyä maitoa pullosta... Joo hyvää ravintoa ja hyvin on sillä kasvanut, mutta se onkin tunne-asia.... Näköjään mielipiteitä on niin monta kuin on äitiäkin. Toiselle sopii yksi toiselle toinen ja pitää tehdä niin kuin itse parhaiten sopii ja vauvan paras on. Kiva että edes yksi kohtalotoveri löytyi, Pikku-Paavo, etten aivan ainokaisena mieti näitä...

Niin täysimetystä hehkuttavat ne joilla se on onnistunut, sallitaan se heille. Mutta sallitaan myös se jos se ei ole onnistunut eikä tuomita toisia siitä.Olisin itse valinnut täysimetyksen jos olisin saanut. Voin silti olla tyytyväinen että sain terveen lapsen, ainakin tällä hetkellä. Ei sekään ole itsestään selvyys. Laitetaan asiat tärkeysjärjestykseen, jookosta.

Jäin miettimään onko muilla kokemuksia että perunasta saa vatsavaivoja sen suuren tärkkelyksen vuoksi?

Vierailija
9/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös ns. normaalista poikkeava alkutilanne enkä aluksi edes päässyt imettämään. Kun loppujen lopuksi pääsin siitä ei kertakaikkiaan tullut mitään. Pari kuukautta taistelin.

Meillä kiinteät aloitettiin maissivellin muodossa vajaa 3 kuisena. N. 3.5 kuisena kokeiltiin jo soseruokia. Osittain sain ohjeita neuvolasta ja osittain käytin omaa järkeäni.

Älä stressaa noista imetyssuosituksista liikaa, kuuntelee vauvaasi! Varmasti sinä tiedät mikä hänelle on parasta.

Mieluusti minäkin olisin kauemmin rinnalta ruokkinut mutta tilanne oli mikä oli ja minulle pääasia oli että vauva sai ruokaa! Ja säilyi hengissä, tietenkin.

Suosituksia riittää, aina on puolesta ja vastaan puhujia mutta jokainen vaaveli on yksilö! Joillekin kiinteät sopivat aiemmin, joillekin myöhemmin.

Varmaan sohaisin taas jonkun mielestä ampiaispesään...mutta ELÄMÄ ON! :-D

Vierailija
10/18 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalla kannattaa aloittaa koska se on ehdoton perusruoka. Sitä syödään melkein joka päivä ja on terveellinen, edullinen ja neutraalin makuinen.

Meillä aloitettiin ohuella peruna-tutteliseoksella pojan ollessa 3,5kk. Ekana päivänä annettiin ehkä noin 3tl, seuraavana noin 6tl ja sen jälkeen niin paljon kun poika söi, koska tykkäsi kovasti. Ei tullut minkäänlaisia vatsavaivoja. Voit valita ensimmäiseksi perunaksi jonkun muusi-lajikkeen (esim. Timo), siinä on vähemmän tärkkelystä kuin keittoon tarkoitetussa perunassa.

4 päivän päästä me sekoitettiin joukkoon porkkanaa.

Jos aloitat niin sekoita joukkoon reilusti rintamaitoa ja korviketta. Keitä kuorineen hyvin kypsäksi, kaada keitinliemestä suurin osa pois, lisää maitoa ja survo sauvasekoittimella kököttömäksi seokseksi.

Vierailija
11/18 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

elisabet@vaavi:

Jäin miettimään onko muilla kokemuksia että perunasta saa vatsavaivoja sen suuren tärkkelyksen vuoksi?

Oman siskon kummallakin lapsella peruna veti vatsan kovalle. Heillä avun toi yhtä aikaa perunan kanssa aloitettu ruusunmarjasose.

Itse olen siskolta ja muiltakin kuullut niin paljon varoituksia perunasta, etten omalla, ummetukseen taipuvalla lapsellani uskaltanut aloittaa perunalla, vaan aloitin kukkakaalilla. Tämäkin aiheutti ummetusta ja tarvitsimme Levolacia, mutta se on jo toinen tarina.

