G:Huuhteletko makaroonin?
Minä huuhtelen, mutta olen oikeastaan aina pohtinut, miksi niin tehdään?
Kommentit (10)
Usein lisään hieman keitinvettäkin valmiin pastan sekaan, jos sen kanssa oleva lisäke on kuivahkoa. Se keitinvesi on ihan herkkua jos käytetty pasta on hyvälaatuista.
ja pasta sekoitetaan kastikkeeseen.
en, paitsi jos tulee kylmään salaattiin.
Millä sä huuhtelet, kuumalla hanavedelläkö?
huuhtele koskaan. Ei pastasta tule takertuvaista jos sen osaa keittää oikein eikä yli.
Niin mut on opetettu tekemään ja en vaan tajua miksi. Teen sen silti aina.
Ennen vanhaan pasta tehtiin Suomessa pullavehnästä. Jotta sen sai pysymään irtonaisena, se piti ensin huuhdella ja sitten lisätä voita.
Tämä oli siis silloin, kun pasta oli yhtä kuin makaroni, ja se tarjottiin samaan tapaan kuin keitetyt perunat eli kannettiin kattilassa keskelle ruokapöytää.
Ennen vanhaan pasta tehtiin Suomessa pullavehnästä. Jotta sen sai pysymään irtonaisena, se piti ensin huuhdella ja sitten lisätä voita.
Tämä oli siis silloin, kun pasta oli yhtä kuin makaroni, ja se tarjottiin samaan tapaan kuin keitetyt perunat eli kannettiin kattilassa keskelle ruokapöytää.
kunnollista durum-vehnästä tehtyä pastaa ei ole mitään syytä huuhdella. Ellei sitten tosiaan se että pitää saada pikaisesti jäähdytettyä vaikka kylmään salaattiin. Itse en siihenkään tee noin, vaan sekoitan salaatinkastikkeen suoraan pastaan, ja annan jäähtyä kastikkeen seassa - imee näin paremmin makua kastikkeesta kuin jos jäähdyttäisi ensin.
Meillä käytetään vain laadukkaita italialaisia pastoja, jotka on aina durumvehnästä tehty. Mutta kai nuo kotimaisetkin alkaa jo olla, en tosin tiedä noista halvimmista merkeistä tyyliin Rainbow. Ainakin ne on pahanmakuisia ja mahdottomia keittää sopivaan kypsyyteen ;-)
paitsi jos tosiaan tulee salaattiin ja pitää saada kylmäksi
Lisään usein myös nokareen voita, joka myöskin on peruja äidin opeista..
No niin, aika tehdä muutos tähänkin...
ap
tai johonkin kylmään salaattiin. Ei jää sellaiseksi limaseksi köntsäksi niin helpolla kylmetessään. Jos taas ruoka menee heti syötäväksi, niin en huuhtele.