No anyway, olen vieläkin vähän tuohtunut siitä, että neuvolan mukaan kiinteät on PAKKO aloittaa perunalla, koska lapsi ei muuten IKINÄ opi syömään perunaa. Lisäksi neuvolan täti melkein suuttui minulle, kun kuuli mun aloittaneen kukkakaalilla. Käski lopettamaan heti ja vaihtamaan perunaan. Huokaus. Miksi tässä maassa tuntuu neuvolan tädeillä olevan hetkittäin vain yksi totuus.

Ymmärtääkseni voit hyvin aloittaa millä tahansa hyvin siedetyllä aineella (esim. kesäkurpitsa, kukkakaali, parsakaali yms). Jotkut eivät halua aloittaa hedelmillä, koska silloin voi olla vaarana, että lapsi ei totu niin helposti kasviksiin.

Niin, ja en usko perunankaan välttämättä olevan pahasta. Etenkin, jos lapsesi ei ole taipuvainen ummetukseen ja jos aloitat riittävän pienillä annoksilla (1 tl), jotta suoli tottuu kiinteään. Ja suosittelen, että jos kakkaväli uhkaa liikaa pidentyä, niin yrität vähän avittaa ja löystyttää vatsaa esim. luumulla, ruusunmarjalla tai levolacilla. Olen kuullut kauhutarinoita vauvojen kipuitkusta, kun pieni suoli yrittää pusertaa aivan kiinteää tavaraa ensi kertaa ulos...

12/18 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalla aloitettiin, mutta aluksi ihan pieniä määriä. Tosin, tyttö ei kovin paljon suostunut aluksi syömäänkään. Imetin ensin ja sitten annoin vähän perunaa. Sitten kun syöminen alkoi sujua, niin tein toisinpäin eli annoin ensin kiinteitä ja sitten maitoa. Neuvolasta sanottiin, että kiinteiden kanssa annettaisi vaan vettä, mutta olen kyllä maitoa antanut.

Vierailija
13/18 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri niin kuin monessa viestissä tuli esille, että täysIMETYSsuositus on 6 kk, mutta korvikkeen kanssa on eri juttu. Jos antaa korviketta, niin ainakin meidän neuvolan mukaan neljän kuukauden iässä voi aloitella kiinteitä. Korviketta kun ei saa antaa kovin älyttömiä määriä, kuten rintamaitoa.

Meitä ohjeistettiin aloittamaan perunalla 4 kk:n iässä, ja vauva oli pelkällä korvikkeella. Ei tullut mitään ongelmia eikä mahavaivoja, mutta aloittelu kannattaa ottaa tosi rauhallisesti: ensin muutamana päivänä vain 1-2 lusikallista ihan löysää sosetta, viikon kuluttua voi lisätä annoksia, jos maistuu. Ei kannata antaa heti niin paljon kuin söisi, vaan totutella masua. Meille neuvottiin myös, että ensin annetaan sosetta, mutta niin ettei vauva ole vielä kauhean nälkäinen, koska soseen syöminen vaatii opettelua, ja sitten maitoa päälle.

Neuvolassa sanottiin myös, että perunalla aloitetaan sen takia, että se on neutraali maku. Jos aloittaa makeilla hedelmäsoseilla, eivät juurekset ehkä enää uppoa. Mutta nämä on tottakai yksilöllisiä juttuja! Ei tarvitse kuin lukea ylläoleva ketju, niin on jo saanut niin ristiriitaisia ohjeita, että pää on pyörällä...

Vierailija
14/18 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla tuntui olevan totta, se että olisi kannattanut aloittaa perunalla... Kesti nimittäin todella pitkään, ennen kuin oppi sitten perunaa syömään(noin vuoden vanhana!), kun oli päässyt jo ns. herkkujen makuun.

Tälle kuopukselle aloitettiin porkkanalla (ensin tosin velliä) ja parin päivän päästä siihen lisättiin perunaa. Ja kokoajan olen pitänyt huolen siitä, että pääasiassa annan KASVISsoseita, ja hedelmä/marjasoseita vaan vähän, että kunnonruokien syöminen jatkossa olisi helpompaa. Määrät on meillä ollut mielestäni suht isoja mitä ollaan annettu, ruokalusikallista ekalla kerralla ja siitä pikkuhiljaa 2rkl. jne. Tällä haavaa syö jotain kasvissosetta jo melkein desin kerralla, kiinteitä ollaan maisteltu nyt siis noi 1kk.

Vierailija
15/18 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on että peruna on perusruokaa ja kuuluu suomalaiseen ruokapöytään olennaisena osana mutta siihen se sitten melkein jääkin.

Esimerkiksi perunan ravinnearvot on aika köyhiä eikä se maistu juuri miltään vaikka sen sekottaisi maitoon. Perunavelli on kyllä hyvää mutta siinä onkin voita;) En tiedä minkä makuista äidinmaidon korvikkeet ovat mutta äm on varsin makeaa maultaan sen rasvaisuuden lisäksi joten myöskään se että sitten ei mikään muu, ns " kunnon" ruoka maistuisi jos ei perunalla aloita niin ei oikein päde.

Älkää ymmärtäkö väärin, meilläkin peruna on olennainen osa ruokavaliota ruispastan, tumman riisin ja bataatin lisäksi ja maistuu erittäin hyvin ihan paljaaltaan lapsilleni kuten myös minulle ja miehelle.

Ensikiinteänhän on hyvä olla sellainen mikä aiheuttaisi mahd pienen " shokin" vauvan suolistolle, suosittelen siksikin esim juuri bataattia jonka ravinnearvot erittäin hyvät ja joka on maukas ihan vedelläkin löysennettynä, persikka on toinen hyvä ensikiinteä samoin maissi, kesäkurpitsa, porkkana jne.

Ja hiljaa hyvä tulee on hyvä muistisääntö, se lapsen 1.elinvuosi on kuitenkin aikalailla, tai ainakin pitäisi olla, niiden kiinteiden maistelua ja perusruoka-aineisiin tutustumista niin että äm/käytössä oleva maito kuitenkin pysyy pääasiallisena ravintona.

Vierailija
16/18 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täältä on lukenut ja lähipiiristä kuullut, kovin moni tuntuu aloittavan jollain muulla kuin perunalla. Ja meilläkin aloitettiin maissilla.

Taitaa neuvolassa sitä suositella nimenomaan tuon neutraalin maun takia ja toinen syy on hyvin pieni allergiariski.

Joo ja aloitus ihan vaan maistiaisilla, tyyliin teelusikallinen ja nosta määrää pikkuhiljaa.

Ite annan ensin soseen ja sitten tissiä päälle, eikä ole ainakaan meillä vaikuttanut negatiivisesti imetykseen. Alkuun määrät niin pieniä, ettei lapsi siitä täyteen tule eli maito kelpaa aivan varmasti.

Vierailija
17/18 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitettiin sanoi vain, että omatekoinen tai Piltti käy. Meillä sitten aloitettiin Piltin peruna-porkkanalla minkä jälkeen seurasi vihannespuolella peruna-kukkakaali ja peruna-parsakaali. Hyvin on vatsa toiminut varsinkin sen jälkeen kun aloitettiin puurot. Bataattia en ole antanut koska em ongelmia ei ole ollut ja emme sitä itsekkään syö. Olisi vain ehkä pitänyt antaa omatekoista alusta saakka koska mamman sössöt eivät kelvanneet ennenkuin parin kuukauden sitkeän tuputtamisen jälkeen.

Vierailija
18/18 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viime viikolla aloitettiin maistelemaan peruna/nannia. Korvikkeella menty 2,5vk asti.

Tyttö tykkäsi ihan älyttömästi, ja parin päivän päästä avasi suunsakin kun lusikka tuli kohti :0)! Nyt menee päivässä 5tl sosetta päivällä ja kolme illalla.

Peruna/porkkanavellistäkin tykkää kovasti, mutta maissivelli pisti masun sekaisin.

Muuten ei ole mahavaivoja ollut lainkaan.